Kiss-Csapó Gergely: Tibeti konyha
Tatai Erzsébet: Kiss-Csapó Gergely képeiről
Kiss-Csapó Gergely néhány éve szabályosan menekült Tibetbe, menekült a
városból,
Magyarországról, Budapestről. Valami innen űzte. Talán akkor még ő maga
sem tudta,
miért pont Tibetbe indult, de most már látszik, jó oka volt arrafelé venni
útját, mintha
valamire rátalálna, … újra és újra visszatér.
Minden szeme elé kerülő nagyléptékű látványt lefényképezett: természetet,
tájat, széles
medencét, égig érő hegyet, vad folyót, kolostort, Körösi Csoma Sándor nyomát..
Kiss-Csapó képeinek legfontosabb tulajdonsága az őszinteség. Ez az őszinteség
nem a
manipulálatlan fotografálás evidenciájából fakad, hanem Kiss-Csapó Gergely
megközelítési módjából. A téma nyűgözi le, nem a módszer; puszta esztétizálás
helyett
a közvetíthető és közvetítendő tartalom köti le. Kíváncsian kutató geográfus
és
fotográfus egyszerre. Ember nélküli tájai valamiféle távolságtartást, hűvös
magatartást
sejtetnének, pedig ezek inkább háborgatástól mentes tájképek, melyeket
szemérmes
tapintatos, érzékeny szemek látnak - legalábbis amennyire ez fotografálásról
egyáltalán
állítható. És ezért is van az, hogy arcképet nemigen fényképez. Amit fényképez
az nem
a Másik birtokolható valósága-teste, hanem az a hely, ahol a különbözőséget
keresve
magára talált. Csupán két, - az egész sorozat jellemző arányát tükrözve
-
gyermekekről készült fotója látható itt. És ez a kettő nem feloldja, hanem
épp
ellenkezőleg: ellenpontozva, még megragadhatóbbá teszi a tájak kristályosságát,
nem-ember-szerűségét, egyúttal hangsúlyozza az utazó magányosságát.
A válogatásban nagyon sokminden kétszer szerepel, vagy nagyon hasonló dolgok
szerepelnek. A látvány azonban sosem ugyanaz; nem ugyanaz a kép, csak nagyon
hasonló. Mintha ez a megduplázás, az ismétlés adná a tények valódiságát,
mintha ez
erősítene meg, adna biztonságot és uralmat az elillanó pillanat felett.
Kiss-Csapó fényképei egyszerű képek; semmi kunszt, semmi dekor vagy pózolás,
mégis van valahol egy olyan pont, elem, vagy valami, ahol megfordul a normálisan,
medrében haladó elbeszélés. Ez a pont nem az egyes fényképeken van, nem
egy
gyűrött papírzsebkendő, különleges virág vagy fényeffektus formájában
manifesztálódik, hanem itt, ahol állunk, a fényképek közötti térben jön
létre.