KIÁLTVÁNYKIÁLTVÁNY
Helyettes szomlyazók, 1984
Ezen helyettes szomjazók köre heterogén, nem végleges és nem is törekszik véglegességre, nem intézmény, nem következetes, nincsen profilja, alkalmi akciókra épül (kiállítás, felavatás, felolvasás, pályázat, hangverseny, depresszióestek, , , érzelmi máshová, sorsszépítő szerek) a programok nem rendszeresek, a társaság adminisztratív szempontból nem rendez semmit, öncenzúra-ellenes, a társaság működése jogilag rendezett? A tagok és nem tagok között lényeges különbség nincsen, konkrét tagok jelzése csak adminisztratív szempontból fontos, a tagok közt nincsen semmilyen erőszakolt szellemi egység vagy egyetértés,
Állandó és deklarált a széthúzás, klikkek, frakciók, a művészeti egyesülés nem műsorközpontú, nem műközpontú, nem ismeri el a szellemi tulajdont, és nem pártolja a szellemi tettet, a társaság pártolja a semmittevést és a közös unatkozást; a stúdió profilja, hogy felszabadítson, tagjai művészi és emberi öntudatát erősítse, illetve érvényesülését (karrierjét) elősegítse, a stúdió keressen pénzt, igyekezzék tagjai és nem-tagjai megélhetését biztosítani; legyen nyájszellem, és minden jó, ami ezzel jár; a stúdió hivatalos fórumokon képviseltesse magát?
Fontosabb szavak a stúdió munkatervéből:
Ötlet, spontaneitás, unalom, semmit-tevés, ellentmondás, belső ellentmondás, közösség, közösség-ellenesség, törekvés, lemondás, kegyelem, erőszak; a stúdió beszélgetés- illetve megbeszélés-ellenes, a jövőben nem beszél meg semmit, nem egyeztet, nem szervez, nem teher. pártolja a konkrét és egyszerű dolgokat, illetve talán még azokat a leginkább; ötleteket vet fel, elfogadja vagy elveti ezeket igennel vagy nemmel, de nem indokol, nem minősít, nem elemez, nem rendszerez stb.
Leírom azt, hogy MI. Ez jelentheti azt is, hogy mi, az Éreztető Nagyhatalmak alattvalói. Mi, az Éreztető Ipar céltáblái. Jelentheti azt is, hogy mi, az Éreztető Nagyhatalmak ellenlábasai. Mindenki lehet az éreztető nagyhatalmak ellenlábasa. Büntetlenül?
.
Strand / hőélvező akció (1988 január, FMK Fekete kiállítóterem, foto: Halas)
Ezen Helyettes Szomjazók köre
egységes, a hivatalos képzőművészeti közéletbe történt
integrálódás során működése intézményszerűvé vált. A műsorszórás
(és szerkezet) keretein belül – a számára adódó – szerepet
következetesen és rendszeresen betölti. A hajdanvolt
önképzőkörszerű, összművészeti társulás tevékenysége a
hivatalos, sokszor protokolláris, állami kiállításokon való
részvételre szűkült.
A csoport hat tagból áll, ezek
rutinná vált öncenzúrát gyakorolnak.
Bizonyos karriert magunkénak
tudhatunk, azonban a tagok közötti fő összetartó erő még ma is a
feltételezett jövőbeni érvényesülés hite. A csoport ugyanis, bár
már keresett bizonyos pénzt az évek során, ez az anyagi erő
azonban oly csekély mértékű, hogy tagjai megélhetését nemhogy
nem fedezi, de még a művészeti tevékenység folytatásához sem
nyújt kielégítő fedezetet.
A csoport beszélgetés-, illetve
megbeszélés-ellenessége sajnos oda vezetett, hogy a tagok
közötti kapcsolat elsorvadt. A tagság találkozói, a korábbi
elmélyült és emelkedett együttlét után, ma már kizárólag
adminisztratív ügyek intézésére korlátozódnak. Ennek megfelelően
ezek légköre hivatalossá, kevésbé önfeledté, oldottá, egyre
inkább diplomatikussá vált.
A csoport az Éreztető Ipari
Nagyhatalmak ellenlábasából, azok hűséges kiszolgálója lett.
Mindenki lehet az Éreztető Nagyhatalmak kiszolgálója, s ezért
nemhogy büntetés, de jutalom járt, esetünkben is.
.
MANIFEST
Stellvertretende Durstenden, 1984Der Kreis dieser Stellvertretenden Durstenden ist heterogen, nicht entgültig und strebt auch keine Institution, ist nicht konsequent, hat kein Profil, er beruht auf okkasionellen Aktionen (Austellung, Einweihung, Lesung, Preisausschreiben, Konzert, Depressionsabende, , , Anderwohin des Gefühls, Schicksals-schönheitsmittel) die Programme sind regelmassig, die Gesellschaft veranstaltet aus adminisrativen Geischtpunkt nichts, aber auch gar nichts, sie ist gegen die Selbstzenzur, das Wirken der Gesellschaft ist rechtlicht geregelt?, zwischen den Mitglidern und den Ohnegliedern ist kein wesentlicher Unterschied, das Anzeigen konkreter Mitglieder ist nur administrativ von Belang, unter den Mitgliedern gibt es überhaupt keine forcierta geistige Einheit und kein Einverständnis,
Die Uneinigkeit, die Cliques, die Fraktionen sind permanent und deklaiert, die künstlerische Vereinigung ist nicht programm-zentrisch, ist nicht werkzentrisch, sie erkennt, kein geistiges Eigentum an, sie nimmt keine Partei für geistige Tat, die Gesellschaft unterstützt das Nichtsun und die Gruppenlangeweile
Es gehört zum Profil des Studios, da es freimacht, da es das künstlerische und menschliche Bewusstsein seiner Mitglieder soll Geld verdienen, es soll bemüht sein, für die Existenz seiner Mitglieder und Unmitglieder zu sorgen.
Es soll ein gemeinzahmer Geist walten, und alles Gute, was damit zusammenhängt das Studio soll sich an offiziellen Foren vertreten lassen?
Wichtiegere Wörter aus dem Arbeitsplan des Studios:
Idee, Spontanität, Langeweile, Nichtstun, Widerspruch, innerer Widerspruch, Kolletivitätsfeindlichkeit, Ambizion, Verzicht, Gnade Gewalt
Das Studio ist gesprächs- und verabrendungsfeindlich für die Zukunft wird nichts verabredet und nichts organisiert, sie ist keine Last es unterstützt die konkrete und einfache Dinge bzw. die jenigen vielleicht noch am meistens es bringt Ideen hervor, nimmt diese an oder verwirft sie mit Ja oder Nein, aber es argumentiert nicht es qualifiziert nicht es analysiert nicht es systematisiert nicht usw. ich schreibe das Wort: WIR kann einerseits bedeuten, WIR, die Untertanen der Gespenstigen Gro machte, WIR, die Zielscheibe der Fühlbaren Industrie. Das kann auch bedeuten, WIR die Kontrahenten der Gespenstigen Gro machte. Jeder kann Kontrahent der Gespenstigen Gro machte werden. Ungestraft?
MANIFESTO
Secondary (substitute) thirsters, 1989
This circle of Substitute Thirsters
is unified and during the integration to the official art-life
its a work became institutional. It plays consequentley and
steadily its possible parts presenting themselves within the
frame of broadcast and programme structure. The former
autodidact and generalart society has been constricted to
participation on official often protocollar state exhibitions.
The group has six members exercising
routinissh sefl-censorship.
We have had a certain career butthe
main cementing force among the members is still the belief in a
hypotethic future success. The group has earned some money
during the years but this material strength is so inconsiderable
that far from covering the requirements of the members it does
not provide cover for thepursuance of artistic work.
Unfortunately the
anti-conversationality and anti-consultationality of the group
led to a consumption of connections among the members.
Now the members meetings, after the
former absorbed and elated being together are confind to conduct
administrative things only. Owing to that the atmosphere of
meetings became official, less enthusiastic and free but more
and more diplomatic.
The group from an opponent of the
Makefeel Industrial Greatpowers became a servant of them.
Everybody can be a servant of the Makefeel Industrial
Greatpowers and this as in our case resulted not punishment but
reward.