Liget Galéria, 2004 szeptember 8.
(Andrzej Swietlik, Katarzyna, Adam Rzepeczki és Marek
Janiak a megnyitón)
.
ÚJ POP
„REKLÁM KIÁLTVÁNY”a reklám
a világ szerencsés oldalát mutatja, az ideális társadalmat
a gyönyörűséges és nagyszerű életet, ami már önmagában is csodálatos
benne az a rengeteg szép nő, a számtalan fantasztikus termék, és a mesés környezet
mi ez, ha nem maga a harmónia?arra törekszünk, a világunk olyan legyen, mint amilyen a reklámokban
(mi másként is válhatnánk a szerencse fiaivá?)legyen a reklám a mi művészetünk
(szabaduljunk meg az ambícióinktól, a rendetlenségtől, a manipulációtól
mindentől, ami lehetetlen, a szartól és a hazugságoktól)legyél te is reklám
légy gyönyörű
.
a kiállítást megnyitó "Opera" című performance során a Lódz Kaliska tagjai - az előadás idejére - bezárták a közönséget a galéria helyiségébe (képünkön). A kiállítóterem egyik sarkában egy létrán álló, elegáns öltözékű nő (Rutkai Bori) olvasta fel a csoport New Pop kiálványait (3. kép), míg a túlsó sarokban egy az asztalon álló, hiányos öltözékű nő (Dorotka), kezében Coca-Cola-val, "cola", "cola" közbekiáltásokkal ellenpontozta a felolvasást (2. kép), amely alatt mindvégig Giuseppe Verdi Nabucco című operájának Rabszolga kórusa volt hallható. A csoport időközben az utcán tartózkodó hiányos öltözékű női tagjai a galéria kirakata előtt cipőket próbáltak föl, a férfiak ezt szemlélték, miközben Adam Rzepeczki kerékpárpumpával próbált felfújni egy autógumi-belsőt.
ÚJ POP KIÁLTVÁNY „0”
„ZABÁLJ”
a világ öreg,vásárolj mindig újat
de benne mi, emberek
mindig újak vagyunk
.
a pillanat a tiéd
ne gyűjtögess
ne javítgassaz új termékek szépek és ízlésesek
ragyogóak ( néha fénytelenek, ellentétben állnak a szépséggel)
kényelmesek
intelligensektudod
akarod
kell, hogy tiéd legyenekezen termékek nyújtják számodra
a biztonságot
a hatalmat
a szerencséta termékek
hűségesek
a termékeket
te magad válogathatod össze
a termékek
megformálják világodat
az idejét múlt termékek lényegtelenek
a művészetnek mindig újnak kell lennie
.Janiak, 2002
.
.
2. kép / Opera - performance a megnyitón (részlet)
Liget Galéria, 2004 szeptember 8.
.
.
.
ÚJ POP
Pozitív kiáltvány
(azaz program)
a porszívó megkönnyíti az életedet
a takarítás megkönnyíti a mosást
a mosást megkönnyíti a mosógép(1)
minden habkönnyű és szép
(mint az autó, meg a szék, meg a toll)
dönts
légy kreatív
ne szarakodj
mi közünk Afrikához
„Érvénytelenített kiáltvány”
1.
2000 február 6-án megszüntettük a magasművészet és reklám közötti választóvonalat
2.
a magasművészet és a reklám egyaránt mesterséges világ
3
a magasművészet olyan, mint a reklám
4.
vásárolj egy terméket és élvezd, mint abszurd művészetet
5.
a jó reklám se igazán értelmezhető, mégis mindenki csodálja
6.
éppígy a magasművészetet is mindenki magasztalja, jóllehet senki se
érti
7.
a Lódz Kaliska ezen túl a reklám-művészetben fog dolgozni, mivel a
reklámipar jól jövedelmez, a magasművészet meg alig-alig
8.
a reklámokkal sok nő azonosul, és ez számunkra vonzó
9.
a reklámokhoz minél több hatalmas didkójú nő szükséges
10.
a termékek örökkévalóak és időtlenek
11.
a magasművészet szintén időtlen és tökéletes
12.
a Lódz Kaliskának végtére is jól jönne már egy kis pénz, ennyi idő
után
25 éves Łódź Kaliska csoport. Négy Kultúra Diálogus Fesztiválja
a Łódź Kaliska „Artdom” installációja, az „Artdom” lakberendezési üzletének négy reklám plakátja és négy nagy bilboardja* formájában nyilvánul meg. Plakátok és bilboardok 4 változatban készültek.
Az
áru négy ára (euro, zloty, sékel, rubel)
Négy nő.
Négy bokszoló.
Négy űrhajós.
Négy díj.
Négy újság.
Négy nyelv.
Egyforma kanapék, fotelek, szőnyegek, TV- állványok, porszívók, növények-mind.
Egyforma izmok.
Az újságok egyforma tartalma.
Egy reprodukció falként( keretezve-349 zl.)
A poszer tartalma mélyen szimbolikus. Nő az anyaságat , bokszoló az
erőt, növények a természetet, porszívó a tisztaságat, lépcső
a fejlődést, mennyezet az éget, ablak a nyíltságat, szőnyeg
a Földet, kanapék a jólétet, fotelek a hagyományt, TV a művelődést, lámpa
a tudományt, melltartó a beilleszkedést, asztal az alkalmazkodást, űrhajós
a sikert, alma a szerelmet, függönyek a politikát, újság újságot,
bugyi erkölcsiséget, fali reprodukció a művészeti tárgyakat szimbolizálja,
stb.
A vevő kedvére a felsoroltak mást is szimbolizálhatnak. Mindegyiknek
van a saját ára.
Az árak hozzáférhetőséget leírnak.
A nyelvek neveket leírnak.
Minek léteznek különböző nyelvek, ha ugyanarről beszélnek?
Ki vásárol?Már nem lehet tudni. Ki gyárt? Ki dönti, hogy hol? Ki húz
hasznot? Minek? Mi a termelés? Előny? Kényszerűség? Csapás?
Ugyanilyen kép reprodukció minden lakásban- történelem vagy korszerűség?
Nem kellenek a nyelvek, ez jó vagy rossz? Az ár a legfontosabb?-reklámozás.
Természetes fejlődés vagy rák?
Miért ilyenek a lakásunk?
Igaz, hogy élet művészetté vált?