Ez az esszé ma jelent meg a ’The Nation’-ben. Fogjátok fel vitaindítónak
azzal kapcsolatban, hogy milyen jelentéssel bírhatnak a szeptember 11-i
merényletek azokra nézvést, akik nyilvánosan kritikusan szemlélik a corporate
hatalmat és a jelenlegi globális gazdasági modellt. Miután nem léteznek
a kérdésre könnyen adható válaszok, így ez az esszé maga is inkább egyfajta
meditáció szimbolikáról és hangnemről, mintsem politikai útmutató.
Legyetek óvatosak
Naomi Klein
AZ IDŐK JELEI
(’Signs of the Times’)
http://www.thenation.com/
Bármennyire sokkoló lehet is ez a new yorkiaknak,
Torontóban, a városban, ahol élek, a lámpaoszlopokat és a postaládákat
szegénység ellen küzdő aktivisták plakátjai borítják, amelyek az üzleti
negyed október 16-dikára tervezett „megbénítását” hirdetik. Némelyiken
(már amelyiket még szeptember 11-dike előtt ragasztották ki) még vörössel
körülrajzolt felhőkarcolók képe is látható, megjelelölendő a közvetlen
akciózóna tervezett határait. Sokan érvelnek azzal, hogy az O16-ot le kell
fújni, ahogy az más demonstrációk és tüntetések esetében is történt, a
gyászolók iránti kegyeletből - illetve a megnövekedett rendőri erőszaktól
való félelem miatt.
De az akció terve megy előre. A szeptember 11-dikei
események végül is nem változtatnak a tényen, hogy az éjszakák egyre hidegebbek,
és nyakunkon a recesszió. Nem változtatnak a tényen, hogy egy olyan városban,
amit azelőtt „biztonságosnak”, esetleg „egy kicsit unalmasnak” írtak le,
sokan fognak meghalni az utcákon ezen a télen, ahogy az elmúlt télen is
történt, meg az azt megelőzőn is, hacsak nem találunk további szállásokat,
mégpedig azonnal.
Pedig az vitán felül áll, hogy az események, azok
militáns színezete, a célpont megválasztása szönyű emlékeket és asszociációkat
hoznak majd a felszínre. Számos politikai kampány néz szembe hasonló, hirtelen
változással. Szeptember 11-dike után az olyan taktikák, melyek a kapitalizmus
központi szimbólumai elleni - akár erőszakmentes - támadásra építenek,
tökéletesen átalakult szemiotikai tájban találják magukat. Mindennel borzalmukkal
és ’valódiságukkal’ együtt, a terrortámadások szimbolikus harci cselekmények
is voltak, és azonnal így is fogták fel őket. Ahogy Tom Brokaw és sokan
mások rámutattak, ezek a tornyok nem akármilyen épületek voltak, hanem
az „amerikai kapitalizmus szimbólumai”.
Mint olyasvalaki, akinek az élete tökéletesen összefonódott
azzal, amit néhányan „antiglobalizációs mozgalomnak”, mások „antikapitalizmusnak”
neveznek (jómagam, kicsit érzelmesen a „mozgalom” elnevezés mellett vagyok),
nehezen tartok manapság elkerülhetőnek egy szimbolikáról, anticorporate
jelekről és jelölőkről - a kultúrába beépült logókról, a gerillaháború
stíluselemeiről, a brandek és a politikai célpontok megválasztásáról -
szóló vitát, mindarról tehát, ami a mozgalom uralkodó metaforáit alkotja.
Az anticorporate aktivizmus számos politikai ellenfele
a WTC és a Pentagon elleni támadások szimbolikáját használva azzal érvel,
hogy a gerilla háborúsdit játszó fiatal aktivistákat most eléggé váratlanul
érte a valódi háború. A gyászjelentések már fel-feltünnek az újságokban
világszerte: „Az Antiglobalizáció már a tegnapé”, mondja egy tipikus főcím.
A Boston Globe szerint „romokban hever.” Igaz volna ez? Az aktivizmusnak
azelőtt is keltették már halálhírét. Valójában szertartásos rendszerességgel
halálhírét keltik minden tömegdemonstráció előtt és után: a stratégiánk
láthatóan hiteltelenné vált, a koalícióink megosztottak, az ítéleteink,
vádjaink tévesek stb. Ennek ellenére ezek a demonstrációk egyre nőttek,
szélesedtek, a seattle-i 50.000-es látszámtól a genovai, egyes becslések
szerint 300.000 fős részvételig.
Ugyanakkor őrültség volna úgy tennünk, mintha semmi
sem változott volna szeptember 11-dikét követően. Ez akadt meg a fejemben
a napokban, mikor végignéztem egy diasort, amit még a merénylet előtt állítottam
össze. A bemutató arról szólt, hogy corporate marketing hogyan olvasztja
magába egyre inkább az anticorporate képi világot. Az egyik dia egy csoport
aktivistát mutat, amint a seattle-i WTO-tüntetés alatt az egyik Gap-üzlet
kirakatára festékszóróznak. A következő dia a Gap friss kirakatát mutatja,
rajta a cég saját, előregyártott graffitijével - olyan szavak, mint „Függetlenség”,
fekete festékkel odafújva. A következő pedig egy képkocka a Sony PlayStation
„Vészhelyzet” című játékából, melyben is vicces hajú anarchisták dobálják
kövekkel a fiktív „Amerikai Kereskedelmi Szervezet”-et (ATO) védő, ördögi
külsejű rohamrendőröket. Mikor először láttam ezeket a képeket egymás mellett,
elámultam a corporate kooptáció sebességén. Most viszont csak annyit látok,
hogy a corporate/anticorporate képháború ezen felvételeit hirtelen árnyékába
vonta, végképp elsöpörte szeptember 11-e, ahogy a játékautókkal és az akciófigurákkal
történik egy katasztrófafilmben.
A megváltozott tájkép ellenére - vagy éppen amiatt
- érdemes nem elfelejteni, hogy miért is helyezte a mozgalom az első helyre
a szimbolikus harcot. Az Ontarioi Koalíció a Szegénység Ellen döntése,
hogy „megbénítják” az üzleti negyedet, egy sor nagyon is specifikus, ugyanakkor
lényeges körülményre vezethető vissza. Mint sokan mások, akik megróbálják
a gazdasági egyenlőtlenségek kérdését a politikai programok szintjére emelni,
úgy mindazok, akiket a csoport képvisel, úgy érezték, leküldték őket a
pályáról, kimaradtak a paradigmából, eltűntek a képből, majd mint koldus-
illetve kocsiablakmosó-probléma jelentek meg újra, melyeknek megoldása
majd kemény, új szabályozást kíván. Rá kellett jönniük, hogy amivel szembe
kerültek, az nem valami helyi politikai ellenfél, mégcsak nem is valamely
kereskedelmi törvény, hanem egy gazdasági rend - a szabályok alól felszabadított,
„neked is jut majd”* kapitalizmus be nem váltott ígérete. És ez a mai aktivista
kihívása: hogyan szervezkedj egy ideológia ellen, amely olyan széles, hogy
nincsenek élei, annyira mindenütt jelenvaló, hogy nem találod sehol? Hol
fejtsék ki az ellenállást azok, akiknek nincsen munkahelye, amit megbéníthatnának,
akiknek a közösségeit folyamatosan megfosztják a gyökerüktől? Mibe kapaszkodjunk,
mikor annak, ami hatalommal bír, oly nagy hányada virtuális - mint a pénzmozgások,
tőzsdei árfolyamok, szellemi tulajdonok és a rejtélyes kereskedelmi egyezmények?
Az egyszerű válasz, legalábbis szeptember 11. előtt
az volt, hogy ragadj meg bármit, ami a kezed ügyébe kerül: egy híres multi
brand-imázsát, a tőzsdét, a világ vezetőinek találkozóit, egy egyedi kereskedelmi
megállapodást vagy, ahogy a torontói csoport esetében történt, a bankokat
és a vállalati székhelyeket, melyek ennek a programnak a motorjai. Bármit
tahát, ami, akár ha ideiglenesen is, jelenlévővé teszi a megfoghatatlant,
valahogyan ember-mértékűvé a mérhetetlent. Röviden, szimbólumokat
találsz, és abban reménykedsz, hogy azok a változás metaforáivá válnak
majd.
Például mikor az Egyesült Államok kereskedelmi háborút
indított Franciaország ellen, mikor utóbbi meg merte kísérelni a hormonnövelt
szarvasmarhák kereskedelmének betiltását, José Bové és a Francia Farmerek
Szövetsége nem azzal hívta föl a világ figyelmét, hogy a márványsajtra
kivetett amerikai importvámokról kiabált, hanem azzal, hogy „tervszerűen
leromboltak” egy McDonald’s éttermet. Nike, ExxonMobil, Monsanto, Shell,
Chevron, Pfizer, Sodexho, Marriott, Kellogg’s, Starbucks, The Gap, Rio
Tinto, British Petroleum, General Electric, Wal-Mart, Home Depot, Citigroup,
Taco Bell - mindenki megtalálhatta a maga fénylő brandját, hogy rávilágíthasson
vele mindenre, a tejbe kevert borjú-növekedési hormonoktól a Niger-delta
lakóinak emberi jogaiig, a floridai paradicsomültetvényeken dolgozó mexikói
munkások kizsákmányolásától az olajvezeték gyártók finanszírozta háborúkig
Csádban és Kamerunban, a globális felmelegedéstől a sweatshopokig.
A szeptember 11-dike óta eltelt hetekben sokszor
juttatták eszünkbe, hogy az amerikaiak nincsenek különösebben informálva
a határaikon kívüli világgal kapcsolatban. Ez esetleg igaz lehet, viszont
számos aktivista tanulta meg az elmúlt évtizedben, hogy ez a nemzetközi
ügyek tekintetében fennálló vakfolt kikerülhető azzal, ha a kampányaikat
híres márkákhoz kötik - ez hatásos, bár gyakran problematikus fegyver a
szűklátókörűség ellen. Ezek az anticorporate kampányok azután hátsó ajtókat
nyitottak meg a nemzetközi kereskedelem és pénzügyek rejtélyes világa,
a WTO, a Világbank, kevesek esetében pedig a kapitalizmus mint olyan megkérdőjelezése
felé.
A másik oldalon viszont ezek a taktikák könnyű célpontnak
is bizonyultak. Szeptember 11. után politikusok és elemzők világszerte
azonnal úgy kezdték forgatni a terrortámadások tényét, mintha azok az amerika-ellenes,
anticorporate erőszak folyamatának részét alkotnák: először a Starbucks
kirakatok, utána meg feltehetően a WTC tornyai. A New Republic szerkesztője,
Peter Beinart figyelmét az egyik anticorporate Internet chat-room egy homályos
eredetű üzenete ragadta meg, melyben az ’szerző’ megkérdezi, hogy a támadást
„valaki közülünk” követte-e el. Beinart azzal zárja, hogy „az antiglobalizciós
mozgalom ... melyet részben az Egyesült Államok elleni gyűlölet motivál”
- immorális a támadás alatt álló Egyesült Államokkal szemben.
Egy egészséges világban a hasonló válaszreakciók
helyett a terrorista támadásoknak avval kapcsolatban kellett volna kérdéseket
szülnie, hogy vajon az USA titkosügynökei miért azzal töltötték az idejüket,
hogy környezetvédőket és Independent Media Centereket kémleltek, ahelyett,
hogy a népirtásra készülő terrorista szervezetekkel törődtek volna. Sajnos
világosan látszik, hogy a szeptember 11-dikét megelőzően megfigyelhető
erőszakos válaszlépések az aktivizmussal szemben csak fokozódni fognak,
fokozott ellenőrzéssel, beszivárgással és rendőri erőszakkal. Az is igen
valószínű, hogy az antikapitalizmus védjegyét alkotó anonimitás - maszkok,
az arcon áttekert sálak, álnevek - gyanúsabbá válnak majd egy olyan kultúrában,
amely titkos ügynökök után kutat a saját körein belül.
De a merényletek többe is kerülhetnek, mint a szabadságjogaink
elvesztése. Attól félek, hogy fizetnünk kell az eddigi néhány politikai
győzelmünkkel is. Az afrikai AIDS-válságban elkötelezett alapok eltűnőben
vannak, és valószínűleg követni fogják őket az adósságeltörlés kiterjesztését
céljukul tűző alapok is. Az emigránsok és menekültek jogainak védelmére
egyre nagyobb hangsúly helyeződött a közvetlen akciók iránt elkötelezett
tömegekben, Ausztráliában, Európában, és lassanként az Egyesült Államokban
is. Ezt is fenyegeti a fokozódó általános rasszizmus és idegengyűlölet.
A hosszú ideje PR-válsággal küzdő szabadkereskedelmet pedig sebesen újrabrandolják,
együtt a shoppinggal és a baseballal, mint hazafias kötelességeket. Robert
Zoellick, USA kereskedelmi képviselő szerint (aki vadul azon van, hogy
ebben az őrjöngő patrióta csapatszellemtől áthatott pillanatban hatalmi
szóval átnyomja a villámtárgyalási stílust), a kereskedelem „olyan értékeket
helyez előtérbe, melyek ennek az elhúzódó harcnak a lelkét alkotják”. Michael
Lewis a szabadságharc és a szabad kereskedelem hasonló egybeolvasztásával
próbálkozik, mikor a New York Times Magazinban megjelent esszéjében arról
elmélkedik, hogy az elhunyt tradereket „nem pusztán mint a szabadság szimbólumait,
hanem mint annak gyakorlóit” vették célba. Akik „keményen dolgoznak azon,
mégha nem is szándékosan, hogy a többieket megszabadítsák a korlátozásoktól.
Ez szinte alapesetben a vallási fundamentalisták lelki antitézisévé emeli
őket, mivel azoknak üzlete éppen a személyes szabadság valamely felsőbb
hatalom nevében történő tagadására épül”.
A fő vonalak a következőképpen rendeződnek el a
jövő hónapban megrendezendő katari WTO tárgyalásokra:
Kereskedelem egyenlő szabadság, kereskedelem-ellenesség
egyenlő fasizmus. Mellékkörülmény, hogy Osama bin Laden egy multimillimos,
meglehetősen impresszív globális export hálózattal, a pénzes ültetvényi
terményektől a kőolajvezetékekig. És rá se ránts, hogy ez a harc Katarban
folyik majd le, a szabadság eme védőbástyájában, mely nem ad beutazóvízumokat
tüntetőknek, ám ahol bin Ladennek gyakorlatilag saját tévéshow-ja van az
állami támogatással működő Al-Dzsazira hálózatban.
A szabadságjogaink, a szerény győzelmeink, a megszokott
stratégiáink - mind-mind kérdésessé váltak. De ez a válság megnyit előttünk
új lehetőségeket is. Ahogy már sokan kiemelték, a társadalmi igazságosságért
küzdő mozgalmak kihívása az, hogy a gazdasági egyenlőtlenséget kapcsolatba
hozzák a most valamennyiünket szorongató, biztonságunkra vonatkozó aggodalmakkal
- ragaszkodván annak kimondásához, hogy igazságosság és egyenlőség a leginkább
támogatandó stratégiák az erőszak és a fundamentalizmus ellen.
De nem lehetünk naívak, mintha ugyan az ártatlanok
pusztításának véresen valóságos és folyamatos veszélye pusztán politikai
reformok útján felszámolható volna. Szükség van a társadalmi igazságra,
de igazságot kell szolgáltatni a merényletek áldozatainak is, valamint
azonnali, praktikus intézkedésekkel kell megelőzni a továbbiakat. A terrorizmus
valóban nemzetközi fenyegetés, és ez a történet nem éppen az Egyesült Álamok-beli
támadással kezdődött. Ahogyan Bush felkéri a világot, hogy támogassa Amerika
háborúját, és a partvonalon kívülre küldi az ENSZ-t és a nemzetközi bíróságokat,
nekünk a többoldalúság szenvedélyes védelmezőivé kell válnunk, egyszer
s mindenkorra visszautasítanunk az „antiglobalizáció” cimkéjét. Bush „koalíciója”
nem képvisel valóságosan globális választ a terrorizmusra, pusztán egyetlen
ország külpolitikai céljainak nemzetközivé tételét - mely áruvédjegye az
USA nemzetközi kapcsolatainak, a WTO tárgyalóasztalaitól egészen Kyotóig:
Játszhattok a mi szabályaink szerint, vagy fel is út, le is út. Nem feltétlenül
kell „Amerika-ellenesnek” lennünk ahhoz, hogy átlássuk mindezt, elég ha
valódi internacionalisták vagyunk.
Lépjünk vissza a szenvedés valószínűségszámításától
is. Baloldalról sokan megjegyezték, hogy a szeptember 11-dikét követő,
túlcsorduló együttérzés és gyász aránytalan, talán enyhén rasszista is
volt, összevetve az ennél jóval súlyosabb atrocitásokra adott válaszokkal.
Biztos vagyok benne, hogy azoknak, akik elítélik és gyűlölik az igazságtalanságot
és a szenvedést, nem az a dolguk, hogy az együttérzést méricskéljék, mint
valami készterméket. Az előttünk álló kihívás bizonyosan éppen az, hogy
megkíséreljük növelni a globális együttérzés-tartalékokat, nem pedig az,
hogy szűkmarkúan ellenőrizzük azokat.
Egyébként a túláradó kölcsönös segítségnyújtás és
támogatás, melyet a tragédia gerjesztett, valóban annyira távol volnának
azoktól a humanitárius céloktól, amelyekre a mi mozgalmunk törő Az utcai
szlogenek - Emberek A Profit Előtt, A Világ Nem Eladó - magától értetődővé
és zsigerileg igazzá váltak sokak számára a támadást követő időben. Feléledt
az ellenállás a profithajhászással szemben. Gyűlnek a kérdések azzal
kapcsolatban, hogy vajon bölcs döntés volt-e magántársaságokra bízni olyan
kulcsfontosságú szolgáltatásokat, mint a repülőtéri biztonság, vagy hogy
miért is jár állami garancia a légitársaságoknak, és miért nem a munkájukat
elvesztő alkalmazottaknak. A közvélemény egyre inkább értékeli mindenfajta
public sector dolgozó munkáját. Röviden, a „közügyek” - a közösségi szféra,
a közösségi javak, a nem-corporate, amit mi magunk régóta védelmezünk,
és amiről Katarban tárgyalnak majd - egyfajta újra-felfedezését élik meg
az Egyesült Államokban.
Ahelyett, hogy feltételeznénk, hogy az amerikaiak
csak akkor képesek törődni egymással, mikor készek arra, hogy megöljenek
egy közös ellenséget, mindazoknak, akik arra törekszenek, hogy megváltoztassák
a gondolkodást (és nem egyszerűen arra, hogy győzzenek egy-egy vitában),
meg kell ragadniuk a pillanatot, hogy ezeket az emberi reakciókat átirányítsák
arra a sok-sok színtérre, ahol az emberi szükségleteknek elsőbbséget kellene
élvezniük a corporate profittal szemben, az AIDS gyúgyításától egészen
a hajléktalanságig. Ahogy Paul Loeb, a ’Soul of Citizen’ (Az polgár lelke)
szerzője mondja, a háborúéhség ellenére és az idegengyűlölettel együtt
élve „Az emberek gondosnak, sebezhetőnek és egymással szemben rendkívül
gyendédnek tűnnek. Ezek az események képesek lehetnek arra, hogy kiszakítsanak
minket a szív közösségének bénultságából”.
Ehhez drámai változásnak kellene lefolynia az aktivista
stratégiában; sokkal inkább a tartalomra, mint a szimbolikára kell épülnie.
Egy éve már, hogy a mozgalmon belülről is számos kritika éri a csúcstalálkozók,
vagy egyes vállalatok ellen megnyilvánuló, tisztán szimbolikus aktivizmust.
Sokminden van, ami nem kielégítő a szimbólum-háborúban: az üveg ripityára
törik a McDonald’s kirakatában, a csúcstalálkozókat egyre távolabbi helyekre
űzzük - és akkor mi van? Ezek még mindig csak szimbólumok, homlokzatok,
reprezentációk.
Szeptember 11-dikét megelőzően már lábrakapott egy
újfajta türelmetlenség, követelése annak, hogy elindítsunk olyan társadalmi
és gazdsági alternatívákat, melyek az igazságtalanság gyökerét és annak
tüneteit együtt célozzák, a földreformtól a szolgaság megszüntetéséig.
Úgy tűnik, megfelelő az idő, hogy kihívást intézzünk a soraink között fellelhető
nihilizmus és nosztalgia erői felé, ugyanakkor több teret adjunk olyan
- Chiapasból, Porto Alegréből, Keralából érkező - hangoknak, amelyek
azt mutatják meg, hogy igenis lehetséges úgy kihívást intézni az imperializmus
felé, hogy közben valljuk és gyakoroljuk a pluralizmust, a haladást és
a mély demokráciát. A mi feladatunk, ami sosem volt még ennyire sürgető,
az, hogy megmutassuk, nemcsak két világ áll a rendelkezésünkre, hogy felmutassuk
valamennyi láthatatlan világot, a „McWorld” gazdasági fundamentalizmusa
és a „Dzsihád” vallási fundamentalizmusa között.
Talán kezd lezárulni a képháború. Egy éve, hogy
ellátogattam az Oregoni Egyetemre, a Nike U. becenevű campusra, hogy
az antisweatshop aktivizmusról adjak elő. Ott találkoztam Sarah Jacobsonnal,
az egyik diák-aktivistával. A Nike, mondta nekem, nem a célpontja volt
az aktivista tevékenységének, hanem az eszköze, egy lehetőség, hogy behatolhasson
egy széles és gyakran amorf gazdasági rendszerbe. „Olyan, mint egy ’bevezető’
drog”, mondta vidáman.
Éveken át, mi, ebben a mozgalomban az ellenfeleink
szimbólumaival táplálkoztunk - a márkáikkal, az irodatornyaikkal, a fotó-alkalom
csúcstalálkozóikkal. Úgy használtuk őket, mint csatakiálltásokat, mint
fókuszpontokat, mint népszerű nevelési eszközöket. De ezek a szimbólumok
sosem alkották a valódi célpontot; emelőkarok voltak, fogantyúk. Lehetővé
tették számunkra, ahogy Katharine Ainger, brit írónő a napokban mondta,
hogy”rést üssünk a történelmen”.
A szimbólumok mindig is csak bejáratok voltak. Ideje
átlépni rajtuk.
* „trickle-down” kapitalizmus: Reagan-i elmélet, mellyel annak idején
a gazdagoknak nyújtott adókedvezményeket indokolták, mondván, hogy a gazdagok
jelenléte hasznos a társadalomban, mivel azok munkahelyeket teremtenek,
így a pénzük „lecsöpög” a szegényeknek.