Részlegességünk rendjei
Ha
az ember egy repülõgépet akar repülés
közben ábrázolni, nem fest csendéletet.
Marcel Duchamp
A mindközönségesen
életnek nevezett, különféleképpen érdes
és édes élménykört aligha vélhetjük
csendéletnek. Ebben a jelenben nem rendezhetjük el ezer és
ezer részletét egy mégoly sûrített és
vonatkozásokban mérhetetlenül gazdag állóképben
sem. Nem is vehetjük kézbe mint egy szoftverétõl
megfosztott koponyát, hogy elmerengjünk felette. A növekvõ
sebességek korában felcseperedve némileg másként
meredünk magunkra: csendélettelenül és majdhogynem
állandósult átmenetek között.
Az ember a legszerényebb (és korhûség tekintetében
nehezen felülmúlható) megfogalmazás szerint
lágy gépezet, Soft Machine. Aféle sérülékeny
alanyi apparátus. Hisz az organikusat, az elevent mindegyre az
anorganikus váltja fel. Az állat-analógiáknak
bealkonyult. Már nem az élõ lényekben, a vad
vagy kevésbé vad állatokban ismerünk magunkra,
hanem a gépekben. Nem a lovak, tevék vagy szamarak rezdülését
érezzük, hanem a fordulat és rezgésszámokat.
A vizslákkal ûzött vadászat helyett videóknak
engedjük át a vadakat: Gondolataink, kívánságaink
és cselekedeteink robotizálódnak; élni annyit
jelent, mint apparátusokat táplálni és általuk
táplálva lenni - írja Vilém Flusser.
Úgy tûnik, lassanként megvalósítjuk
metafóráinkat: valóban lágy és légies
gépezetekké válunk. Noha nem szûnünk meg
átérezni a testünket-lelkünket átható
nehézkedést. (Különbözõ kvantumokban
érkezõ követeik - a mélymenetek, melankóliák,
mindenkori más- és aznapok - gondoskodnak errõl.)
Légiességünk egyszerre képletes és valóságos:
olykor valóban szárnyra kapunk; a sugárhajtómûvek
szárnyakat adnak vágyainknak, máskor csak képzeletben
szárnyalunk. Emelkedettségünk apadásával
arányosan eszközeinkkel könnyítünk magunkon.
Kilovaglás vagy vándorlás helyett a közvetett
érintkezés vonalait és hálózatait kivitelezzük.
Kihelyezzük memóriánkat, protézisekkel hosszabbítjuk
meg hiányzó tagjainkat. Távirányítókkal
növeljük tespedtségünket, tágítjuk
hatókörünket. A hatalmunkat.
A korábbi kényszereket más típusú,
kevésbé kézzelfogható kötelékekkel
váltjuk fel. Társadalomtestünket feltagoltuk, szakosított
szeletekbe szerveztük. A társulásban elfoglalt helyzetünknek
megfelelõ tartozkodási területeinket különféle
szimbolikus és kézzel is fogható kínai falakkal
szigeteljük el egymástól. Száz és ezer
szegmentumra széthullott szigettenger képezi tájainkat.
A széttagolódás a haladásunkkal szövõdõ
háló bonyolódásával arányos
és a tárgyterületek közt éppúgy
terjed, mint a magunkfajta lények közt. Hiába hitegetnek
egyre újabb egymásra nézõ elektronikus ablakokkal.
Lágy léghajónk az élet szférákra
szakadt tengerén halad. Idõrõl-idõre változatos
valóságvidékeken vonulunk végig. Nomadizálunk:
az éppen felmerülõ ténylegelõk letarolása
után más mezõkre vetünk szemet. A dolgok és
teendõk ritmikus rotációját követve periódikusan
visszatérünk: a párhuzamos pillanatok többnyire
egyazon tájon érnek. Hol légiesen, hol pedig gépiesen
lendülünk átegyik életszegletbõl a másikba.
Tiltakozva, elragadtatva vagy egyszerüen csak tudomásul véve
a tovahaladásra késztetõ tényeket, ráállunk
a körülöttünk kialakult ritmusokra.
Vándorlásunkban elég sok a szabályosság.
A gépesített élet közös rítusa észrevétlen
folyamattá egyenesíti ki szaggatottságunkat. Állandóan
áthidalásokat teremtünk vagy képezünk magunkban:
két távolesõ tájék, tárgyterület
vagy akár tekintet között. Folyvást határokon
hágunk át, különféle idõzónákat
és életmozzanatokat keresztezünk. Még meg sem
érkeztünk, máris továbbállunk. Nincs
maradásunk: egyhelyben is távolodunk. A konstelláció
itt éppúgy változik körülöttünk,
mint felettünk.
Ezenközben olykor elkerülhetetlenül visszanézünk:
áttekintjük emléktárlóink tartalmát,
összevetünk, elkülönítünk és összegzünk.
Tapasztalatból tudjuk, hogy a valóság perspektívákban
van adva (Szabó Lajos). Már csak ezért sem maradhatunk
meg állandóan ebben a metszetben: tudatosítanunk
kell távlatváltozásainkat, a különbözõ
perspektívák egyidejû érvényességét,
és megértésük egymás után adódó
lehetõségét. Akárcsak egésszé
összeállásuk reményét - ennek evilági
lehetetlenségével egyetemben.)
Körforgásaink változó és egymástól
gyakran különbözõ aktuális középpontok
körül folynak. Megmozgatottságunk sebessége egyszerre
szabdalja szét és erõsíti fel szubjektivitásunkat:
"tárgyszerûbbé", azaz tárgyakhoz tapadóbbá
teszi és a személyes megközelítés szeszélyének
teszi ki.
Gyorsulásunk túllépett egy láthatatlan határon.
És ahogy a hang- és a fénysebesség határain
is rendkívüli változások állnak be, úgy
velünk is elõre nem látható események történnek
az életsebesség határának átlépésekor.
Az élmények és észleletek torlódására
felfogóberendezésünk szaggatottsággal felel:
idõszaki érzékeléskieséssel, hosszabb-rövidebb
ideig tartó eszméletkihagyással, szétszórtsággal.
Néha már-már stroboszkópikus megvilágításban
látjuk a világot: éles, vakító villanások
váltakoznak az eszméletlenség félhomályával.
Helyhez kötöttségünknek vége; vitathatatlanul
nomádokká váltunk. És az útra szinte
mindent magunkkal kell vinnünk. Az életritmusunk megválasztásának
szabadsága valamelyest rajtunk is áll. A rotáció
réseiben, a szaggatottság szüneteiben módunk
van a feleszmélésre, a kitekintésre, más mozgásformák
fellelésére és továbbfejlesztésére,
akárcsak égetõ kérdéseink felvetésére
és egymást közti fejtegetésére.
Mindez képekben és szavakban körvonalazódik.
És a közös nyelv medrében folyik: a képek
és szavak egymást át-meg-átjáró
folyamában. A megértés érdekében egyezményes
fogalmakat és metafórákat alkalmazunk: sûrûn
kódolt jelekt és széles sávú szállítóeszközöket.
Szóval kíséreljük meg egymás megszólítását.
A szavak szelleme nálunknál magasabbra szárnyal,
ezért is folyamodhatunk a követéséhez - mióta
beszélgetéssé váltunk és hallani tudunk
egymástól (Hölderlin).
Részleges belátásainkat racionalizáljuk: egymástól
távolesõ tények, területek, pontok és (folyamat)vonalak
között logikainak nevezett kapcsolatokat fedünk fel. Ezek
mindenhatóságában ma már nem feltétlenül
hiszünk - túl sok helyen szakad meg a kapcsolat és
feslik fel a szövedék. A keletkezõ résekben pedig
roppant kiterjedések sejlenek fel. A szakadások közt
úgyszólván szirtrõl szirtre szökdécselünk.
Közben, a közbeesõ nyugalomszünetekben kell elmerengenünk,
a következõ vágasszerû váltásra felkészülnünk.
Ezért is kell gyakorlatoznunk éppúgy az érzékenységben
mint a rezdületlenségben, úgy az eszközök
kezelésében mint az eszköztelenségben, nem kevésbé
a teljességre törekvésben mint a lemondásban.
|