A háló kapuja (Botond) és a kommunikáció
technikái
Technikai kommunikáció attól kezdve létezik,
hogy kissé komplexebbé vált az együttélés.
Azóta a közvetlen jelenléten túlmenõen
is ad jeleket az ember. Nemcsak természettõl adott lehetõségekkel,
a test "beszédével", taglejtésekkel, a
hangok és gesztusok rendszerével, hanem technikai eszközökkel
is élünk. A kezdetek környékén a nagyobb
távolságokat átívelõ érintkezés
természetesen más technikával történt,
mint manapság. Eleink - az indiántörténetekbõl
is ismerõs füstjelek mellett - az üzenetek továbbításának
olykor meglehetõsen különös és néha
elég véres változatai is voltak.
A különbözõ kultúrák rendkívüli
találékonysággal leltek fel a jelek továbbítására
alkalmas hordozókat. Egy szerelmes kínai hölgy kettéhasított
nyílvesszõbe rejtette kedvesének szóló
üzenetét. Az antik hadi hírközlés magát
az embert használta interfészként - a közvetlen
érintkezést kikerülve, a testet úgyszólván
felhasználói felületként kezelve. Ennek során
a tetoválás módszerétõl sem riadt vissza
- igaz, ehhez késõbb nem látható testfelületet:
a kopaszra nyírt fejtetõt alkalmazta, amelyet aztán
az ellenség elõl jótékonyan eltakart az újra
kinövõ haj...
Az ókori népeknek ugyan nem voltak mûholdas adatátviteli
rendszereik, de már néhány ezer évvel ezelõtt
is szerettek nagy magasságba - méghozzá nagy sávszélesség
mellett - üzeneteket eljuttatni. Ennek egyik szélsõséges
esetérõl az antik történetírás atyja,
Hérodotosz számol be:
"A geták, halhatatlanság-hitük szerint, nem
halnak meg, hanem Szalmoxisz isten elé járulnak. Ötévente
kisorsolnak maguk közül valakit és elküldik Szalmoxiszhoz,
hogy megüzenjék, mit kívánnak tôle. Ezt
pedig úgy hajtják végre, hogy három férfi
a magasba emeli a dárdáját, a többiek pedig
azt az embert, akit követségbe akarnak küldeni Szalmoxiszhoz,
a kezénél és a lábánál fogva
ráhajítják a dárdahegyekre. Ha átfúródik
a teste és meghal, az az isten kegyelmének megnyilatkozását
jelenti. Ha viszont nem hal meg, arról ô maga, a követ
tehet, aki bizonyára gonosz ember, így hát mást
küldenek helyette, de az illetôre még életében
rábízzák az üzeneteket."
Azóta a kommunikáció kétségkívül
sokat változott és kevesebb áldozattal jár.
Ez nemcsak az érintkezés technikáinak, hanem a média
megértésének is köszönhetõ.
Ha a geták történetesen ismerték volna Marshall
McLuhan, a médiumelmélet kanadai klasszikusának e
cím alatt (Understanding Media) megjelent munkáját,
lehet, hogy kevesebb embert veszítvén, elkerülhették
volna közeli kihalásukat. Sajátos üzenetmódjukkal
ugyan szó szerinti példával támasztották
alá közismert alapgondolatát - the medium is the
message -, de ez a tény legfeljebb számunkra szolgál
tanulságokkal. Ha kissé távolabbról, a reflexió
távlatából vették volna szemügyre üzenetküldõ
tevékenységüket, alighanem más eszközökkel
élnek. Még csak nem is kellett volna a feed back
elméletébe, vagy a jel-zaj-viszony matematikájába
bocsátkozniuk ahhoz, hogy kétségeik támadjanak
kommunikációjuk hatékonyságát illetõen.
Teoretikusok híján elég lett volna, ha vannak olyan
elméik, akik valamilyen formában feltárják
a magasságbeliekkel történõ érintkezési
kísérleteik mibenlétét. Történetesen
elkezdik modellezni és megjeleníteni a kapcsolat müködését.
Ilyen modellekkel hagyományosan a mûvészet szolgál.
A mûvészet megjelenít. Nemcsak a láthatót
ábrázolja, hanem arra is képes, hogy addig nem látottakat
láthatóvá tegyen.
A görög mitológiában az istenek és emberek
közti érintkezés is egy hírvivõ feladata,
jóllehet ez másként zajlik, mint a getáknál.
Ez a hírvivõ maga is isteni személy: Hermész,
az istenek követe. A kommunikáció antik istenének
szárnyaló gyorsaságát antropomorf szobrain
apró szárnyak jelzik. A szárnyak a legfõbb
jellemzõi a zsidó-keresztény kultúrkör
hírvivõinek, az angyaloknak is. Az angelosz, a követ
testetlen lény, szinte merõ szárny - amint az a legtöbb
ábrázoláson látható. Bár a késõközépkori
skolasztikában viták folytak az angyalszárnyakon
fellelhetõ tollak számáról, az angyalok test-
és nem-nélkülisége vitán felül állt.
Az emberi és isteni dimenziók közti érintkezés
e három esete egyúttal a kommunikáció fejlõdésfolyamatának
és értelmezésének három fázisát
is mutatja. A közvetlen, konkrét és élõ
hordozótól - az emberi látszattesten keresztül
- a csak szárnyaik suhogása révén észlelhetõ,
mondhatni nulldimenziós kiterjedéssel bíró
közvetítõkig. Ez a folyamat az anyagtalanodás
és az absztrakció irányába mutat. Ezért
is olyan nagy a feszültség a keresztény ikonográfiában:
az angyali követek testetlen lényének teológiai
ténye éles ellentétben áll szárnyas
lényként való megjelenítésükkel.
A médiumok fizikája összefügg a metafizikájukkal,
"testiségük" a testetlenségükkel, materialitásuk
az immaterialitásukkal. Összefüggésük azonban
nem írható le egyenes arányosságként.
Inkább az ellenkezõje érvényes: minél
összettebb, sûrûbb, gyorsabb a közvetítõkön
keresztül zajló kommunikáció, annál kevésbé
kiterjedt, kézzelfogható és szemlélhetõ.
Így aztán a modern telekommunikáció nemcsak
örököse az angyali érintkezéssel átjárt
kultúrának, hanem újra és újra szembesül
annak alapjellemzõjével: a láthatatlanság, a
látni vágyás és a belátás közti
feszültséggel.
A kommunikáció folyamatainak és közegeinek,
a médiumok milyenségének megismerése csak
az utóbbi évtizedek során vált a kutatások
tárgyává. Pedig az emberi együttélést,
a társadalmi szervezõdéseket nem kis mértékben
meghatározó tényezõrõl van szó:
arról, hogy a médium alakítja és irányítja
az emberi együttélés kiterjedését és
formáját (McLuhan). A 20. század hatvanas évtizedétõl
kezdõdõen váltak a médiumok a kutatás
kitûntetett tárgyává. Nemcsak a tudományos
vizsgálatok és médiumelméleti megközelítések
sokasodása mutatja ezt, hanem egyre több mûvészi
munka is a médiumproblematika magasfokú reflexiójáról
tanuskodik. Az új (médium)technológiákra -
videótól a web-lapokig - épülõ mûvek
nem pusztán használják ezeket az új eszközöket,
hanem rákérdeznek mûködésük rejtett
természetére, feszegetik határaikat, kérdésessé
teszik "üzemszerû" használatukat. Ehhez nincs
szükségük semmiféle külsõ megbizatásra,
mivel a kihívás nem kívülrõl érkezik:
a szerszámaikról, a nyersanyagukról, a munkájukról
van szó.
A Nürnbergben élõ Botond a 80-as években kezdett
behatóbban a médium kérdésén dolgozni.
Egy klasszikus kommunikációs közeg, a könyv foglalkoztatta.
A hagyományos adathordozót meglehetõsen szokatlan
módon közelítette meg. Könyvtárának
könyveit fém- és betonborítókkal látta
el. A több ezer "kötetes" (Alexandriai) könyvtár
leletként mutatja fel a kérdésessé vált
közeget, romlékony hordozóira reflektál, feltárja
a könyvmédium anyaga és szelleme közti feszültséget,
a sérülékenységét, tér- és
idôbeli tárolókapacitásának korlátait.
Visszatekintve a 80-as évek az analógia alkonyának
és a digitalizáció hajnalának tûnik.
A komputer ekkor vált szélesebb körben hozzáférhetõvé.
Ez a közelség más távlatban kezdte láttatni
az addigi médiumok mindegyikét, így a könyvet
is. Botond Kapuja 2000-ben készült, a komputerhálózat
kiépülése után, és egy más médium
másfajta reflexióját mutatja. Mûve az elõbbihez
képest szögesen ellentétes gesztusokból épült
fel. Míg a Könyvtár a beburkolás, csomagolás,
elrejtés és megóvás mûveleteibõl
alakult ki, addig a Kapu a lehántás, kibontás,
a láthatóvá tétel lépésein keresztül
valósult meg. A közben eltelt években nemcsak a kommunikációs
környezet alakult át, de az új médiumok megjelelenésével
a mintázatok is megváltoztak. A könyv - és a
könyvtár - lineráis rendjét, sorokba tördelt
és oszlopokba állított elrendezését
a háló és a hálózat mintája
váltotta fel.
A könyv és írás hagyományos hordozói
eléggé testesen jelennek meg: súllyal bírnak,
színük-szaguk, kiterjedésük van, nagyobb tömegben
épületeket tudnak kitölteni. Hozzájuk képest
a komputerhálózat szinte testetlen, anyagtalan és
már-már elvész a láthatatlan kicsinységben
és távolság takarásában. Botond plasztikája
a jószerével láthatatlan hálózatot
láthatóvá teszi: fémes szálak szétágazó
és összetalálkozó szerkezetével szembesít.
Ez a struktúra szabálytalan és nélkülözi
a határozott formákat. Alakot azáltal ölt, hogy
a háló mintázatát a kapu képével
keresztezi. Ez a munka transzparens, lehetõvé teszi az áttekintést,
képessé teszi nézõjét arra, hogy átláthasson
rajta és ezáltal belátásra juthasson.
A Kapu kettõs "oszlopsora" fölfelé
kiépülve elvékonyodik és egyre több hajlatba
fordul. Botond elég érzékeny mûvész
ahhoz, hogy ne zárja "rövidre" munkáját,
hogy ne fagyassza be valamiféle diadalivbe a jelen átmeneti
állapotát. Láthatólag tisztában van
azzal, hogy a számítás és a kiszámítottság
hallatlan sebességgel növekvõ haladványával
együtt a bizonytalansági tényezõk is hasonlóképpen
alakulnak. Kapu-ja ezáltal kétfelé nyitott:
betekintést enged a jelen felületen túli formáiba
és kitekintést kínál a lehetõségek
formálódásfolyamataira.
|