Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése A VÁROS ÉS A MOZGÓKÉP
Előző fejezet:
2. A nagyváros születése - a film születése
TartalomKövetkező fejezet:
4. A város filmje: dokumentumfilm egy városról

3. Városkép - filmkép


A Lumiere-testvérek egyik első mozgóképén Lyon forgalmas terét láthatjuk, másik ősfilmjükön üzemükből távozó munkásokat rögzített a kamera. E dokumentumfelvételek készítésekor nyilvánvalóan a mozgás, méghozzá nagy, látványos mozgás megörökítése volt az elsődleges cél. Az azonban már nem lehetett véletlen, hogy e mozgalmas eseményekre jellegzetes városi helyszíneken akadtak.
A lumiere-i hagyományokon továbbhaladó dokumentumfilmezés számára a kezdetektől hálás téma volt a városi forgatag rögzítése - egyelőre mozdulatlan kamerával, mindenféle dramaturgiai keret nélkül, "csupán" a mozgás, az élet megörökítésének igézetében. De tudjuk, hogy a film születésének pillanatában jelen volt a világ dokumentálása mellett már a másik szándék, a közönség szórakoztatása, a mesélés igénye is. Az első "történetet" vagy inkább geget is Lumiere-ék forgatták (A kertész), a filmes varázslás, a filmmel való játék, a kitaláció, a fikció hagyományát azonban a másik ősfilmes, Georges Mélies teremtette meg. A játékfilm az ő mutatványosbódéjából indult világhódító útjára.
A korai játékfilmek (így Mélies munkái is) azonban többségükben lefényképezett színpadi jelenetek voltak, legalábbis a felvételek szinte kizárólag mesterséges környezetben, stúdióban készültek. Így a századforduló nagyvárosait néhány évig csak az első "dokumentaristák" és híradófilmesek örökítették meg; csak számukra volt megörökítésre méltó téma a város mozgalmassága, a városi élet forgataga.

A városban játszódó filmekben melyek a leggyakrabban előforduló helyszínek?
A városról szóló filmekben a város mely jellegzetességét tudta a mozgókép a legerőteljesebben kifejezni? Képes volt-e a film a városnak olyan arcát megmutatni, amire más művészet kevésbé vagy egyáltalán nem lett volna képes? A város mely vonásai voltak ezek? Azokban a filmekben, ahol a városi környezet semmilyen formában nem volt jelen, volt-e ennek a hiánynak valamilyen különleges oka?

A film tehát városi közegben született, elsősorban a városi ember kulturális szükségleteit elégíti ki. A városi emberhez, s ezzel összefüggésben a városról is szól, vagy legalábbis a városban, a város külső és belső tereiben játszódik. Olyan erős ez a kapcsolat, hogy gyakran a városon kívüli helyszíneken (vidéken, országutakon) játszódó filmek esetében is érzékeljük a város hiányát - s ennek a hiánynak legtöbbször fontos jelentése van.

Idézzétek fel Jancsó Miklós Oldás és kötés című filmjének vidéken játszódó részét! Milyen gondolatokat erősít fel a főhősben Budapest után szülőhelye, a pusztai táj?
Milyen életérzést testesítenek meg Michelangelo Antonioni Zabriskie Point-jában a sivatagi jelenetek, vagy Dennis Hopper Szelíd motorosokjában és más road movie-kban az úton levés, az utazás képsorai?

Az olyan filmek esetében pedig, amelyek kizárólag belsőkben (lakásokban, irodákban, szórakozóhelyeken stb.) játszódnak, a környezet jellegéből szinte magától értetődően következtethetünk az ajtón túli külvilágra.

Próbáljátok leírni, milyen városban játszódik Rainer Werner Fassbinder Petra von Kant keserű könnyei című filmje?

Város és film szoros kapcsolatát jelzi, hogy bizonyos városrészletek, városelemek a film története során állandó jelzőkké váltak, sajátos tartalommal telítődtek, összetéveszthetetlen hangulatot sugallnak.

Kapcsoljátok össze az alábbi városi helyszíneket a hozzájuk legközelebb álló filmműfajokkal!

ügyvédi irodawestern
lokálkrimi
magányos villaburleszk
ivóhorror
szállodai forgóajtómusical


A városi környezet mint díszlet (a jelmezek mellett) természetesen segít tájékozódni az események idejében is.

A fotók alapján próbáljátok megítélni, mikor játszódnak az alábbi filmek!


Előző fejezet:
2. A nagyváros születése - a film születése
TartalomKövetkező fejezet:
4. A város filmje: dokumentumfilm egy városról

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás