Tatai
Erzsébet
Szabó Ágnes: Blair witch-projekt
1994-ben
három filmművészeti főiskolás, aki a blairi boszorkány nyomába indult,
eltűnt. Egy későbbi expedíció során megtalálták dokumentum-filmjüket… (1)
Szabó
Ágnes a film hatására megfestette azt a látomást, amit e játék-dokumentum-filmben
beszélt el egy asszony. Pontosabban nem is a látomást ábrázolta, hanem
csupán képeket festett arról a látomásról.
A boszorkánytól a hiedelmen
át a látomásig, annak elbeszélésén és az elbeszélés lefilmezésén keresztül
majd a film regényes-történetű bemutatásáig olyan sokszoros az áttétel,
hogy ha nem tudnánk, mindez fikció, keresni indulnánk az eredeti, a sokféle
közvetítéstől eltorzult valóságot; gondolván, hogy arról csak le kell hántani
a rárakódott héjakat. Ám épp a fordítottja történt: pont a közvetítésekből
és azok által épült fel egy világ, melynek eredete csaknem annyira vész
homályba, mint reálisnak vélt, mítoszokkal magyarázott világunk kezdete.
Szabó Ágnes e történetben a hiányzó elemet, vagyis a kiindulópontot kereste, és azt megfestette. Végeredményben egy más által meglátott képet tár elénk: amint a blairi boszorkány megmutatja lószőrrel borított, női testét. Csakhogy, látomáshoz illően, nem egyetlen egészet, hanem darabokat látunk, egy női test és egyúttal egy kép-egész részeit. Szabó Ágnes ezzel hangsúlyozza a hiátust az emlékezetben, az érzékelésben és megfigyelésben, és arra emlékeztet, hogy az egységben-látás nem a tárgyból magától-értődőn következik, hanem gondolkodásunk eredménye. Ugyanakkor azt a kaotikus test-elképzelést is megjeleníti, ami – Lacan szerint – az énfejlődés tükörstádiumán keletkezik, amikoris az észlelt egység egy olyan, megelőző állapot fantáziaképét teremti meg, amikor a testünk még darabokból állt. Ez a kaotikus test-elképzelés életünk végéig fenyeget. Továbbá úgy tűnik, hogy Szabó Ágnest nem is a kép, mondjuk egy monumentális kép-egész létrehozása érdekli, sokkal inkább a látomás tárgya, az alak maga – a kép lehet akár töredék is. Mindemellett azt sem árt felidéznünk, hogy a feldaraboltság a boszorkányos dolgok közé tartozik. Itt kétféle boszorkányképzet kapcsolódik össze: a maleficiummal vádolt és az ördöggel – illetve más(világi) hatalommal – szövetségben álló boszorkányé. Az összekapcsolás alapja, hogy más(világi) lény ad hatalmat a maleficium gyakorlásához is. A természetfölötti erőkkel való bánás képességének megszerzéséhez viszont beavatási rítuson kell átesni, ennek egyik eleme pedig a test feldarabolása – lehet.(2)
A részek
megkomponálásában (a méretezéstől a testrészek elhelyezéséig) az alkotó
előképe mindazonáltal Magritte egy 5 festményből álló képe (3) volt, mely
egy karok nélküli meztelen nőt mutat. A karok azonban nem csupán Magritte
szerint lényegtelen testrészei a nőnek. A karok és kezek elhagyásának vizuális
metaforájával Magritte inkább csak közvetít egy régi közhelyet, miszerint
a karok és kezek, mint a cselekvés, az akarat „szervei” a férfihoz tartoznak;
és a női szerepelvárások teljesítéséhez ezek nemhogy nélkülözhető testrészek,
egyenesen akadályok is lehetnek. A Magritte-festményt véve alapul Szabó
Ágnes a szürrealista látásmóddal való kapcsolatát teszi nyilvánvalóvá,
ugyanakkor továbblép. Nemcsak, hogy kiegészíti a testet a karokkal, de
megszünteti az eredeti sorrendet is, és az egyes képeket, mintha azok csak
részben tartoznának össze, szórja el a kiállítóterem két falán; hogy ne
legyen olyan nyilvánvaló a látvány. A Blair witch-projektbe átemelt Magritte-i
kompozíció tehát többszörösen is a Magritte-festmény címében megfogalmazott
„Örök Evidenciát” kérdőjelezi meg.
Szabó Ágnes mindamellett
komolyan veszi a témát (a motívumot, ami köré az egész Blair witch-projekt
felépül); a lehető legnagyobb igyekezettel festi a kékes lószőrrel borított
testet, koncentrál a felületre, a puhaságra vagy fényességre, a tömör védőréteg
imitálására, és a jelenés tárgyi jelentésére. Mintha elkapná a boszorkányság
évezredes, rejtett vonását, vagyis a női és állati, a női és ösztönös,
a női és természeti, a női és félelmetes, a női és kiismerhetetlen, a női
és idegen összekapcsolását, mindazt, ami szembe-, illetve kívülhelyezi
a kultúrán.
A mozdulat,
ez a bizonytalan orans, mellyel a tünemény feltárja titkos-önmagát, egyben
nyitottá teszi és védtelenné. A frontális, szimmetrikus – isteneknek kijáró
beállítás pedig nemcsak a szétszedéssel sérül, kerül ilyen formán furcsa
ellentmondásokba, de a két fej(4) megléte is nyugtalanító, mely kimozdítja
hieratikus rendjéből az alakot – akár, ha azt kétféle állapot megmutatásaként
vagy kétfejű szörny ábrázolásaként dekódoljuk.
A realisztikus
festésmód, és a téma egyaránt zavarba ejtő, akárcsak Szabó Ágnes tükrökre
festett képei, amelyek értelmezésénél éppúgy nem lehet kizárólag a tükrözéssel
foglalkozni, ignorálva, hogy azok az úgynevezett magas művészettől távoltartott
meghitt jeleneteket, közhelyeket, álmokat vagy félelmeket ábrázolnak, ahogy
nem lehet itt figyelmen kívül hagyni az akadémiai normáktól elütő festésmódot.
A meghívókártya részben kiegészíti a kiállítást, de önálló műként új jelentést is ad Szabó Ágnes egész Blair witch-projekjének – amelyhez tartozik. A heavy-metal meghívó, digitálisan szerkesztett, groteszk ornamentikájával ellentmondani látszik a kiállított, hagyományosan festett képeknek. A meghívó az olajfestmények megsokszorozott elemeiből van összerakva. A sokszorosan és lekicsinyítve megjelenített, mintává ártalmatlanított boszorka-kép annak a realizmusnak utóda, ami a repetitív, pop-art alkotásokban is testet öltött, mely mintha igazolná, hogy a valósággal való szembesülés hiányából fakadó trauma a valóság látomásának ismételgetésével enyhíthető.(5)
jegyzetek:
(1) http://www.blairwitch.com
(2) Norman Cohn: Európa démonai, Bp., 1993; Diószegi Vilmos:
A pogány magyarok hitvilága, Bp., 1978
(3) René Magritte: Az örök evidencia; 1930; 22x12, 18x23, 26,5x18,5,
21,5x15,5, 21,5x11,5 cm
(4) A korai keresztrefeszítések kartartásával társított csukott
és nyitott szemű arc szintén „nagy kérdések” feltevésére kényszeríti az
elemzőt.
(5) A traumatikus realizmusról: Hal Foster: The Return of the
Real, Mit Press, Cambridge (Massachustes), London, 1997, 130-136.o.