1. Bevezetés
Hol, milyen környezetben játszódhat egy film? A kérdés látszólag értelmetlen, hiszen gyorsan rávághatjuk a választ: mindenhol, de ezzel nem tudtunk meg többet a moziról. Érdemes azonban a kérdést kicsit kifordítani: játszódik valahol a film? Vagy másképpen: el lehet képzelni bármiféle filmet, legyen akár játékfilm vagy dokumentumfilm, amely "nem játszódik sehol", amelyből hiányzik a környezet, a világ?
Nyilvánvalóan nem. S ezt szinte valamennyi filmről gondolkodó tudós vagy filmalkotó meg is fogalmazta.
Értelmezzétek a következő állításokat! |
"A film egyébként nem több, mint a filmszalagon rögzített tények összessége." (Vertov, 131.)
"...a film értelmét a képek adják... Mondjuk egyszerűbben, hogy konkrét dolgok." (Mitry, 270.)
"A film az egyetlen művészet, amely a valóság jelentős részleteit változatlannak hagyja. Interpretálja őket, de ez az interpretáció fotográfiajellegű marad. Egy táj vagy egy út, egy arc vagy egy gesztus, ha lefényképezzük, lényegében ugyanaz marad, mint motívumkorában." (Hauser, 299.)
"A film atmoszférája a látható dolgok döntő szerepe és jelentősége révén jön létre." (Balázs, 33.)
|
|
A film ábrázolóművészet, a mozgó képek a környező világ fotokémiai úton rögzített mását vetítik elénk, a technika mai állása szerint hanggal és képpel, színesben, a vetítővászon sík felületén a három dimenzió illúzióját keltve. Mindez a filmi ábrázolás lehetősége. Olyan lehetőség azonban, amely egyúttal szükségszerűség is - ezért nehéz elképzelni olyan filmet, amely "nem játszódik sehol".
Kivételek persze mindig akadhatnak. Próbáljatok felidézni olyan jelenetet, beállítást, amelyben meghatározhatatlan a helyszín!
Ha találtatok elfogadható példát, jellemezzétek a stílusértékét!
Helyezzétek el valamilyen képzeletbeli helyszínen a választott jelenetet vagy beállítást! Mennyiben változott a képsor jelentése?
|