The
Art Working Class
Azt olvasom az 1999. év közepén, hogy másodpercenként világszerte 2300 fotó készül. (A fotóiparág hihetõen következtetett erre, mivel tudják, hogy mennyi filmet adnak el.) Az
1988. évben Isten egy sorscsapásoktól sújtott
embernek (nekem) olyan szövegrészeket diktált, melyek
isteni megszólítást és a fotográfiára
vonatkozó tanítást tartalmaztak: Aki nem képes az embervadászatra, az tényleg hagyjon fel az egzisztencia-teremtéssel. 1980 után egzisztencia-teremtõ korszak következett. A mûvészek nagy felhajtás közepette 'irodákba' vagy 'ilyen-olyan ügynökségekbe" csoportosultak. A nagyobb átütõerõ érdekében mûvészi rohamcsapatokat alapítottak a fiatalok. Semmi sem ment egy 'iroda' nélkül, miközben mindig a hihetetlenül fontos 'art'-ról volt szó - korántsem artisztikusan. Még ironikusan is borzasztó, lévén, hogy iróniáról szó sem volt. Csupa erõfeszítés - az art-ügynökségektõl kezdve egészen a mindig félreismertek zsörtölõdéséig. Mindennek célja 'nagy mûvésszé' válni. Mellesleg már a nyugdíjra és a reputáció aranyozása érdekében a majdani mûvésztanárságra sandítva. 'Mûvész' - ez ma számomra alapjában energiagõzös koldulásfogalom háznagyságú languszta-halmokért, és természetesen akkor már legyen hozzá utasbiztosítás is. A jó mûvészet érvényesül, mert azt nevezik jó mûvészetnek, amelyik érvényre jut. Ez végzetessé válhat, ha az ember egy általánosan elismert giccskorneren telepszik meg, nagyon jól kijön belõle, és aztán onnan, a józanság beállta miatt már nem képes kijönni. Túl kevés olyan ember van, aki pontosan képes megítélni a véletlen szerepét mindennemû gyõzelemben és sikerességben. Az ember szereti a sikert magának, a tehetségének és a zsenialitásának tulajdonítani. A sikertelenek éhezését és fázását viszont mindig a sors számlájára írjuk, s még kiadósan meg is siratjuk - hogy igazunk legyen. A legtöbb neves mûvész "sikerült mûve" az elismertséget egyedül létrehozója sikeralaposságának köszönheti. A mû valójában csak egy méltányolt mû, és temérdek szerencsés véletlen kell ahhoz, hogy a sikeralaposságot siker is kövesse. Ha tényleg bekövetkezik, akkor - az immár sikerben fürdõzõ - jogosultnak és megérdemeltnek veszi, és úgy véli, kizárólag sikerült mûvének tulajdoníthatja. Ám az, hogy a tényleges tehetség a menedzsmenten, az önszervezésen, az érvényesítésakrobatikán és a szerencsén múlott, hallgatólagosan homályban marad, mely felett egy komolyan gondolt zsenialitás árnya honol, melyben a nézõk is szívesen hisznek. (Nézõk besegítenek nézõknek a nézésben.) A mûvészeti
fõiskolákon, ahol tendenciálisan hitvalló
halmokat (osztályokat) válogatnak, a közép,
az átlag ízlését juttatják érvényre
a kivételessel és az egyedivel szemben. (Kvázi
demokratikus nyomással. Démokratía /gr./ = a köznép
hatalmával és többségével és
középszerûségre törõ hajlamával.) Nem
olyan a sok törekvõ és a már haladott mûvész
együtt, akár egy halom konkurenciában lebénult,
fáradtan nyomuló figura? Avagy szociobiologikusan: Egyáltalán
érdekelt-e abban a 'nagy mûvésznek' nevezett alfa-emberke,
ez esetben tanárként, mondhatni szociogenetikusan - tehát
inkább tudattalanul tevékenykedve -, hogy konkuráló
utódokat neveljen a számára is kemény mûvészeti
arénában? Vajon a mûvészeten keresztül
vezetõ úton nincs-e túlontúl kevés
képesség és túl sok sorsszerûség
a játékban ahhoz, hogy megérje? Egészen sine ira et studio mondom ezt. ( Irány és stúdium nélkül is keresztül lehet menni az életen.) Azok, akiket nem szeretnek - igen, én tudom! -, az autodidakták, a csökönyös magukban tanulók (magam is az volnék) csak nyugodtan siessenek elõre és tévedjenek el az iskolától távol, magukban! Õk testesítik meg a tételt: Mûvészeti akadémiák hiányában nem lenne kevesebb jó mûvész, de sokkal kevesebb volna a rossz! Rendszerkorlátok és -diszkerítésecskék. Mennyi helye van egy feltûnõ embernek azok között, akik szintén azon fáradoznak, hogy feltûnjenek? Mennyi hírnevesség közepette lehetséges még hírnév? Mennyi állás hozható létre a mûvészileg sikeresek számára? Mennyi gazdagságot hajlandó áldozni a közösség, és hány kiválasztott számára? A mûvészdiákok
ma ódzkodnak attól, hogy a tárgyrajzolás
és másolás kemény iskoláját
kijárják, és - miként mondják - inkább
szeretnék a spontaneitást megõrizni és nem
szeretnének annyira idegen-meghatározottságúak
lenni. Lehet, hogy feketén-monokróm módon látom
a jövõjüket, és erotikus szerencséjüket
és aratásaikat is, de nagyon is jól látom,
amint egy ideje pont olyanok osonnak elõ alattomban Amerikából
(Stu Mead, Beth B.), vagy semmibevevõk és autodidakták
innen középrõl (Galerie Endart), akik keményen
gyakorolják képességeiket és remekül
tudnak új módon, a mûvészeti világban
járatosan festeni. Tehát az hirdetem: Csak még
egy kis kitartás, aztán mennydörgés, és
kis idõ múlva gyûjtõk és nõk
veszik ostrom alá õket! Nagyfokú rendszerhiba. A mûvészeti iskolákba beiratkozott tehetségtelenek - avagy szelíden szólva: szerencsét nélkülözõk -, akik, mint kiderül, felvételi ellenére szép számmal vannak, az aljanépek, az egészen feleslegesek, szerencsétlenséggel sújtottak népe, akikrõl senki sem akar a továbbiakban tudni. Õk többnyire maguktól eltûnnek és semmittevés takarja alkalmatlanságukat és kudarcot vallott reményeiket; megszakítják tanulmányaikat. Senkit sem érdekel, és az intézmény részérõl sem fárad senki azzal, hogy kiderítse, mi lett a távozókkal és mi lett azokkal, akik végeztek, pedig meglehet, valamit tettek az iskola hírnevéért. A kudarcot vallottak feltehetõen távoli területekre tûnnek el, életterveik korántsem szándékolt kudarcával (vásár-berendezés, gyereknevelés?), avagy máshová terjeszkednek és a világ felé forduló üzletágban virágzanak ki (vásár-berendezés, gyereknevelés!). Így egy rendszerhiba akár önfelszámolóvá válhat és kései boldogságba válthat át. A mûvész
és a mûvészet felmagasztosulási folyamata:
konstrukció és kontingencia; a mûvészet és
a mûvész sokféleképpen értelmezhetõ
és kicserélhetõ. Mindez másként is
megeshetett volna, mindez mást is jelenthetett volna. Egy jelentés/jelentõség/-teremtõ háromszög: A bal alsó helyet az az alak tölti be, aki a a dolgokat csinálja: 'The Art Working Class'. A háromszög felsõ csúcsán a méltatók, a honoráciorok helyezkednek el. A harmadik, jobb alsó pontot a háromszögben egy, a mûértelmezés mûvészetének szentségével felszerelkezett mûvészettörténész, mûvészettudós tölti be - olyasvalaki, akinek lehetõleg a neve elõtt egy Dr. fityeg. Ez a delegált szakember hivatott kitölteni jelentéstartalommal és fénnyel a méltatás által megtisztított teret. Ennek megfelelõen rendelkezik mindenféle bevált diskurzus-fogással és egy állandóan modernizált fogalom-készlettel. Aztán pedig, ha jól megy, mindez benne lesz az újságban és a Kunstforumban: "White Cube" és "ritmizált fa" (annak ellenére, hogy a varázslatot Tieck - akkoriban a romantikára tekintettel - számunkra már a legkegyetlenebbül dekonstruálta: a szent liget nem egyéb mint fa plusz érzés). Hú!
A 'Kunstforum', ez a vaskos, vaskos Kunstforum, ami hónapról
hónapra egyre vaskosabb és testesebb lesz: képeskönyvként
jól mûködik - havonta a messzi távolból,
mintegy stratégiai magaslatról láthatóvá
teszi az aktuális szabásminták, az új dekorstílusok
és szakaszok rohamait. Az új amerikai mûvészet: esztétikai parfüm-palack-parádé nemesfa polcokon. (A dologvilág ilyen Beuys-féle numinózummá alakítása idõközben, mivel sok minden megváltozott, magasfokon kivitelezve a finomabb áruházak kirakatainak paramûvészeinél /vulgo: kirakatrendezõk/ is látható.) És a dolog tényleg nem egyszerû. Ha például Dieter Rot a 'Zeitschrift für Alles' (Mindenes lap) esetében megkísérli az abszolút cenzúrázatlanságot, semminemû szûrést, válogatást nem végez, akkor elõször az ismerõsök és rokonok helyes dolgai érkeznek. Aztán híre megy, és jönnek a lapályos versikék, az önkínzók és kéziratküldözgetõk termékei, no meg persze a beteg elmék rettenetei. Az utolsó kiadás már két kötetes volt, két telefonkönyvrémség. A mindent betemetõ óriási szürkeséglavina. A Rot nevével nemesített szemét. A véleményszabadság ellenõrizetlen láncreakciója. (A frankfurti Buchmessén ez mindig nyilvánvalóvá válik.) Tillmann J.A. fordítása |