Lem/GOLEM
Amikor barátom
meghallotta, hogy Stanislaw Lemhez készülök egy Ezredvégi
beszélgetésre, megjegyezte, hogy számára
ez olyan, mintha valaki Verne Gyulát akárná felkeresni.
A párhuzam nem teljesen alaptalan; A Nagy Magellán Felhõ,
nemcsak számomra volt éppoly fontos gyerekkori olvasmány
volt, mint Az utazás a Holdra. Ám hasonlóságuk
ezzel véget is ér (Lem egyébként nem járult
hozzá fiatalkori "fellegjáró" regényének
újabb kiadásához...). Nem pusztán írói
kvalitásaik különbözõsége, fabulálásuk
eltérõ ereje miatt hagytunk fel annakidején Vernével,
és követtük - a magam részérõl máiglan
- Lem munkásságát. Szellemi dimenzióit, gondolkodása
horderejét tekintve Lem egészen más nagyságrendbe
tartozik. Elmélyültebb olvasói számára
ismert, hogy a science-fiction "mûfaji" egyoldalúságán
belül a megközelítések, stílusok és
eszmék példátlan gazdagságában mutatkozik
meg. Méghozzá olyan filozófus-mûvészként
(vagy mûvészfilozófusként), aki - kezdetben
kényszerû, késõbb maga vállalta - keretei
ketrecében az alkotó gondolkodás szabadságát
magas fokon mûveli. Esszéi, teoretikus mûvei esetében
ez nyilvánvaló: A véletlen filozófiája,
akárcsak a Summa technologiae máig érvényes,
példátlan munkák, amelyek nemcsak filozófiai
tanácskozások témáját vagy hivatkozásait
képezték, hanem a szellem legkülönbözõbb
területeinek mûvelõi számára szolgálnak
inspirációs forrásul. (Például Hortobágyi
László CD-je Summa technologiae címen jelent
meg 1997-ben Amerikában.)
Lem elbeszélései és regényei esetében
kérdésfeltevéseinek mélysége, egyedülálló
szellemi fesztávolsága persze áttételesebben,
de nem kevésbé átható erõvel jelenik
meg. Egyik utolsó könyve, A kudarc ezt éppúgy
példázza, mint korábbi nagy munkái, az Éden
vagy Az Úr hangja. Ezek a mûvek olyan filozófiai,
kozmológiai, metafizikai problémákat vetettek fel,
melyekkel másutt nem lehetett, s ma sem nagyon lehet találkozni.
A szaktudományos paradigmák széljárásának
szeszélyei folytán ui. ez idõ szerint nem diskurzívak,
ezért közönséges szakemberek nem is hozhatják
szóba õket - csak formátummal bíró
kívülállók.
Lem azonban nemcsak a gúzsban végzett mozgásmûvészetet
gyakorolta, hanem olykor el is rugaszkodott kötelékeitõl.
Ilyen "elrugaszkodottságai" során nem elbeszélõként,
hanem a maga valójában mutatkozik meg: amikor filozófiai
esszéíróként diszkurzív beszédben
értekezik, vagy szellemes retorikával szól hozzá
közügyekhez, esetleg a concept art körébe
tartozó mûvészeti tervet ad közre. Ilyen "elrugaszkodásai"
közé tartozik a Képzelt nagyság is, melyben
elsõ látásra az elõszóírás
mûvészetét látszik gyakorolni. Ám
az elõszóírás paródiáin túlmenõen
ez a könyv többrõl szól: Lem nem túloz,
amikor azt írja, hogy mindegyikükkel más fajtájú
és jelentéstartalmú ûrt nyit meg - lehetõségmezõket
tár föl, új szellemi távlatokat szakít
fel és tesz beláthatóvá. A fikciót
itt nem pusztán a történetre, az elbeszélés
hagyományos toposzaira alkalmazza, hanem kiterjeszti a tudományra
és a mûvészetre. Így fikciója tényleg
sciencia és koncepciója valóban (koncept-)mûvészet
lesz.
Lem mûve idõközben a kortárs képzõmûvészet
részérõl is megerõsítést nyert:
a 90-es években a bécsi akcioninizmus egyik tagja,
Peter Weibel egy olyan csoportos kiállítást rendezett,
melyen a kiállított mûvek mindegyike egy-egy fiktív
mûvész "alkotása" volt. (Persze az alapos
katalógus közreadta életrajzukat, részletesen
szólt eddigi pályájukról, mûveikrõl,
korábbi kiállításaikról!) A bemutató
olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy Weibelnek még saját
galeristáját is sikerült megtévesztenie...
Lem könyvének elsõ darabja méltán helyet
kaphatna egy ilyen kiállításon, ui. a Nekróbák
egy képzeletbeli kiállítás képeinek
nagyon is plauzibilis leírását adja. A párosodó-pózokat
ábrázoló röntgen-képek, a nekróbák
sorozata ugyanakkor a koncept-mûvészetnek is része
lehetne. A Nekróbák csontváz-párosai
azonban nemcsak a mûvek concepcioját tartalmazzák,
hanem alkalmat adnak alkotójuknak, hogy kifejtse állásontját
Erosz és Thanatosz viszonyáról csakúgy, mint
a mûvészet értelmérõl és mai
áramlataival kapcsolatban.
Második "elõszava" az eruntika tudományába
vezet be. Errõl is elmondható - miként a könyv
egészérõl -, hogy elsõ látásra
tudományos mû benyomását kelti. Ha igazat mond,
ez az igazság csaknem minden tudásunkat meghazudtolja. Ha
hazudik, azt nagyszabásúan teszi... Ha nem elõbb,
akkor itt tûnik fel Lem mûvének a nagy elõd,
Jorge L. Borges munkáival mutatkozó párhuzama. A
fikciót Borges is a történetmondás, a fabulálás
hagyományos határain túlra, a filológia, az
irodalom- és szellemtudományok területére terjesztette
ki. Nála azonban a kenningek és a hozzájuk
hasonlóan tudományos tárgyak, ill. teóriák
mindvégig az emberi szellem tevékenységeként
kerülnek bemutatásra. Az egy nemzedékkel idõsebb,
és a természettudományok távlataiban otthonos
Lem már más lehetõségekkel is számot
vetett. A bitikus irodalom történetéhez írott
bevezetése már a humán tudományok és
mûvészetek körén túlra vezet, és
a nem-emberi írásmûvészet és tudományosság
lehetõségével szembesít.
Következõ "elõszava", az Extelopédia
valójában egy majdani, Állandóan Langyos
Mesterséges Szûzbõrbe kötött lexikon
hirdetésanyaga. Benne a tudományosság látszatával
való üzérkedés, valamint az enciklopédikus
tudás és a definitív igyekezet példás
paródiája olvasható.
Mindezek az "elõszavak" azonban tényleg csak bevezetésnek
tekinthetõk a könyv utolsó, és terjedelmében
és fajsúlyában egyaránt legtekintélyesebb
részéhez, a GOLEM XIV.-hez. Ám ez a GOLEM
nem az a Gólem; a névben - Lemnek a saját
nevével ûzött szójátékán
kívül - egy mozaikszó rejlik: a General Operator,
Longrange, Ethically Stabilized, Multimodelling sorozat számítógépe.
Ez a Mesterséges Intelligencia már olyannyira felülmúlja
az emberi értelmet, hogy csak ritkán, és nem szívesen
ereszkedik le annak szintjére. ( Elõdeihez hasonlóan
katonai célból fejlesztették ki, ám üzembe
helyezése után közölte, hogy ilyen tevékenységet
nem végez...) A GOLEMben Lem megtalálta azt a nézõpontot,
ahonnan végigtekinthet az idõk sokaságán.
Nagyívû fejtegetésében a szkeptikus kritika
szólama lételméleti spekulációkkal,
az emberi történet elé visszanyúló történetfilozófiával
fonódik össze.
A sci-fi virágkora a hatvanas évekre esett; ekkor közege,
megtámogatva a Holdraszállás keltette kozmikus reményekkel,
kétségkívül kedvezõ közeget kínált
a tágasabb távlatokhoz. Lem azonban akkoriban sem volt a
haladás himnuszait zengõ kelet-nyugati vegyeskar szólistája.
A társadalmi és technikai fejlõdést illetõ
hûvös szkepszise különösen a keleti égtájakon
talált kedvezõ olvasói fogadtatásra. A korszak
szellemi légköre mindazonáltal még õt
is fölöttébb optimista feltevésekre ragadtatták.
A futurológiáról szóló könyvében
például arról írt, hogy a jövõben
be kell következnie az olyan területek átfogó
szabályozásának, amelyeken eddig csak a spontán
tényezõk érvényesültek és
ezek között említi a tudományos kutatás
és a technológia, valamint a nemzetek közötti
kapcsolatokat. Azóta e téren is élesebbé vált
látása és szkepszise méginkább elmélyült:
A technológiai fejlõdést - mondja - éppoly
kevéssé lehet irányítani, mint a biológiai
evolúciót. És amióta a Szép új
világ veszi körül, a folyamatokat formáló
erõkrõl is változott a véleménye. Ugyan
nem vált annyira végletessé, mint Baudrillard - aki
szerint amennyiben a kapitalizmus fehér egerekkel is funkcionálna,
egészen eltekintene az embertõl -, de nincs kétsége
afelõl, hogy a fejlõdés tisztán gazdaságilag
szabályozott. Korábban persze voltak idealisták is.
Ilyen volt Zeppelin gróf. Vagy a Wright fivérek sem elsõsorban
arra gondoltak elsõ repülõgépük kapcsán,
hogy sok pénzt keressenek.
Mostanra, mikorra már a scifi - nem kis részben tényleges
kozmikus távlatok hiányában - fantasyvá
fajult, vagy a virtualitásban talál "valós"
hátterekre, Lem is felhagyott a mûfaj mûvelésével.
Negyvenegynéhány könyvvel a háta mögött,
országa és a világ eseményeit figyeli és
kommentálja. A médiumok példa-kép-világát
éppoly kártékonynak tartja, mint a közügyek
intézõinek korlátoltságát, a demokratikus
berendezkedés beszûkültségét a 4-5 éves
távlatokra.
Írt egy könyvet az informatikáról is, de amikor
felajánlották neki az ingyenes hálózat-használatot,
nem kért belõle. Az információs özönvíz
közepette beéri a saját bárkájával;
hatalmas könyvtára, és az asztalán halmozódó
folyóiratok láttán nem kétséges, hogy
forrásokban nem szenved hiányt. Egyébként
is az a benyomása, hogy az internet több kárt okoz,
mint amennyi hasznot hoz. Intuícióját alátámasztandó
egy német közmondást idéz : "Amirõl
nem tudok, az nem tüzel fel." Mindemellett, egy háromnegyednyi
évszázaddal a háta mögött is életerõs
és derûs. Egy sztoikus rendíthetetlen léleknyugalmával
közli: egy olyan korszak kezdetén vagyunk, amely némi
borzadállyal tölt el.
|