|
| |||||||||||||||||
A TANTERV, A TANÁR, A TANESZKÖZÖK ÉS A VIZSGÁK VISZONYA A BRIT MÉDIAOKTATÁSBANAz angolok nem csupán mondogatják, hogy a tanár kulcsszereplő, de minden jel arra mutat, hogy ezt komolyan is gondolják. Tankönyv - abban a formában legalábbis, ahogyan az nálunk megszokott - e tárgyban egyáltalában nem létezik: a tankönyveket a tanárok számára írják.2 Ezzel szoros összefüggésben: az angolok rendkívül komolyan veszik az ún. "kimenetszabályozást". Az órai munka tematikáját a kulcskérdések rendszerén túl, a vizsgák menetét két évente meghatározó ún. sillabuszok szabályozzák a legerőteljesebben.A tanár tájékozottságának, egyéni invenciójának a függvénye, hogy az osztálytermi munka során milyen példákon, illusztrációs anyagokon, miféle művek-műsorok segítségével dolgozzák fel az anyagot. Mivel nincs tankönyv, az fel sem merül, hogy minden osztály, minden évfolyam évente ismétlődő rutin szerint, ugyanolyan órák keretében találkozzék a tananyaggal. (Ez már csak azért sem fordulhat elő, mert a sillabusz állandóan változó variációkban jelöli ki az ország egy-egy régiójában az adott években megkövetelt tematikát). Következésképpen a médiaoktatást az állandó önismétlés veszélye kevéssé fenyegeti. 2: A tankönyv ugyanakkor nem csupán módszertani útmutató. "Végigveszi" a komplett tananyagot, de sehol sem a szaktudomány alaposságával.
| ||||||||||||||||||
|