A Media
Research felé
(esztétikai profilaxis)
Az MR történetét kutatva a múltban, hamar egy olyan határhoz érünk, amin
túl már alig oszlatható homály fed mindent. A kultúra bizonyos területein
megmutatkozó anomáliák viszont egyértelműen arra utalnak, hogy egy MR típusú
entitás léte szükségszerű felvetés. Az elterjedt pletyka szerint is a csoport
manifeszt jelentkezését egy, a hibernált állapothoz hasonlítható latens
jelenlét előzte meg. A hibernált állapotban történt aktiválás meglepő módon,
szinte kizárólag a konspiratív tevékenységek terminusaival írható le. Az
evidens kérdés ilyenkor - melyet mind a csoporttal szimpatizálók, mind
kritikusai feltettek -, mi vagy ki okozhatta a hibernált állapotot és az
abból való kilépést? A választ ismerők minden alkalommal kategorikusan
elutasítják a konspiráció-elméleteket, így kielégítő magyarázat nélkül
marad az a tény is, hogy a csoport tagjai miért bukkannak fel még számukra
is sokszor meglepő összefüggésekben.
Kiállításmegnyitók, senki által sem látogatott,
késő éjjel is nyitvatartó bárok, nemzetközi repülőterek kietlen termináljai,
egyetemi előadótermek katedrái, alig megnevezhetô - váratlan TV programok,
rulettkaszinók katlanjai, villanyvilágítást nélkülöző alföldi tanyák csendje,
archívumokban felejtett filmszalagok, autópálya pihenők, bekapcsolva felejtett
computer-monitorok, nemzetközi konferenciák pulpitusai, zálogházi sorok,
bezárás előtt álló múzeumok, filmforgatások zűrzavara, házibuliból kidobottak
társasága, szexboltok kirakatai, határátlépő helyek motozószobái, irodalmi
kávéházak áthatolhatatlan füstje, videoklippek pillanatképei, egzisztencialista
létlehetôségek (Daseins-möglichkeiten) analizisei, antikváriumok legporosabb
polcai, könyvtárak és múzeumok büféi, mellékhelyiségei, különböző városok
táncparkettjei és magánlakásai, taxik utastere, bevásárló központok zárás
előtti pillanatai, Media Researc találkozók, önmagukból kifordult követségi
fogadások, nemzeti vendéglők jellegtelen asztalai, koncertek színpada és
nézőtere, rég megcáfolt teóriák gyüjteményei, színpadias gesztusok kulisszái,
havasesőben küszködő bicikli nyerge, teniszpályák zuhanyozói, szaunák gőze,
ingyenes másológépek közvetlen környezete, komphajók tévészobái, nyomdagépek
olajtócsái között: itt érdemes keresni az MR tagjait.
Aki ezek után, a csoport feladatát illetô második
kérdést fölteszi, az tükörbe pillantván, saját könnybelábadt szemeibôl
a következôket fogja kiolvasni: "A felsorolásokat tagoló vesszők végtelen
sorát legmegfelelőbb célszalagként kezelni."
Janos Sugar / Media Research Foundation, Budapest
A project proposal by Janos Sugar, a conceptual and media artist from
Budapest, Hungary and cofounder of the Media Research Foundation. In Budapest
he worked closely together with Geert Lovink for a number of years. In
response to a discussion years ago about disconnectivity he came up with
the internet privacy switch, which is brilliant in its simplicity, it just
disconnects you when you push ‘off’ – the button has the word ‘line’ written
on both sides of the switch so that when you push it ‘on’ it says ‘online’
and when you switch it off it says ‘offline’.
Janos Sugar - International Corporation of Lost Structures:
www.icols.org/pages/MainFrame.html
Media Research Foundation, Budapest: