Bora Gábor
ESEMÉNY, MINT
ÁLLAPOT
Rövid kommentár Palotai Gábor*
néhány sorozatához
Bármilyen felvezetést megtakarítandó, azonnal a tézissel
kezdem, amelyet aztán megpróbálok valamennyire körülírni: Palotai Gábor
művei absztrakt dolgok, amelyek konkrétan realizálják a dolgok önmagukban
rejlő értékét. A dolog itt központi kategória, amely ellentétben a magában
való dolog filozófiai absztrakciójával mindig valami konkrét, egyedi és
reprodukálhatatlan.
Mint ahogy ez remélem ki fog derülni, nem tartom
e munkákat tárgyaknak, sem abban, hogy önmaguk azok lennének, sem pedig
úgy, hogy tárgyiságot generálnának, mert éppen a tárgyisághoz viszonyulnak,
ahhoz képest radikális túllépést képviselve. Absztrakt eljárásoknak tartom
őket, amelyek azonban a dolog szingularitását realizálják.
Amit Palotai művei realizálnak, az nem változik
tárggyá, megmarad dolognak, e nehezen megfogható valaminek. (Túlhaladnak,
túllépnek a tárgyiasságon a dolog felé és egyszersmind megmaradnak dolognak,
nem válnak tárggyá: ez a dologi mivolt egy ilyen dinamikus feszültségben
mozog, egyszerre eredendőbb a tárgyiságnál és túl van ugyanezen a tárgyiságon,
anélkül, hogy közrefogná azt.)
Ez a dologiság az, ami egyébként mindig rendre eltűnik
a dolgok redukálásában, általában használati értékre és csereértékre bomlik.
Mindkettőre, és kimenetre redukálja a dolgot magát, a redukció elvonatkoztat
a dologitól, mint szinguláris, önmagában foglalt eseménytől.
A használati érték funkcionalista módon redukál,
a dolgot funkciójának outputja felől közelítve egyszerűsíti le tárggyá.
A csereérték, mint a dologhoz való viszony esszenciálissá tétele szintén
redukál. Példa erre az egykori németalföldi Wunderkammer-művészet, mely
a dolgokat, mint dolgokat exponálni igyekvő irányzat a legdrágább anyagokat
használta a drága és ritka dolgok (melyek már ritkaságuknál fogva is értékesek)
- tárgyak, növények, állatok, kristályok - ábrázolásához.
A szándék nyilvánvaló: a ritkaság a dolog egyediségének,
individualitásának kifejezése, a magas ár, az individualitáshoz közelítés
csereértékkel való jelölése pedig az egyediség társadalmi folyamatokba
transzformált kifejezése.
A szándék tehát világos, a megvalósítás azonban
a csereértékkel jelölő, így félreérthet?vé is teszi azt a szándékot, amely
a használati- és csereértéktől viszonylag független érték realizálásának
szándéka. Ez az érték pedig az input és az output pólusai közötti, e pólusoktól
és ezzel a gazdaságilag megközelíthető értékkategóriától viszonylag független
valami. Nehezen megfogható, ahogy ez Palotai bizonyos műveiből is kiderül:
még a dolog materialitásához sem köthető, például mert a bináris paletta
immateriális absztrakcióján keresztül valósul meg.
A Palotai műveiben realizált dolgok absztrakt dolgok,
ám a dolog mint dolog önértéke, azaz a használati és a csereértéktől független
értéke bennük mindig konkrét: mindig egyediség, mindig szingularitás. A
dolog önálló értéke azonban nem is tisztán formai, sem pedig esztétikai
érték, s nemcsak azért mert nemigan tudható mik is ezek, hanem azért sem,
mert ez az érték - ha homályosan is -, mindig a dologtól elválasztva közelíttetik
meg. A dolog önértéke, amely a szingularitásban, a fel nem cserélhetőségében
rejlik, az eseményhez hasonlatos valamivé teszi a dolgot.
Az esemény visszavonhatatlanul egyedi, nem reprodukálható,
okokra és következményekre (in és output) nem redulálható. Más eseményekhez
való viszonya is csak ezektől való függetlenségén keresztül közelíthető
meg. Az események összetettek, mégis ebben az összetettségükben elemiek,
redukálhatatlanok. A dolog úgy viszonyul a tárgyhoz, mint az esemény a
tényhez. Ahogy az eseményeket, reprodukálhatóságuk nehéz volta miatt tényekké
szoktuk redukálni, éppígy a dolgokat tárgyakká.
Amennyire nehéz egy eseményt egyediségében megragadni
- a történelmi festészet státusza példázza ezt a nehézséget -, ugyanolyan
nehéz egy dolgot, mint dolgot, s nem mint kívánt tárgyat realizálni (e
nehézség az oka a tromp l'oeil és a ready made különös helyzetének, nehezen
megítélhető voltának). A pongyola megfogalmazásban dolgokról beszélünk,
közelebbi meghatározás nélkül, arra hagyatkozva, hogy e pongyolaság árán
nem redukáljuk valami mássá azt amiről beszélünk; a konkrétat, a redukálhatatlant,
jobb híján feltételezzük. Hasonló pongyolaság figyelhet? meg a ready made
esetében.
Dolgok és események viszonya talán akkor tűnik fel
a legtisztábban, amikor az id?dimenziók különbözőek, mikor időik ritmusa
eltérő. A csendéleteken általában megjelenő dolgok, mondjuk a vázák, tálak,
edények éppen idődimenziójuk miatt nem tárgyak: formai, vagy funkció szerinti
változásaik a történelem változásaihoz képest lassúak, s mintegy geológiai
mozgást képviselnek. Egy tál szempontjából mit sem számít ezer év.
Ez a történelemmel szemben kialakuló állandóság
persze a funkciójában fejeződik ki, ám ami kifejeződik az éppen nem a funkció,
hanem a dolog és a tárgy radikális különbsége. A tárgyakhoz viszonyulunk,
használjuk őket, megkülönböztetjük őket magunktól (Gegen-stand). A dolgokat
kevésbé különböztetjük meg: velünk vannak, létünk részei, vagy nem is vesszük
őket észre, s ilyenkor vagyunk pongyolák. S mikor mégis észrevesszük őket,
akkor sem a megkülönböztetés a reakció, mint ahogy a velünk történő eseményeket
sem szoktuk magunktól megkülönböztetni. Ha a dolgokat, mint dolgokat észrevesszük,
akkor önmagunkat vesszük észre, azt a közeget, amely saját létünk részeés
amelynek saját létünk a része. A dolog ilyen értelemben passzív esemény.
A csendéleteken, legyenek azok kétezer, vagy kétszáz
évesek, mégis ábrázolásokról van szó, ahol a tárgyak az eseményekhez képest
mutatott lassúságuk által válnak dolgokká, passzív eseményekké. Palotai
műveiben azonban nincs különbség az ábrázolt és az ábrázolás között, nincs
különbség a figura és a figurát hordozó felület között, ezek nála egybeesnek.
Ezért beszélhetünk itt absztrakt dolgokról, csakhogy mégsem egyfajta absztrakt
művészet értelmében, hanem a dolog, mint dolog nagyon is konkrét realizációjaként.
E művek nem tárgyakat változtatnak dolgokká, s itt a különbség a tramp
l'oeillal (vagy ready made-del) szemben, hanem a dolgok eleve dologként
komponálva valósulnak meg.
Palotai művei tehát absztrakt dolgok, konkrétságuk
és egyediségük azonban azt mutatja, hogy ez az absztrakció nem egy a dologról
a tárgy felé haladó absztrakció: ez az absztrakció inkább filozófiai, mintegy
azon alaphelyzet exponálása, ami a design feszültségeit, változásait, és
dilemmáit hordozza. A design szándéka ugyanis a tárgyaktól a dolgok felé
történ? elmozdulás: egy tárgy mindig, eleve funkciójára redukált, vagy
kifejezett funkciómentességére.
A design dilemmája, ennek megfelelően az önállóvá,
egyedivé változtatás, a dolog önértékének megteremtésével való vívódás.
Ám, éppen mivel szükségképp tárgyakkal dolgozik, kiindulópontjánál mindig
ott találjuk azt a problémát, hogy a dolog tárgyi mivoltának ellenállását
le kell küzdenie. Ezért ütközik bele szinte állandóan a forma és a funkció
viszonylatainak kérdéseibe, ami gyakran téríti el a tervezőt eredeti szándékától,
amely azon dolgok megvalósítása lenne, amely passzív események nem velünk
történnek, hanem csupán velünk vannak, létünk részei stb. Viszonyunk hozzájuk
ezért nem is tárgyi, hanem inkább emberi.Palotai műveiben az absztrakt
dolog konkrét dologi mivolta úrrá lesz a design számára annyira döntő dilemmán,
s ezért képes létrehozni azt, ami a designerek praxisában annyira ritkán
sikerül: olyan dolgokat realizálni, amelyek nem tárgyként szolgálnak, hanem
egy olyasfajta létezés részeként, ami azokhoz tartozik, akik ezekkel a
dolgokkal találkoznak. E dolgok úgy viszonyúlnak a léthez - melynek részei
-, mint e lét állapottá és közeggé lassúlt, vagy sürűsödött eseményei.
*Palotai Gábor
született 1956-ban Budapesten
1981 óta Stockholmban él
Tanulmányok
Magyar Iparművészeti Főiskola / alkalmazott grafika, 1976/81
Svéd Királyi Képzőművészeti Akadémia / fotó, 1981-83
Beckmans School of Design, 1982-83
Az experimentális fotóművészet és alkalmazott grafika különböző határterületein dolgozik. Saját stúdiót vezet Stockholmban.
Önálló kiállításai voltak Svédországban, Finnországban, Németországban, Németországban, Franciaországban, és Magyarországon. Részt vett számos csoportos kiállításon különböző országokban.
Önálló kiállítások a Liget Galériában
Hellász / 1986/48 (Peternák Miklóssal)
Wunderbaum / 1987/67 (Peternák Miklóssal)
Svéd acél / 1990/111 (Peternák Miklóssal)
A modern tipográfia h?sei / 1992/142