A valóság
barátságos ellenfelei: Elek Is (Kada)
emlékkiállítás I. (az
Óbudai Társaskör Galériával,
és a Magyar Műhely Galériával
közös rendezvény) megnyitotta
dr.Máriás Béla, 2012. augusztus
31-én, 18 órától a Liget Galériában (1146 Budapest, Ajtósi
Dürer sor. 5.) a
kiállítás megtekinthető szeptember 22-ig
Sorsszépítő
szerek: Elek Is (Kada)
emlékkiállítás II. megnyitotta a Zöld
Alsó, 2012. szeptember 4-én, 19
órától az Óbudai
Társaskör Galériában (1036 Budapest, Kiskorona u.
7.) a
kiállítás megtekinthető október 7-ig Érzelmi gyarmat: Elek Is (Kada)
emlékkiállítás III. megnyitotta Boros Géza
művészettörténész 2012. szeptember
26-án a Magyar Műhely Galériában (1072 Budapest, Akácfa
u. 20.) a
kiállítás megtekinthető október
19-ig
Emlékkiállítást rendezni
múzeum nagyságú intézmények
feladata, de Elek Is halála után (2011. augusztus
8.) többen is úgy gondoltuk, akik ismertük -
és anélkül, hogy
összebeszéltünk volna -, Kada barátunk
nem egy olyan művész, akinek hagyatékára
azonnal lecsapnak a legreprezentatívabb hazai
kiállítótermek. Elek Is ugyanis 67
éves koráig az overground-ot, a kánont, a
main stream-et elkerülve dolgozott, és mint egy
rosszcsont, mint outsider alkotó vált
ismertté. Végül Berhidi Mari, az
Óbudai Társaskör
Galériájának vezetője vetette fel,
csináljuk meg együtt Kada
emlékkiállítását. És
gondolom azért épp nekem, mert náluk is,
nálunk is volt Kadának egyéni
kiállítása, itt is, ott is előkerültek
művei csoportos bemutatókon. Ekkor keresett meg Szombathy
Bálint, a Magyar Műhely Galéria művészeti
vezetője, ugyanezzel az ötlettel.
Mivel úgy alakította az élet, hogy
már nyár elején tudtuk, időben a Liget
nyitja meg a legelső kiállítást,
végül úgy döntöttem, ha
mégoly vázlatosan is, megpróbálom
fölvázolni Elek Is teljes
pályaképét. Hagyatékát
ennél jóval korábban kezdtük
nézegetni, én gyakorlatilag a halála
másnapján kezdtem el bedigitalizálni az
általam készített fotókat, a
rá vonatkozó nálam őrzött
dokumentumokat, amit aztán kiterjesztettem
közös barátaink
gyűjteményeire is. Azt hiszem, ez volt az én
gyászmunkám. Miután Mari és
Bálint kiválasztotta a műveket, műcsoportokat,
amelyeket szívesen bemutatnának, azonnal
világossá vált, hárman együtt
se tudnánk Kada minden fontosabbnak látszó
munkáját bemutatni. Egyrészt azért,
mert az életmű terjedelmesebb annál,
másrészt mert rengeteg benne az olyan mű, amit
rekonstruálnunk kellene. Ezért, és mert -
mint említettem -, az derült ki, hogy a Liget
Galéria kezdi a
kiállítástrilógiát,
úgy döntöttem, én a Kada által
összeállított 14 vaskos
portfólió-szerű mappákkal fogok dolgozni.
Azért mondom, portfólió-szerű, mert Kada
nem kronológiai sorrendben, hanem tematikus-, és
műfaj szerinti egységek szerint állította
össze a mappáit: volt amelyikben kisebb rajzokat,
vázlatokat gyűjtött, egy másikban hivatalos
leveleket, egy harmadikban újságokban
publikált grafikáit, plakátterveit,
és így tovább. Hozzátenném,
egyik mappa se volt teljes, tehát pl. a hivatalos
levelezéséből millió dolog
hiányzott, amire emlékeztem, más esetben
csak a válaszokat őrizte meg, miközben akadt arra is
példa, hogy az általa küldött javaslatok
másodpéldányait, és az azokra adott
válaszokat is archíválta.
Az én problémám az volt, miként
lehetne mindebből egy olyan Ligetes
kiállítást rendezni, ahol minden
korszakából be tudnám mutatni
néhány jellegzetes művét úgy, hogy
közben többé-kevésbé az is
kirajzolódjon, milyen műfajokban dolgozott, mely
korszakában kikkel, illetve melyek voltak fontosabb
kiállításai? Természetesen nem
állítom, hogy mindezen kérdésekre
sikerült válaszolnom. Tandori Dezső
kifejezésével élve, csupán Elek Is
életművének kőkorszakolására
vállalkozhattam. Arra, hogy mikor - remélhetőleg -
a Liget Kada
emlékkiállításának
látogatói elmennek az Óbudai
Társaskör, és a Magyar Műhely Galéria
kiállításait is megnézni, akkor
már meg tudják saccolni, melyek a korai, melyek a
későbbi művei, melyik hol helyezkedik el az
életműben. Partnereimmel együtt annak
reményében hoztuk létre e
kiállítás trilógiát, hogy
talán sikerül felkeltenünk a szakmai-,
és a laikus közönség
érdeklődését, ez iránt a
sajátos, az irodalom, és a
képzőművészet határterületén
létrehozott, erősen közéleti, olykor vicces,
máskor provokatív életmű iránt.
Így utólag azt vettem észre, Kada
életműve nem egyszerűen csak kritikai, hanem
átszövik azt a különféle
társadalmi-, és művészeti
utópiák. Egész biztos vagyok benne, hogy
életműve fontos a street art, és a public art
magyarországi története
szempontjából, s bizonyos értelemben
talán az MKKP (Magyar Kétfarkú Kutya
Párt) egyik előfutárának is
tekinthetjük.
Kada halálának másnapján egy
hosszú-hosszú beszélgetés
közepén, azt kérdeztem Anditól, hogy
a Kada és köztünk kialakult viszonyt
egyáltalán barátságnak lehetne-e
nevezni?
bizonyos tények mellette szóltak, mások
ellene
végül oda jukadtam ki, h bár ifjabb
korunkban nem így képzeltük el a
barátságot, most mégis mit
nevezhetnék barátságnak, ha ezt nem?
Atti, Balázs, és Péter még a
rajzkörből ismerték Kadát, én
azonban már nem jártam oda, mikor Kada
érkezett
jó, ha a többiek úgy gondolják -
Balázsék lakásán jöttünk
össze -, miért ne?
ettől függetlenül, amiket én először
láttam Kadától, asszem a
tusfestményeit, azok nekem nem tűntek
különösebben érdekesnek
h mi legyen a neve a csoportnak, azt nem tudtuk elsőre
eldönteni, de abban maradtunk, nyáron
lemegyünk Kisőrsre, ami a többiek
számára már vszleg ismert terep volt, s
majd ott csinálunk egy kiállítást
vmivel később, a Kiáltvánnyal
együtt értesültem róla, mi
leszünk a Hejettes Szomlyazók (j és ly
fölcserélve)
a nevet Kada találta ki, de Balázsnak is
tetszett, és a Kiáltványt is együtt
írták
Balázst abban az évben vették föl a
Fiatal Képzőművészek
Stúdiójába, s mint új tag megkapta
a Stúdió statementjét, így ő
Kiáltványunk megszövegezésekor
sokmindent onnan merített, tán teljes mondatokat
is, míg másokat alaposan átírt,
kiforgatott, Kada pedig hozta a maga addigra jól
kiérlelt formáját:
a szöveg nekem úgy ahogy volt, elsőre naon
tetszett
az első kisörsi bulira nem naon emléxem
azt se éreztem, h - szándékainknak
megfelelően - egy húron pendülünk
ezzel együtt a hangulat nem volt rossz, s azzal az
elhatározással váltunk el, h ősszel
elkezdünk egy saját, házi
készítésű újságot
csinálni
a megállapodás az volt, h mindenki
legyártja 100-100 példányban azokat az
A4-es lapokat, amiket meg akar majd jelentetni benne
az
első két szám nem naon fogyott: úgy
kellett tukmálni - Kada
szavajárásával - ismerőseinknek, holott
úgy terveztük, 50 forintot fogunk kérni
példányonként, h az anyagár
megtérüljön
azt is gondoltuk, havonta csinálunk egy-egy
újabb számot, de - mint kiderült - ez is
lassabban ment
viszont mire a harmadik
számhoz jutottunk, elfogyott az első, és a
másodikból is alig volt már, s akkor
már akartak oanok is, akik hajlandóak voltak
leperkálni érte 50 forintot, ill. oanok is
keresni kezdték, akik nem tartoztak baráti
köreinkhez
asszem tkp. ez volt az első siker, de persze naon
szerény, naon mérsékelt, amit
észleltünk
vagy a második? mert a Kiáltvány is oasmi
volt, ami szép lassan terjedni kezdett
Kada bizonyos vitákban, mikor látta, h nem
győzött meg, egyszerűen nem hagy szóhoz jutni,
mondván, csak vesszőt tettem - értsd: még
nem fejezte be -, ahol persze bosszantó volt, h
ilyenkor nem vesszőt tett, hanem témát
váltott
ebből a szempontból a Kiáltvány azon
kitétele - amit sztem Balázs tett bele -, h
döntései során a csoport nem indokol, nem
egy esetben prófétikusnak, s gyakorlatilag naon
hasznosnak bizonyult:
nem mondom, h egyáltalán nem voltak
közös pontok, de vszleg jóval kevesebb, mint
amennyi indokolhatta volna, h együtt dolgozzunk :DDD
h Kada mennyire jó apa, arról vmelyik
rákövetkező nyáron Kisőrsön
győződhettem meg igazán, mikor vele voltak
srácai, miközben a felesége nem volt ott
feleségétől akkor vált el, ill.
válásuk folyamata akkor kezdődött, mikor a
Ligetben rendeztük első önálló
kiállítását, s ez 1986 legeleje
kiállításának megrendezése
után jöttünk hazafelé a trolin -
Király, anno Majakovszkij utca, öreg téli
este -, ekkor beszélgettünk először
személyes dolgokról
naon szarul érezte magát miatta, de akkor
már tisztában volt vele, h
házasságuk menthetetlen
azt hiszem a barátságunk akkor kezdődött,
mert a rákövetkező hónapokban egyre
gyakrabban jött föl hozzánk egy-egy
két decis konyakkal, h elmondja mi történt
a bíróságon, majd másnap,
harmadnap nekünk olvasta föl előző éjszaka
fogalmazott vád-, és
védőbeszédeit, beadványait
a procedura vége felé kénytelen volt
feladni a harcot, mert szúrt a szíve,
pánik rohamai voltak, s úgy érezte
belehal, ha folytatja a kilátástalannak tűnő
párbeszédet a bírósággal,
és feleségével
a Hejettes Szomjazókon belül - közben
csatlakozott hozzánk Gránit, és Tilcsi -
oldódtak a feszültségek
egyre lazábbak mertünk lenni, feloldódtak
görcseink, noha azt továbbra se mondhatnám,
h ideáinkat, eszméinket tekintve azonos
platformra kerültük volna:
állandó és deklarált a
széthúzás, ahogy azt
Kiáltványunk fogalmazta, de - s akkor ezt
már érteni véltem -, ettől jó az
egész
mérlegelve-vitatkozva, mely műveinket
állítsuk ki, s melyeket ne, Kada vezette be azt
a fogalmat, h családifotóalbum-effektus: minden
oasmi, amit csak mi néhányan értünk,
csak számunkra érdekes, de kifelé nem
kommunikál, mások számára nem, v
csak nehezen értelmezhető. Röviden:
magánügy
elfelejtettem mondani, a rákövetkező évben,
h Balázst fölvették a
Stúdióba, én is Stúdió tag
lettem, s kettőnk nevén állítottuk ki az
éves kiállításon a csoport
munkáját:
ez volt a Siralomház
Munkácsy, illetve a Zrinyi és Frangepán
Madarász műve alapján
h Munkácsyt csináljunk, az a Komjádi
Uszoda Sörözöjének teraszán dőlt
el, miután kiderült, h a köv. éves
Stúdió kiállítás az MNG-ben
lesz (Gránit írja: Történeti
Múzeum, s igaza van, de ez u.az az
épületkomplexum, s számunkra u.az a
kontextus)
így nem is annyira az volt a kérdés,
melyik Munkácsy festményhez nyúljunk,
hanem, h hogyan?
milyen anyagból csináljuk?
erre megint nem emléxem, hogy jött az, h
rozsdás vasakból, és Kisőrsön?
ez volt a sodik siker, mert vhogy képesek voltunk
megoldani, h ez az egész följusson
Kisőrspusztáról Pestre,
ahol ezt volt
akik utálták, míg mások
lelkesedni kezdtek érte, v legalábbis
érdeklődéssel fordultak a dolog felé, ami
már vmelyest meg volt alapozva azzal az egyre jobban
terjedő újság szerűséggel - v magazin
persziflázzsal -, amibe egyre többen
szálltak be, mint alkotótársak
a helyünkben minden fiatal művész naon komolyan
vett volna minden újabb felkérést, minden
újabb kiállítási
lehetőséget, számunkra viszont egyre
inkább vicces lett az egész
nem görcsöltünk, hisz egyre öntudatosabban
nem szerettünk volna megfelelni senkinek, pusztán
csak jól érezni magunkat egymás
társaságában, miközben e
társaság folyamatosan bővült
rövidre zárva egy lehetséges hosszabb
mesét, ez tartott egy darabig, aztán unni
kezdtük,
s véget vetettünk a közös
munkának, amelyben egyre kevesebb élvezetet
találtunk
a jó oldala ennek a mások számára
talán váratlan felosztásnak az volt, h
nem vesztünk össze:
semmi sértődés, semmi bántás, v
legalábbis, ahogy én éltem át,
magától múlt el az egész
nagyjából akkor amikor kellett, u.n.
fénykorunkban, sikereink csúcsán,
minél fogva később se gondoltuk azt, h
újra össze kéne állnunk
amin én ezt le tudtam mérni, h a Ligetbe, a
Liget megnyitóira ezt követően is éppoly
gyakran jöttek a többiek, mint azt megelőzően,
s Attinak, Tilcsinek még csak ezt követően
következtek nálunk első szóló
kiállításaik
aztán az
Epigon, amiben Balázst, Tilcsit, és
Rollandot leszámítva mindenki részt vett,
sőt Kada és Atti ismét együtt dolgozott,
immár Hecker Petivel ez
utóbbiból lett A Négy Nagy Gazdag, s az ő
remek kiállításuk, az Igyál
Magyar! a Ligetben
jut eszembe, Medve Andrásról se
feledkezzünk meg!
Kada mutatott be neki, még Kisőrsön,
mondván, ő ismer itt a szomszéd faluból
valakit, aki Beuys haverja volt :DDD
András atyai jó barátunk lett, oan
idősebb kollegánk, akivel azonnal szót
érettük, ahogy a Cserésekkel, Litván
Gáborral, Galántai Gyurival, Tóth
Gáborral, fe Lugossy Lacával, az
Újlakosokkal (akikkel Hannoverben dolgoztunk
egymás mellett, s kerültünk
elszállásolásra ugyanazon családi
házban), Máriás doktorral,
másokkal
nyilván egy csomó mindent kihagytam, pl. h
segítettünk neki kiragasztani
plakátjait az utcára 86/87
körül, v h ugyancsak hozzánk járt
föl, mikor a Rózsadombi
villára gyűjtök, s Az
állam én vagyok című akcióit
csinálta 88-ban a Belvárosban. Nekünk
mesélte a rendőri figyelmeztetéseket, s
aztán azt, h többszöri figyelmeztetés
után bevitték a Szalai utcába, ahol
rendesen megverték, mielőtt följelentették
volna szabálysértésért. Mutatta a
hátát, mesélte miként
csinálták, h naon fájjon, de ne hagyjanak
komoly nyomot. Én meg persze totál hiába
téptem a szám az első rendőri
figyelmeztetések után, h várjon egy
kicsit, egész biztos, heteken belül lesz oan
alkalom, mikor intézményes keretek közt
csinálhatja ugyanezt az utcán, és akkor
nem fogják basztatni a rendőrök
még csak azt se mondhatnám, h nem hitte el, ne
látta volna be, de már benne volt, s annyira
élvezte az utca népével folytatott
spontán párbeszédet, h nem tudta
abbahagyni
aztán naon szerettem azt is, amit 97-ben
a Bartók 32-ben csinált: bomba jó
kiállítás volt, s engem - őszintén
szólva - naon meglepett, h ien jól
installál, mert azelőtt ez nem volt az erőssége
ott viszont ez akkor á-tól z-ig végig
volt gondolva, naon lazán, s mégis
szépen, elegánsan megcsinálva
szval asszem ez úgy van vhogy, h képzelünk
vmit a barátságról, mikor elkezdődik
felnőtt életünk - elvek, eszmék, blablabla
-, s aztán életünk vége felé
az derül ki, h nem feltétlenül azok voltak a
fontos, komolyabb barátságok, amelyek e
paramétereknek a legjobban megfelelnek
miközben én most se merném Kada legjobb
barátai egyikének nevezni magam
inkább az van, h szerettem, ahogy szerettem, s ő is
bennünket - mikor, hol, mennyire -,
és annyi:
ez volt az életünk