"Keresni a hangokat, amikért tûzbe tudom tenni a kezem..."
Beszélgetés Szemzõ Tiborral
Nemrég a Liget Gelériában volt egy zsebrádiókiállításod;
a Pacsírta rádiógyûjteményedet már
korábban lehetett látni és hallani. Honnan ez a vonzódás?
A gyerekkori Rontó Pálság mellett egy másik
korai élményre vezethetõ vissza: a végtelentõl
való borzongásomra. A legkorábbi félelmeim
a végtelen fogalmával függtek össze; a kozmikus
nagyság vagy kicsinység révén jut el az ember
a halál gondolatához. A zsebrádió-kiállításban
ez a probléma jött föl, és ugyanez volt a 80-as
években A halál szexepiljében is. Ott az a technikai
kérdés foglalkoztatott, hogy miként lehet egy zenei
folyamatot a csendtõl eljuttatni az elviselhetetlenségig
(nem feltétlenül a hangerõvel és disszonancia
nélkül) egy észrevehetetlenül lassú folyamat
révén. A zsebrádiókat néhány
éve kezdtem el gyûjteni. Olyan tárgyak ezek, amelyeket
idõs emberek az ágyukon tartanak, mivel egyedül ezek
tudják a félelmüket oldani.
A tegnapelõtti
technikák iránti érdeklõdésed ugyanakkor
a maiak iránti ellenérzésedrõl is szól.
Ellenérzéseim miatt sokáig nem dolgoztam computerrel.
A Roskó bicskája, mint a technikának egy számomra
még felfogható eszköze, sokkal vonzóbb. Korábban
volt egy prekoncepcióm arról, hogy teljesen felszippantja
az embert. Aztán rájöttem, hogy sokkal alattomosabban
történik: amikor ugyanis leûlsz egy gondolatoddal, akkor egyedül
vagy, és a gondolat parttalan. Ha pedig beütöd egy gépbe,
akkor idejekorán konkretizálódik, tárgyiasul
a gondolat. A zenében ez még durvább, mert amikor
elképzelsz egy hangot, akkor amellé még nagyon sokféle
más hangot is képzelhesz. Ha viszont rögtön megszólal,
akkor az determinálja az összes további hangot, amit
mellé fogsz rakni.
A magam praxisában
azt érzékelem, hogy bizonyos struktúrákba
kényszerít, mely struktúráknak másfelõl
számos elõnyük van. A zenében ez a kapcsolat
kevésbé látszik problemtikusnak, hiszen kezdettõl
jelen van benne az instrumentum.
Azért ez a viszony az eszközhöz döntõen más:
amíg manuális a kapcsolat, addig létezik az a fajta
esetlegesség, amirõl csak a Jóisten tudja megmondani,
hogy mit jelent. A computernél ilyen kapcsolat már nincsen,
vagy mesterségesen kell létrehozni. Ott nincs meg a lehetõség,
ami egy élõ zenész esetében még megvan,
hogy egy hangnak, még a legkíválóbb elõadónál
is változzanak a paraméterei - attól függõen,
hogy aznap mondjuk mit reggelizett. A hangkeltõ eszközökön
létrehozott hangok öntudatlanok. Amit egy jó hangszeres
játszik, az egy tudattal bíró hang. Azt értem
ezalatt, hogy a megszólalása pillanatában tisztában
van például a hosszával.
A zene a hangoknál kezdõdik el. És egy hang keltésének
a lehetõ legegzaktabbak a paraméterei. Ezért azt lehetne
feltételezni, hogy egy gép is le tudja játszani.
Csakhogy a megszólalás erre a nagyon egzakt tevékenységre
visszahat. Például ugyanannak a darabnak az elõadása
esetén egy más akusztikájú tér más
dinamikát, vagy kissé más tempót kiván.
Néhány
mai zenében megfigyelhetõ, hogy egyszerre teremtenek távolságot
a gépi hangzástól, ugyanakkor instrumentálisan
reflektálnak is rá.
Én az utóbbi idõben egyre inkább akusztikus
hangszerekben, és hagyományos módon, zenészekben
gondolkozom és amennyire lehet, igyekszem a folyamatokból
magamat is kivenni. Nem hinném, hogy ez reakció lenne a
technikai instrumentumokon létrehozott zenékre. Az ún.
komolyzene Magyarországon, de a világban éppúgy,
igyekszik ettõl a legélesebben elhatárolódni.
Mintha az egyik zene volna, a másik meg egyáltalán
nem volna zene. Ez ellen én tiltakozom, mert nem egy mûszaki kategórián
múlik az, hogy egy darabban mennyi a szellem.
Ez az elhatárolódás
nem is annyira a technikának szól és többeknél
észlelhetõ.
Az európai mûzenének a beszûkült nyomvonala ez, ami
ha integrált is magába egzotikumokat, változatlan
maradt. Pedig az információ annyira totálissá
vált, hogy egyidejûleg rendelkezünk mindazzal ami földrajzi
értelemben és az idõben a világ: a középkori
zene ugyanúgy hozzáférhetõ, mint a Bali-szigeti.
Más oldalról ez a nagyon konkrét zenei tevékenykedés
a Cage- féle, hangsúlyozottan szellemi alapon álló
zenei gondolkodásra reakciója is. Nála ugyan a hangok
nem másodlagosak, de egy szellemi platformnak a következményei
és arra folyamatosan hivatkozik, míg mások mintha
inkább a hangokkal foglalkoznának.
Nálunk nagyon sokféle hatás jelentkezett: egy viszonylag
körültekintõ zenei képzés, valamelyes zenei
mûveltség, -inkább félmüveltségnek mondanám
- ugyanakkor a rock, továbbá a mûzenének a magaslatai,
aztán a minimalizmus, ami nagyon erõs hatás volt, és
a jazz, persze korábban. A legtöbb ember szelektált
ezek közt és nem volt érzékeny ezek mindegyike
iránt. Bizonyos mûzenékre és etnikus zenékre
irányult az érdeklõdés, (ahogy Bartóknál
is, de ebbe most ne menjünk bele). Mindmáig dominál
a mûzenében az a magatartás, amelyik ilyen vulgáris
mûfajokkal nem foglalkozik.
De ez nem egyedülálló
helyi sajátság.
Amerika az egyetlen hely, ahol tapasztalok átjárást
ezek között a mûfajok között. A budapesti zeneakadémián
például mostanában is arról folyik a késhegyig
menõ vita, hogy egy melléktéma lehet-e szubdomináns
hangnemben! Ha 1995-ben zeneszerzõ-növendékek errõl
vitatkoznak, akkor a fene tudja, mit gondoljunk a zeneoktatás egészérõl.
Akik zenésszé lesznek kiképezve, azok kora gyermekkoruktól
kezdve egészen speciálisan szûkre szabott folyosóba
kerülnek. A világról nyert információik
is nagyon szûkösek, nem is beszélve az önmagukról
nyert információkról. Az egész zenei oktatás
arra irányul, hogy a zenészt a kiképzés végére
a folyamatból teljesen kivegye. Ezt az egész kultúrát
konkrét darabokon tanítják, anélkül,
hogy a dolog indítékával foglakoznának. Ráadásul
a zenekészítésnek és a zenélésnek
mintha nem is lenne kapcsolata a az egész környezõ világgal.
Ez az egész komolyzene egy kicsit zûrös nekem. Nincs még
egy mûfaj, amelyik ennyire a múlt interpretálásának
élne. Talán a koncertek egy ezreléke foglalkozik
ún. mai zenével. De ennek is csak kb. egy ezreléke
az, ami tényleg mai zene. Ez más mûvészetek esetében
nincs így. Az ilyen közeg nagyon könnyen megbélyegzi
azt, aki a zenében más mûfajok iránt is érzékeny,
netán a mûfajok között áll.
Egyszer a helyrõl
és a lépték szûkösségérõl
beszéltél. Magamon is azt veszem észre: azért
hallgatok sok zenét, mert hullámai idehozzák a tengert.
A szárazföld belsejébe van slihtolva a dolog. Aminek
persze megvannak az õrületes elõnyei, mert olyan kulturális
metszéspontok vannak, amilyenek máshol nincsenek. Másfelõl
ez bénítólag is hathat. Ahol van egy örületes
tér, ahol semmi nincs kulturális értelemben, nemhogy
metszéspontok. Talán közelebb tudsz jutni magadhoz,
és nem vagy megterhelve ezzel a rengeteg történettel.
Ezt egy amerikai talán csak a génjeiben hordozza, te viszont
nap mint nap érzed a bõrödön. Nagyon pici dolgok
ezek; ahogy az emberek beszélnek, ami az arcokra van írva.
Ráül a melkasodra; borzasztó nehéz kitekinteni
belõle.
A zenében
is központi kérdés a tér, ha másként
is mint idekint.
Minden ember másként hall. Érdekes, hogy a hangok
magassága, az összecsendülése áll a zeneoktatás
homlokterében. Én ma már nem hangmagasságokban
hallok, hanem terekben, szinekben. A Vizicsodában vettem észre
elõször, ennek a furcsa térélménynek a
létezését. Térben hallani más, a mélységnek
és a magasságnak, illetve a távolságnak vagy
közelségnek is többféle értelme van. Ezeket
nem szisztémaként, hanem összetettebb módon,
egymással kölcsönhatásban alkalmazom. Egy hangszínre
visszahat az, hogy milyen irányból, milyen hangosan, milyen
kontextusban szól, és így tovább.
Önmagában nagyon izgalmas a géphang és az élõ
hang ütköztetése. Egy szál brácsahang mondjuk
- ami egy tér, egy magatartás, és egy élet
van mögötte (a brácsás vonót vált,
lélegzik, stb.) - mellé van rendelve egy géphang,
amelyik viszont öntudatlan. Számomra ez már komoly
feszültség. Ezért is nem tudok motívikus anyagot
használni. A harmónia mellett, amit nem hallok, a motívum
az, amit elkerülök. Ugyanis nem szükségszerû, hogy
a dallamnak legyen egy iránya. Önkényesnek tûnik föl,
és nem tudom elképzelni, hogy miért pont abba az
irányba halad. Nem tudnék arra vállalkozni, hogy
egy "dallamot" komponáljak. Más kérdés,
hogy pl. az Optimista elõadásban vannak nagyon konkrét
dallami frázisok, de ezek konceptuálisan kerültek oda.
Ezért is
kerülöd az énekhang használatát?
Az énekhanggal bajban vagyok. Sok helyen zavar; néha egyenesen
irritál. Én csak idézetként, kollázsszerüen
használtam énekhangot. A szöveghasználat esetében
vagy a beszélt szöveget, vagy a rap-es, ritmizált szövegmondást
alkalmaztam vagy hangszerszerûen kezeltem az emberi hangot.
Néhány
év óta a saját darabjaiddal párhuzamosan csinálsz
filmzenéket is.
A filmzenéket én hangképeknek nevezem, mert belõnek
egyfajta hangzást és azon belül aztán teljesen
statikusak. Mellérendelt idõbeli trippek. Ezért is
adtam azt a címet a belõlük készült lemeznek,
hogy Semmi különös, csak egy kis zene a mozgó képekhez.
Akusztikus térstrukturálási szerepük van. Nem
nevezném alkalmazott zenének, mert soha senki nem adott
semmiféle instrukciót. Indítékok adódnak;
mindig van egy olyan szellemi háttér, ami nem belõlem
indul ki. (Ami nem jelenti azt, hogy nem tudok vele azonosulni.)
A másik munkám: az én saját darabjaim, amibõl
úgy 2-3 évente készül egy. Ez két különbözõ
dolog, ami nem jelenti azt, hogy nincs köztük átjárás,
vagy hogy nem lenne az egyik a másikra hatással.
Darabjaid hihetelen
töménységû jelensûrítményként
hatnak, miközben mégis az idõtlen távlatát
teremtik meg.
A zenének van meg az a tulajdonsága, hogy "nyersanyagától"
függetlenül képes - az idõkezelés természetébõl
adódóan - adott esetben a legvulgárisabból,
a legaktuálisabból képes olyasmit megragadni, ami
a lehetõ legtávolabb esik a jelentõl. Amíg a képzõmûvészeti
analógiái mindig kínosak.
A zene a legkevésbe tárgyiasult és mégis a
legegzaktabb. Az idõnek egy adott pillanatban történõ
koncentráltsága. Egy kozmikus állapot, ami zenében
és a zenélés optimális állapotaiban
létrejön. Egy anyagtól megfosztottság. Amivel
szemben kétféle magatartás van: az egyik, amelyik
errõl megfeledkezni próbál. A másik, amelyik
ezzel szembenéz. A saját zenélésem során
ez egyszerre, vagy felváltva van jelen. Bizonyos darabok ezt az
idõtlenséget lövik be, mások pedig a tárgyukban
foglalkoznak kifejezetten ezzel a végtelen-gondolattal amirõl
az elején már beszéltünk.
Rád hogyan
hat a zenének ez a transzcendentalitása?
A zenével való foglaltosságom alapvetõ. Amióta
az eszemet tudom, csinálom. Szerencsés vagyok, a dolgot
sikerült a megélhetésrõl fokozatosan leválasztanom,
ez eléggé meghatározó.
Néhány év után egyszer csak észreveszed,
hogy itt van valami... Amikor ez a zenében megjelenik - ugyan nem
akarok Nagy Szavakat használni! - ez egy kegyelmi állapot.
De ez persze nem a te érdemed. Eközben néha tapasztalod
(anélkül, hogy a legcsekélyebb mértékben
misztifikálni akarnám), hogy egy vezetettség állapota
áll fenn. Ez nem jelenti azt, hogy metafizikus erõkre bíznád
magad... Egyszercsak, a legnagyobb koncentráció állapotában
konstatálod, hogy itt van valami.
Két dolgot különböztetnék meg: az egyik az
elõadás, a másik a zenecsinálás. A zene
elõadásának pillanataiban mintegy elsõ kézbõl
szembesülsz ezzel az idõtlenséggel. Igazán koncentrált
pillantokban a végtelenség és végesség
problémája teljesen kikapcsolódik; föloldódsz
az idõben és a térben: meg is szûnsz létezni.
A zenélésnek - számomra - ez a legfontosabb tapasztalata.
Ez az, amiért az ember zenél. Minden más: blöff.
Az alkotásban egy állapot formájában jelentkezik
a dolog. A tárgya persze mind a kettõnek nagyon konkrét.
Keresni a hangokat, amikért tûzbe tudom tenni a kezem; hogy meg
tudjam mondani, hogy az fisz miért van pont ott.
Tillmann
J.A.
|