Amikor Seneca (Kb.
Kr. e. 3 - Kr.u. 65) elkezdi a Levelek írását,
tudja, hogy napjai meg vannak számlálva: nem is csak elõrehaladott
életkorára tekintettel, hanem 'tanítványa',
Nero miatt kell számot vetnie közeli végével.
A fiatal császár kiteljesedõ - testvér- és
anyagyilkosságtól sem visszariadó - hatalmi tébolyát
látva világossá válik számára,
hogy elõbb-utóbb õrá is, mint Nero "eleven
lelkiismeretére", sor kerül. Tény, hogy "Seneca
még kevésbé volt szerencsés a tanítványával,
mint Arisztotelész a magáéval." (B. Russel)
Ilyen kilátások közepette, vidéki birtokára
visszavonulva írja meg filozófiai fõmûvét.
Bár munkája levélformában készül,
és címzettje is van, nem levelezésrõl, hanem
"egy pontosan megtervezett, mûegészrõl van
szó" (G.Maurach). Míg korábbi filozófiai
és természettudományos, méginkább irodalmi
mûveiben a retorikai iskolázottság, valamint a közéletben
szerzett szónoki gyakorlatának ismérvei a meghatározóak,
a Levelek esetében ez kevésbé jut érvényre.
Nem szûnik meg teljesen, hiszen egy életnyi beidegzõdés
áll mögöttük, de a formálás korabeli
konvencióihoz való igazodás érezhetõen
alábbhagy.
"Seneca mûveinek mind gondolatilag, mind a kifejezésben
különleges zamata van" (I.G.Kidd). A Levelekre
ez fokozottan érvényes; mintázatuk úgy tematikájában,
mint a tárgyalás szintjeiben és formáiban
rendkívül gazdag. Ahogy sokasodnak, úgy válnak
egyre sûrübbé, és alakulnak egyre inkább
a költõi tömörség és a filozófiai
aforisztika eszményeinek jegyében. Fokozatosan egyszerûsödnek
az egykori drámaköltõ írásának
irodalmias díszítményei. Nincs szükség
rájuk; a drámai betetõzést amúgy is
az élet küszübön álló végjátéka
adja: közlik vele a 'tanítványa' által kiszabott
halálos ítéletet. Ám a végkimenetel,
mint arról Tacitus tudósít, az áldozat dicsõségére
válik: nemcsak "legszebb tulajdonát, életének
képét " hagyja barátaira, hanem haláláét
is. Az egyetlen vágással felnyitott, elaggott erekbõl
lassan kiáradó vér nem tud véget vetni életének,
ezért õ is, akárcsak Szókratész, a
méregpoharat kéri, "s mikor odavitték neki,
kiitta, de hiába, mivel tagjai már kihültek, és
teste el volt zárva a méreg hatása elõl. Végül
fürdõbe vitték, és mikor annak gõzében
kiszenvedett, minden gyászünnepség nélkül
elhamvasztják." (Évkönyvek XV, 62 - 64)
Seneca ugyan többször is közli, hogy élni nem nagy
dolog és meghalni a nagy dolog (77, 6), filozófiája
mégsem egyszerûen a meghalás mûvészete,
hanem élet-tan. Az antik filozófia - mind sztoikus, mind
más iskoláit tekintve - életmûvészet,
élet-technika: ars vitae, techné tou biou.
Egyszerre praktikus és teoretikus válasz a kérdésre:
"Hogyan kell élni...?" (Márai). Ennek az
élet-technikának ugyanakkor nem éppen elhanyagolható
része, mi több, egyik legfõbb gyakorlata a halálmeditáció.
Seneca e ponton is idézi a "másik táborba"
tartozó Epikuroszt: "Gondolj a halálra, vagy ha
neked így jobban esik, arra, hogy átmégy az istenekhez."
(26, 8) Ennek az átmenetnek az elgondolása, akárcsak
távoli, tibeti párhuzama, a bardo esetében,
az élet nagyobb szabadságfokának elérésére
szolgál: szabadság-gyakorlat. A függés, a félelem
felfüggesztésére szolgál: Aki meghalni megtanult
- írja -, a rabszolgaságból kitanult.
Minden hatalomnak fölötte vagy legalább kívüle
áll. Mit aggasztja azt a börtön, a letartóztatás,
a fogság? Szabad kimenetele van. (26, 10)
Az antik filozófia a bölcsesség-irodalom mellett a
gyógyászattal rokon. Seneca is medicinaként kínálja
a sztoikus élet-tanácsokat: "a közös gyógyszerbôl
vegyél, amennyit akarsz" - ajánlja Sereniusnak
a Léleknyugalomról szóló írásában.
Tudja mirõl beszél, és tudása nem merõben
teoretikus. Aki ezt a filozófiát mûveli, annak tevékenysége
elsõsorban önmagára irányul. ("Amiként
az asztalos anyaga a fa, a szobrászé az érc -
írja Epiktétosz -, úgy minden egyes ember életmûvészetének
anyaga a saját élete." /Diatribai 1,15./) Seneca
ezt az életmûvészetet a "fent és a lent"
különféle helyzeteiben gyakorolhatta. Az elõbbiekre
a császári udvarban, az utóbbiakra fõként
8 éves corsicai számûzetése alatt volt alkalma.
Ennek a tanrendszerbe foglalt tanácsai, a lélekvezetés
tanítása a Levelekben rejtetten, egy elbeszélõ
keretrendszerben jelennek meg. Olykor mintegy csevegés közben
elejtett megjegyzésekként merülnek fel. Válogatásunk
ezt tartalmazza, s bár a teljes, mind a 124 levelet tartalmazó,
vaskos kötetnyi anyagnál rövidebb, Seneca filozófia
életmûvészetének egészérõl
képet ad.
Irodalom:
Paul Barth: A sztoa. Bp. 1998.
Ilsetraut Hadot: Seneca und die griechisch-römische Tradition der
Seelenleitung. Berlin, 1969.
Gregor Maurach: Seneca. Leben und Werk. Darmstadt, 1991.
Paul Veyne: Sénéque. Oeuvre. Laffont, Paris, 1992.
|