|
|
|
MÉRTÉK
rajzok
ceruza, toll, papír
12 db keretezett rajz
30 db rajz
2007
mérték, Vécsei Júlia kiállítása, Kisterem,
Budapest

Vécsei Júlia: a távolság
nem megoldás / mérték sorozat; ceruza, toll, papír, 2007

Vécsei Júlia: a végtelen felöl megközelítve
/ mérték sorozat; ceruza, toll, papír, 2007

Vécsei Júlia: mérhető türelmetlenség / mérték sorozat; ceruza,
toll, papír, 2007
Mélyi
József: Rendes művészet
Élet és irodalom, 2007. december 6. 49. szám
"Van egy kis könyvecském otthon, magyarul
az lehetne a címe, hogy A művészet rendberakása. Igazából a gyerekek
kapták, de inkább én szoktam néha elővenni és nézegetni. Érdekes
a felépítése: az egyik oldalon mindig a nagy festő nagy műve,
például Kandinszkij egyik absztrakt kompozíciója, sok kis sárga-piros-fekete
csíkkal, körökkel és pöttyökkel, a szemközti lapon meg ugyanez
a kép, csak "rendbe rakva". Azaz a csíkok, körök és
pöttyök, sárgák, pirosak és feketék szépen egymás mellé rendezve,
halmokba rakva, csoportosítva, hogy a képen rend legyen. Csak
azért jutott eszembe ez a vicces könyv, mert Vécsei Júlia minimálrajzai,
egy-két csíkkal vagy körrel és pöttyel a fehér papír közepén vagy
szélén, akkora helyet hagynak az asszociációknak, hogy szinte
bármi odaférhet. A kiállításon sorozatba szedett rajzain apró
geometrikus elemekbol, vonalakból formajátékok állnak össze. Kis
lelki gyakorlatok, rövid szövegekkel, szépen rendbe téve. Két
kis csepp alakú forma egymásra merőlegesen, egymástól cseppnyi
távolságra, a jobb alsó sarokban kézírással csak annyi: "na
akkor". Egy másik rajzon a két csepp egymástól szemtávolságban,
felettük egy vízszintes vonal, hozzá a szöveg: "mérték".
Meditatív formák, amelyek a hozzájuk kapcsolódó szövegek révén
elsősorban az érzelmi megközelítés számára maradnak nyitva. Egy
szenvedélyes rajzoló mindennapi képei, hozzá szabad gondolatok
jegyzéke.
A fenti leírások alapján meglepőnek tűnik, hogy
a rajzsorozat készítője esetében nem egy visszafogott, érett grafikusról,
hanem az egyik legtehetségesebb fiatal médiaművészünkről van szó,
összetett, interaktív komputeranimációk készítőjéről, egyes műveiben
a japán high-tech design gondolatainak művészi alkalmazójáról.
Eddig létrehozott internetes oldalai és a rajzokkal párhuzamosan
is készített komplex médiamunkái fényében a klasszikus grafika
felbukkanása, a grafit és a toll használata mindenekelőtt ellenreakciónak
tűnik. Ha valaki az internetes animációk színes és mozgó világából
az egyszerű, fekete-fehér mozdulatlanságra vált, az leginkább
erős igényt jelez a művészettel kapcsolatos gondolatok tisztázására.
Vécsei három éve rajzol, ez időközben érezhetően létformájává
vált. Mintha a rajzzal a virtuális technikából és formavilágból
a vizuális alapkészletekhez térne vissza. Mintha valamilyen belső
késztetésre ezektől az alapoktól kezdve akarná újraépíteni saját
vizuális ábécéjét. A kis szövegek céltalan tapogatózása, velük
szemben a grafitporral létrehozott, jelentéssel telítődő formák
mind egy hiteles kísérlet részeit képezik, amely során Vécsei
teljes ártatlansággal talál rá a mások által korábban már használt
fordulatokra. Ellensúlyként a filigrán szöveg rendezi át és teszi
megfejtendő képrejtvénnyé az ismerős formákat.
Szembetűnő ellenpont a korábbi animációkhoz képest
az emberek hiánya is. A megmozgatható figurák helyére a kis rajzokban
most - némi képzavarral - a lelki rezdülések kerültek. Az ember
már csak közvetve van jelen, például a kiállítás egyetlen videóján,
ahol egyes európai országok körvonalát egy láthatatlan száj szétfújja,
hogy aztán varázsfuvallatra megint minden újra összerendeződjön.
Az országok végtelenítve jönnek egymás után, a grafitpor pedig
mindenféle politikai hátsó gondolat nélkül rendeződik át. Szlovákiát
ugyanúgy fújják, ahogy Magyarországot. Aztán mellette - a rend
kedvéért - az európai országok körvonalai, grafikában egységbe
rendezve, maguk is egy teljes kört adnak ki.
Vécsei Júlia mostani kiállításának tere kicsit olyan,
mint egy feng shui mintaterem. Lehet, hogy a Kisterem adottságaiból
is fakad, de valószínűleg inkább komoly művészi egyensúlyérzékre
vall, hogy a tárlat viszonyrendszereit és arányait mintha patikamérlegen
mérte volna ki. Mikor Vécsei rájön arra, hogy a rajzsorozattal
és a videóval szinte elviselhetetlen rendet teremtett, spontán
módon teszi hozzá az egyik sarokba támasztva a grafitporból összeállított,
két-két üveglap közé szorított, de fixálatlan, ezért súlyosan
mulandó munkáit. Itt nyoma sincs a finomságnak: durva, elnagyolt
geometrikus formák jelennek meg, mint a homokozóban a formákból
készített építmények, amelyek keletkezésük pillanatától fogva
folyamatosan peregve adják át magukat az elmúlásnak.
Mindez most még elég törékeny, bizonyos tekintetben
biztos az is marad. De talán az életműben már most megtalálható
ellentétes műfaji pólusok egyidejű jelenléte miatt, úgy gondolom,
több lehetőség rejlik még a próbálkozásokban. A kiállításon látható
egyetlen, még vázlatos videomunkából kitűnik, hogy a grafika és
a médiaművészeti technika egyelőre inkább csak didaktikus formában
olvadt össze. Érdemes lesz kivárni, hogy a pszichologizáló rajzok
szemlélete egy idő múlva magától is a médiamunkákhoz kötődjön,
ahogy ez már nyomokban most is látható a Streamline című animációban.
Addig pedig, amíg ez egy nagyobb léptékű munkává összeáll, örüljünk
az ilyen rendes kiállításoknak.
(Vécsei Júlia kiállítása december 21-ig látogatható a budapesti
Kisteremben.)"
Mélyi József
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Kiállítás:
2008 A Derkovits ösztöndíjasok
kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
2007 mérték, Kisterem, Budapest
|
|