Minden amiről tudni érdemes
Tollhegy
Ahol tanítják
Pályán lévő tanárok képzése
Akik segíthetnek
Gyakorlatok, tippek, tanácsok
Mindaz amire a tanításhoz szükség lehet
Az oktatásban használható filmek, videók listái
Ahol megbeszélhetjük közös ügyeinket
Amit hasznos lehet ismerni
Ajánlott olvasnivaló
Linkek
Mozgókép- és média tanárok képzése a felsőoktatásban
Visszatérés a főoldalraTartalomjegyzékArchívum a már nem aktuális, de talán még hasznos anyagainkból

A teljes dokumentum letöltése A MÉDIAPEDAGÓGIÁRÓL
Előző fejezet:
3. Médiapedagógia - a gyakorlatban
Tartalom

4. Gyakorlati tudnivalók


4.1. A Regionális Médiaoktatási Központok szerepéről

Az általános médiapedagógia, illetve a szűkebb értelemben felfogott mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy országos elterjedése érdekében ún. Regionális Médiaoktatási Központok (RMK) alakultak az ország több pontján - többnyire a megyei pedagógiai intézetek keretében -, amelyeknek az a feladata, hogy felmérjék az iskolákban a médiapedagógia iránti igényt, helyi továbbképzéseket szervezzenek, hangolják össze a médiapedagógiában az érdekelt intézmények (iskolák, mozik, helyi televíziók és újságok stb.) együttműködését és hosszabb távon médiapedagógiai szaktanácsadóként működjenek az adott régióban. Aki tehát médiapedagógiával kíván foglalkozni, az bátran forduljon a hozzá legközelebb lévő Regionális Médiaoktatási Központ képviselőjéhez.

4.2. A tantervekről

1996-ban és 1997-ben 11 darab olyan tanterv került be az Országos Közoktatási Intézet (OKI) tantervi adatbankjába, amely a Mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségi részterület teljes követelményrendszerét tartalmazza. Ezek a tantervek teljes mértékben NAT-konformnak tekinthetőek és interneten is hozzáférhetőek az OKI, a megyei pedagógiai intézetek, illetve az ún. pedagógiai szolgáltatópontok rendszerén.

4.2.1 Az OKI által közvetlenül rendelt tantervek

Ebből öt darab tantervet közvetlenül az OKI rendelt meg olyan tanároktól, akik már - korábbi kísérleteik eredményeként - gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkeztek ezen a területen. Ezen tantervek követelményei nagymértékben meghaladják a Mozgóképkultúra és médiaismeret NAT-ban leírt követelményrendszerét, s kivétel nélkül önálló tantárgy keretében értelmezik a Mozgóképkultúra és médiaismeret területét. Ugyanakkor valamennyi tanterv önálló modulokból építkezik, ami lehetővé teszi újabb, teljes körű tantervek kialakítását - a helyi tantervek kialakításakor -, ugyanakkor azt is biztosítja, hogy a kisebb óraszámban, illetve integrált, komplex tantervi formákban gondolkodó iskolák, illetve tanárok kedvük szerint építsék fel a modulokból saját tanterveiket.

A tantervek kiválasztása két szempont szerint történt (a NAT-konformitás eleve szempont volt): Egyrészt a gyakorlati tapasztalatok mélysége (az ötből négy már érettségi tapasztalatokkal is rendelkezik). Másrészt az, hogy minél többféle tanítási formát, illetve szakmai irányzatot fedjen le. Mindez azt jelenti, hogy a természetes NAT-konformitás mellett milyen hangsúlyok, hangsúlybeli sajátosságok jellemzik az adott tantervet.

1996/97-ben a következő tantervek kerültek az OKI adatbankjába:

1. Gyakorlati médiaismeret 7-12. évfolyam (Szent László Gimnázium, Bp.)
a médiaismeret van túlsúlyban; meghatározó az ún. kreatív médiapedagógia, a videózási gyakorlat

2. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-12. (Művészeti Szakközépiskola, Szombathely)
művészeti szakközépiskolák számára készült a tanterv

3. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-10 (Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen)
irodalomcentrikus tanterv, fő eleme a filmesztétika

4. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-12 (AKG, Bp.)
médiaismeret-centrikus tanterv

5. Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-10 (Városmajori Gimnázium, Bp.
Mozgóképkultúra-centrikus tanterv


4.2.2. A teljes iskolai tantervek lényegében egy közös "ősi tanterv" - amelyből egyébként a NAT követelményrendszere is íródott - variánsának tekinthetőek. Újdonságukat és értéküket elsősorban az adja, hogy többnyire nem "megszállott" mozgóképtanárok írták, akik csak önálló tantárgy keretében tudják elképzelni a Mozgóképkultúra és médiaismeret oktatását, ílymódon ezek a tantervek (Újreál, Esterházy, Nyiregyházi) az előzőkhöz képest valamivel könnyebben kapcsolódhatnak össze más tantárgyak tantererveivel.

Teljes iskolai tantervek keretében készített tantervek

Újreál tantervcsalád - 7-10. évfolyam
Nyíregyházi tantervcsalád - 7-10. évfolyam
Nemzeti Tankönyvkiadó - 7-10. évfolyam
"Esterházy" tanterv - 1-10. évfolyam
Pauz tantervcsalád

ÉKP - komplex (filmesztétika, mozgóképkultúra és médiaismeret) tanterv

Előző fejezet:
3. Médiapedagógia - a gyakorlatban
Tartalom

Hírek - Tollhegy - Iskolák - Pedagógusképzés - Szaktanácsadók - Tanítás - Taneszköz - Ajánlott filmek - Fórum - Irattár - Szakirodalom - Internet ajánlat - Felsőoktatás