A megalit, avagy a nagy attraktor
A 2001 Ûrodüsszeia és a médium metafizikája
A nagy attraktor korai feltûnése a 2001 Ürodüsszeia
szerint az emberiség hajnalára esik. A távolból
érkezõ láthatatlan telepítõk egy majomcsapat
mellett állították fel. Ez a különös
kõhasáb, a monolit, és hasonmásai állnak
a film középpontjában: fellelésük sorozata
alkotja történetét. E titokzatos mûtárgy
eredete mindvégig homályban marad, ám annál
inkább nyilvánvalóvá válik funkciója:
az a rendeltetése, hogy elômozdítsa az ember fejlôdését.
A monolit egy földönkívüli intelligencia médiuma.
Arra hivatott, hogy egy távoli magaskultúra tudását
fogékony földi környezetének közvetítse
és annak fejlõdése érdekében mûködtesse.
Nemcsak nevével és formájával utal az ôskori
mûvészet monumentumára, a megalitra, hanem mûködésén
keresztül is. Igaz, ez utóbbira a film jóval áttételesebb
és ellentmondásosabb módon vet fényt. Kubrick
monolitja mégis egyedülálló módon megvilágítja
a megalit néhány eddig fel nem tárt mozzanatát.
A rendezõ számára nyilvánvaló lehetett
ez a kapcsolat; mi több, okkal feltételezhetõ, hogy
filmjének transzcendens távlatát is ezzel kapcsolatos
felismerései táplálták. A monolit megjelenését
egy revelatív zene, az Imigyen szóla Zarathustra,
Richard Strauss Nietzsche-inspirálta zenéje kíséri.
Figyelemreméltó az alapforma cseréje is: a film alapjául
szolgáló elbeszélésben - Arthur C. Clarke:
Az ôrszem (The Sentinel) - földönkívüli
lények látogatták meg a Földet az ember megjelenése
elôtt, és arra a következtetésre jutottak, hogy
egy napon értelmes élet fogja lakni a bolygót. A
látogatók jelet hagytak hátra, egy "csillogó,
két embernyi magas, piramisszerû építményt,
amely sziklából készült, és olyan volt,
mint egy gigantikus, soklapú ékszer." A piramidális
jel Kubrick kezén négyzetes hasáb formáját
és a puszta jel helyett a (jel)közvetítô, egy
médium szerepkörét öltötte. Bár a
filmben feltûnô monolitok (monosz = egy, lithosz = kô)
mérete és aránya nem pontosan egyezik a legelterjedtebb
megalit (megasz = nagy) síremlékekével, a hasonlóság
mégis szembeötlõ.
A monolitot, "földönkívüli" eredete folytán,
mindvégig titokzatosság övezi, ám földi
"megfelelôje" sem kevésbé talányos.
Sôt, létrejötte még rejtélyesebb annál.
Ugyanis a sci-fi narrációban jártas nézô
számára, a mûfaj megszokott értelmezési
horizontján mi sem magától értetôdôbb
annál, mint hogy egy e.t. kultúra a földinél
fejlettebb médiumokat használ, és ezeket a világûr
különbözô pontjaira telepíti. A megalitok
esetében híján vagyunk eféle értelmezési
kereteknek, és keletkezésük kérdése eredetünk,
az emberré válás talányába vezet.
A megalit síremlékek a kôkor embereinek legkorábbi
és legkomplexebb alkotásai, képzô mûvészetének
monumentumai.
"Kr.e.
3000-nél korábbról semmilyen kôépítényt
sem ismerünk Egyiptomból, amely csak távolról
is, de összehasonlítható lenne a Nyugat megalitjaival.
A megalit nem egyszerûen egy építmény;
a megalit már építészet - 3000 évvel
az írás nyugat-európai megjelenése elôtt."
Colin Renfrew: A civilizáció elõtt. Bp. 1998 |
E monumentumok megértésének
nehézségét fokozza, hogy az atlanti megalitok és
a máltai templomok értelmezéséhez nincs "kulcsunk",
nincsen másodlagos forrásunk, mivel "egyedüli
nagy produktumokként magasodnak ki egy olyan társadalomból,
amelynek nincsenek városai, nincsenek írott forrásai,
sôt civilizációjuknak egyáltalán nincs
más jele, mint maguk az építmények"
(C.Renfew).
Kubrick filmjének hosszú, több éves elômunkálatai
során szembesülhetett a megalitok megértésének
nehézségével. Mûve nem utolsó sorban kísérlet
ezeknek a rejtélyes monumentumoknak az értelmezésére,
és rajtuk keresztül az ember fejlôdéstörténetének
kezdetén ("Dawn of Man" - így a film elsõ
alcíme) kulcsszerepet játszó médiumoknak a megértésére.
A megalitok értelmezéséhez a filmbeli monolitok képletes
"segédegyenes" gyanánt szolgálnak: az idegen
magaskultúra médiumának mûködése
megvilágítja a kôkori médium mûködésének
néhány aspektusát.
A monolit mûködése
A film kezdetén feltûnô monolit médiumként
való mûködésére a hatásából
lehet következtetni: a monolitnak köszönhetôen a
körülötte élô majomcsapat olyan fejlôdésen
megy keresztül, amely környezetével és riválisaival
szemben evolutív elônyökkel ruházza fel. Ez a
monolit-médium valamiféle láthatalan "kisugárzásának"
következménye. A képi narratíva a fejlôdésfolyamat
fô fázisait részletezés nélkül,
egyetlen vágással teszi áttekinthetôvé:
az elsô eredményes szerszám/fegyverhasználattól
egyenes út vezet az ûrhajózásig.
A filmnek ez a példátlanul nagyívû vágása
a prehistórikus elô-idôkrôl egy a film készítésekor,
a 60-as évek második felében még viszonylag
távoli jövôre fordítja nézõi figyelmét.
Ez a fordulat manapság magától értetõdõ.
Olyannyira hétköznapi, hogy nap mint nap milliók merülnek
örvényébe: ufo-keresõk, SETI-kutatók
- és komputereik - tömege kutatja a jövõ felõl
érkezõ jeleket. Ám a "vissza a jövõbe"
jegyében folyó kutatás tétje valójában
a kezdet, az eredet kérdésének megoldása,
ill. méginkább az elodázása - lévén
ez teoretikusan, a transzcendens kiiktatása folytán éppoly
lehetetlen, mint amilyen kilátástalan praktikusan. Ezt a
kérdés kutatója, Stanislaw Lem, a vele folytatott
Ezredvégi beszélgetésben
így summázza:
Részt
vettem a legismertebb földönkívülicivilizáció-kutató
alapítványban, az úgynevezett SETI-ben.Ott is
azt mondtam, hogy a körülöttünk levõ néhány
ezer fényévnyi körzetben nincs senki. És
ha nincsen senki, akkor a Földet nem éri el, mondjuk az
Androméda-galaxisból vagy az ördög tudja milyen
irányból érkezõ üzenet, mivel még
úton van a Föld felé, noha maximális sebességgel
halad.Úgyhogy az embereknek talán inkább mással
kellene törõdniük. |
A hagyományosan
a múlt irányába, és az idõn kívüli
transzcendens távlatokba vezetõ kutatás "futurizálódásának"
bemutatásában Kubrick filmje egyedülálló.
Ez az a múltból a jövõ, a transzcendensbõl
a földönkívüli felé vezetõ fordulat
a modernitást alapjaiban meghatározó átrendezõdés,
amelynek rengéshullámai ma is átjárják
kultúránkat. Benne elsõsorban a zsidó-keresztény
eszkatológia, az "új Ég és új Föld"
iránti várakozás szekularizálódása,
és a felvilágosodás - hegeli-marxi történetfilozófiával
felerõsített - haladás-hite munkál.
A felvilágosodás során nem pusztán mítosztalanították,
hanem elnapolták, a jövõbeni megismerés feladatáva
tették - és többnyire szalonképtelen témaként
diszkreditálták is - az eredet, a lét és megannyi
filozófiai és vallási vonatkozását. Leibniz
kérdése - "miért van inkább valami,
mint semmi? A semmi ugyanis egyszerûbb és könnyebb,
mint a valami." - után közel 250 év telt el, amíg
a filozófiában Heidegger újra felvetette a kérdést:
"miért van egyáltalán létezõ,
nem pedig inkább semmi?" ) A felvilágosodás
folytán a peremre szorult és a futurumba ûzött
témák azóta torzult formák tömkelegében
bukkannak föl a legkülönbözõbb területeken.
Ennek oka nem utolsó sorban a hárítás szellemi
mechanizmusában keresendõ.
A teológiával
és a vallással szembeni tartós intellektuális
arrogancia miatt kell a felvilágosodásért nagy
árat fizetni. A vallás nem tûnik el a felvilágosodás
során, csak kivonja magát a felvilágosodott észlelés
körébôl és kisértetként bukkan
fel a legkülönbözôbb helyeken. H. Böhringer:
Filozófia és mûvészet. 2000 1994/10 |
A felvilágosodás,
a múlt megismerésének sokkja - a történettudományoktól
a paleontológián át a darwinizmusig -, és a
jelen változásának sebessége egyaránt
örvénylô forgataggá alakította az addigi
orientációt az idôben. "Az ember elszakadt a
vallástól - írja egyik aforizmájában
Kubrick -, megelégedettséggel vette tudomásul az istenek
halálát, nincs olyan társadalmi vagy erkölcs vagy
erkölcsi érték, amely félig vagy egészében
el ne tûnt volna. A huszadik század embere kormányszerkezet
nélkül vág neki az ismeretlennek."
A kavargó folyamatok közepette kormányszerkezet
nélkül hajózó rendezõ, akárcsak
Poe Maelströmjének halásza, együtt halad az áradattal
- és így sikerül túljutnia rajta. Filmjével
a jövõ felé fordult modern várakozást még
tovább fordítja, s a futurisztikusat az elõemberi régmúlttal
hozza fedésbe. Ez az együttállás alkalmat ad arra,
hogy a honnan jöttünk? hová megyünk? kérdéseit
felvesse, és filmjével válaszokat is adjon. Méghozzá
anélkül, hogy ezek transzcendens kimenetele elõl kitérne.
Ezt azonban úgy valósítja meg, hogy közben közvetlenül
nem érint religiózus pályákat, nem használ
teológiai toposzokat. Megnyilatkozása szerint a mûvész
transzcendenciája saját mûvében keresendô".
(uo.)
A felvilágosodástól áthatott, "klasszikus"
modern gondolkodás nem méltányolta a mûvön
túlmenõ transzcendens kutatást. (Ez a végletes
ignorancia azóta a ellenkezõjébe fordult át:
a posztmodern szellem a különféle színezetû
szinkretikus "spritualitások" édezvizének
pezsgõfürdõjében pácolódik. ) A
kiutat Kubrick számára a mono/megalit rejtélyének
sci-fi verziója kínálta. Mi sem jellemzi jobban a film
keletkezésének szellemi környezetét, mint az,
hogy rendezõje és forgatókönyvírója
elõször a New York-i Világkiállítás
nyitónapján találkozott, s e világkiállítás
témája a jövô volt.
A megalit rejtélye
"Az ôskôkori mûvészet emlékei
láthatók, megtapinthatók, lefényképezhetôk.
- állapítja meg John Waechter ôskorkutató -
Ha viszont létrehozásuk indítékait kutatjuk,
akkor az elvont kérdések világába érkezünk."
A legmonumentálisabb õskori mûvészet, a kõsíremlékek
"elvont kérdéseinek" világába -
az antropológia mellett - Hans Jonasnak az ember eredetérõl
szóló mûvei vetnek némi fényt. A "filozófiai
biológiát" kidolgozó gondolkodó az ember
kiválását az állatvilágból -
a szokásos magyarázat, a szerszámhasználat
mellett - a képalkotás és a síremlékállítás
képességével értelmezi: "Az élôlények
közül egyedül az ember tudja, hogy meg fog halni."
Az állatok nem temetkeznek, nem állítanak síremléket.
A síremlékhez közvetlen evolutív érdek
nem fûzõdik; aki temetkezik, nem feltétlenül
rátermettebb. A temetkezés nemcsak a halottkultusz, az õsök
tiszteletének, a történelemnek az eredete, hanem a
végességen túlmenõ gondolkodásé
is. "Tudatunkban elsôdleges helyet foglal el az a gondolat,
hogy meg fogunk halni, ez pedig azt jelenti, hogy kezünk minden munkája,
civilizációnk minden teljesítménye magán
hordja a halál tudatát." (Northrop Fry) A síremlék
az inneni és a túlnani, az immanens és a transzcendens
határa. Itt rejlik az eredete a magára eszmélésnek,
a reflexiónak és a mindennemû metafizika kibontakozásának.
"A síroknál kristályosodik ki a kérdés
- írja Jonas -: honnan jövök?, hová megyek? és
végül az, hogy: mi vagyok én - mindazon túl,
amit mindenkor végzek és tapasztalok? "
A filmjében Kubrick nemcsak az ember eredetének kérdésével,
hanem az élet végességével is szembesít.
(A rendezõ ezirányú személyes érdekeltsége
nyilvánvaló: "Racionális elméje és
haláltudata legtöbb filmjét áthatja".
- írja róla életrajzírója, Vincent
LoBrutto.) A történet tengelyében álló
talányos tárgy, a monolit erre is alkalmas. A film végén,
mintájától, a megalittól eltérõen
megnyílik, és egy - befelé? lefelé? visszafelé?
vezetõ - képzuhatag alagútján keresztül
transzformálja a fõhõst a túlnanba: elõbb
egy átható fényû helyiség transzparens
terébe, majd onnan - tétova téblábolás
után - a keletkezés kozmikus környezetébe, ahol
szférikus embrióként, mint csillaggyermek látszik
újjászületni.
A megalit talánya
Modern hasonmásától eltérõen a megalit
nem ilyen áttételeken keresztül, hanem sokkal közvetlenebbül
jelenít meg kozmikus vonatkozásokat. A megalitok legtöbbje
nemcsak merõleges emlékmûként mutat az égre,
hanem többnyire - aféle asztrolábiumként - égi
testekre is tájolt, a komplexebb építmények
- köztük a legismertebb, Stonehenge - "kõkori csillagvizsgálóként",
"kozmikus óramûként" ismertek. (A film nyitójelenetében
látható bolygó-együttállás utal
is erre.)
A másik döntõ különbség a monolit
individuális "megközelítése" , ill.
a megalit síremlékek kollektív jellege között
mutatkozik. Ez éppúgy érvényes a létrehozásukra,
mint a "funkcionálásukra" (ami nem is vált
szét minden esetben). Az õskori monumentumok létrehozása
összehangolt közös munkát és szervezést
kívánt. A nagyobb kövek elmozdítása 6-7oo
ember együttmûködése kellett; az építmények
végsõ formája pedig nem egy esetben több nemzedék
munkájának eredményeképpen alakult ki. "Emberek
együttélésébôl létrejön valami
- írja Norbert Elias -, amit nem értenek, ami számukra
is talányosnak és titokzatosnak tûnik."
Az elsõ nagy kõépítmények megépítésével,
technikai, gazdasági és társadalmi összefüggéseivel
kapcsolatban az õskortudomány számos értelmezéssel
szolgál. Ám nem sokat tud mondani arról, hogy mi
késztette a régmúlt embereit ilyen erõfeszítésekre;
hogy milyen erõ hatotta át azt a halottkultuszt, amely ilyen
monumentumokat emelt. Értelmezõ források alapján
valószínûleg soha nem válaszolhatók
meg ezek a kérdések. Így aztán más
megközelítésekre kell hagyatkoznunk. Kubrick filmje
ilyen, mivel a megalitok értelmezéséhez sajátos
"segédegyenest" képez. "Tudományos
fikciójában" a monolit mint közvetítõ,
mint médium mûködik. Ha "õsképét",
a megalitot is mediumként kezdjük értelmezni, meglepõ
eredményre jutunk.
A megalit "mûködése"
A megalit emlékmûvel létrehozásának
motívumai ismeretlenek. Ám vannak olyan néprajzi
megfigyelések, amelyek hasonló létesítmények
indítékaiba is betekintést kínálnak.
Ismeretes egy mult századi beszámoló egy idõs,
örökös nélküli emberrõl, aki nagy kõsíremléket
emeltetett magának.
"Tulajdonom
minden mulandó részét mind rá fogom költeni
egy hatalmas ünnepre. Emberek százai jönnek majd
el. Fényes szórakozás és ragyogó
csere lesz. A legutolsó napon ki fogom jelölni emlékmûvemet.
Minden jelen lévõ ember kijön majd, és sorba
áll egészen a folyómeder partjáig. Ezen
élõ lánc mentén kézrõl kézre
járnak majd elõször a kis felszíni kövek,
és ahogy a munka fokozatosan lejjeb ér, a nagyobb kövek,
majd a kõtömbök. Ez mind szépen felvándorol
a folyómederbõl, hogy lassan egy kõhalmot formáljon.
Ez rövid idõ alatt egy dombbá fog nõni.
Így fog az emlékem örökké élni.
Az enyém sokkal nagyobb lesz, mint egy közemberé
lehet, mert nagyon sokan fognak eljönni az ünnepemre, és
nagyon jól fognak szórakozni. Nagyon sokat fogok költeni
erre az egyetlen, nagy, végsõ bemutatóra, ezért
mindent megtesznek, hogy sziklát a kõtömbre, azt
a kõre, követ pedig a kavicsra halmozzanak."
Tom Harrison feljegyzése, Észak-Borneo,1859. |
A nagy kõkori
síremlékek létrejöttében is a történetben
említettekhez hasonló motívumok játszhattak
közre. Ám Carnac megalit-mezejét vagy Hagar Quim templomát
nem csak az emlékmûállítás vágya
hozta létre és tartotta fenn. A megalit sírok és
a sírépítészetbõl kialakuló templomok
nem pusztán temetkezési helyek. Állandó jelei
a közösség élõ és holt tagjainak,
és állandó helyei az élõk és a
holtak egymással való érintkezésének.
A holtak emlékhelyei folyamatosan fennálló sûrûsödési
pontokat képeznek a térben és - a kultuszok révén
- láncolatszerû intenzitás övezi õket az
idõben.
A természettudományban attraktoroknak nevezik a magasabb rendezettség
lebomlása során keletkezô, új rendezettségeket
kialakító tényezôket. Ebben az értelemben
a kôkorszaki síremlékek is attraktort képeznek:
a halál nyomán a holt test, az élet entrópiája
fölé emelt síremlék a szellemi és szociális
szövedék rendezõdésének és sûrûsödésének
attraktora. A megalit nem utolsó sorban azért mûködhet
attraktorként, mert közvetít: nemcsak élõ
és holt, evilág és túlvilág között,
hanem a köréje gyûlõ, élõ emberek
között is közvetítõként mûködik.
A megalit az elsõ (fennmaradt) technikai médium.
Ennek az õsmédiumnak a mûködése és
a "sávszélessége" más mint
a filmbeli monolité. Nem egyirányú, és bár
közvetítése nem "zajmentes" (egyértelmû),
eredményességét tekintve nem feltétlenül
kisebb kapacitású. A prehistorikus idõkben más
médiumokat is ismertek, melyekre különféle népek
az õseiknek, szellemeiknek, isteneiknek szóló üzeneteiket
bízták. Ám ezek egyike sem vált olyan "hatékonnyá",
hogy az építészet, és minden magasabb mûvészet
és elmekonstrukció eredete lehessen. Az egyik ilyenrõl,
a geta nép meglehetõsen különös, bár
korántsem egyedülálló médiumáról
Hérodotosz számol be.
A geták,
halhatatlanság-hitük szerint, nem halnak meg, hanem Szalmoxisz
isten elé járulnak. Ötévente kisorsolnak
maguk közül valakit és elküldik Szalmoxiszhoz,
hogy megüzenjék, mit kívánnak tôle.
Ezt pedig úgy hajtják végre, hogy három
férfi a magasba emeli a dárdáját, a többiek
pedig azt az embert, akit követségbe akarnak küldeni
Szalmoxiszhoz, a kezénél és a lábánál
fogva ráhajítják a dárdahegyekre. Ha átfúródik
a teste és meghal, az az isten kegyelmének megnyilatkozását
jelenti. Ha viszont nem hal meg, arról ô maga, a követ
tehet, aki bizonyára gonosz ember, így hát mást
küldenek helyette, de az illetôre még életében
rábízzák az üzeneteket. (IV.94.) |
Az üzenetek küldésének
ezzel az egyirányú, és a visszacsatolást eleve
kizáró módozatával szemben egyértelmû
a megalit-médium többirányú közvetítõképességének
elõnye. Nem csak humanitárius, hanem evolutív okok
folytán is: a geták kihaltak, az atlanti partvidék
és mediterrán térség megalitépítõ
népei a késõbbi magaskultúrák õseivé
váltak. Amiben nem kis mértékben közrejátszhatott
az, hogy a megalit már létrehozása, technikai képességeket
feltételezõ és méginkább fejlesztõ
megalkotása során is médiumnak bizonyul, annakutána
pedig idõk sokaságán keresztül szolgál
közvetítõként. A megalit-médiumra ezért
eredendõbb értelemben érvényes McLuhannek, a
médiumelmélet klasszikusának a modern médiumokra
vonatkozó megállapítása: a médium
az üzenet.
Ennek a médiumnak az üzenete azonban nem merül ki önmaga
közvetítésében. Ahol síremléket
építenek, oltárt emelnek, ott túlléptek
az animalitáson és fokozott figyelemmel várnak az esetleges
válaszokra. Mivel az "Isteni nem ér részvétlent"
(Hölderlin), a kõkori õsmédiumok egyik "üzenete"
az, hogy létrehozzák a másik irányból
érkezõ üzenetek fogadásának feltételeit.
Nem egy, hanem mindahány tekintetben: evolutív, antropológiai,
technikai és mentális téren egyaránt. Mert csak
így lehetnek az üzenet, a szó meghallói.
Ábrahám elõször "oltárt építe
az Úrnak", majd utóbb "segítségül
hívá az Úr nevét" (Ter 12,7).
A hívás megszólitottjáról Hans Jonas
így ír: "Az ember megjelenésével magához
tért a transzcendencia, és visszatartott lélegzettel
kíséri ténykedéseinket, remélve, ajánlva,
megelégedettséggel és csalódottan - és
amint ezt hinni szeretném: anélkül érezteti mindezt,
hogy beavatkozna a világi színház dinamikájába.
Hiszen talán nem lehetetlen, hogy a transzcendens lény állapotának
visszatükrözõdésén keresztül, ahogyan
az emberi cselekedetek változó eredményétõl
fel-fellángol, fényét, figyelmét az emberi tájra
veti."
|