| ![]() |
| ||||||||||||||||
ISKOLAI TAPASZTALATOKAz iskolában szerzett benyomások egy része - noha nem tartozik szorosan a médiaoktatáshoz - mégsem függetleníthető attól. Az a tény, hogy a tanári az angol iskolában kényelmes ülőalkalmatosságokkal berendezett, lényegében üres tér, amely csak tea és kávé fogyasztásra és beszélgetésre szolgál; az a tény, hogy a tantermek falait vonzó tarkabarkaságban feladatokkal, gyerekmunkákkal, instrukciókkal, rajzokkal, építészeti modellekkel, fű-fa-virággal tapétázzák ki és nem a periódusos táblázat és a nemzet nagyjai porosodnak ott évtizedekeig; az a tény, hogy az órák kilenckor kezdődnek és sok iskolában nincs csengetés -, bizonyára mind-mind hozzájárul ahhoz a nehezen megfogalmazható érzetbéli különbséghez, amely végül is azt üzeni, hogy a tanteremben nem egymásnak feszülő elcsigázott felnőtt és fiatal harcosok várják a mérkőzés végét...Eszközök A brit iskola - legalább is ami a médiaoktatást illeti -, a látszat szerint nincs sokkal jobban felszerelve, mint a magyar. A médiaórákra mindenütt ugyanazon az egyenállványon tologatják a tv-videoböhöncöket, a tanárok fénymásolt feladatlapokat osztogatnak, és az iskolának egy-két elnyűtt VHS kamerája van, jó esetben. Angliában összesen két olyan középiskola van, amelyik komoly eszközparkkal lett kistafírozva - a művészeti oktatás fejlesztésére kiírt kormányzati projekt győzteseként kaptak néhány éve mintegy 20 millió forintot eszközberuházásra (amelynek döntő részét természetesen képszerkesztésre alkalmas hardverre fordították).12 Tanárok Szó volt már róla, mégis újra és újra mondjuk ki: az iskolában dolgozó médiatanárokat nem készítették fel az egyetemen erre a feladatra, a gazdag továbbképzési kínálattal pedig financiális okoból nem igazán tudnak élni. A szakmai szinvonal mégis elfogadható, olykor kifejezetten irigylésre méltó. A rejtély egyik magyarázata az a rendkívül bőséges és konkrét taneszközkínálat és a pontosan artikulált vizsgakövetelmény-rendszer, amelynek néhány elemét bemutattuk. A másik tényező azonban az angol iskolában működő ún. department-rendszer, amely távolról ugyan hasonlít a nálunk honos tantárgyi munkaközösségekre, de valójában közelebb van egy tanszéki teamhez, amelyiknek vezetője, munkarendje, szakkönyvtára és főként élő, lélegző önálló közege van. A médiaoktatással foglalkozó angol tanárok ugyanis sok esetben valós szakmai támasztékot jelentenek egymásnak. Rendszeresen konzultálnak, olykor egymás óráin hospitálva, délutáni minikonferenciákat tartva és közös médiaeseményeket szervezve. És néhány év alatt azért legalább egy rövid szakmai továbbképzésre mindenki eljut... Mindez értelemszerűen nem pótolhatja a rendszeres, több éven át tartó egyetemi felkészülést, de azt mutatja, hogy a médiaoktatás - szükségképpen hosszú ideig tartó - bevezető időszakában az angolok megtalálták az esélyt a terület közoktatási stabilizációjára. Órák Ülünk a Hampstead School egyik osztályában. A tanárnő a három hét múlva esedékes gyakorlati feladatot osztja ki. A társaság doku-soap-ot13 fog készíteni, legalábbis papíron -, tán előzetest is. A szappan helyszíne a suli, szereplői a diákok lesznek. Meg is néznek egyet, hogy világos legyen a feladat. Ülünk a Parkside Community College egyik osztályában. A monitoron a Blade Runner (Szárnyas fejvadász) egyik jelenete pereg -, dialógus nélküli nyomasztó képsorok. Az osztálynak húsz perce van a képsor stiláris üzenetének felfejtésére. Gyönyörüségünkre az egyszerűen megfogalmazott és konkrét kérdésekre mindent a gyerekek mondanak ki. Elképesztően gazdaságosan használja fel John tanár úr az időt, pezseg a levegő, sistereg a tábla. Ülünk a Lasswade High School egyik osztályában. Minden asztal körül négy diák. Rövid filmrészleteket néznek videón, s a látottakkal kapcsolatos munkalapokat írásban és azonnal kitöltik. Kérdéseik vannak, a tanár csakis a felmerülő problémákkal foglalkozik. Újra a Hampstead Schoolban ülünk, most a kicsiknél (12 évesek). A téma az újságok első lapjának a kompozíciója. Az óra végére a gyerekek headline főcímet és képaláírást készítenek egy rejtélyes esetről, amikor egy londoni osztálynak a hétvégi iskolai buli után nyoma veszett... Ülünk Liz Gordon irodájában. Liz egy edinburghi kertvárosi általános iskola igazgatónője, aki úgy látja, hogy a médiaoktatásnak kulcspozícióba kell kerülnie a tanmeneten belül. Ehhez évente az iskolai büdzsé két ezrelékének megfelelő plussz fejlesztési forrásra van szükéség. "Nem a pénzen múlik - higgyétek el" - mondja. Szerveztünk tavaly egy óriási "zsáner-partyt", ahol például Drakula találkozott John Wyne-al. A gyerekek persze imádták, és akkor a szülők és más iskolákból meghívott kollegák is hamar megértették, hogy milyen fontos dologról van szó". Ülünk Linda Moxonnal a Newfield Schoolban. Késő délután, diákok már nincsenek. Vajon milyen lehet itt az óra? Linda benyom a videóba egy bűnügyi sorozatot, és élesben kérdez. Mi vagyunk ott, hát tőlünk. És milyen jól kérdez! Vezető angol tanár. Hat éve kezdték a médiaoktatást, egymást gyúrják a kollegákkal. Itt a gyerekek harmada már a médiát választja az alapvizsga után a felkínált kilenc tantárgyból. ![]() ![]()
| ||||||||||||||||||
|