John Cage Europerája
Az Europera 1 &
2 címet viselõ, a 80-as évek végén
bemutatott darab is a tradíció hatalmas tömbjére
és a mûveket tartalmazó tárlókra való
tekintettel készült: Cage az operamûfaj e sajátos
emlékmûvéhez az operairodalom általa gondosan
válogatott elemeit használta fel és szervezte újjá.
E darab esetében szerkesztésrõl beszélni nem
túlzás és stiláris kisiklás, hanem
közelítõen pontos megnevezés. A darab ugyanis
teljes egészében akusztikus kollázs; alkotóelemeit,
a hangrögzítõkben tárolt darabtöredékeket
és dallamfoszlányokat gondosan felépített
számítógépprogram vezérlése
alatt olvasztották folyamatosan hangzó zenei tömbökké.
Cage "operája" nem zenei kvalitásai vagy színpadi
leleményei miatt tarthat számot a kiemelkedõ mû
rangjára, hanem azáltal, hogy nagyszabású
emlékmûvet állított egy zenei korszak és
egy mûfaj történetének. Az Europera a
zenén belül mutatja föl azokat a zenei és hangzásbeli
változásokat, amelyek a zene körül és a
zenén kívül az elmúlt egynéhány
évtizedben végbementek.
A zene a hangrögzítõ és közvetítõ
berendezések elszaporodása révén környezeti
tényezõvé vált. Hangzása leválasztódott
forrásáról, rögzíthetõvé,
sokszorosíthatóvá és a tárlókból
bármikor elõhívhatóvá lett. A zenemûvek
tér- és idõbeli szigetszerûsége helyébe
a csaknem folyamatos hangháttér elõtti megszólalásuk
és egymásmellettiségük lépett. A zene
ma már nem a csend övezetében, hanem a technikai környezet
zajai és más zenék közepette hangzik föl.
(Cage 4' 33 címû darabjában maga a zaj, a világ
hangja az, ami "megszólal", a zongora helyett a háttérzaj
válik hallhatóvá. Írásaiban pedig nyilvánvalóvá
teszi, mennyire centrális számára a csend - nem pusztán
akusztikai/zenei értelemben vett - kérdése. ) Ennek
révén viszonylagossá vált a zenei idõ,
a hangegyüttes felhangzásának és elhallgatásának
érzete, s elmosódottabbá vált a kezdet és
vég közé feszített forma kérdése
is. A zene - a hangforrástól függetlenül - elhallgattathatóvá
vagy felerõsíthetõvé lett, keletkezési
ideje, a történeti és a kortárs zenék
közti különbség veszített jelentõségébõl.
A hangrögzítés a régi korok zenéjét
épp oly közel hozta, mint a mai zenéket - amelyek alkalmasint
térben sokkal távolabb keletkeztek és rögzítõdtek.
A hallás muzealizálódása a tõlünk
távolesõ kultúrák zenéinek vonatkozásában
is végbement.
A drámai hatást legerõteljesebben hordozó
operamûfaj hanyatlása zene és irodalom kapcsolatának
gyengülését is jelzi. A zene már nem az irodalommal,
hanem a kinematográfiával jár jegyben. Cage darabjának
szünetében a Niebelung-gyûrû egyik régi
bayreuthi elõadásának sajátos változatát
vetítették: a nyolc másodpercenként exponált
film alatt - mely mindössze néhány percig tartott -
a nézõk áttekinthették a wagneri világ
klipjét egy másfajta sebesség és egy megváltozott
látás fényében. Az operamûfaj e késõi
vonulata ebben a közegben új oldaláról mutatkozott
meg: a radikális értelmezés végletes iróniája
végsõ csupaszságában mutatta föl egy
elaggott mûfaj (az opera) és egy halvaszületett eszme
(a Gesamtkunstwerk) kettõsét. Wagner színpadi mûvei
ma, az opera alkonyán, túl késõinek, a zenés
film, illetve a videoklip felõl viszont koraszülöttnek
tûnnek. E grandiózus zenedrámák hömpölygõ
mértéktelensége, a történések
és a képek szegénysége miatt olyan nehezen
nézhetõ zenés filmmé váltak, melyekben
megalvadt az idõ.
1989
|