Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése A TÖRTÉNETMESÉLÉS TÖRTÉNETE
Előző fejezet:
8. A hagyományos filmregény válsága (Az új 'regényforma' és a 'filmesszé', A hatvanas évek)
TartalomKövetkező fejezet:
10. A néző nincs többé mindenbe beavatva

9. A produceri uralom vége, középpontban a rendező


Mindebből következik, hogy egyre nagyobb szerephez jut a személyesség, az egyéni elbeszélői stílus, s a film középponti figurájává a rendező válik. A sztárok fénye megfakul, a producer szerepe leértékelődik, a nézők már nem történeteket nézni mennek a mozikba, hanem egy-egy meghatározott alkotó filmjére kíváncsiak. Az új rendezők már nem a színpad vagy a szórakoztatóipar világából érkeznek, hanem a gombamódra szaporodó filmklubokból, az egyetemek filmtanszékeiről - ugyanonnan, ahonnan lelkes közönségük. S rendszeres olvasói, szerzői az egyre nagyobb jelentőséghez jutó filmművészeti folyóiratoknak: képzett és lelkes cinéphilek. Ôk az az első generáció, amely már a filmtörténeten "nő föl" - hiszen eddigre már van filmtörténet -, tudatosan keresve a mintákat és előképeket, választva az azonosulás és elutasítás módozatai között.
A rendező személyének felértékelődésével párhuzamosan háttérbe szorul a producer szerepe, véget ért a producerek és a pénzemberek egyeduralma. A forgatókönyv már nem igazolójelentés a producer felé, hanem a rendező művészi terve, munkaanyaga. Minden rendező másképp beszéli el akár ugyanazt a történetet. Hogy milyen lesz egy tervezett Godard-film, arra sokkal inkább lehet következtetni Godard addigi műveinek stílusából, mint a forgatókönyvből. (A Kifulladásig forgatókönyve, melyre Godard a pénzt kapta, nem volt több kétmondatos sajtcédulánál.)


Előző fejezet:
8. A hagyományos filmregény válsága (Az új 'regényforma' és a 'filmesszé', A hatvanas évek)
TartalomKövetkező fejezet:
10. A néző nincs többé mindenbe beavatva

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás