|
| |||||||||||||||||
6. A film városa: játékfilm egy városrólA dokumentumfilm mellett játékfilm is szólhat egy városról. Ebben az esetben a város mint téma vagy történet, esetleg mint valaminek a jelképe beépül egy fikciós film kereteibe. Kapcsolata a történettel azonban nem csupán annyi, hogy a cselekmény azon a helyszínen játszódik. A film története, a történetben megfogalmazódó gondolatok a városból fakadnak, a város élteti őket, a városban teljesednek ki. Méghozzá egy bizonyos városban. A városról szóló dokumentumfilmekkel ellentétben ugyanis (ahol az egyedi városképben a város általános jellemvonásai is megragadhatók) a játékfilm esetében igazi "városegyéniségre" van szükség, ami ontja magából - vagy éppen befogadja - a film témáját, történetét. Nézzétek meg Wim Wenders 1986-os, Berlin fölött az ég című filmjét! Milyen jellegzetes berlini helyszíneket ismertek fel a filmben? Mennyiben kapcsolódik a film a berlini helyszínekhez, s mennyiben független tőlük? Sorold fel azokat az eseményeket, amelyek csak a berlini helyszínen történhettek meg, és azokat, amelyek más városokban is megeshettek volna! Csoportosítsd e jeleneteket aszerint, hogy melyik tartozik az epizódok, s melyik a történet menetét meghatározó jelenetek sorába! Hasonlítsátok össze Ruttmann és Wenders Berlin-filmjét! Miképpen kapcsolódik az előbbi, miképpen az utóbbi Berlinhez? Szerintetek forgathatott volna-e Ruttmann hasonló filmet más nagyvárosról? Indokoljátok a válaszotokat! S azt el tudjátok-e képzelni, hogy Wenders más helyszínen is forgathatta volna Berlin fölött az ég című filmjét? Indokoljátok a választ! |
Előző fejezet: 5. Filmváros: a városi környezet a film díszlete | Tartalom | Következő fejezet: 7. Városfilm: a városi környezet a film anyaga |
Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás |