Tandori Dezső: GOLFPÁLYA
TANDORI ÁGNES ÉS TANDORI DEZSŐ PROJEKTJE
I.
1938-tól
lakom a Duna-parton (a bombázások óta lett "part" az egykori Lánchíd utca),
a golfpálya kifejezést valószínűleg a bombatölcsérek is motíválták. Akkoriban
a kiégett gépkocsik, bűzlő birkatetemek, romházak, földlyukak stb. között
kellett közlekedni, később is sokáig, romterepen lehetett, gyerekeknek,
játszanunk. Az Alagút például úgy el volt barrikádozva, hogy fent ember
alig fért át, ki-be. Tandori Ágnes (azaz feleségem) 1967-ben költözött
ide, ahol most is lakunk. Halott madarakkal itt természetesen én kezdtem
(kezdhettem) előbb foglalkozni; a verebeket mindig eltemettem. Ez talán
a Madárkirály golfpályája, a Madárkirály látta igyekezetemet, s főleg mikor
Tandori Ágnessal 1975-ben (ha jól mondom) fölfedeztük a fára itt szemközt
felakadt verebet (spárgát kötöttek a lábára, így adódott a felakadás),
aztán lesegítettük onnét, meg mikor Musilt stb. fordítottam, s hogy ép
ésszel kibírjam (?!), a párkányunkon verebeket etettem, etettünk, sokat
fotóztam is a népet, akkor dönthetett úgy a Madárkirály, hogy elküldi nekem
, nekünk elébb Flórit, akit még nem tudtunk megmenteni, majd a "Golfpálya"
egyik végéről (Lánchíd-fő) Szpérót. Ez 1977-ben teljesen meghatározta életemet,
és másik terjedelmesebb projektem, projektünk, a Nagy és a Kis Koala Kártyabajnokság
(tandori Ágnessal kettesben játszuk, két husz klubos ligával stb.) mellett
körülbelül az egyetlen, ami nekem igazán van, amiképpen a műfordítás
az (lenne, ha lesz), amit munkának tudok tekinteni.
Az etetőterepet a hetvenes évek elején Tandori Ágnes
alakította ki (hivatalba járván), körülbelül 9 évre érdemben átvettem tőle
a (sárban, hóban, influenzásan is) lejárását, 50-55 lukra vittem fel (rám
jellemző bőségvággyal) az etetőedények számát.
II.
A golfot (a játékot), bár legalább 30 féle sportot játszottam idehaza dobókockákkal,
mércékkel, gombokkal és bábukkal (még rúdugrást, alpesi lesiklást, szlalomot
is), a golfot valójában csak most ismertem meg a televízióból (végignéztem
pár közvetítést). Nem ítélhetek jellege felől, annyit bizonyossággal látni
véltem, hogy a terep igen jelentős szerepet játszik az események
alakulásában, valamint, a versenyzők pillanatnyi erő- és idegállaga is
döntő lehet. A madáretető terep lényege messze áll a kis edények golflyuk-formájától.
A madarak életben tartása az, ami egyedül fontos, és itt is vannak különbségek.
Főleg az ökörszemtől, királykától, szén- és kékcinegétől a rigóig terjedő
"madárméret" élvezett nálunk prioritást, és a nagyobb madarak okoztak bosszúságot.
(Jóllehet én a ragadozó madarak arcát, mozgását is "imádom". Csak megélhetésük
részlet-módozatait ne lássam!) Semmiképp sem hasonlított a golfjátékhoz
a terepjárás itt. Világos, hogy a fák, a bokrok "ellenfelek" is voltak,
meg jóbarátok ugyanígy. Törött lábbal negyven centi hóban kétszer egy nap
lemenni - nem azonos a golfozással. Pár év alatt az erősebb italokra is
rászoktam így. Életem szerves része lett a "golfpálya", vagyis az etetőterep,
bár igen "kiborított", néha órákig nem tudtam dolgozni a lejárása után.
Azt követően, hogy Szpéró meghalt (1988), sokban megváltozott az életem,
érdemleg az etetést is abbahagytam. Bár a golfterep széthullt, Tandori
Ágnes a madarak kinti segítését máig nem adta fel. Sok madarunkat leltük
ezen a környéken, illetve sírjaik a tereptől jó kilométernyire lapulnak.
A golfterep mellett már ütött el csaknem autó, történtek más dolgok. Jelenleg
idehaza egyetlen verebünk van, Totyi, és nem is akarunk többet. Huszonnegyedik
éve élünk kismadarakkal szimbiózisban. Mind sérült, rászolruló volt. A
"terep" így részben "belülre került".
Tatai Erzsébet
korábban
Tatai Erzsébet
később a Ligetben
Tatai
Erzsébet: GOLFPÁLYA
Tandori Ágnes és Tandori Dezső projektje*
„.. A szabványos pálya ma 18 lyukú, a lyukak az elütőhelyektől 90-550 méternyire vannak, az ilyen pálya hosszúsága 5900-6400 m. A jó átlagjátékos általában 3-4 faütőt, 9-10 vasütőt, valamint – gurításhoz – puttert hord magánál... Vannak rövidebb pályák a szabványosnál, a 9 lyukú pálya kb 162 m. Ezt nagyvárosokban játsszák, ahol kevesebb hely áll rendelkezésre... Magyarországon ... kb. ezren őzik ezt a sportot.” (Britannica Hungarica)
Sétálni, golfozni, füvet nyírni és fát ültetni ugyanaz:
visszaállítani a kibillent egyensúlyt, helyreállítani a homeosztáziszt.
Mindegyik a civilizált emberiséghez tartozik; pontosabban: nélküle elképzelhetetlenek.
A civilizált ember olyan tevékenysége mindez, amelyben és amely által (vissza?)vágyik
egy elképzelt, tökéletes, a külső természettel összehangolt létmódba, amely
persze a belső természet harmóniájának is kulcsa. Ádám és Éva andalogtak
a Paradicsomban, a vadak űzték a zsákmányállatokat és kapargatták ki a
gumókat, de nem sétáltak – bizonyára játszottak is, de nem golfoztak. A
golfozás és faültetés valami olyasmi, ami által bekapcsolódhatunk a kozmikus
áramlásba, az elfeledett ritmust (vissza?)nyerjük, a kívántat megtaláljuk,
nyugodtan, csendesen és mélyet lélegzünk. Ez a lazaság nem ernyedtség,
és nem tunyaság, hanem éber figyelem, a zöldre, a titáni erőkre.
***
A társadalmi méretű faültetés nem azért érdekes, hogy vasárnapi elfoglaltságot
jelentsen a vurstlizó tömegnek, hanem egyszerűen azért lényeges, mert közösség
nélkül, egyénileg nem lehet teljesen sikeres. Egyébként az egyéni tett
is közösségivé válik, hacsak tudatlanságból vagy rosszindulatból el nem
pusztítják. Egy individuális cselevés úgy lesz művészetté, hogy közösségivé
válik.
***
Egy 1859-ben megjelent British rural sports című könyvben így kezdődik
a golf leírása: „Skóciában a helyet, ahol golfoznak, linkeknek (kiemelés:
E.T.) nevezik, általában a tengerpart közelében van a homokos talajú pálya,
egyenetlen felszínét rövid fő borítja, itt is-ott is huplikkal és gödrökkel
tarkított...”
***
A golfpálya analógia egyfelől kézenfekvő a formai hasonlóságok és a
városi ember „természetkeresése” miatt. Másfelől viszont roppant ironikus
a sántító hasonlatok miatt, és mégis eme irónia révén tárul fel sokrétű
kapcsolatuk. A profi, de még egy közepes amatőr golfjátékos szempontjából
is, teljes képtelenség egy hepehupás területet csak azért, mert lukacsos,
golfpályának nevezni. Főleg, ha az az Erzsébet híd és a Lánchíd között
húzódik (mégha a budai oldalon van is). Az arisztokratikussá és egyre bonyolultabbá
fejlődött szabályjátékban – egyesületekkel, klubokkal és sallangokkal –
nehéz felfedezni a „rural” játékosságot. Akárcsak a művészetben, egyre
kifinomultabb társasági játszmák veszik át az eredeti „ügyesség” szerepét,
a kis szalagok, fontoskodások, a 14 féle, különböző formájú és anyagú ütők,
valamint ezek bizonyos ütésekhez megfelelő, furmányos kiválasztásának procedúrája
elfeledteti a differenciált erő-és mozgásjátékot (amiképpen az egyre bonyolultabb
eszközök egyre primitívebb felhasználót engednek meg) és egyre kevésbé
kifinomult mozgáskoordinációt tesznek szükségessé. Ennek a játéknak
fejlődése is az elidegenedés folyamatának markáns példája, ekképp elég
furcsa, hogy Tandoriék golfpályának nevezik „védett területüket”. A Tandoriék-féle
golfpálya éppen egy fordított fejlődési vonalat rajzol meg. Ez is egyre
sokrétűbbé vált ugyan az idők során, az 1977-es spontán kezdettől számítva,
de nem rafinált szabályok (amiknek szépségét távol áll tőlem kétségbevonni!!!)
kiagyalása, hanem a dolgok rendes menetének érzékelése, a bekapcsolódás;
gondozás, rendezgetés, egyengetés az, ami növesztette. A madarak (és egyre
több) etetése, védése, eltemetése (odafigyelés az élet teljességére) nem
diktátumból, hanem belső elgondolásból, elhatározásból jött létre. Erőfeszítés
persze van, de nem erőszak. Bizonyára néha kényelmetlenség is, de ez nem
fontos. És ahogy cseperedett, terebélyesedett (óhatatlanul egyre több racionális
elemet fölvéve) projektté** növekedett.
***
Az első projekt 7 naposnak indult, de hiba csúszott a számításba...,
majd ezt követték kisebb projektek mint a nagyszabású építkezésnek mutatkozó,
kétes kimenetelű bábeli, vagy a korrigáló célzatú bárkaépítési projekt.
Azóta egyre- másra vannak követők, bár úgy jósolható, hogy az utolsó projektet
is ugyanaz fogja véghezvinni, csak még sikeresebben, mint az elsőt. Akik
akadékoskodva kétségbe vonják ezt az elsőséget, azok tévedésből a projekteket
összetévesztik az akciókkal és az orgia-misztérium-színházzal.
* Várnagy Tibor: A keresztrejtvény színelmélete, és tovább;..., Balkon,
1998/12.
**A projekt (= terv), vagy project art (tervművészet) a 70-es években
kétféle értelemben került forgalomba. Az egyik, és ez olvasható a '81-ben
megjelent Neoavantgarde kötetben: "a project art környezetünk megváltoztatására,
átalakítására irányuló terveket produkál azzal a céllal, hogy a valóság
változásának időbeliségét tudatosítsa, másrészt azért, hogy a változások
irányát a tervező értelem bevonásával aktivizálja. Az alakítás maga a két
feltételcsoport (a szubjektív gondolkodási folyamat és az alkalmazott objektumok
adott felhasználási lehetőségeinek) közös produktuma." A másik a projekt
tisztán terv mivoltára helyezte a hangsúlyt, ekképp az voltaképpen a konceptuális
művészet "legtisztább" formája volna, amennyiben egy dolog (mondjuk egy
műalkotás) csupán tervében, koncepciójában létezik. Ennél "tisztább" (ti.
nem materializálódó) forma – ad absurdum – már csak a láthatatlan
gondolat volna. (Ma már projektekben gondolkozik és projekteket valósít
meg nemcsak a mérnök, de a menedzsertől a pedagógusig mindenki.) A 90-es
években Magyarországon is divatba jöttek a művészeti projektek; és egyre
másra kezdtek megvalósulni a művészek mindeddig csak gondolatukban létezhető
ötletei. Ilyen volt pl. Georg Winter és Lakner Antal Emmental Expedition-e;
vagy Lakner Antal feliratai az Erzsébet hídon – ahogy az egész '93-as Polifónia
is egy nagy projekt volt – meg nem valósított terveivel együtt (közülük
csak a TNPU kiváló konceptjére utalva). Tandori Dezső projektje nem illeszthető
ezek közé, de másnak sem igen nevezhető. Csak egy kitágított művészet-fogalom
és további elmélkedés- kutatás a projektek körül vinne közelebb az igazsághoz.