Jacob Taubes
-
Mostanság megint a filozófia végérõl,
a metafizika végérõl beszélnek. Egyáltalán
van-e értelme az akademizált filozófia mûvelésének?
- Kérdése több kérdést, valamint a
kérdésfeltevés nem egy feszültséggel
töltött módozatát is tartalmazza. Ön elõször
is a 'filozófia végének' lármás toposzára
kérdez, amely azonban nem mai keletû. A filozófia végét
már régóta jósolják. A hegeli filozófia
önértelmezésének része, hogy benne
a filozófia bevégzõdik. Végigjárta a
Ioniától Jénáig vezetõ utat. A szellem
fenomenológiájában Hegel kísérletet
tesz arra, hogy a tapasztalat és az öntudat fokozatait az
abszolút tudásig - az utolsó fokozatig - még
egyszer bejárja, s az így létrehozva meghaladhatatlan.
Ezt többnyire mint a filozófiától a tudományhoz
vezetõ utat írják le. Naív filozófusok
és filozófiatanárok úgy vélik, hogy
a filozófia - tudomány, jóllehet egy még
gyenge tudomány, amelyet õk majd a common sense-hez igazodva
jobb tudománnyá tesznek. Ám mindazok, akik értik
a filozófiai diszkurzus törékenységét,
átmenetiségét és önfelszámoló
jellegét, azok tudják, hogy a filozófia nem tudomány.
De azt is tudják, hogy értelme van annak, ahogy Hegel
a filozófia végérõl fogalmaz, hogy a filozófiának
meg kell válnia 'bölcsességszeretõ' jellegétõl
és 'tudománnyá' kell válnia. Egyidejûleg
Franciaországban Auguste Comte hasonlóan járt el,
amikor is három történeti fázist különböztetett
meg: a teológiai, a filozófiai-metafizikai és végül
a szcientifikus fázist, amelyben a filozófia meghaladásra
kerül. Tehát a filozófia végének tudata
teljesen eltérõ irányokból konvergál.
A filozófiát már sokszor holtnak nyilvánították.
A döntõ az, hogy nem egy kívülrõl jövõ
toposzról van szó, hanem hogy a filozófia egy meghatározott
csúcspont eléréseként látszik, amelyrõl
már csak kifelé vezet út. Comte kortársa,
Karl Marx szolgált erre egy ragyogó példával,
mondván, hogy nem lehet tovább foltozgatással és
igazítgatással dolgozni, hanem úgy kell eljárni,
ahogy Themisztoklész megmentette Athént - elhagyva a várost
Szalamisz szigetén egy új Athént alapított,
ahonnan aztán legyõzte a perzsákat. Marx számára
ugyanis - csakúgy, mint egész baráti köre,
Bruno Bauer vagy Max Stirner számára, akiket aztán
a Német ideológiában sároz és szidalmaz
- a filozófia teóriaként véget ért,
és ez a praxis elsõdlegességét jelenti. A problémát
már Kantnál jelezte a filozófiának egy tiszta
ész kritikájára és egy gyakorlati ész
kritikájára való felosztása, de Kantnál
a "gyakorlati ész" még filozófiai keretek
között marad. A gyakorlati mozzanat Marxnak A hegeli jogfilozófia
bírálatában fokozott; õ egyébként
Kantra hivatkozik. Ezt már messzirõl mutatja mûveinek címe,
melyek többnyire a bírálat szóval kezdõdnek.
A filozófiát önmagát betelejesitõ folyamatnak
ismeri el, ám ekkor - ahogy õ mondja - már nem arról
van szó, hogy értelmezzük a világot, hanem
hogy megváltoztassuk. Ez a tétel - Marx 11. Feuerbach-tézise
- egy egész korszak törekvést összefoglalja
egy mondatban, nevezetesen azt, hogy az értelmezés magában
nem vezet igazsághoz. Marx ezért a forradalomban látja
a filozófiia és a politika közti kapcsot, vagyis
a filozófiának a proletariátus révén
történõ megvalósitását. Ezzel telle
quelle gyanússá válik a filozófia, mint
olyasvalami, ami csak utánagondolásra és értelmezésre
irányul. Marxnál ui. az igazság alapvetõ okoknál
fogva nem kizárólag az értelmezésben, a
teóriában ismerhetõ meg, hanem az igazság kizárólag
a praxisban valósul meg. Ennek hátterében egy pietista,
vagyis keresztény praxisfogalom rejlik: igazságra másként
mint praxis révén nem lehet jutni. Tehát a praxis
révén történõ végsõ megalapozás
igényérõl van szó. Ezt a 19. században
végigfutatták, és el lehet mondani, hogy a Marx
által a Német ideológiában bírált
szerzõk tõle egyáltalán nem állnak távol,
hogy õk valamennyien az uránhoz hasonlóan lettek "elraktározva",
és csak a 2O. században érték el teljes
fényerejüket. Itt vannak azok a váltók, amelyek
tudatunkat ma meghatározzák. Annakidején ez egy
csoport baloldali hegeliánus volt, míg ma egy csoport
baloldali heideggeriánus, légyen az Herbert Marcuse, Günther
Anders, avagy Adorno, aki végsõsoron egy protestáló
baloldali heideggeriánus, vagy Walter Benjamin, aki ugyanazokat
a problémákat tárgyalja, csak másként
ragadja meg, mint Heidegger.
A filozófia végének kérdését
azonban alapjában véve sokkal korábbra kell tenni.
Arra a meghatározó filozófiai cezurára gondolok,
amely annak következtében állt elõ, hogy a filozófia
szembesült a zsidó-keresztény Isten kinyilatkoztatás-igényével.
Ez a cezura nem Platón és Arisztotelész között
huzódik, hanem egy új igazságfogalommal való
szembesülés eredménye; az, amit a zsidóság
és a kereszténység kinyilatkoztatása a filozófia
számára jelent.
Alaposabban szemügyre véve a probléma már
Platónnál is megjelenik. A Lakomában Szókratész
szerelemrõl szóló elbeszélése nem pusztán
saját elgondolásaiból származik, hanem Diotima
neki szóló kinyilatkoztatásából.
Platón a görög vallás keretében érzi
már, hogy a filozófiának, amely az autonómia
igényén áll vagy bukik, Achillész-sarka
van, és hogy az igazságra nem autonom igazság-keresése
vezet, hanem a papnõ kinyilatkoztatása során esik
meg vele, tehát "esetleges". Az is megeshetett volna,
hogy a papnõ Szókratésznek nem nyilatkoztatja ki a
szerelemrõl szóló igazságot. Ebbõl láthatja
- amennyiben pontosan olvassák Platónt, ami ritkán
történik, és a mai Platón-kommentárok
hihetetlenül naivak -, hogy a pagan térben e probléma
nála már megjelenik. A keresztény egyházatyák,
Origenész és Alexandriai Kelemen - akik koruk nagy intellektusai
és nem a platóni Akadémia vagy az arisztotelélészi
iskola kis normálffilozófusai vagy sztoikus vándorprédikátorok
- Ágostonig menõen ezt kidolgozzák.
Már ennél az elsõ cezuránál elmondható,
hogy sikerült eljutni a filozófia végére,
mivel már nem az igazságkeresés lentrõl kiinduló
útjáról van szó, hanem hogy itt Krisztus
igéje áll: "én vagyok az út és
az igazság". Ez egy új hangsúly; az igazság
itt már nem valami objektív, hanem az "én"
szóhoz kötõdik. És ebben az értelemben
jelenti a filozófia végét, mivel nincs már
önmagán nyugvó végsõ megalapozása.
Képes megoldani ésszerûen részproblémákat,
de végsõ megalapozása másban van, amelyet vagy
lát, vagy elhárít.
-
Mintha az Ön által említett szerzõk mindegyike
a tudományokra támaszkodó diszkurzusról
akarna leválni. Mostanság például Richard
Rorty azt indítványozza, hogy a filozófiát
csak olyan beszédmódnak tekintsük, amely a megismerés
mindennemû igazság-igényérõl lemondott.
- Ha az ember nemcsak csevegni akar, azt kell mindenekelõtt megkérdenie,
hogy mi is a filozófia, és mi a filozófiai diskurzus
sajátsága. A filozófia görögül azt
jelenti "szeretni a bölcseséget", ami azonban
azt jelenti: nem bírni a bölcseséget. A filozófus
nem a szophosz - a bölcs -, hanem az, aki szereti a bölcseséget
- ami egy egészen más státusz. A filozófus
törekszik rá, hogy bölccsé váljon, de
ez egy aszimptotikus folyamat. Platónnál a filozófus
soha nem a bölcs. Késõbb a sztoában ez megváltozik.
A sztoa a bölcsrõl beszél, magáról a szophoszról,
ahogy a világban van: mindennemû szenvedélytõl és
befolyástól menten, mint egy oszlopszent. Ez már
egy igencsak vallásos elképzelés, amely a kereszténységre
is hat: minden befolyástól és szorongattatástól
megszabadítva, rendíthetetlenül a világban
állva, az összeomlások és katasztrófák
ellenére. Még akkor is, ha a családja pusztul,
rendíthetetlennek kell maradnia - ez a szophosz, egy fikció,
de olyan, amely hatékonnyá vált. Máig meghatározza
a filozófusról alkotott populáris elképzelést,
amit egy történet tesz világossá, melyet Ernst
Blochtól hallottam (és aki talán másként
értelmezte azt). Ez egy igaz történet és az
infláció idején játszódik. Bloch
hétfõn a kávéházba megy, és a
kávé 1500 márkába kerül; kedden is
elmegy, és a kávé 1700 márka. Csütörtökön
megint elmegy, és a kávé 2500 márka. Ez
egy akkora inflációs ugrás volt, amire õ is
felhorkant, és kérdi a pincértõl: "Fõúr,
hétfõn 1500 márka, kedden 1700, most pedig 2500 márka
a kávé. Hogy' lehet ez?" És erre azt mondja
a pincér Blochnak: "Bloch úr, legyen filozófus,
ne is gondoljon bele!" Mi ebben a poén? Nos az, hogy ez
a filozófus csak akkor marad filozófus, ha nem gondol
bele, mert a belegondolás megrendüléssel járna.
Az a filozófustípus, amely évszázadok hosszú
során keresztül meghatározta a népszerû elképzeléseket,
a szophosz sztoikus elképzelése volt, akire elsõsorban
az jellemzõ, hogy semmi sem képes megrendíteni.
De vissza Platónhoz és a kérdéshez, hogy
miben is áll a filozófiai diskurzus sajátsága?
Amit "diskurzuselméletileg" mondanak errõl, azt
emeletes marhaságnak és túl hozzávetõlegesnek
tartom. Platónnak, aki a filozófiai diszkurzus kezdetén
helyezkedik el, nagyon is világos képe van róla,
amit közvetít is. Platón pont errõl a problémáról
beszél: Mi a filozófaiai diskurzus, és mi módon
különbözik más diszkurzusoktól?
Platón ezt egy közismert dialógusban tárgyalja,
amelyet azonban nem szokás érteni, mivel érzéstúláradásként
tudják le - nevezetesen a már említett Lakomában.
Ez a mû elsõsorban a formája folytán különbözik
minden további platóni dialógustól. A "Szümpozion"
nem "dialógus", hanem egy elbeszélés
egy beszélgetésrõl, mivel legelébb legitimálni
kell a filozófia beszédmódját, és
ezért azt kezdetbben nem is lehet alkalmazni. A tárgy
itt maga a beszédmód. Platón a filozófiai
diszkurzus kérdését, rövidre fogva, hozzávetõleg
a következõképpen mutatja be: Az alkalmat egy Agathon
tiszteletére adott ünnepség szolgáltatja.
Agathon tragédiaköltõ, aki elnyerte Athén városának
koszorúját és ebbõl az alkalomból megvendégeli
barátait. E lakoma során a szerelemrõl esik szó.
Agathon a szerelemrõl szóló himnusszal kezdi, mondván,
hogy mindene megvan, a szerelem a teljesség és a tökéletesség.
Szókratész közbevág és azt mondja,
ez nem lehetséges, hiszen a szerelem azt jelenti, hogy valamit
kívánok, valamire vágyom. Ám vágyni
valami után azt jelenti, hogy valaminek a híján
lenni. Tehát a szerelem egyáltalán nem a tökéletesség,
hanem egy törekvés, egy kísérlet a tökéletesség
elérésére. Ez egy nagyon egyszerû, de alapvetõ
ellenvetés. Ezután Szókratész sorra veszi
a szerelem különbözõ formáit. A dialógus
közepén Arisztophanész, mivel elemzõen nem képes
a szerelmet ábrázolni, elmond egy mítoszt: Egykor
a testek egyek voltak és aztán el lettek választva
egymástól. Most pedig az egyik rész keresi a másikat,
mint amikor az ember bedobja lábbelijét az arénába
és meg kell keresnie a bal és a jobb lábbelijét.
Elég nevetséges gondolat, hogy az emberek így keresgélnek.
Komédiára utaló jel, ami mögött természetesen
tragédia rejlik. A végén, Alkibiadész közjátéka
után, mindnyájan fáradtak és kidõlnek,
csak hárman maradnak ébren. Agathon, Arisztophanész
és Szókratész az ünnepi gõzösség
ellenére még reggel is képesek inni. A hosszú
és zavaros lakoma végén Szókratész
mond valami nagyon különöset, nevezetesen azt, hogy e
versengés során a filozófiának a tragédia
és a komédia ellen folytatott vitájáról
van szó. Platón ezt ennyiben hagyja. Az ivásban
Agathon is kidõl, aztán Arisztophanész is. Reggelre
Szókratész magára marad. Elindul, fürdõt
vesz és, mint mindig, napi ügyei után néz.
De mi értelme van ama obskúrus, talányos, erõs
kijelentésnak, hogy a filozófia a jobb tragédia
és a jobb komédia? Mi köze ennek a kijelentésnek
a jelenethez, vagyis ahhoz, hogy az ivásban Agathon és
Arisztophanész kidõl Szókratész mellõl,
õ pedig megy napi ügyeit intézni. A filozófia
már azért is a jobb tragédia és komédia,
mert ezek a következõ feltételekhez kötöttek:
versben beszélnek, vagyis extatikus a mértékük,
különösen a tragédiának. Továbbá
a tragédia és a komédia színpadi megjelenítéshez
kötött, amire Athénben egy ünnepnap alkalmából
kerül sor. Mert csak így történhet katarzis,
a szenvedélyektõl való megtisztulás, amit Platón
és kivált Arisztotelész a tragédia céljának
tekint. A filozófia viszont a próza világa, nem
kell versben szólnia. A filozófia - amíg Heidegger
újra el nem kezdett orákulumként mûködni -
prózaként íródott, és nem volt igénye
arra, hogy a nyelv révén különüljön
el a hétköznap prózájától. Ráadásul
filozofálni mindig lehet, nincs szükség sem ünnepnapokra,
sem pedig rituális kontextusra. A filozófia katarzisa
tehát mindenkor, mindenütt és minden nyelven elérhetõ.
Ez a filozófia elõnye , és így értette
Platón , aki a a mai filozófiaprofesszoroknál inkább
megértette, hogy mire megy ki a filozófia, elhatárolván
részint a szofisztikától, részint a tragédiától
és a komédiától. Ezért ama legenda,
mi szerint Platón megsemmisítette drámáit,
amikor megismerte Szókratészt - akár igaz, akár
nem -, messzemenõen jelentõségteli.
Ez tehát a filozófia, ez a filozófiai diszkurzus
helyének meghatározása. Ami természetesen
nem azt jelenti, hogy mindekorra ez is marad. Heidegger megint vissza
akarja fordítani azt, amit Platón már meghaladott
és a filozófiai diszkurzus alkotóelemének
tart: a költõ Hölderlin értelmezõjévé
teszi magát. Itt megintcsak a költészeten át
vezetõ igazságkeresés folyik, ami a klasszikus értelemben
vett filozófiáról való lemondás.
A filozófia nagy programjai viszont fragmentumokba folynak szét,
töredékekbe - melyekre kezdetben kérdeztek. Így
adódik, hogy a gondolkodás formája most már
nem a rendszer, hanem valamiféle "brikollázs".
Ennek felismerése már Nietzsche aforisztikájában
is felbukkan, ami a filozófiai igazság ábrázolásának
formája. Ugyan Heidegger nem próbál filozófiai
rendszert alkotni, megkísérli viszont a filozófia
újbóli megalapozását. A "Lét
és idõ" nem véletlenül a bevégzés
kudarcának bemutatása a filozófiában: Heidegger
abbahagyja a "Lét és idõ"-t, majd pedig
költõk egzegétájává válik.
Tillmann
J.A. fordítása