Heidegger és a "hegyi valóság"
Heidegger Alkotó tájék - miért maradunk
vidéken? címet viselõ, 1933-ban keletkezett írása
az életmû egyik legkülönösebb szövege.
Nemcsak tárgya, a benne érintett témák jó
része, hanem személyes vonatkozásai és a megnyilatkozás
szenvedélyes hõfoka miatt is egyedülálló.
Páratlan a szöveg mûfaji és stiláris kevertség
tekintetében is; a filozófiai önreflexió és
a "népbarát" zsurnalizmus elemei egyaránt
fellehetõk benne.
Heidegger ebben az írásában arra tesz kísérletet,
hogy saját - nemcsak képletesen kiemelkedõ - gondolkodói
pozícióját, és a filozófiai tevékenység
minden mástól különbözõ voltát
a "hegyi valóság" hatásainak összefüggésében
írja le, és a hallgatag, tevékeny paraszti élet
népközösségében helyezze el. A filozófia
ûzését a "hegyi valóság" felé
megnyíló munkaként mutatja be. Ezt a költõi
képekkel jellemzett, az "ott fennt" magasában
folytatható tevékenységet az "idelenti"
hétköznapok prózájával állítja
szembe. A vertikális ellentétpárok mellett egy horizontális
uralja a szöveget: a vidék (falu) és a város
feszültsége . Ezek a kontrasztok - a kultúrkritikán
túl - a filozófia forrásvidékének és
a filozófusi pozició körülhatárolására
és elkülönítésére irányulnak.
A városi világba beágyazódó, közvetlen
részvételével rákérdezõ és
kétségbe vonó szókratészi magatartással
szemben Heidegger egy másik, ugyancsak régi filozófiai
hagyományhoz kötõdik: "magasröptû"
képviselõire az elkülönülés - olykor,
mint Parmenidész esetében, az elragadtatás - és
fel(ül)emelkedés jellemzõ. Amíg azonban ennek
klasszikusai a teoretikus távolságteremtés szellemi
gyakorlatai révén érik el magaslati megfigyelõállásaikat,
addig a "hegyi valóság" filozófusa valóságos
hegymászás révén tud "leválni
a világról". Minden leválás és
felemelkedés - s ez az õ esetében geológiai
képzõdményekre támaszkodó, és
légköri folyamatokkal megtámogatott fizikai folyamat
(is)! - magányra vezet. A misztikus azonban magányában
az egység és a közösség magasabb fokára
törekszik - az Eggyel, Istennel. Heidegger számára
ez a hagyomány környezete és teológiai tanulmányai
folytán ismert volt, méghozzá nem is mint külsõdleges
tárgyi ismeret: "akkoriban - írja visszaemlékezésében
Karl Löwith - Heidegger még nem döntött teológiai
eredetérõl való leválásáról.
Ebbõl a freiburgi idõszakból még nagyon jól
emlékszem, hogy íróasztalán Pascal és
Dosztojevszkij képeit láttam, és a cellaszerû
szoba egyik sarkában egy expresszionista feszület függött."
Ez a visszaemlékezés ugyan hozzávetõleg egy
évtizeddel a "hegyi valóság" filozófiájának
kifejtése elõtti idõszakra vonatkozik, ám
szóba hozza annak kialakulásában döntõen
közrejátszó két motivumot, a vallásosságot
és az expresszionizmust. Heidegger fiatalkori religiozitása,
pályakezdése teológusként ismert. Kevésbé
köztudomású, hogy az expresszionizmus nem pusztán
egy feszület megformálásmódján keresztül
hatott Heideggerre. Ez a "kemény és éles"
vonásokat mutató korstílus nemcsak a magas mûvészetben,
hanem a korszak nyelvében és a köz kultúrájában
is meghatározóan volt jelen. Stílusjegyei nemcsak
Kirchner és Nolde festményein, hanem olyan mûvekben
is feltûnnek, mint amilyen Martin Buber és Franz Rosenzweig
Biblia-fordítása. De megjelentek - mint arra Susan Sontag
felfigyelt - olyan sajátos kulturális területen is,
mint amit az SS-egyenruhájának vonalvezetése...
Heideggerrõl szólva, Löwith méltán állapítja
meg, hogy "jellemének és filozófiájának
megértéséhez az expresszionizmusra kell visszaemlékezni,
ami már a háború elõtt is harsány színekben
és szavakban tükrözte a mi régi európai
képzettségünk világának széthullását".
Ennek kapcsán a német expresszinista filmezésre érdemes
emlékeztetni. A hegy filmben popularizált mítoszát
- a német romantikus festészet, fõként az
újrafeledezett C.D. Friedrich nyomán - a századforduló
újromantikája és filozófiája - az Alpok
magaslatait kultiváló Nietzsche - élesztette újjá.
Ugyanakkor az expresszionizmus - romantikus témái ellenére
- modern mûvészet; a klasszikus modern valamennyi vonulatával
közös jegye, hogy "egyszerûvé és lényegessé
kell válnia" (ezt írásában Heidegger
saját kérdezésének követelményeként
említi). Modern még Heidegger írásában
- agrárius-archaikus utalásai ellenére - a munkának
azt a kitüntetett méltánylása, ami abban mutatkozik,
hogy a filozófiát is a munkák egyikének minõsíti.
A modern ("fizikai") munka-kultusz elõször a mûvészeti
avantgardban formálódott ki , és csak késõbb
vált a szocialista, illetve a nemzetiszocialista mozgalmak hivatalos
kultuszává. A munka és a munkás mitológiájának
legkidolgozottabb formáját Ernst Jünger Der Arbeiter
címû híres könyvében nyerte, mely
nem sokkal az írás keletkezése elõtt jelent
meg, s amelyrõl feltehetõ, hogy Heidegger is ismerte. Ezen
túlmenõen a ("fizikai") munka magasra értékelése
nála egy másik, döntõ fontosságú
motívumra vezethetõ vissza: filozófusi pozicójának
értelmezésére. ("A filozófiai munka
nem egy különc félreesõ tevékenységeként
zajlik. A földmûvesek munkája közepette van a helye.")
A (világról levált) filozófus csak saját
(filozófiai) munkájának és a környezetében
élõ földmûvesek ("fizikai") munkájának
azonosításával ("munkám az övékkel
egyazon fajta") vél rátalálni arra a kapcsolatra,
mely közösséget és egységet teremt másokkal.
("Ebben gyökerezik a közvetlen odatartozás a
parasztemberekhez.")
Ugy tûnik azonban, hogy a filozófus és népének
ez a munkán keresztül fennálló - és a
hallgatag pipázás együttlétének komplementumával
kiegészülõ - közössége Heidegger számára
mégsem egészen kétségtelen. A munka-közösség
további hangoztatásai során ui. figyelemreméltó
hangsúlyáthelyezõdések történnek:
a szöveg késõbbi pontján arról ír,
hogy (filozófiai) munkájának "bensõ
hozzátartozása a Fekete erdõhöz és embereihez"
már nem pusztán a munkák közösségén,
hanem "egy évszázados, semmivel sem helyettesíthetõ
alemán-sváb õshonosságból ered".
Ezt követõen pedig már nem a különbözõ
munkák végzõi között létrejövõ
közösségrõl, hanem egy lokális kollektívummal
fennálló mítikus közösségrõl
van szó: "egész munkámat ezeknek a hegyeknek
és földmûveseinek világa hordozza és vezérli."
A filozófus és a közösség kapcsolatának
kérdése így rövidre zárul. Az ekként
vezéreltség eszméje ugyan még nem azonos a
vezér eszméjének való alárendelõdéssel,
de közvetlen közelségébe került.
|