A MÉDIAOKTATÁS TEMATIKÁJA
A médiaoktatás tematikai struktúrája rendkívül szilárd. A nyolcvanas évek vége óta ez a felépítés erős szakmai konszenzust tükröz és az alábbi kulcskérdésekre épít:
KI fogalmazza meg a közlést (a médiaszöveget), és miért? | médiaINTÉZMÉNYEK |
MIFÉLE SZÖVEGTÍPUSRÓL van szó? | médiaszövegek RENDSZEREZÉSE |
HOGYAN JÖTT LÉTRE az adott médiaszöveg? | médiaTECHNOLÓGIÁK |
HOGYAN állapíthatjuk meg a SZÖVEGEK JELENTÉSét? | médiaNYELVEZET |
KI a médiaszöveg BEFOGADÓja, és miféle a befogadás módja? | médiaKÖZÖNSÉG |
hogyan JELENÍTI meg az adott szöveg annak TÁRGYÁT? | médiaREPREZENTÁCIÓ |
Ennek megfelelően egy tipikus - médiatanároknak szóló - tankönyv ilyesféle módon épül fel:
BEVEZETÉS | a média fogalma, miért fontos a média tanulmányozása |
NYELV | érzékelés, jeltan (szemiotika), képek és szavak, médiakódok |
INTÉZMÉNYEK | a média mint ipar, a média és az üzlet, az állami kontroll, a szakemberek, az új technológiák |
REPREZENTÁCIÓ | a hirdetések világa, sztereotípiák, nemi szerepek reprezentációja, az egyes rasszok/etnikumok reprezentációja, a társadalmi osztályok reprezentációja, az életkorok reprezentációja |
MŰFAJOK | műfaji kategóriák, televíziós műsortípusok, az újság, a popzene mint műfaj,a műfajok fejlődése |
KÖZÖNSÉG | kikből áll a közönség, a célközönség, a címzés módjai, milyen mértékű a befolyásolás, közönségvizsgálatok |
A brit médiaoktatás tehát a tömegkommunikációra fókuszál, a médiával kapcsolatos kérdéseket döntően társadalmi összefüggések mentén tárgyalja, szinte teljes egészében a média szociokultúrális aspektusára koncentrál - vagyis más megfogalmazásban az esztétikai szempontokat nem, vagy csak minimális mértékben kínálja fel a közoktatás számára. A mozgókép magaskultúrája a kötelező tematikában meg sem jelenik.
Igy a film sem játszik kiemelt szerepet. Az oktatás során bemutatásra kerülő művek egyrészt a filmipar intézményi-produkciós-marketing működésének az illusztációjára, másfelől az eltérő rasszok, más kultúrák, a multikulturalitás mozgóképi lenyomataiként kerülnek az órai munkán feldolgozásra. A film részletezőbb tanulmányozására (nyelvi, történeti vagy stiláris nézőpontból) csak a média "A"-level vizsgára készülő, 17-18 éves diákok számára nyílik mód.
|