A tévedékenység termékeny tapasztalata
A
rossznak nem kell diadalmas vagy
megszégyenülõ ellenségnek lennie,
hanem azegészben együttmûködõ erõnek.
A nemzés és fejlõdés tényezõjének.
Paul Klee: Alkotói vallomás
Annak tudata, hogy
elgondolásaink és tetteink elhibázottak is lehetnek,
nem pusztán egy lehetõség tudomásulvétele.
Nem is csak egy valószínûség, amivel számot
kell vetni, hanem létmódunkkal kiküszöbölhetetlenül
együtt jár. Még a legegyszerûbb konstrukciók
kivitelezésekor, egy földhányás kiegyengetése
vagy egy könyvespolc összeeszkábálása során
is a tévedékenység tapasztalatával szoktam
gazdagodni. (A lapát nem úgy talál, az anyag nem
adja magát, a kezek mellé mennek...)
A fej terveit nem lehet a környezet, a mindenkori körülmények
komplex összjátékával tökéletes
összhangba hozni. A világ túl összetett a tökéletes
tervezés igénye mögött álló agyi
kapacitáshoz képest. Így aztán minden olyan
szándék, mely a tökéletes tervezésre
és kivitelezésre irányul, eleve kudarcra van ítélve.
(A velejáró gõggel gerjedõ hatásáról
nem is beszélve.)
A tévedés, a kudarc, a hiba termékeny. Evolutíven
nem kevésbé, mint egzisztenciálisan. Ha a kettõs
hélixek felépülésében és kapcsolodásában
olykor nem támadtak volna hibák, aligha latolgatnánk
e szavakat. Ha tévedéseink - és belátásuk
- nyomán nem kényszerülnénk mindegyre igazítani
a képzetek körén és a pálya futásán,
idõnk végezetéig önköreinkben õrlelõdnénk.
(Ezért aztán vannak akik - így a a kibernetikus Heinz
von Foerster - a tudat kialakulását egyenesen a neuronális
beidegzõdések félrefutásával és
zavarával magyarázzák.)
A korrekció, a hibaigazítás persze nem könnyû.
A tudatot, akárcsak a testeket, tehetetlenségi erõk
- szándékok, akarások, vágyak - vinnék,
és viszik is többnyire tovább addigi pályáján.
Henry Michaux a kérdésre, hogy élete folyamán
mire kellett a legnagyobb erõfeszítést fordítania,
így felelt: "az apró, de folytonos irányváltásokhoz".
Lehet, hogy hiba híján nemcsak ember, de világ sem
volna. Isten titkainak taglalói egy idõben tudni vélték,
hogy a mindenség egy mindenható akarat tökéletes
és hibátlan tervének megvalósulása.
A teremtés - s benne a borzalmak - történetébe
megnyílt mai belátások nyomán e téren
is nyilvánvalóvá vált tévedékenységünk.
Az esetleges, a véletlen, a téves a teremtésnek éppúgy
része, mint a teremtményeknek. A 'tékozló'
és 'tévedékeny' Teremtõrõl Hans Jonas,
az "élet fenoménjének" filozófusa
ír:
"Kezdetben, megismerhetetlen okból kifolyólag az
isteni létalap úgy döntött, hogy felvállalva
a veszteség kockázatát helyt ad a véletlennek,
és a lét-változás végtelen sokféleségének.
Méghozzá teljes mértékben, hiszen nem riadt
vissza a tér és idõ kalandjától sem."
(Halhatatlanság és mai egzisztencia)
"Isten ügye ezután világkorszakokon át
a kozmikus véletlen lassú malmaiban õrlõdik,
a valószínûségek sokasága között
hányódva (.) S ezt követik az élet elsõ
rezdülései.() Az egyetemes véletlen esete ez, melyre
a keletkezõ Isten várakozott s mely már elsõ
jele annak, hogy kezdeti tékozlása végül is
visszatérül. Az örökkévalóság
így nyer erõt az érzés, az észlelés
és a törekvés végtelenül hullámzó
tengerébõl, mely egyre sokszorosabban és egyre vibrálóbb
erõvel lebeg az anyag hangtalan forgataga fölött -- így
telítõdik tartalommal s lesz teljesebbé benne az
önigenlés, hogy azután az ébredõ Isten
elsõ ízben mondhassa ki: a teremtés jó."
(Istenfogalmunk Auschwitz után)
|