Forgács
Éva
RENDETLENSÉG
Ha mindent elmondanék,
amit a Liget Galériában láttam, az a következőképpen festene. Piszkos linóleumpadló,
rajta szétterített újságlapok. A fehérre festett falakon a munka és az
idő nyomai: piszokfoltok, tenyerek lenyomatai, a falról egykor letépett
ragasztócsík nyoma, más foltok. A baloldali falon, lazán feltűzve, három
kisméretű kép. Három fotó. Alattuk kis cédula, gyerekírással: Roskó Gábor.
Mindhárom felvételen egy kávéfőző látható. A bal oldali és a jobb oldali
kép azonos, de a jobb oldali túlexponált. Kissé felülnézetből mutatják
a kávéfőzőt, a tekergő zsinórjával, néhány csepp alakú üvegékszerrel, napfényben,
mögötte vasrács. A középső kép vagy alkonyati, vagy alulexponált. Ez kissé
alulnézetben mutatja a kávéfőzőt, fényes, hengeres felülete gyönyörűen
visszatükrözi egy utca képét. Itt van az élesség, minden más – a háttérben
látható felirat hatalmas, a kávéfőző formáját nagyon zavaró betűi és a
mohos kő, amelyen a kávéfőző áll – kissé életlen. Látható még, hogy mindhárom
kép fotópapírjának a fehéren maradt felülete őrzi annak az újságpapírnak
a lenyomatát, amellyel talán szárításakor érintkezett. A bal oldali fotó
szélei nem párhuzamosak a fotópapír széleivel. A kép egy kissé ferde, az
újságpapír lenyomata viszont alig látható.
A bejárattal szembeni
fal előtt piszkos-foltos posztamensen egy virágcserép, amelyben fű nő.
Alatta a kézírásos cédula: Böröcz András. A fű már erősen sárgul. Közepén
egy gombfoci korong, annak a közepén Böröcz András apró fényképe.
A bejárattól jobbra
eső falon kockás kép. Alatta a név: Sugár János. Felismerhető a képen Sugár
saját dróttekercsműve (plakát? Nyomdai munkának tűnik), amelyet 6x3 négyzetre
osztott alkotója, majd minden második négyzetet fehérre festett, az egésznek
a széleit pedig a falhoz festette. A hatás: mintha az okkerszínű alapon
guruló dróttekercsek képei a fal részei lennének.*
A negyedik falon (Révész
L. László, szintén gyerekes kézírással) három, szintén összetartozó, nagyméretű
fotogram-kompozíció. Mindháromban már előhívott filmszalagok elmozdult
vagy el nem mozdult kontakt lenyomatai keringőznek, és mindhárom kép a
filmszalag perforációját utánzó módon ki van lyukasztva. Az első képen
körkörös, csiga alakban, a második képen a főmotívum, egy fehéren előtűnő
aktforma hullámvonalait követve, a harmadik képen felnagyított perforációs
kockák sorakoznak vízszintes sorokban. A fotókat a sarkainál tűzték a falhoz,
széleik elgörbülnek, a papír önsúlya húzza el őket a faltól. A harmadik
kép szélei már egészen tönkremehettek, mert barna ragasztópapír húzódik
végig rajtuk, baloldalt duplán, de így is felpúposodik a ragasztópapír,
a bal alsó sarokban be is szakadt. Pedig szép fotók lennének ezek. A mozgalmas,
hullámzó, laboratóriumban gerjesztett fényformák közötti kis kontaktmásolatok
élesen reális dimenziót megnyitó szigeteivel.
Valami újat mutatnának
ezek a képek. Olyan, fényképészeti eszközökkel megidézhető, áramló teret,
amely magnetikusan magához rántja a valóság egy-egy pontosan fotografált
részletét, és tovább áramoltatja, amíg puszta fénnyé nem oldja. Erős, szuggesztív
képek lehetnének.
Ha ki lennének merevítve.
Ha a perforáció-lyukak pontosan lennének kivágva. Ha jól világítanák meg
őket. Ha a harmadik kép háttere nem fehér lenne.
Kétségkívűl Révész képei lennének a legjobbak, de az egész kiállítást kedvem
lenne megnézni, ha legalább kitakarítanának. Ha lemosnák a falakat. Ha
öntöznék a cserépben a füvet. Ha Roskó újranagyítaná a fotóit, kimerevítené
őket, nem gombostűvel tűzné őket a falra, és távol tartana tőlük mindenféle
újságpapírt.
Ha egy művésznek van
bátorsága egy, azaz egyetlenegy művel előlépni egy ilyen kicsi kamarakiállításon,
bizonyára nem szenved önbizalomhiányban. De annak súlyát is éreznie kell:
mit tesz az, ha egyetlen műre bízza egész önmagát. A könnyedség kizárólag
akkor hatásos, ha eleganciával párosul, a piszok és a fésületlenség pedig
csak akkor provokatív, csak akkor a mű része, ha a kiállítóhelyiség két
zürichi bank között helyezkedik el. Az Ajtósi Dürer sor elején, egy lerobbant
és tatarozás alatt álló kocsma és egy hasonló sorsú presszó között az ember
inkább arra gondol, hogy itt is tatarozni kellene, kívűl-belül.
*A kiállításon Sugár Jánostól két mű szerepelt. A sors iróniája,
hogy két évvel később a IX. Kasseli Documenta Sugár ama művét mutatta be
(S.J: A látható tény, 1990 – falapok, csavar, kirakatüveg), amely
ezen a kiállításon került bemutatásra, jóllehet e cikk szerzője átsiklott
fölötte. (a szerk.jegyzete)