Ezen
mondások közül bármelyikkel foglalkozol is, lelkedet
meg fogod erôsíteni úgy a halál, mint az élet
nyugodt tûrésére. Hanem mindkettôre figyelmeztetni
és erôsíteni kell bennünket, hogy az életet
se túlságosan ne szeressük, se túlságosan
ne gyûlöljük. A bátor és okos embernek nem
szabad az életbôl menekülnie, hanem csak mennie. Az utókor ügyével foglalkozom.Üdvös intelmeket, mintegy hasznos orvosságok összetételét foglalom írásba; hogy ezek hatásosak, a magam baján tanultam meg... 8. levél Lucius
Annaeus Seneca: "Mûvészete az életnek "
Válogatta és az utószót
írta: Alapkiadás:
Erkölcsi levelek I-II. (Fordította Barcza József )
Franklin, Bp. 1906. Szabad tudomány A lélek viharai napról-napra hánynak-vetnek s rosszaságunk Ulixes minden bajába belesodor bennünket. Tûnnek föl elõttünk is szép alakok, akik szemünket ingerlik, vannak nekünk is ellenségeink. Egyfelõl vad és embervérben tobzódó szörnyek rémítenek bennünket, másfelõl csalfán csalogató hangok hangzanak felénk, s ismét másfelõl hajótörés s a veszedelmek töméntelen változata fenyeget bennünket. Arra taníts meg engem, hogyan szeressem hazámat, feleségemet, atyámat s hogy törjek mint hajótörött is e tiszteletre méltó dolgok felé. 88,7 Csak egy valóban
szabad tudomány van, az amely szabaddá tesz: a filozófia,
az a magasztos, hatalmas, nagyszerû tudomány. Csak egy dolog
juttatja tökélyre a szellemet, a jónak és rossznak
biztos ismerete, mi egyedül a bölcselet sajátja, hiszen
semmi más tudomány nem vizsgálódik a jó
és rossz körül. 88, 1;30 Van-e gyalázatosabb
valami az éljenzésre vadászó bölcseletnél?
Pythagorásnál a tanítványoknak öt éven
át hallgatniuk kellett. Azt hiszed, a beszéddel együtt
a dícséretmondás is meg volt nekik engedve? 52, 9-10 Mûvészete
az életnek A bölcsesség
nem kezeket oktat ki: a szellem tanítója õ. Miért
tulajdonítasz neki oly kicsínységeket. Az élet
mûvészetének látod. A többi mûvészetek
hatalma alatt vannak, mert akinek maga az élet szolgaként
engedelmeskedik, annak mindaz is engedelmeskedik, ami emezt díszíti.
Megmutatja, mi a rossz, s mi az, ami csak látszik annak. A hiúságot
elûzi a lélekbõl. Valódi nagyságot ad, a fölfúttat
és üres külsõségekben nyilatkozót pedig
lealázza s megismerteti velünk a valóban nagy és
csak fölfútt közötti különbséget.
Közli velünk az egész természet és önmaga
ismeretét. Fölvilágosít az istenek mivoltáról.
Ez az õ hivatása, amelynek útján nemcsak egyetlen
város szentélye, hanem az összes istenek roppant temploma,
maga a világ föltárul elõttünk, amelynek valódi
istenképeit, valódi alakjait nyújtja a szellemnek
szemléletre. Mert a látó erõ oly nagy látványra
tompa. 90, 26-28 Mit hozott napfényre
a bölcs? A bölcs épp oly egykedvûen lát mindent a mások kezében és vet meg, mint Jupiter s abban többre tartja magát, hogy Jupiter azokat a dolgokat nem használhatja, a bölcs ellenben nem akarja. Higgyünk tehát Sextiusnak, aki nekünk a legszebb utat mutatja és így szól: "Itt mennek az égbe: itt a derékség, a mérséklet és bátorság útján." Az istenek nem büszkék, nem irigyek: fölengednek bennünket magukhoz s a fölfelé menõknek kezüket nyújtják. Csodálkozol, hogy az emberek az istenekhez mennek? Az Isten jön az emberekhez, sõt, ami még közelebb van, az emberekbe jön. Egy lélek se jó Isten nélkül. Az emberi testekben isteni magvak vannak elszórva. 73,15 Minden dologban
Ennyiben elég
a bölcs önmagának; nem úgy, hogy barát
nélkül akarna élni, hanem úgy, hogy el tud nélküle
lenni. Ezt úgy értem, hogy elvesztését el
tudja viselni. Barát nélkül különben sohasem
lesz. 9,5 A barátság
minden dologban közösséget létesít köztünk.
Sem szerencse, sem szerencsétlenség nem létezik ránk
nézve külön-külön: mi közösségben
élünk. Nem is tud senki sem boldogul élni, aki csak
önmagát tekinti, aki mindent a saját hasznára
fordít; másokért kell élnünk, ha magunkért
akarunk élni. Ez a társas összeköttetés,
ha gondosan és szentül ápoljuk, egymással mindnyájunkat
egybefûz s bizonyítja nekünk, hogy van az emberiségnek
egy közös joga. 48, 2 -3 Az volt rám gyógyító hatással, amiben megnyugodtam. Az erény vígasztalásai orvossággá válnak, s mindaz, ami a lelket fölemeli, a testre is hasznos. Tanulmányaink gyógyítottak meg. A bölcseletnek köszönöm, hogy ismét lábra állottam és erõre kaptam. "Hát
most élsz?" Panaszkodunk, hogy
csak bizonytalan és veszendõ jók jutnak osztályrészünkül.
Innen van, hogy sem élni, sem halni nem akarunk: az élet
gyûlöletes, a halál félelmetes elõttünk. Minden
elhatározásunk ingatag és semmiféle szerencse
nem tud bennünket kielégíteni. Az ok azonban az, hogy
még nem jutottunk el arra a megmérhetetlen és lebírhatatlan
jóra, ahol óhajtásunknak meg kell állapodnia,
mivel a legfõbbön túl már semmi nincs. Azt kérded,
miért nem érzi hiányát az erény semminek?
Örül a jelenlevõnek s nem vágyik a távollevõre.
74,11 Mi a boldog élet?
Felbecsülhetetlen
jó önmagunkévá lenni. 75, 18 Nem kényelmes
dolog élni Erkölcsi állapotomat
sohasem hozom oly épen haza, mint ahogy elindultam. Annak, amit
rendbe szedtem, egy része összezavarodik. Más része
pedig annak, amit kerültem, visszatér. 7, 1 Vétkezünk A színlelés
semmi eredménnyel nem jár. Kevés embert csal meg
a vékonyka külmáz. A részegség
nem egyéb, mint önkéntes õrültség. A részegség
nem teremt bûnöket, hanem csak felszínre hoz. 83, 2o. Nem egyéb,
mint jó tanács Ezen mondások közül bármelyikkel foglalkozol is, lelkedet meg fogod erôsíteni úgy a halál, mint az élet nyugodt tûrésére. Hanem arra mind a kettôre figyelmeztetni és erôsíteni kell bennünket, hogy az életet se túlságosan ne szeressük, se túlságosan ne gyûlöljük. Mégha az ész azt javasolná is, hogy be kell végeznünk, mégse szabad felé vaktában és rohanvást sietnünk. A bátor és okos férfiúnak nem szabad az életbôl menekülnie, hanem csak mennie. 24, 24 Nem vagyok annyira
szemérmetlen, hogy mint magam is beteg, orvosként akarjak
szerepelni; hanem mintegy veled ugyanazon betegszobában feküdvén,
közlöm veled saját gyógyszereimet. 27,1 s ne csak olvassunk Vannak egyes dolgok,
amelyekrõl kocsiban is írhat az ember, mások ellenben nyugágyat,
pihenõt és magányt kívánnak. 72,2 kevesbítsd
poggyászodat! Sok dolgot tudok neked
mutatni, amelyeknek birtoka szabadságunktól fosztott meg
bennünket. Magunkéi volnánk, ha azok a mieink nem volnának.
Erôs embernek bizonyítsd magadat s kevesbíts poggyászodat. Semmi sem szükséges azokból, amikkel bírunk. Térjünk vissza a természet törvényéhez: ott van készen a mi gazdagságunk. Amire szükségünk van, vagy ingyen vagy olcsón kapjuk. Csak kenyeret és vizet kíván a természet. 25, 4 a világ
szeme elõtt Reményem már van hozzád, bizalmam még nincs. Szeretném, ha te is így tennél: nem szabad magadnak oly hamar és könnyen hinned. Vizsgáld meg apróra, kutasd és figyeld meg magadat különféleképpen; azt nézd mindenekelôtt, hogy vajon a bölcseletben vagy magában az életben haladtál-e elôre. A filozófia nem a népnek és nem fitogtatásra való mûvészet. Nem szavakban, hanem tényekben áll. Nem is arra szolgál, hogy a napot kellemes társalgással töltsük el. A szellemet képezi és idomítja, az életnek szab irányt, a cselekedeteket kormányozza, megmutatja, mit kell és mit nem kell tenni, a kormányrúdnál ûlve és a fluktuáció felé is figyelve útját irányítja. 16, 2-4 "Mindent úgy
tégy - mondja ô - mintha látná Epikurosz."
Én azonban már azzal meg vagyok elégedve, ha minden
cselekedetedben úgy jársz el, mintha valaki nézne.
Minden rosszra a magánosság vesz rá bennünket.
Ha már annyira vitted, hogy magad elôtt is van tekintélyed,
elbocsáthatod a felügyelôt: eközben mások
tekintélyével ôrizd magadat. Úgy kell élnünk,
mintha a világ szeme elõtt élnénk, s úgy kell
gondolkoznunk, mintha valaki lelkünk legmélyébe bepillanthatna.
S ezt meg is teheti. Fázni kell Ne adj az emberek ítéletére, mindig ingadozik, jobbra-balra hajlik az. Ne adj egész életeden keresztül folytatott tanulmányaidra: a halál fog róla véleményt mondani. Más szóval: A társalgások, tudományos beszélgetések, a bölcsek tanításaiból összeszedett szavak és mûvészi nyelv nem bizonyitékai a valódi lelki erônek. Hiszen a legfélénkebbek is beszélnek merészen. Hogy mennyire haladtál, csak halálos ágyadon válik világossá. Az évek nem számítanak 26,5-6 Parancsoljunk egykedvûséget
a lélekre s panasz nélkül fizessük le a halál
adóját. A téllel hideg jár - fázni
kell. A nyár visszahozza hõséget - izzadni kell. Borúra
derû következik. A tengerek, ha elsimultak, ismét viharossá
lesznek. Egyszer egy, másszor más szél fú.
Az éjre nap következik. Az ég egy része emelkedik,
a másik sûllyed; ellentétekbõl áll a teremtettség
örökkévalósága. 107,9 Kíméld
az idõt! Siess élni
s az egyes napokat gondold egy-egy életnek 101,10 Elfeledkezzem arról az üdvös szabályról: "Kíméld az idõt"? Mérd ki életidõdet: oly sok mindennek nem tud megfelelni. Mily sok feleslegessel foglalkoznak a filozófusok is! Míly sok hasznot nem hajtó dologgal. Õk is leszállottak a szótagoláshoz, a kötõszók és elõljárók sajátságának vizsgálatára; megirigyelték a nyelvészeket, megirigyelték a mérnököket. 88, 39-42 Végtelen gyorsan pereg le az idõ s ez különösen akkor tûnik szemünkbe, ha hátunk mögé tekintünk vissza. Mert a jelen, miközben ráfigyelünk, megcsal bennüket: eszeveszett száguldásában oly észrevehetetlen tovatûnése. Okát kérded ennek? Az összes letünt idõ egy helyen áll; egyszerre áttekinthetõ, együtt fekszik. Minden a mélybe bukik alá. 49,2 A halál nyomomban, az élet fut elõlem: e kettõ ellen taníts meg valamire. Vidd ki, hogy ne fussak a halál elõl s az élet ne én elõlem. Bátoríts föl a nehézségek ellen. Told kijjebb életem szûk határait. Taníts meg arra, hogy az élet nem tartamától, hanem attól függ, hogy használjuk föl, s amint megtörténhetik s igen gyakran meg is történik az, hogy aki sokáig élt, keveset élt. Mondd nekem, ha aludni térek: "Meglehet, nem ébredsz föl többé." S ha fölébredek, szólj így: "Meglehet, többé nem térsz álomra." S ha útra kelek, ezt: "Meglehet, nem fogsz visszatérni." S ha visszatérek, így: "Meglehet, nem kelsz többé útra." Tévedsz, ha azt hiszed, hogy csak hajón utazáskor oly parányi az élet és halál közti határvonal: minden helyen egyforma keskeny a mesgye." 49, 9 Az igazat kell
akarnod Ne kérdezzem,
mi a világegyetem eredete? Mi hát a jó?
A dolgok ismerete. Mi a rossz? A dolgok nemismerése. A cselekedet nem lesz
helyes, ha az akarat nem helyes. 95, 57 Mily szent dolog az igazságosság, amely a más javát szem elõtt tartja és semmi mást nem követel magától, mint önmagának a gyakorlását. Ne legyen semmi köze a nagyravágyáshoz és a hínévhez: önmagának tessék. Mindenekelõtt erõl gyõzze meg magát mindenki: jutalom nélkül kell igazságosnak lennem. 114, 31 Hogy különböztethetem
meg? Amint tudod, a bûnök az erényekkel határosak, s hogy az elvetemültség és erkölcsi rútság hasonlít némileg a jóhoz. Ez a hasonlóság kényszerít bennünket, hogy figyeljünk s látszólag ugyan szomszédos, de valósággal egymástól igen nagy távolságra esõ dolgokat megkülönböztessük. 120, 8-9 Meg fogom mondani, hogy ismerheted föl az egészséges lelket: ha magával megelégedett, ha önmagában bízik, ha tudja, hogy a halandók összes óhajai és minden jótétemény, amit teljesítenek és amit kérnek, a boldog életre semmi jelentõséggel nem bír. Mert ami növekedhetik, nem teljes. 72,7 Még némi vigaszunkra lenne gyöngeségünkkel és viszonyainkkal szemben, ha minden oly lassan menne tönkre, mint ahogy létrejön; ámde a növekvés lassú, a romlás gyors. Semmi sem oly nagy mint amilyennek a hír kürtöli. Az idõ el fogja még nyomait is törölni mindazon városoknak, amelyeket most mint nagyszerûeket és pompásakat emlegetnek elõtted. Nemcsak az emberi kéz alkotásai enyésznek el, nemcsak azt dönti le az idõ, amit emberi mûvészet és törrekvés állított föl: a hegyek bércei is szétporladnak. Az elhamvadás mindenkit egyenlõvé tesz. Nem egyenlõneknek születünk, de mint egyenlõk halunk meg. 91, 7-11 Olyan lélek
az erény Az olyan lélek,
amely az igazságot tartja szem elõtt, amely tudja, mit kell kerülni
és mire kell törekedni, amely a dolgoknak becset nem a képzelgés,
hanem a belsõ mivoltuk szerint tulajdonít, amely behatol a világegyetembe
s annak minden részére kiterjeszti szemlélõdését,
a gondolatokra és tettekre egyaránt figyel, egyformán
nagy és erõs, a durvaságtól és hízelgéstõl
egyaránt legyõzhetetlen, semmiféle sors elõtt meg nem görnyed,
fölülemelkedik mindenen, ami éri és vele megesik,
gyönyörû, úgy díszre mint erõre a legszabályosabb,
higgadt és józan, háborítatlan, félelmet
nem ismerõ, amelyet semmi erõszak meg nem tör, amelyet véletlen
esetek föl nem emelnek, sem le nem vernek: az olyan lélek
az erény. 66,6 Semmi sem lehet erkölcsileg jó, ami nem szabadon történik, mert ahol félelem van, szolgaság van. 66,16 Hogy oly sok, oly nagy dolog kényelmes szállásra találhasson lelkedben, el kell belõle minden fölöslegeset távolítanod. Az erény nem lesz hajlandó szûk lakásba költözni: a nagy dolog nagy tért kíván. Megrovandónak tartod azt, aki használatra felesleges dolgokat gyûjt össze, s azt aki az irodalmak fölösleges bútorával foglalja el magát, nem? Az elégnél többet tudni akarás a telhetetlenség egy faja. 88, 35; 37 Mûvészet
jóvá tenni Mi az erényben a legkiválóbb? Hogy a jövõre nem szorul s napjait nem számolja: bármilyen kis idõ alatt is tökélyre jutattja örök javait. "Legboldogabb s egyszersmind legutolsó napomat töltöm most", mondá Epicurus, midõn egyfelõl vesekõbántalmak, másfelõl gyomorfekélyének gyógyíthatatlan fájdalmai kínozták. 92, 25 Az emberben lévõ jó is csak akkor jelentkezik, ha az illetõben az értelem tökéletessé lett. Mi azonban ez a jó? Megmondom: Szabad, emelkedett lélek, amely magának minden mást, de magát semminek alá nem veti. 124,11 mi a gazdagság
mértéke? Jó nem lesz
rosszból, gazdagság azonban lesz, mégpedig kapzsiságból.
Tehát a gazdagság nem jó. A jó bizalmat szül,
a gazdagság vakmerõséget. A jó lelki nagyságot
nyújt, a gazdagság dölyföt. A dölyf pedig
pedig nem egyéb, mint a nagyság hamis látszata. 87,
22;32 "Sok ember nyomorúságának nem vetett véget az, hogy gazdaságot szerzett, hanem csak másfajtájúra változtatta azt." (Epicuros) Ezen nem csodálkozom, mert a hiba nem a dolgokban van, hanem magában a lélekben. Az, ami a szegénységet nekünk súlyossá tette, a gazdagságot is azzá tette. 17,11 Senkinek sem lehet
mindene, amit óhajt, ám meglehet, hogy ne akarja azt, amije
nincs, s a neki nyujtottat élvezze vidáman. A szabadság
nagy részét teszi a jól fegyelmezett gyomor, amely
a rossz bánást is eltûri. Nagy dolog a gazdagság
társaságában el nem romlani, s nagy ember az, aki
a gazdagság birtokában szegény. 20,10 Ne légy
a szerencse kegyeltje! Sohase tartsd boldognak
azt, aki a szerencsétõl függ. Törékeny valamire
támaszkodik az, aki kívülrõl jövõ dologban leli
örömét. 98,1 Senkit sem emelt a szerencse oly magasra, hogy ép annyival ne fenyegetné, mint amennyit neki megadott. Ne bízz a szélcsendben, egy pillanat alatt földuzzad a tenger. Ugyanazon a napon elmerülhetnek a hajók, amelyen még játszva ringatónak a hullámokon. 4,7 Azt nem tudom, mi fog történni, de azt, hogy mi történhetik, tudom. Ezért semmi fölött sem fogok kétségbeesni, várok mindent; ha valami nem következik be, szerencsének veszem. Megcsal az óra, ha kímél, de akkor sem õ csal meg. Mert ahogy tudom, hogy minden megtörténhetik, úgy azt is tudom, hogy nem minden fog megtörténni. 88,17 Hihetetlen erõ van a bölcseletben arra, hogy a véletlen minden erõszakát visszaverje. 53, 9 Tanítások A tantételek
olyanok, hogy bennünket támogatnak, biztonságunkért
és nyugalmunkért kezeskednek s egyidejûleg az egész
természetet magukba foglalják. 95,12 Némely dolgok
a filozófiában figyelmeztetést kívánnak,
mások meg bizonyítást. A rejtett dolgoknak bizonyításra
van szükségük, bizonyítás pedig nem lehetséges
tanítások nélkül: tehát a tanítások
szükségesek. Ami valamely nézetet általánossá
tesz, ugyanaz tökéletessé is teszi, s ez a biztos meggyõzõdés:
enélkül minden csak uszkál a lélekben, szükségesek
a tanítások, hogy a léleknek szilárd ítéletet
adjanak. 95, 61 -2 Nem szabad kiszedegetett és ismételgetett mondásokat kivánnod; mindaz, ami másoknál szemelvény, nálunk egybefüggô egész. Ezért tégy le arról a reményrôl, hogy a legnagyobb férfiak szellemét kivonatban élvezheted: az egészbe kell belepillantanod, az egésszel kell foglalkoznod. A tervet keresztül szokás vinni s a szellemi munka a saját alapfonalán oly egésszé szövôdik, amelybôl az egész megsemmisítése nélkül semmit sem lehet elvonni. 33,3-5 A bölcsesség
parancsol Adj magad szabályokat
s mondj oly valamit, ami megérdemelje, hogy emlékezetben
maradjon. Valamit a tiedbôl is vígy vásárra.
Mindazok, akik maguk sohasem alkotnak, hanem mindig mint tolmácsok
más árnyékába rejtôznek, semmi nemes
tulajdonnal nem bírnak, soha, egyszer sem merik azt tenni, amit
oly régóta tanultak. Emlékezôtehetségüket
másokon gyakorolták. Más azonban emlékezni
s ismét más tudni. Emlékezni annyi, mint egy, az
emlékezetre bízott tárgyat megôrizni. Tudni
ellenben annyit tesz, mint mindent sajátunkká tenni, példaképtôl
nem függeni s mindannyiszor a tanítóra tekinteni. "Ezt
mondta Zeno, ezt Cleanthes". Legyen valami különbség
közted és a könyv között. 33, 8-9 "Elég
nekem egynehány hallgató, elég egy, az sem baj, ha
egy sincs." (Demokritosz) Önmagunkon
uralkodni Vak szenvedélyeink káros, legalábbis soha ki nem elégítô dolgok felé ragadnak; ha bennünket semmi sem elégít ki, ami kielégíthetett volna; ha nem gondoljuk meg, míly kellemes semmit sem kívánni, míly nagyszerû megelégedettnek lenni s a szerencsétôl nem függeni. 15,9 Önmagunkon uralkodni
a leghatalmasabb uralkodás. 114, 31 Hajótörést
szenvedtem, még mielõtt a hajóra fölszálltam
volna. Ez az út megtanított arra, míly sok fölösleges
dolognak vagyunk birtokában, belátással míly
könnyen letehetünk mindarról, aminek elvesztését
észre se vesszük, ha tõle a kényszerûség
megfoszt bennünket. Egyetlen út
sincs A higgadt szellem
elsô bizonyítéka az, hogy szilárdan meg tud
állani s önnönmagával el tudja tölteni az
idôt. 2,1 Egy gondolkodó szelleméhez sem csatlakoznak odaadóan, hanem futva és sebtiben átszaladnak mindenen. 2 Az, aki válogat
a vidékekben és hajhássza a pihenõt, mindenütt
fog valamit találni, ami figyelmét szétszórja.
Socrates ugyanis egy embernek, aki amiatt panaszkodott, hogy az utazgatás
semmit sem használt neki, állítólag így
válaszolt: "Méltán történt ez veled,
mert hiszen magaddal utaztál." Ó mily jól járnának
némelyek, ha önmaguktól eltévednének.
Mit használ tengereken átkelni és a városokat
váltogatni? Ha attól, ami szorongat, meg akarsz menekülni,
nem másutt, hanem mássá kell lenned. 104, 7-8 Hazám ez
az egész világ Kiûzhetnek akár a legtávolabbi földekre; a barbár világ bármely zugába helyeznek is, otthonod lesz neked az a lakhely, bármilyen legyen is. Inkább az számít, hogyan mégy, mint az, hogy hová,s ezért nem kell szívünket egy helyhez sem csatolnunk. Ebben a meggyôzôdésben kell élnünk: "Nem egy zúg számára születtem, hazám ez az egész világ". Ha ez világos volna elôtted, nem csodálkoznál azon, hogy semmit sem segítenek rajtad a különféle vidékek, ahová a megelôzôket megunva, idôrôl-idôre vándorolsz. Nem utazol te, hanem bolyongsz és hánykódol, helyet hely után változtatsz, habár az, amit keresel: a boldog élet minden helyen feltalálható. 28, 4-6 a jókedvû
szegénység Nem az a szegény, akinek kevese van, hanem aki többre vágyik. 2,6 Idegen kertbôl vettem: "A természet törvénye szerint való szegénység nagy gazdagság" Márpedig azt tudod, mily határokat szab nekünk a természeti törvény? Nem éhezni, nem szomjazni, nem fázni. Csak a fölösleges miatt izzadunk. Ez az, ami köpenyünket elnyûvi, ami idegen partokra hajt. Az, ami elég, kezünk ügyében van. 4, 10-11 Különben a durva fekhely s a condra gyönge bizonyítéka a jóakaratnak, ha nem világos, hogy nem szükségbôl tûrjük vagy önként választottuk-e. Napjaink közül egynéhányat tûzzünk ki s ezeken a képzelt szegénységben gyakoroljuk elôre magunkat a valódira. S ezt annál inkább kell tennünk, mivel a gyönyörök következtében elpuhultunk s mindent keménynek és nehéznek tartunk. Annál inkább föl kell ráznunk, ki kell szakítanunk álmából s arra emlékeztetni szellemünket, hogy a természet igen-igen keveset rendelt szükségünkre. 20, 11;13 Összhangban Mi hát a helyes gondolkodás? A természet utánzása. Mi az ember legfõbb java? A természet akarata szerint való viselkedés. A jóknak csak egy feladata van: összhangban lenni a természettel. 66, 39 Ez a test Stilbo - szülôvárosa elfoglalása, gyermekei és felesége elvesztése után "a városok elpusztításáról Poliorcetesnek nevezett Demetrius azon kérdésére, hogy vajon elveszített-e valamit, így válaszolt: "Minden vagyonomat magammal viszem." ti. az igazságosságot, az erényt, az önmérsékletet, az okosságot. 9,19 Én mindenesetre
azzal foglalkozom s azt vizsgálom elõbb, ami által szellemem
nyugalomra lel; elõbb magamat vizsgálom s aztán ezt a világot.
Mert ha mindezen vizsgálódások nem terjednek ki aprólékosságokra
és haszontalan szõrszálhasogatásra, fölemelik
és megkönnyítik a szellemet, amely nehéz terhétõl
nyomva, szabadulni s azokhoz visszatérni törekszik, akikhez
egykor tartozott, mert ez a test a szellemre nézve teher és
büntetés; ránehezedik és így elnyomja,
bilincsbe veri, ha csak a bölcselet nem közeledett hozzá,
s nem parancsolta meg neki, hogy a természet szemlélésén
üdüljön föl, s nem emelte föl a földi dolgoktól
az isteniekhez. A bölcs és a bölcseség követõje testéhez van láncolva ugyan, de legnemesebb részével távol van tõle s gondolatait a magasba irányítja. Mint az, akit hadi eskü köt le, ezt az életet hadi szolgálatnak tartja s oly állapotban van, hogy sem nem szereti, sem nem gyûlöli az életet s tûri a földi dolgokat, noha tudja, hogy még magasabbak is vannak hátra. 65,18 Csak szépen
végezd! Az ember arra született, hogy meghaljon, s hogy ez a test nem állandó lakás. Ezért a nagy férfiú, nemesebb lényének tudatában, fáradozik ugyan abban, hogy kijelölt õrhelyén becsületesen és buzgón viselje magát - egyébként azonban abból, ami környezi, semmit sem tart sajátjának, hanem mint valami vándor és tovamenõ, csak kölcsönként használja. 120, 14;18 A halál legázol
mindenkit; a gyilkos követi a meggyilkoltat. 93,12 Hosszú az élet,
ha tökéletes. 93, 2 Szabad kimenetel Ezeket és ehhez hasonlókat kell elménkben forgatnunk, ha nyugodtan akarjuk várni azt a végsô órát, amelynek félelme minden többi idônket nyugtalanná teszi. 4, 9 Élni nem nagy
dolog - minden rabszolgád, minden állat él. Becsületesen,
okosan és bátran meghalni a nagy dolog. 77, 6 Társas kötelékünk Visszautasítanám
magát a bölcsességet is, ha azzal a kikötéssel
kapnám, hogy zárjam erôsen magamba és ne szóljak
róla. Semmi jó nem kellemes, ha benne társunk nincs.
6, 4-5 Az egyenlõ az istenekkel "Aki szivében férfierõt hord s bátor a lelke". (Vergilius) Oda törekszik, eredetére emlékezve. Senki se cselekszik helytelenül, ha oda fölemelkedni törekszik, ahonnan alászállott. Már pedig miért ne hinnõk, hogy abban van valami isteni, aki az istenségnek részét képezi? Ez az egész mindenség, amely bennünket magába foglal, egyetlen egész is, Isten is. Társai is, tagjai is vagyunk. Lelkünknek megvan a képessége, eljuthat oda, ha bûnök le nem nyomják. Amiként testünk állása egyenesen az ég felé néz, épp úgy lelkünket is, melynek szabadságában áll annyira terjeszkedni, amennyire akar, arra alkotta a természet, hogy az istenekkel egyenlõt akarjon, bár erre csak saját erejét használja és saját terén belül terjeszkedik. Nem idegen úton törekszik a legmagasabb csúcs felé. Nagy feladat volna az égbe elõször mennie; csak visszatér oda. 92, 30 Birtokának csak a napfelkelte és lemente vessen határt s az istenek módjára bírjon mindennel, miközben a magasból néz alá azokra, akik csak kincseik révén gazdagok, s akik közül egyik sem örül annyira a sajátjának, mint ahogy a másé bántja. Ha erre a magasságra fölemelkedett, akkor többé nem szeretõje, hanem csak ápolója a testnek is, amelyet mintegy szükséges tehernek tekint, s nem rendeli magát alá annak, akinek fölébe helyeztetett. Senki sem szabad, aki a testnek szolgál. 92, 32 Az örök
törvény semmit sem alkotott meg annál jobban, hogy
nekünk az életbe csak egy bejáratot, de belõle sok
kijáratot adott. senki sem ismeri Isten van bennünk. Nem kell két kezünket az égre emelni, nem szükség a templomõrhöz könyörögni, hogy bennünket az isten-szobor fülének közelébe bocsásson, mintha így kérésünk inkább meghallgatásra találna: közel van hozzád az Isten, veled van, benned van. Igen, Lucillusom, állítom: lakik bennünk egy szent, aki minden ránk vonatkozó jót és rosszat figyel és szemmel tart. Ez úgy bánik velünk, mint mi õvele. Isten nélkül senki sem lehet jó ember. 41, 1-2 Istent az tiszteli, aki ismeri. 95,47 Az isteni mûvész szellemének más csodálatot érdemlõ tulajdonságai közé számítom azt is, hogy a dolgok roppant száma mellett sohasem ismételte meg teljesen magát. Oly sokféle levelet alkotott, s ezek mindegyikének külön jellege van. Oly sokféle állatot, s egyikük sem hasonló a másikhoz, mindig van valami különbség köztük. 113,16 az örökkévalóság
születésnapja |