Trópikus trisztessz: Szemzõ: Cuba - Buena Vista
Éppen tíz éve, hogy Szemzõ Tibor - egy, a korabeli
Közel-Keleten közkeletû, ma már technikatörténeti
egzotikumnak számító szovjet felhúzós
filmfelvevõvel - több tekercset is elforgatott Kubában.
Azóta idõrõl-idõre megnézem az ebbõl
készült BBS-filmet (Cuba - Cámera y direccion Tibor
Szemzõ). Nem utolsó sorban azért, mert az idõrõl
szól. Az idõk viszonylagosságáról. Arról,
hogy akár másmilyen is lehet minden. Nem pusztán
lokális kolorba mártott Mediális Világmáz.
Plurálisra púderezett Globális Homogén. Lehet
még hely, úgyszólván a holocénben,
ahol akár most is fecskefarkú Fordok és potrohos
Pobjedák teremnek az utcán. (Az autók rendszámtáblái
akárha Amerikában. Ez is arra emlékeztet, mi volt
egykor Kuba, és mi lesz majdan: Miami meghosszabítása.)
Aminek persze, akarva-akaratlan megadják az árát.
(Fidel, a "Maximo Líder" és más camerádok
gondoskodtak róla.)
A filmen feketén-fehérben látszik minden: a lepusztult
lakóházak, a parti szélben hajlongó pálmák,
a fövenyen felfutó hullámok - szocreál szürkeségben.
A Habana libre hatása alatt álló halandók.
És mégis: õk, az õslakosok, láthatólag
ráérnek. Nincs okuk a sietségre. Akárcsak
a filmben feltûnõ aligátorok, nem percre mérik
az életet. Ha nem is évszázadok, de a pillanat idõtlenségében
élnek. Nem mintha nem ismernék a sebességet - a nyugalmon
olykor Ikaruszok hasítanak át -, de arányaik még
nem álltak fejre.
Szemzõ filmje állóképek sorozata. Az álló
idõ mozgóképe. Fekete-fehérben, kissé
homályosan, elmosódva. Miközben másutt a Tõke
& Technologika adja az alaphangot. (Nemcsak a tevékenységek,
azaz az idõ tárgyát jelölve ki, hanem a pillanatok
tartamát is felparcellázva: lemérve, számlázva
és "érdemek szerint" kiosztva.)
Kuba különbözésének egyedülálló
következményei vannak. Errõl mostanában nemcsak
ilyen képek, hanem hallás révén is tudomást
lehet szerezni. Ry Cooder, a kihaló hangokat kutató kitûnõ
amerikai zenész, tavaly kiadott válogatása, a
Buena Vista Social Club lenyûgözõ bizonysága
ennek. Az elszigeteltségnek, a szigetszerûségen túlmenõ
ISOLAtionak elõnyei is vannak. "Kuba sokáig elmaradottnak
számított, és a nyugati világ mellõzte
- mondja Ry Cooder - Ezért tudott ott a "son"
régi zenekultúrája valamivel tovább élni.
Nem utolsó sorban a sziget fejlett közösségi érzése
miatt; a zenészek ott egyfajta nemzeti testvériségben
élnek.
A "son" azért maradhatott fenn, mert a közösségi
zenének ez a formája fenntartotta. A "son" elsõsorban
emberek zenéje emberek számára, és mindenekelõtt
nincs köze az üzlethez."
A Buena Vista Social Clubban tényleg jó a kilátás:
a "son", a sziget szelleme példátlan távlatokat
tár fel. Hallatlan az, ahogy az öreg, reszelõs hangú
rezgõtestek, akárcsak az általuk kezelt szerkezetek,
hangokat keltenek. Ahogy a torokszorongató érzéseik
felszakadnak. Ahogy a fájdalomkiáltásuk átformálódik
és temperált dallammá finomodik. És ahogy
a latin lendületen is átüt a trópikus trisztessz,
ennek az izolált világnak a fájdalmas-gyönyörû
felindulása.
|