|
| |||||||||||||||||
7. Városfilm: a városi környezet a film anyagaA városfilmekről szólva egyfelől egy létező filmtípusról kell beszélnünk, másfelől valami olyasmiről, ami az elmúlt évek-évtizedek filmművészetét általában is jellemzi. A 80-90-es években több olyan kezdeményezés is volt, amely városokhoz kapcsolódó nemzetközi filmsorozat elkészítését tűzte ki célul. A szórakoztató filmek mellett született egy sorozat Európa fővárosairól, amelyben neves rendezőket kértek fel arra, hogy teljesen kötetlen formában mutassák be városukat. (A magyar epizódot Jancsó Miklós készítette Budapesti muzsika címmel.) Mindezek a kezdeményezések arról vallanak, hogy korunkban is változatlanul él film és város a mozgókép megszületésétől fogva eleven kapcsolata. Ugyanakkor ezek, s a hozzájuk hasonló szellemben készült alkotások az azóta eltelt idestova száz esztendőről is bizonyságot adnak, hiszen e művek igencsak eltérnek a filmművészet első évtizedeiben készültektől. Walter Ruttmann Berlin-filmjének elemzésekor részletesen foglalkoztunk azzal, hogy a filmművészet kifejezőeszközeinek tisztaságáért aggódó korabeli rendezők mennyire kiváló témára, "anyagra" leltek az ébredező metropoliszok utcáin. A film azóta "felnőtt" lett, kifejezőeszközeinek önállóságát, sajátos vonásait nem kell lépten-nyomon bizonygatnia. A filmművészet érdeklődése jó ideje számtalan dologra kiterjed, formavilága napról napra gazdagodik. Miért vált a film számára most ismét fontossá a város mint téma és módszer, mint egyszerre a kifejezés tárgya és eszköze? Nézzétek meg Szabó István Várostérkép című rövidfilmjét! Milyen motívumokból építkezik a film? Milyen jellegű helyszíneket keres fel a rendező? Mennyire ismerhetők fel az egyes városrészletek? Hasonlítsátok össze Ruttmann Berlin, egy nagyváros szimfóniája című alkotásával! Van-e története a filmnek? Vannak-e szereplői? Kicsoda, avagy micsoda a film főszereplője? Milyen szerkesztési elv irányítja a film egymást követő képsorait? Most hasonlítsuk össze Szabó munkáját Fellini Róma-filmjével! Mik a közös vonásai a két műnek, miben térnek el egymástól? Nézzétek meg Szabó István Tűzoltó utca 25. című filmjét! A fenti elemzési szempontokat terjesszétek ki erre a munkára is! |
Előző fejezet: 6. A film városa: játékfilm egy városról | Tartalom | Következő fejezet: 8. Befejezés |
Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás |