A mozgókép- és médiaoktatás közoktatási integrációs programjában kidolgozott 7-10 (12) tanterv
tanterv (7-10 oszt)
a minimum követelmények teljesítéséhez
|
tanterv (7-12)
a részletes követelmények teljesítéséhez
|
tanterv (7-12)
a kiemelt követelmények teljesítéséhez
|
7. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
x |
|
a mozgókép megjelenésének fontosabb előzményei
megörökítés, képmás, birtoklás és kommunikáció, képek és kép sorozatok, reprodukció, történetek mesélése, azonosulás |
3 |
a mozgókép megjelenésének fontosabb előzményei
megörökítés, képmás, birtoklás és kommunikáció, képek és képsorozatok, reprodukció, történetek mesélése, azonosulás |
9 |
a technikai képrögzítés alapjai
optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, pixelek, jel-átalakítók |
3 |
a technikai képrögzítés alapjai
optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, pixelek, jel-átalakítók |
3 |
a technikai képrögzítés alapjai
optikai rendszer, fényérzékeny anyag, fixálás, a szem felbontóképessége és tehetetlensége, az elektromagnetikus és digitális jelrögzítés elve |
6 |
a mozgókép kettős természete
reprodukció és közlés (ábrázolás) |
6 |
a mozgókép kettős természete
reprodukció és közlés (ábrázolás) |
6 |
a mozgókép kettős természete
reprodukció és közlés (ábrázolás) |
6 |
információ és jelentés viszonya a mozgóképen
inf. bőség
jelentésbizonytalanság
a látvány és a látvány értelme |
3 |
információ és jelentés viszonya a mozgóképen
inf. bőség
jelentésbizonytalanság
a látvány és a látvány értelme |
3 |
információ és jelentés viszonya a mozgóképen
inf. bőség
jelentésbizonytalanság
a látvány és a látvány értelme |
6 |
a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében
a mozgóképi élmény
"új művészet: új érzékszerv" |
3 |
a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében
a mozgóképi élmény
"új művészet: új érzékszerv" |
3 |
a mozgókép a művészi közlésformák rendszerében
a mozgóképi élmény
"új művészet: új érzékszerv" |
3 |
az audiovizuális média fogalma
közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás |
3 |
az audiovizuális média fogalma
közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás |
3 |
az audiovizuális média fogalma
közvetlen és közvetett kommunikáció, közeg, közlés, audiovizualitás |
3 |
x |
|
a környezet mediatizálódása
a média funkciói, av. környezet |
3 |
a környezet mediatizálódása
a média funkciói, av. környezet |
3 |
|
18 |
|
24 |
|
36 |
8. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
x |
|
a mozgóképek befogadása
időbeli meghatározottság, mozihelyzet, tévéhelyzet |
3 |
a mozgóképek befogadása
időbeli meghatározottság, mozihelyzet, tévéhelyzet |
6 |
x |
|
x |
|
törlés és felidézés
megfigyelés, törlés, felidézés, szerkezet |
6 |
a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen
elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés |
3 |
a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen
elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés |
6 |
a kiemelés elemi eszközei a mozgóképen
elhagyás, közelkép, megvilágítás, szinek, hossz és tempó, zenei hangsúly, ismétlés |
6 |
a filmtér és a filmidő
a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, beállítás, jelenet |
3 |
x
|
|
x |
|
a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai
a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó |
6 |
a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai
a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó |
6 |
a mozgóképi alkotások rendszerezésének alapjai
a rendszerezés igénye, heterogén szempontrendszer: alkotói szándék és nézői elvárás, a valóság ábrázolásához való viszony, tematikai és ábrázolási rokonság, közeg, hordozó |
9 |
műsoridő és műsorrend
televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák |
6 |
műsoridő és műsorrend
televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák |
9 |
műsoridő és műsorrend
televíziónézési szokások, a műsoridő mint tulajdon; a műsoridő tagolása: a műsorrend; reklám és nézettség, szakositott csatornák |
9 |
|
18 |
|
24 |
|
36 |
9. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
x |
|
a mozgókép utalásos természete
az élmény egészét felidéző részlet, bemutatás és utalás |
3 |
a mozgókép utalásos természete
az élmény egészét felidéző részlet, bemutatás és utalás, az utalás mint művészi módszer, a keret szerepe az utalásos ábrázolásban |
9 |
x |
|
a filmtér és a filmidő
a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, a beállítás és a jelenet |
6 |
a filmtér és a filmidő
a folymatos téridő felbontása és újra szerkesztése, a beállítás és a jelenet |
12 |
a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai
történet, cselekmény, elbeszélés (narráció), időbeliség és oksági kapcsolatok, expozíció és lezárás |
6 |
a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai
történet, cselekmény, elbeszélés, időbeliség és oksági kapcsolatok, az elbeszélő a mozgóképen, expozíció és lezárás, stílus |
9 |
a mozgóképi elbeszélés alapfogalmai
történet, cselekmény, elbeszélés, időbeliség és oksági kapcsolatok, az elbeszélő a mozgóképen, expozíció és lezárás, fordulat és epizód, stílus |
18 |
a mozgóképi ábrázolás alapeszközei: a szerepjáték, a kép és a montázs
a szerepjáték és a fényképezés tradíciója; a viselkedés jelrendszere; színész és civilszereplő, a státuszjáték fogalma, képkivágás és nézőpont, a kamera, a szereplő és az elbeszélő viszonya, a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a montázs és a jelentés, kép és hang viszonya montázsban |
12 |
irodalom és film: eltérő kifejezési formák
fogalmi és képi gondolkodás, megnevezés és bemutatás, az adaptáció és az inspiráció fogalma, kötött időkeret és folyamatos előadásmód, a mozgókép sajátos ábrázoló eszközei: szerepjáték, képiség és megszólalás, montázs |
6 |
irodalom, szinház, képzőművészet és film: eltérő kifejezési formák
fogalmi és képi gondolkodás, megnevezés és bemutatás, az adaptáció és az inspiráció fogalma, kötött időkeret és folyamatos előadásmód, a mozgókép sajátos ábrázoló eszközei: szerepjáték, képiség és megszólalás, montázs |
12 |
a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata
a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a szín megjelenése, a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai |
3 |
x |
|
x |
|
televíziós műsortípusok
közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése |
3 |
televíziós műsortípusok
közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése |
3 |
televíziós műsortípusok
közszolgálati és kereskedelmi modell, az élő és a konzervműsor fogalma, a televíziós műsorok rendszerezése |
3 |
x |
|
a teleregény jellegzetességei
a szérielv a médiában, az epizódikus szerkesztés, "szappanhősök" karaktere |
3 |
a teleregény jellegzetességei
a szérielv a médiában, az epizódikus szerkesztés, "szappanhősök" karaktere |
6 |
x |
|
a tévéshow jellegzetességei
a tévéshow eredete és rokonsága, a showműsorok közönsége, a talkshow, a showman |
3 |
a tévéshow jellegzetességei
a tévéshow eredete és rokonsága, a showműsorok közönsége, a talkshow, a showman, a valóság és a show |
6 |
a sztár
a sztár fogalma, a sztárjelenség kultikus jellege, a filmsztár, a médiasztár |
3 |
a sztár
a sztár fogalma, a sztárjelenség kultikus jellege,a filmsztár, a médiasztár |
3 |
a sztár
a sztár fogalma, tömegesség, a képmás korlátlan sokszorosítása, a sztárjelenség kultikus jellege, a filmsztár, a sztár és az őstípus, a médiasztár |
6 |
|
27 |
|
36 |
|
72 |
10. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
x |
|
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a szerepjáték
a szerepjáték tradíciója a mozgóképen, a fotogenitás fogalma, színész és civilszereplő, a viselkedés jelrendszere; a státuszjáték fogalma |
6 |
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a szerepjáték
a szerepjáték tradíciója a mozgóképen, a fotogenitás fogalma, színész és civilszereplő, a viselkedés jelrendszere; a státuszjáték fogalma, élőbeszéd és dialógus |
15 |
x |
|
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a kép
a látvány ábrázolásának tradíciója a mozgóképen, a fotografálás fontosabb ábrázoló eszközei, a képkivágás, a nézőpont, a kameramozgás, a felvevőgép, a szereplő és az elbeszélő viszonya |
6 |
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a kép
a látvány ábrázolásának tradíciója a mozgóképen, a fotografálás fontosabb ábrázoló eszközei, a képkivágás, a nézőpont, a kameramozgás, a felvevőgép, a szereplő és az elbeszélő viszonya |
15 |
a filmkultúra kettőssége
a magaskultúra és a tömegkultúra, az archetípus fogalma, tömegfilm és szerzői film |
6 |
x |
|
x |
|
x |
|
a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata
a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai |
3 |
a mozgóképi ábrázolás és a technikai fejlődés kapcsolata
a fejlesztők alaptörekvése: a maximális valósághűség, a technikai korlátok és a művészi kifejezőerő paradox viszonya, a hang, majd a szín megjelenése, a mélységben komponálás jelentősége, a képkészítés és a forgalmazás korlátai, digitalizáció |
6 |
a film és a valóság viszonya
a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet |
3 |
a film és a valóság viszonya
a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet, dokumentum és valóság viszonya a dokumentumfilmben |
6 |
a film és a valóság viszonya
a valószerű fogalma, a klasszikus dokumentarista szemlélet, dokumentum és valóság viszonya a dokumentumfilmben |
12 |
korstílusok a film történetéből
az egyéni stílus és a korstílus fogalma, német expresszionizmus, a huszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok |
6 |
x |
|
x |
|
x |
|
realimus, stilizáció és hitelesség a mozgóképen
a hitelesség és a művészi igazság kapcsolata, valószerűség és stilizáció |
3 |
realimus, stilizáció és hitelesség a mozgóképen
a hitelesség és a művészi igazság kapcsolata, valószerűség és stilizáció, környezet és atmoszféra |
6 |
a reklám
alkalmazott művészet, képzettársítás, kép és szöveg viszonya, a reklám manipulatív természete |
3 |
a reklám
alkalmazott művészet, képzettársítás, séma és eredetiség, kép és szöveg viszonya, a reklám manipulatív természete |
6 |
a reklám
alkalmazott művészet, képzettársítás, séma és eredetiség, kép és szöveg viszonya, reklámtípusok, a reklám manipulatív természete |
9 |
x |
|
a televíziós klip
a klip mint reklám, a zenei produkció és a látvány viszonya a klipben, a klip és a történet, a klipek stílusa |
6 |
a televíziós klip
a klip mint reklám, a zenei produkció és a látvány viszonya a klipben, a klip és a történet, a képek kapcsolata, a klip stílusa |
9 |
a televíziós hírműsorok
a hír fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, a televíziós hiradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke |
6 |
x |
|
x |
|
új médiumok, új jelenségek
a tömegkommunikáció intézményes jellege, a médium és az üzenet, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége, a valóság virtualizálódása |
3 |
x |
|
x |
|
|
27 |
|
36 |
|
72 |
7-10 évfolyamon mindösszesen
|
90 óra |
|
|
|
|
11. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
|
|
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a montázs
a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a flash-back és a párhuzamos montázs, a montázs és a jelentés, a belső montázs, a kép és a hang viszonya a montázsban |
9 |
a mozgóképi ábrázolás alapeszköze
a montázs
a filmtér és filmidő megteremtése a montázs segítségével, a flash-back és a párhuzamos montázs, a montázselv, a montázs és a jelentés, a belső montázs, a kép és a hang viszonya a montázsban |
15 |
|
|
a filmkultúra kettőssége
a kultúrahasadás, a magaskultúra és a tömegkultúra, a típus és az őstípus |
6 |
a filmkultúra kettőssége
a folklór és a film, a kultúrahasadás, a magaskultúra és a tömegkultúra, a típus és az őstípus, őstípusok a tömegfilmben |
12 |
|
|
a szerzői és a tömegfilm
a szerzői film és a tömegfilm fogalma és eltérő sajátosságai, a filmműfaj fogalma |
9 |
a szerzői és a tömegfilm
a szerzői film és a tömegfilm fogalma és eltérő sajátosságai, a filmműfaj fogalma, a filmek műfaji karaktere |
12 |
|
|
x |
|
a tömegfilm műfajai
a műfajok rendszerezése, műfaji jegyek, a felettes szöveg fogalma |
9 |
|
|
szempontok filmek elemzéséhez
a film-és műsorelemzés célja, az elbeszélő szerkezet és a jeletés, a stílus és a jelentés, elemzés és interpretáció |
3 |
szempontok filmek elemzéséhez
a film-és műsorelemzés célja, az elbeszélő szerkezet és a jeletés, a stílus és a jelentés, elemzés és interpretáció |
3 |
|
|
x |
|
az elbeszélő szerkezet
a makro és mikroszerkezet, expozíció és lezárás, a történet és a cselekmény, a jelenetézés, a ritmus |
9 |
|
|
a televíziós hírműsorok
a hír fogalma, a társadalmi nyilvánosság fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, sztereotipiák, a televíziós híradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke |
9 |
a televíziós hírműsorok
a hír fogalma, a társadalmi nyilvánosság fogalma, a hír és a vélemény, az információ hírré formálása, szöveg és kép viszonya a hírekben, sztereotípiák, a televíziós híradó és a valóság viszonya, a hír kereskedelmi értéke |
12 |
|
x |
|
36 |
|
72 |
12. osztály
téma |
óra |
téma |
óra |
téma |
óra |
|
|
az egyéni stílus és a korstílus fogalma
a mozgóképi ábrázolás stílusformáló eszközei, az alkotó kézjegye |
6 |
az egyéni stílus és a korstílus fogalma
a mozgóképi ábrázolás stílusformáló eszközei, az alkotó kézjegye |
9 |
|
|
korstílusok a film történetéből
német expresszionizmus, a húszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok |
12 |
korstílusok a film történetéből
német expresszionizmus, a húszas évek avantgarde filmművészete, az olasz neorealizmus, az európai új hullámok |
18 |
|
|
x |
|
komplex filmelemzés
komplex filmelemzési gyakorlat az elbeszélő szerkezet és a stílusformáló eszközök mentén |
12 |
|
|
a tömegkommunikáció alapkérdései
a tömegkommunikáció intézményes jellege, a média és az üzenet, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége |
6 |
a tömegkommunikáció alapkérdései
a tömegkommunikáció intézményes jellege, a média és az üzenet, az egyoldalú kommunikáció fogalma, a technikai kép, a globális távközlési hálózatok és a digitalizáció jelentősége |
12 |
|
|
új médiumok
az interaktivitás fogalma, a multimédia, virtuális valóság, internet |
6 |
új médiumok
az interaktivitás fogalma, a multimédia, virtuális valóság, internet |
12 |
|
|
az információs társadalom
a globális és a lokális kapcsolata a információs társadalomban, a média kultikus jellege, a valóság virtualizálódása |
6 |
az információs társadalom
a globális és a lokális kapcsolata a információs társadalomban, a média kultikus jellege, a valóság virtualizálódása |
9 |
|
x |
|
36 |
|
72 |
|
|
7-12 évfolyamon mindösszesen
|
192 óra |
7-12 évfolyamon mindösszesen |
360 óra |
|