2. A megállított idő: a festmény és a fotó
Minden történet az időben zajlik. Azok a kifejezésformák, melyeknek nincs időbeli
kiterjedésük, nem beszélnek el - legfeljebb felidéznek - történeteket. A Háború és béke vagy a
Hamlet történetét el tudjuk mesélni, de a Mona Lisának nincs története. Nincs eleje, közepe és
vége. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bizonyos képzőművészeti alkotások, például a
Sixtus-kápolna freskói vagy Fra Angelico evangéliumi táblaképeinek sorozata értelmezhetők
történetként is. Ha a műnek nem is, a mű befogadásának - ahogy lépésről lépésre haladunk az
elejétől a végéig - van időbeli dimenziója. Egymásra következő pillanatokat megragadó képek
sorával van dolgunk, melyeket nem egyidőben szemlélünk. E folyamatosságból kerekedik ki -
akárcsak a filmben - a történet. A festmény, a szobor, a fotó egyetlen időpillanatot merevít
ki. Különböző történetek felidézésének kiindulópontja lehet, akár előre, akár visszafelé az időben.
A film: állóképek, azaz fotográfiák sorozata. A film és a fénykép közös vonása, hogy - szemben
az összes eddigi kifejezésformával - a valóságot rögzíti, a maga dokumentatív hitelességében:
a képen csakis az jelenik meg, ami a kamera előtt a valóságban jelen volt. André Bazin joggal
nevezte ezért a fényképet és a filmet "fotografikus művészetnek". E két kifejezésformának az
időhöz való viszonya egyszerre hasonló és ellentétes. Mindkettő kiragad eseményeket az
időfolyamatból. Ugyanakkor a fénykép legfeltűnőbb sajátossága, hogy kimerevíti a pillanatot,
következmények és előzmények nélkül. A film ezzel szemben megmozdítja az állóképet,
a fotografikus rögzítést az idő dimenziójával gazdagítja. A mozgókép időfolyamatot metsz
ki az időből, mellyel egymást követő események sorozatát mutatja be. "A film: objektivitás az
időben" - írja Bazin, kifejtve, hogy a mozgóképen a dolgok képe az időfolyamat képével egészül
ki. Edgar Morin szerint a film "megszabadította a [fény]képet láncaitól... és az élet mozgásával ajándékozta meg".
A fényképnek nincs időbeli kiterjedése: nem beszél el történetet. Igen sok
fotográfia olyan magas hőfokon sűríti egyetlen pillanatba az időt, hogy köré történet[ek]
képzelhető[k]. De a történetet mi, befogadók mondjuk. Hosszú történeteket képzelhetünk el
például a varsói gettó egyik utcáján álló sovány kisgyerek képe, vagy Robert Capának a spanyol
szabadságharcos elesését mutató fényképe láttán; de soha nem fogjuk megtudni a valódi
történetet: honnan jöttek, mi történt ezekkel az emberekkel, stb. Roland Barthes elmélkedik
Világoskamra című könyvében egy kivégzésre váró fiatalember fotójáról. Tudjuk, hogy élt, és
hogy rövidesen meg fog halni - írja. De a történetet ebben az esetben inkább a képaláírás
hordozza, sem mint maga a kép, melyből megtudjuk, hogy egy fiatal bűnözőt látunk, kivégzés előtt
A téma órai feldolgozásához javasolt gyakorlatok |
- Meséljünk el [írjunk le] történeteket tetszőleges fotók kapcsán.
- Képzeljünk el ugyanarról a fotóról különböző hangvételű, előzményű és kimenetelű történeteket!
- Képzeljük el, hogy a fotó egy film kimerevített pillanata! Írjunk köré filmet!
- Mozdítsuk meg képzeletbeli kameránkat! Táguljon a kép látószöge! Mi történik a képkereten kívül? Mi történt a felvétel készítését megelőző és az azt követő pillanatban?
- Helyezzünk egymás mellé különböző fotográfiákat! Próbáljunk belőlük történeteket kerekíteni. Változtassuk meg a fotók sorrendjét, s találjunk ki köréjük újabb történetet.
|
|
|