Áriák alkonya. Operafilm
Az ember természetes hangja az üvöltés. A kezdeti,
fájdalomkiáltáson, örömujjongáson
és felhorkanásokon aligha túlmenõ hangkészletünk
azóta meglehetõsen kibõvült. Évek ezrei alatt
az animális bázison különféle kifinomult
közlésformáink alakultak ki. Az idõk és
helyzetek sokasága mindegyre alkalmat teremtett a kiáltást
intonáló test indulatainak és rezgéseinek
modulálására. A tagolatlan üvöltéstõl,
az alig tagolt bölcsõ- és altató dalokon át
a polifon hangkatedrálisokig menõen az érzésvilág
megannyi árnyalata fellelte vagy kifejlesztette a maga énekformáját.
A mûvészetek mûvészete, a zene hierarchiáján
belül a vox humana a középkor alkonyáig
megõrizte kitüntetett helyét. Ezt a hangok és
a világ kozmikus harmóniájáról tudó
antik-keresztény zeneelmélet és a (Háromságos-Egy)
Isten Szellemével áthatott szó (logosz) szövetsége
alapozta meg. A szó és a hang instrumentumainak és
médiumainak fejlõdése szétszálazta
e szövetség szövedékét. Az újkor
elõestéjén alkalom kínálkozott a szétágazott
"mûfajok" és szellemterületek újrarendezésére.
Ez az opera megszületésének ideje. Elsõ teljesértékû
darabjában, Monteverdi Orfeojában reneszánsz
és barokk jellemzõk egyaránt mutatkoznak.
Az énekes-zenés dráma világra jöttének
körülményei nem túl elõkelõk: származási
helye a szöveges színdarabok szüneteiben keresendõ.
A felvonásközökben a közönséget kezdetben
zenés közjátékkal mulattatták, majd énekesek
is felléptek benne. A konstelláció mégis kedvezõnek
bizonyult, a közjáték kereteit szétfeszítõ
opera létrejött: a szó és a kép színháza
az énekhanggal egészült ki.
Jóllehet a hang, a szó és a kép egymásra
utaltak és eredetükben is közel állnak egymáshoz,
kapcsolatuk az új mûfaj teremtette egységben korántsem
volt problémáktól ment. A szöveg éneklésének
és megértésének nehézségei kezdettõl
fogva éppúgy jelen voltak, mint a zenei és a drámai
idõ feszültségei. Az elõbbi a leegyszerûsített
librettók, az untig ismert mitológiai témák
választására vezetett, az utóbbiak pedig,
az események érzelmi-énekes kiterjedése miatt
azzal fenyegetnek, hogy szándéktalanul is komikussá
teszik a színpadi történéseket. A látvány,
a dráma, és a zene eltérõ "logikája"
elõrevetíti az opera történetének késõbbi
lefolyását.
Hallószervünkkel az egyensúlyozás, a térben
való tájékozódás szerve is szervesült.
A hang, a zene térben hangzik fel, és aminek kiterjedése
van, az sosincs híján a képi vetületeknek. A
zenehallgatás közben lehúnyt szem a hang-képekre
szegezett belsõ tekintet kiélesedésének a jele.
A hangokhoz társított képi ábrázolások,
a zene mellé adott képi körítés mindig
azzal fenyeget, hogy a zene "megzenésítésévé"
válik. Nemcsak a barokk illúziótechnika révén,
vagy a romantika gesamtkunsztos révületében, hanem
a posztmodern klippkultúrában is.
Az opera felõl a film, és kivált a digitális
mozgókép a zene-dráma eszményi közegének
tûnhet. (A mozi lehetõsége már Wagnert is foglalkoztatta,
operái utolsó bayreuth-i elõadásain már
árnyjáték-szerû háttérvetítésben
jelentek meg lovasok.) Ám e technikák feltûnésével
egyidejûleg mindama emberek és helyzetek (tempók, terek,
emóciók, társadalmi rétegek etc.) is tünedezni
kezdtek, amelyek az operát létrehozták és
éltették. A képek és érzések
korszakos sebességváltása, az élet általános
gyorsulása folytán az egész operamûfaj muzeális
messzeségbe tûnt.
Az operafilmek és filmoperák új hulláma már
a posztmodern historizmus terméke. Nem egy fejlõdésfolyamat
új fázisa ez, hiszen legjobb darabjai is legfeljebb korhû
felújítások, a gyengébbek puszta illusztrációk,
régieskedõ rimékek. Közülük
ugyan nem a legjobb, de a legteljesebb képet az opera státuszáról
az Ária (1987) adja. Ebben a kilenc rendezõ kilenc
áriára készült fûzérében
átható az irónia: a zenei magaskultúra végletesen
stilizált, vibrálóvá felfokozott klasszikus
darabjaihoz a filmesek a szinte kivétel nélkül éles
ellenpontokat, a hétköznapok hûvös és tárgyilagos
képsorait rendelték.
Ám az avultság megannyi tünete ellenére mégis
van az operában valami múlhatatlan, minden idõn és
idõszerûtlenségen túli. Ez olykor, egy-egy
villanásra meg is mutatkozik, s nem is feltétlen a "mûvészi"
közegben, miként történetesen a díva áriájában,
az Ötödik elemben. Avagy a Kusturica-filmek zeneszerzõjének,
Goran Bregovic-nak A Balkán csendje címû lemezén.
De ezek kivételek. Az opera hagyományát nemcsak az
Áriában illeti az irónia. A modern zene nagy
megújítója, John Cage, az 1980-körül készült
egyetlen operájával, az Europera
1 & 2-vel egy mélységesen ironikus, komputervezérelte
hangkollázzsal járult a mûfaj történetének
végkifejletéhez. A darab szünetében pedig Cage
a Niebelung-gyûrû egyik régi bayreuth-i elõadásának
sajátos változatát mutatta be: a nyolc másodpercenként
exponált film alatt - mely mindössze néhány
percig tartott - a nézõk áttekinthették a
wagneri világ klipjét egy megváltozott látás
fényében, s egyúttal visszaemlékezhettek az
opera koraújkori kezdetére.
|