Zsargonafázia és vattahang. A szövegtermelés
különös tünetei és más képtelenségek
az irodalom/tudomány táján
A zsargonafázia egy olyan agykárosodás, amely "nem
feltétlenül korlátozza a közlést"
- írja Detlef Linke agykutató, majd hozzáteszi, hogy
"egy olyan beszédkárosodás, melynek során
a beszédcentrum egyre újabb szóképzésekre
törekszik, amelyek hamarosan saját zsargont alakítanak
ki." Azaz az értelem magasabb forrása kihuny, de
a beszélôberendezés mûködik. Linke Hirnverpflanzung
címû könyvében több oldalon keresztül
idéz egy zsargonafáziában szenvedô beteg és
kezelôorvosa párbeszédébôl. Amennyiben
persze egyáltalán párbeszédnek nevezhetô
egy ilyen meglehetôsen sajátos interakció. A zsargonafáziás
páciens szájából ugyanis önmagukban értelmes
mondatfoszlányok, a nyelvi konvenció különféle
egységei bugyognak elô, méghozzá rendkívüli
bôséggel - mindennemû értelem híján.
A beszélôberendezés a zsargonafázia esetében
önjáróvá válik; alacsonyabb szinteken
ugyan mûködik még néhány pálya
és reguláló tényezô, így pl.
a viselkedés látszólag olyan, mintha egy ép
tudattal bíró személy folytatná a társalgást;
a neurológus kérdéseire válaszoló mechanizmusok
lépnek mûködésbe, hogy aztán a mondatfoszlányok
- esetleg grammatikailag korrekt - egymásutánja rögtön
kaotikus zagyvasággá álljon össze.
Az ilyen károsodást mutató közlések ugyanakkor
nem nélkülöznek bizonyos stiláris egynemûséget,
így akár abszurd drámaként is élvezhetôk.
Legalábbis kezdetben - késôbb ugyanis, ahogy egyre
áttetszôbbé válik a zavarodottság, az
olvasónál élvezet helyébe a szomorúság,
a szánalom és az unalom átható érzése
lép. Mindenesetre az ilyen komplex nyelvi jelenség kapcsán
méltán beszélnek az afázia során kialakuló
zsargonról.
Afáziás zsargonok
A honi irodalmi és kritikai szövegek nem kis része
engem mostanában a zsargonafázia tüneteire emlékeztet.
Szembetûnô, közös szimptómáik közül
csak néhányat említenék: a szövegelés
szûnni nem akaró bôsége, a közlés
szimulálása közlendôk hiányában,
a különféle zsargonok kényszeres követése,
a közlemények rendkívül magas redundanciafoka,
a klippek konzisztenciáját követô szigorú
szerkesztés, stb.
Ezek a nyelvi konvenció különféle típusjegyeit
mutató közlések arra utalnak, hogy - akárcsak
a zsargonafázia eseteiben - a szövegek keletkezési
helye és az értelem magasabb mintázata közötti
kapcsolat valamilyen zavarban szenved, sôt egyes esetekben megszakadt.
A szövegszaporításnak ez a módja egy ideig akár
még élvezhetô is, utóbb azonban az olvasón
elkerülhetetlenül a tüntetô érdektelenség
tünetei ütköznek ki.
De mibôl ered ez a kiürült vagy eleve üres szövegtesteket
termelô kóros közlékenység? A lehetséges
okok és magyarázatok köre meglehetôsen széles.
Úgy tûnik - az általánosnak tetszô tanácstalanságon
és mértéknélküliségen túl
- a különféle konvencióknak való megfelelés
lázas igyekezete éppúgy közrejátszik
benne, mint az önmegvalósítás - önfelszámolásba
tévedô - koncepciói, vagy egzisztenciális félelmek.
Ezek elemzése helyett, a magam részérôl egyetlen,
bár nem éppen elhanyagolható mozzanatát emelném
ki: az a benyomásom, hogy az ilyen szövegszaporítások
legtöbbjénél nincs valódi "költôi
vagy képzeleti gondolat" (Northrop Frye). A gondolattalanságon
persze nem valamiféle módszeres vizsgálódás,
kétértékû logika formalizmusai szerinti eljárás
elmaradása értendô, hanem az észlelés
éber figyelmébôl kibontakozó teremtô
képzelet hiánya, szintúgy a különféle
fénypontok felvillanása nyomán kínálkozó
belátások megformálásának és
a lehetséges következtetések megtételének
elmulasztása.
A fogyatékosság
forrásai
A gondolkodás hiányának egyik szembeszökô
tünete az a tompaság, mely a más területeken tevékenykedô,
élesebb észlelôberendezésekkel bíró
alkotók feltárásait ignorálja. Samuel Beckett
nemrég megjelent fiatalkori naplójából pl.
megtudható, hogy szerzôje a harmincas években hosszú
hónapokon keresztül utazott Németországban,
hogy az expresszionista festôk munkáit tanulmányozza.
Feltehetôen észrevett valamit ezekben a mûvekben, ami egész
gondolkodását megragadta; talált valamit bennük,
ami megelôzte saját sejtelmeit - nyilván ezért
is járt a nyomukban. (Mellesleg a régiek is érdekelték:
napokon át nézte a berlini és drezdai múzeumok
képeit; Godot-jának alaphelyzetéhez is ott, egy C.D.Friedrich
képbôl merített indíttatást.)
Ami Beckett idejében a festészetrôl, az a mai zene
nem egy területérôl - például Laurie Anderson,
Steve Reich, Szemzô Tibor vagy Vidovszky László munkáiról
- is elmondható: korérzékenység, modernség,
kozmikus tudatosság vagy - horribile dictu - metafizikai méltóság
(Hannes Böhringer) tekintetében fényévekkel
járnak a mai - nemcsak magyar - irodalom élvonala elôtt.
Nem véletlen, hogy ma, mint e jelenségkör egyik legfigyelmesebb
elemzôje, Georg Steiner megállapítja: "a performancia
és a zene személyes befogadása foglalják el
a kultúrában azt a központi helyet, amelyet eddig az
irodalom és a diskurzusok mûvelése uraltak."
De nemcsak a zene, hanem jónéhány szellemterület
(a /természet/tudományoktól a képzô
mûvészetekig) gazdag olyan felismerésekben és mûvekben,
amelyekrôl irodalmi tájakon nincs tudomás.
Ezért vélem úgy, hogy aki nem végzi el az
elemzés és az összegzés mûveleteit, a
figyelmes tájékozódás feladatát, a
lehetô teljesség tekintetbevételét, a mélységei
és magaslatai láttán adódó következtések
latolgatását és ezek integrált belátásai
nem jelennek meg mûveiben, az nélkülözi a "költôi
vagy képzeleti gondolat" komplexitását.
Ennek hiányában pedig teremtô mûvészet
nem lehetséges, legföljebb termelômûvészet.
Mindebben nem kis mértékben közrejátszik egy
olyan fogyatékosság is, ami a személyes célok,
remények és várakozások egész rendszerét
érinti, jóllehet nem kizárólag személyes
fejlemény. Talán a legegyszerûbben abban a kijelentésben
ragadható meg - ami egyébként Soros Györgytôl
származik, aki más összefüggésben, a nyugati
társadalmakról mondja, hogy azok "szörnyû
fogyatékossága a céltalanság". Irodalmi,
szellemi alkotások esetében ez a fogyatékosság
még nyilvánvalóbb, különösen akkor,
ha tekintetbe vesszük egy író, Italo Calvino következô
- paradox - megállapítását: "Az irodalom
addig marad eleven, amíg óriási célokat tûzünk
ki magunk elé, a megvalósítás leghalványabb
reménye nélkül."
A semmi sokasítása
E hiányok reflexiója néha felbukkan szerzôi
önvallomásokban, a kritikákban azonban a legritkábban
említett tárgyak közé tartozik. Vagy ha mégis,
akkor csakis méltánylásképpen. Egy kritikus
hölgy például zsargonafázia tüneteit mutató,
és a hazai orgánumok lapjait elképesztô sûrûségben
belepô tandoritöltelékekrôl írott ódájában
méltánylóan említi azok "konstruktív
nihilizmusát". Talán nem hiábavaló
ennek kapcsán arra emlékeztetni, hogy a "nihilizmus
alapjában az ember és a teljes lét közti törés"
(Hans Jonas).
Ennek a törésnek a kérdése különösen
élesen vetôdik fel a "létezésszakma"
(Ottlik Géza) területének mûvelésével
kapcsolatban. De mit is jelent ma ez a törés "az ember
és a teljes lét között"? Megítélésem
szerint, vázlatosan a következôket: kiszakítottságot
a kozmikus beágyazottságból, a törés
vonalába ékelôdô technika-tudomány egyre
vastagodó falát, nyomában a járványszerûen
terjedô technofíliát; az idô rövid történeteit
(ami jelenti a fizikusok korlátolt metafizikáit, másfelôl
a technikailag temporalizált idôtapasztalatokat, a rövidtávok
rémuralmát), jelenti továbbá az égbolt
- korántsem pusztán csak metaforikus - "teljes lefedését",
a közvetettség médiumainak kultuszait, a törés
nyomán táguló réseket kitölteni hivatott
tárgyi és szellemi töltelék sokszorosítását,
stb.
A semmi sokasításához, akárcsak különféle
kereskedelmi válfajaihoz, a legitimációt a mítikussá
vált modern, a felvilágosodás széleskörûen
reklámozott mítosza szolgáltatja. Élén
azzal a tétellel, hogy a fejlôdés és növekedés,
az új megannyi mutációja önmagában vett
jó; mintegy máris az eljövendô jobbnak a jele.
Más meggondolások mellett a szemétszaporítás
növekménye és jónéhány egyéb
mutató arra késztet, hogy a felvilágosodás
mítikus volta felôl is felvilágosodjunk. Gilles Deleuze
már néhány évvel ezelôtt arról
beszélt, hogy "ma nem a teológiai ész került
válságba és roppan össze, hanem a felvilágosodás".
De mitôl is "konstruktív" a példában
szereplô nihilimus? Bizonyára attól, hogy produktív:
szép számban sokasítja a semmit, termeli a semmiséget.
Szaporítja az üres szövegtesteket. De nem kizárólag
hazai tünetcsoportról van szó. A rohamosan terjedô
digitalizálás ellenére pl. a német nemzeti
könyvtár, a Deutsche Bibliothek évente 8 kilométerrel
kénytelen növelni polcállományát. Az
embernek elég különös gondolatai támadhatnak
a könyvtárban, ha belegondol 8000 folyóméter
könyvgerincbe!
Tele vagyunk
A túltermelés persze nem szorítkozik a szövegekre,
más szellemterületeket sem kevésbé sújt.
úgy tûnik azonban, hogy a képzômûvészet
tájékán elôbb tudatosították
ezt a problémát. (Igaz, térigényesebb tárgyi
mûvészetrôl lévén szó, a raktározási
problémák is elôbb jelentkeztek...) Jochen Gerz német
mûvész nemrég arra hívta fel a figyelmet, hogy
"magában a produkcióban is egyre inkább centrálissá
válik annak tekintetbe vétele, hogy mi legyen a produktummal.
Ez nem a termék alakításáról és
funkcionalitásáról, az esztétikájáról
való elgondolkodás, hanem annak gondja, hogy minden egyes
produktum problémát jelent, méghozzá mint
hulladékelhelyezési kérdés. Tele vagyunk."
De nem ô az egyetlen aki ezt a szaturáltságot szóvá
teszi. Boris Groys azt írja, hogy manapság "kultúrökológiai
válságban vagyunk: a modern médiumok és a
kultúripar olyan óriási mennyiségben gyártja
a kulturális termékeket, hogy azt a természet ma
már nem tudja kellô mértékben lebontani. A
kérdésre, hogy mi is marad meg, mindinkább az a válasz,
hogy túl sok minden."
Jochen Gerznek a telítettségrôl és a hulladékelhelyezés
mûvészi - szellemi problémájáról
szóló elemzését az újdonságról
és a de-produkcióról szóló gondolatai
miatt érdemes még tovább követni: szerinte ugyanis
"a kimondatlan szaturáltság, a túltelítettség
jelenti a legnagyobb akadályát annak, hogy örüljünk
az újnak. Hogy valami újnak lássuk, ne csak valamivel
többnek a hasonlóból. Azt hiszem, hogy hamarosan azok
az emberek lesznek jól megfizetve, akik képesek megmutatni,
hogyan szabaduljunk meg a dolgainktól. Bizonyos, hogy a terméketlenítés,
a de-produkció a produkció egyik formája, mely mint
a be- és a kilégzés kísér majd a jövôben
bennünket."
Ez utóbbira egyébként sajátos példával
szolgált William Gibson, a Neurománc-sci-fi trilógia
írója, aki egyik újabb regényét CD-ROM-on
egy olyan programmal jelentette meg, amely az olvasással egyidejûleg
letörli a szöveget. Ennek a de-produkciónak persze szépséghibája,
hogy a hordozó hátramarad, továbbá, hogy a
hasznot tekintve a könyvnél jóval inkább a kereskedôk
és kiadók kezére játszik.
Volnának persze ennél kézenfekvôbb megoldások
is: elsôként az önkorlátozás. Zsargonafázia
esetében erre persze nem lehet számítani, így
a feladat a külsô, a kiadói, szerkesztôi, kritikusi
szûrôkre, illetve erre szakosodott személyekre marad.
Az irodalom és egyáltalán a szellemi élet
intézményeit illetôen azonban nincs okunk illúziókat
taplálni. (A közelebbi múltból egyetlen kritikusra
emlékszem: Beck Andrásra, aki azt tanácsolta egy
történetekben és szövegekben tobzódó
írónak hogy talán kevesebbet kellene írnia.)
Egyezményes értékek és mértékek
hiányában nyilván továbbra is minden mehet
- ami megfelel az éppen vélt ménsztrímnek.
Gilles Deleuze már a 80-as évek végén a minden
területen észlelhetô "félelmetes új
konformizmus" veszélyére figyelmeztetett: "azon
vannak, hogy egy elôre kialakított és nyomasztó
irodalmi teret alakítsanak ki számunkra." Majd
felveti a kérdést: Hogyan álljon ellen az ember
ennek a kialakuló európai irodalmi térnek?
Talán a századvégi posztmodern szalonmûvészet
térnyerése közepette sem indokolatlan arra emlékeztetni,
hogy nem szólnak egyezményesen kötelezô érvek
a szövegek tetszôleges szaporítása mellett. Mégha
Magyarországon a szimulált szellemi szabadpiac erre is csábít.
Nem elengedhetetlen ebbôl megélni; a "szabad világban"
sem szokás. E téren még szociális szempontokra
hivatkozva sem szabadna engedményeket tenni.
A vatta hangja
"A szövegmagyarázatok szekundér folyamata a
filcesedésre hasonlít. - írja D.E. Sattler, a
legújabb Hölderlin kritikai kiadás szerkesztôje
- Valaki elkezdi: egy második néhány kiegészítést
tesz, és néhány hibát talál: a harmadik
helyteleníti a második premisszáit; azonban ezt a
fenntartását az elsôvel is osztja; a negyedik végül
új fényben látja az egészet, s elôször
az ötödik illeszti össze az eddigieket eszmemagyarázáttá,
amit a hatodik hiányosnak lát... Duzzad a tudományos
rendszer, s vele a tanszékek és az akadémiák...
A filcesedésnek ez a folyamata azóta felgyorsult és
- különösen a kortárs mûvekkel kapcsolatosan
- valóságos vattatermelô iparággá vált.
A kommentár és kritikai válfajai nem a mûvek
átgondolását és közvetítését
végzik, hanem azokat különféleképpen konstruált
szétszálazószerkezeteik mûködtetésére
használják. A szaporán termelt szövegszálakból
képzôdô vatta egyre sûrûbben tölti
ki a mûvek körüli tereket, és kezdeti zizegése
mára a diskurzusokat uraló harsány alaphanggá
vált. Northrop Frye is arról ír utolsó nagy
könyvében, Az ige hatalmában, hogy míg
kritikusi mûködése kezdetén a kritika önállóságáért
kellett síkra szállni, mára a helyzet megfordult:
" Ma mintha a kritika rátelepedne a nyelv egész
területére, és az irodalom illetve más hagyományos
nyelvi enklávék integritását kellene megvédeni."
A kritika kommentatív vattahangja ráadásul nemcsak
a hangforrások, a mûvek meghallását és
megértését nehezíti meg, hanem el is szigeteli
azokat - egymástól éppúgy mint más
szellemterületektôl. Pierre Bouretz méltán állapítja
meg, hogy: "mindennemû kortárs alkotás nyilvánvaló
izoláltsága és a dekonstruktív diskurzus nevetséges
aspektusa, mely az életet és mûveit végtelen
kommentárjaival helyettesíti, egyazon érem két
oldala".
Végezetül csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy feltehetôen
nem én vagyok az egyetlen, akinek nincs kedve és érkezése
a semmi sokasításának, különféleképpen
duzzasztott és habosított válfajainak soronkövetésére.
Az idô sûrû, egyszer lejár, és szeretnék inkább
máshol elidôzni.
1997
|