A mûvészet ezer és tízezer éves távlatai
között
Átjáró-állapot,
átjáró-problémák
Azóta, hogy
mûvészi munkákban ún. új technológiákat
használnak, azaz az alfanumerikus absztrakció 0-dimenziós
tartományán alapuló mûvek készülnek
, az új képfajtákat tematizáló
kiállítások nem csak a kiállításrendezés
és a mûvészetkritika, hanem a mûvészetfilozófia
és ökológia szempontjából is új
kérdéseket vetnek fel. Az utóbbi tekintetében
egyértelmûen pozitív és korszakos változásról
van szó: a digitális memóriákra alapozott
mûvek kétségkívül nem szaporítják
számottevõen a múzeumok raktározási
gondjait. A tömörítetve tárolt mûtárgyak
azzal kecsegtetnek, hogy a (mû)tárgytermelés nyomán
elõállott kultúrökológiai válság
(Boris Groys) megoldható.
Ezért is meglepõ - bár korántsem elõzmény
nélküli -, hogy az új technológiákkal
készült mûtárgyak létállapotának
és gyakorlati vetületeinek tekintetbe vételével
eddig leginkább a szakmai diskurzusokon kívüli közegben
lehetett találkozni. Jövõbeni észlelhetõségükre
leginkább sci-fi szerzõk reflektálnak; az
általam olvasottak közül a legélesebben Frederic
Paul kérdez Az átjáró címû
regényében. Ebben az elbeszélésben szokatlan,
a mai mûvészeti diskurzusok által egyáltalán
nem érintett összefüggésben merül fel a digitalizáció
problémája.
A könyv egy expedícióról szól, amely
- szokványos sci-fi narráció szerint - egy távoli
bolygón idegen intelligencia nyomait fedezi fel. A leletek közt
nagy számban találnak látványos, színek
sokféleségében pompázó "legyezõket".
Ezeket a Földön ékszerek nyersanyagaként kezdik
használni, divatossá is válnak, mígnem az
egyik újabb expedíció során felfedeznek egy
készüléket, amely e lemezek "olvasására"
szolgál. Azaz rájönnek, hogy az addig diszítményként
használatos tárgyak nem analóg módon tárolt
információkat hordoznak...
Nemcsak Az átjáró népének kultúrájával,
hanem mindenfajta nem analóg rögzítéssel és
tárolással kapcsolatban fennáll annak a veszélye,
hogy egy másik kultúra, nem is túl távoli
térben és idõben, ékszerként fogja
alkalmazni azokat a hordozókat (és persze a bennük
rejlõ, nagy komplexitású mûveket), amelyeket
mostanság nagy fáradsággal és egy karkötõ
ékítményénél kissé összetettebb
közlés szándékával hoznak létre.
Az adatstruktúra korára (Ted Nelson) azonban átvitt
értelemben is érvényes az átjáró-paradigma:
különbözõ állapotok, különbözõ
világok és korszakok, megannyi kétség és
átmenetiség között jövünk-megyünk,
átjáróban vagyunk.
Idõk, jelek,
jeltömegek
A Mûcsarnok
millenniumi Média Modell-kiállítása
ugyancsak a modern mûvészet két különbözõ
koncepciója közti átjáróban helyezhetõ
el. Problémái a mûvészet két meglehetõsen
különbözõ felfogásával és -
azokból eredõ - gyakorlatával, továbbá
intézményes és szociális szövedékével,
mûvészetfilozófiai értelmezésével
és nem utolsósorban az idõkezelésével
függenek össze. Ez az átjáró-állapot
a kiállított mûvek és a mûveket hordozó
ill. megjelenítõ médiumok "kevert" jellegében
is kifejezésre jutott. Az új képfajtákat hagyományos
táblaképek társaságában mutatták
be, az interaktív - a látogatók által
tevõlegesen kezelhetõ - munkák mellett a mentális
interaktivitás tradicionális eljárásaival
aktiválható - nézhetõ, körbejárható,
tapintható - mûvek kaptak helyet.
Az idõ ugyan ebben a milleniumi kiállítás-sorozatban
címszerûen is megjelenik, a bemutatott mûvek azonban
a kerek évszám sugallta retrospekciónál, a
pusztán vissza- vagy körbetekintõ mérlegelésnél
súlyosabb, jövõre irányuló kérdéseket
vetnek fel. A kiállítás kapcsán ezek a problémák
- néhány munkától eltekintve - elsõsorban
nem is az egyes mûvek idõ-reflexiói vagy éppen
tematikája miatt merülnek fel. Az új képfajták
és interaktív technikák alapproblémáját
temporalitásuk jelenti - méghozzá több
értelemben is.
A legegyszerûbb, mindennemû tartalmi vonatkozástól
mentes, gyakorlatias vetületben ez a mûveket hordozó
technológia romlási és avulási kérdéseként
jelentkezik. Az új technológiákon alapuló
mûvek esetében ezen nem kevesebb, mint érzékelhetõségük,
érzéki észlelhetõségük
múlik - ami a képzõmûvészet esetében
- bárhogy vélekedjünk is a "retinális"
mûvészetrõl - nem éppen elhanyagolható
szempont. Az ilyen technológiákkal készült mûvek
ui. addig, és akkor vannak, amíg és amikor létezik
és mûködõképes az a hardver és
szoftver, amely az adott mûvet egyáltalán megjelenítheti.
Ez a mûgyûjtemények mûködtetõi számára
már rövid távon is a komputertechnológia fejlõdésébõl
következõ migráció kérdését
veti fel. A fogalom könyvtári-levéltári archivátorok
körében használatos, a komputer- és programgeneráció
dokumentumainak a következõre történõ átvitelét
jelenti. Hosszabb távon múzeumi-restaurátori szempontból
sem érdektelen, hogy miként fogják majdan ezeket
az új technológiákkal készült mûveket
"konzerválni" ill. mûködtetni. A jelenlegi
fejlesztési/avulási sebesség mellett a kilátások
nem túl kecsegtetõek. Ráadásul a nanotechnológia
felé tartó kicsinyítés egyre inkább
kizárja egy majdani rekonstrukció vagy restaurálás
lehetõségét. Ui. "minél kisebbek a
struktúrák, azaz minél több információ
kerül egy adott négyzetmilliméternyi felületre,
annál valószínûbb az adatveszteség."
A korhû technológiát használó korszerû
mûvészet avulékonyságának paradoxonát
a legélesebben Sugár János Monstrancia modellje
mutatja. Az analóg és digitális eszközökbõl
álló installáció látványosan
keresztezi és ütközteti a hagyomány szellemét
a hálózat szellemével. Az elõbbi egy szentségtartó
képében jelenik meg, az utóbbi pedig egy nyilvános
hálózati fórum kivetített, a monstrancia (szentségtartó)
hátterében látható mezejében mutatkozik
meg. A képzõmûvészetben nem ismerek ehhez fogható
munkát, amely ennyire jelenidejûen, úgyszólván
valós idõben jelenítene meg korszellemet. Ugyanakkor
- elnézve a hálózat információ-növekményének,
szakosodásának és szegmensekbe záródásának
a szellemi és gazdasági elit által elõmozdított
folyamatát -, a szabadon hozzáférhetõ témák
területe hamarosan a televíziók szappanoperáihoz
hasonló tematikára szûkül. (Nem is szólva
azokról a keresõprogramokról és avatárokról
, amelyek titkosítva gyûjtögetik témáikat.)
Így aztán bármennyire rendszeres lesz is a következõ
év/tized/ekben a Monstrancia modell "karbantartása"
(azaz az aktuális szoftverrel történõ ellátása),
félõ, hogy benne a majdani Zeitgeist hozzávetõlegesen
olyan mélységélességgel jelenik meg, mint
napjainkban egy brazil telenovellában.
A jelenidejûség, a mai dolgok egészen másfajta
mediális reflexiójával találkozunk Wolsky
András Egy napi véletlen címû festményében.
Wolsky az "egy napi járóföldet" mutatja be
- olyasformán, ahogy azt egy ezredvégi városlakó
végigjárja: az egyenesek, derékszögek, hurkok
vonalrendszereként. A médium, ami itt a mozgás reflexiójában,
a megtett út tekintetbevételében 'hallgatólagosan'
közrejátszik, részint a térkép "madártávlata",
részint pedig a katonai kémhold, amely nyomon követi
a földfelszínen folyó mozgásokat, és
mintázatait közvetíti a hadsereg memóriáiba.
A felkeresett helyek és a köztük végzett mozgások
esetleges és máskülönbön nyomtalanul eltûnõ
formái válnak így láthatóvá
- korántsem hagyományos perspektívából,
egészen hagyományos táblaképen.
A térkép, a térben való eligazodás
modern eszközének ironikus verziója Lakner Antal Isztambuli
metró címû munkája. Ebben is a városi
térkép mûködik értelmezési keretként:
alkotója egy városi közlekedési hálózat
"virtuális" verzióját dolgozta ki, és
- egy isztambuli helyszínen - valóságosként
prezentálta. Dokumentációja szerint nem kevesen vélték
valóságosnak, ami humoros munkájának nemcsak
a megszokásból eredõ tévedékenység,
hanem a metropoliszlakó (-látogató) megtéveszthetõségének
és kiszolgáltatottságának mércéjéként
való alkalmazhatóságát is mutatja. Lakner
nem használja az új technológiákat, csak hivatkozza
hatásukat: a technikai hálózatokkal amúgy
egyre jobban átszabdalt valóságnak "virtuális"
verziókkal történõ kibõvülését.
Fortélyos mûve visszavezeti a virtuálisba tévedt
városlakókat a valóságba: a posztmodern felületek
felhabzása mögött megnyíló semmibe.
Az elõbbi munkákhoz képest figyelemreméltó
közbülsõ pozíciót foglal el Zámori
Eszter: Origo fragmenti címû interaktív
installációja. Ez a mû is az idõ, a memória
és a médiumok viszonyának átgondolása
nyomán keletkezett. Minden valamirevaló mûvész
gondolkodik az idõrõl, hiszen minden mûvészet
ebbõl veszi eredetét. A közös emberi kezdetek,
a megalit-mûvészet monumentumai éppúgy errõl
tanúskodnak, mint különbözõ filozófiai
belátások, vagy mai mûvészi munkák.
A történet- és mûvészettudományok
mellett a mélylélektan is a jelvetés, a nyomhagyás
szándékából eredezteti az alkotás aktusát,
amit a halandóság tudatával magyaráz. Csakúgy,
mint az (inter)textualitásnál kissé tovább
tekintõ irodalomtudomány: "Tudatunkban - írja
Northrop Frye - elsôdleges helyet foglal el az a gondolat, hogy
meg fogunk halni, ez pedig azt jelenti, hogy kezünk minden munkája,
civilizációnk minden teljesítménye magán
hordja a halál tudatát. Munkáink múlandóak,
mert egyúttal az ôket teremtô erô halálának
a szimbólumai."
Zámori installációjának két derékszögben
álló vetítõfelületén az elõzõ
századforduló mûtermi modorában készült
családi fotók diaképei látszanak - mindaddig,
amíg a szenzor közelébe lépõ nézõ
mozgásával nem aktiválja az érzékelõket.
(A szenzorok egyszerû, a mai háztartásban is használatos
mozgásérzékelõ-kapcsolók.) Ekkor véletlenszerû
sorozatokban váltakoznak és keverednek a különbözõ
családok és generációk fényképei
- úgy, ahogy az emlékképek villannak fel olykor a
személyes emlékezetben. A kiállítótérben
járó-kelõ nézõ mozgásával
ugyanakkor megmozgatja az állóképeket, és
az emlékezet filmszínházának pergõ
képeihez teszi hasonlatossá azokat. Az Origo fragmenti
azért is figyelemreméltó mû, mert az elsõ
és mindmáig legegyszerûbb technikai kép, a
fotó felhasználásával hoz létre többdimenziós
analóg mûvet, amelynek "interaktivitása"
a legtöbb ilyen szándékkal készült komputeres
munkát felülmúlja.
Az idõhorizontok
behatárolódása
Az analógia
világát elhagyó ars electronica esetében
a modern mûvészet alapproblémái is új
megvilágításban mutatkoznak. A modern mûvészet
egyszerûségével szemben a posztmodernt a bonyolult
megoldások, a burjánzó díszítmények
és a varázsmasinériák iránti barokk
vonzalom megújulása jellemzi. (A bonyolult technikán
alapuló mûvek nemcsak hosszabb távon bizonyulnak avulékonyabbnak,
hanem már most is sérülékenyebbek - amint azt
az egyik, a kiállítás ideje alatt megrongált,
és zárásáig helyreállíthatatlan
komputeres munka esete is mutatta.) Ez a gyakorlati probléma másfelõl,
kevésbé praktikus perspektívából tünetértékû:
azt jelzi, hogy milyen mérvû önfeledtséggel használja
mai mûvészek sokasága az éppen aktuális
médiumokat és technológiákat. Amivel nem azt
akarom állítani, hogy a mai mûvészetben nincs
jelen a médium-reflexió. Ezen a kiállításon
Kiss-Pál Szabolcs Lélegzetvisszafojtva címet
viselõ munkája mutatja ennek magas fokát. A gyertyát,
komputert és nagyméretû hangszórókat
felhasználó installáció a mediális
visszacsatolás öngerjesztõ hatására épül.
A gyertyaláng lobogását közvetítõ
kamera mozgásképét a kompjúter akusztikus
jellé alakítja, majd a hálózaton keresztül
a gyertyák fölé függesztett hangszórókra
vezeti. Ezek felerõsített jele egyre erõsebb légáramot
támaszt, amely végül kioltja a lángot...
Bár Kiss-Pál munkája némileg komplikált,
mégis kivételes élességgel érzékeli
naturális és mediális keresztezõdését
és ennek öngerjesztõ folyamatait. Az ars electronica
mûvelõire azonban többnyire nem ez jellemzõ.
A legelterjedtebb mûvészi médiumhasználat az
idõhorizont szimptomatikus beszûkülését
mutatja: azt, hogy a figyelem egyre nagyobb hányadát egyre
intenzívebben betöltõ, mediatizált jelen - a
globális "most" - eluralkodása folytán
az idõ más távlatai takarásba kerülnek.
Ez persze mûvészeket és nem mûvészeket
egyaránt jellemzõ állapot. Ám viszonylag új
fejlemény, hogy ezt a pillanatra szûkült perspektívát
mûvészek tömegei - más tömegekkel együtt
- tömegesen méltányolják. Sem a közelebbi,
sem a távolabbi múlt mûvészete nem oldódott
föl ennyire jelenében: a klasszikus modern csakúgy,
mint a neolit kezdetek mûvészete nagyobb távlatokban
gondolkodott. A közbensõ korok mûvészei pedig
az örökkévalóság különféle
"ércnél maradandóbb" koncepciói
jegyében alkottak.
A múlt századelõ mûvészei a "primitív",
az õsrégi, de legalábbis a reneszánsz elõtti
korokat és mûveiket tartották szem elõtt, saját
munkáikat pedig egy határozott körvonalakkal vizionált
jövõre való tekintettel készítették.
Ez a távlatosság egyúttal távolságtartást
jelentett jelenüktõl: aktualitásának érvényétõl
csakúgy, mint a benne való azonnali és feltétlen
érvényesüléstõl. Akkoriban "még
szinte kolostori leváltság állapotában foglalkoztak
a modern, technikai társadalom alakításával.
- írja Hannes Böhringer. A modern mûvészet
a posztmodernben elvesztette távolságtartását
a társadalomtól, amelynek avantgardként még
a birtokában volt." A distancia hiánya megítélése
szerint a techológiával, pontosabban a csúcstechnológiával
függ össze: "A csúcstechnológia nem azért
veszélyes a mûvészetre, mert miatta volt kénytelen
megválni avantgard-funkciójától, hanem azáltal,
hogy a technika a mûvészetben inkarnálódik,
hogy a modern mûvészet önnön technológiájává
válik, hogy elveszíti avantgardisztikus primitivizmusát,
másnyelvû dadogását és hebegését,
keresô és fürkészô tartását."
A mûvészetben megtestesülõ technológia
itt kettõs értelmû: egyrészt hightech
mint megjelenítési mód- és eszközrendszer,
mely oly mértékben részévé vált,
beletestesült a mûvekbe, hogy nélküle tulajdonképpen
nincsenek. Hard- és szoftver hiányában, vagy áramforrás
nélkül új képfajták és interaktív
technikák az analóg evilágában megszûnnek
létezni. Az ilyen technológián alapuló munkák
valójában a digitália túlvilágában
vannak. Ahhoz, hogy fennállásuk valamiféle állandóságában,
azaz a létükben bizonyosnak lehessen lenni, nemcsak a visszalakítás
eszközeinek és eljárásainak megléte szükséges,
hanem a "túlvilági" létükben való
hit is hozzátartozik. Ezért erre nézve méginkább
érvényes az, amit a hálózat körüli
hiedelemvilág kapcsán Hakim Bey mond: "minden technológia
vallásos".
Mindez részben következménye annak, hogy a modern
mûvészet önnön technológiájává
válik, bevett produkciós eljárássá,
mûvek elõállításának, forgalmazásának
és értékesülésének technikájává
lesz. Ez pedig fokozottan a mûvészet iparának mûködésében
való részvételre indít. A technológia
logikája, a techno-logosz, valamint a kezeléséhez
szükséges technikus észjárás egykönnyen
a nem technikai természetû dolgok technikai értelmezéséhez
és mûködtetéséhez vezet. Ez a mûvészetben
veszélyes alternatívákat jelent: merõ látványosságra,
puszta dekorativitásra vagy agyonszofisztikált akadémizmusra
törekvést.
A distancia pátosza
Ezen a kiállításon az egyik ellenpéldát
Radák Eszter munkái képezik. A Londoni galériák
az interneten címû sorozatán interfészeket
látunk: kézzel festett felhasználói felületeket.
Nemcsak a megjelenítés módja, a médiumtechnika
jelenik meg így különös kontrasztban, hanem egyúttal
a mûvészet mai iparának reflexiója is látható
a táblakép tradicionális felületén. A
sorozat négy - vélhetõen esetlegesen - kiválasztott
londoni galéria honlapjának képét mutatja.
Ez a négy reprezentálja a galériák sokaságát,
a mûvészeti üzemág produkcióját
és piacának felhozatalát. A bõség halmazát.
Az átfordítás digitálisból analógba,
technikai képbõl festett képbe attól válik
hangsúlyossá, hogy a képek nem (hiper)realisztikus
igénnyel, de nem is jelzésszerû elnagyoltsággal
készültek. Így a pontos, részletgazdag megjelenítés
szándéka, valamint megfestettségüknek az ecsetkezelés
nyersesége révén történõ kinyilvánítása
egyaránt érvényre jut. Az átfordításnak
ez a gesztusa nem nélkülözi az iróniát,
ahogy a témaválasztás sem mentes az öniróniától.
Ez a festõi megközelítés, miközben nem
keveset tud a mûvészet iparáról, úgy
tekint a felhasználói felületekre, mint a romantika
mûvészei a frissen felfedezett tájakra. Így
paradox módon egyszerre tud innovatív és konzervatív
lenni: megújítja a festészet lehetõségeit
és megõrzi a hosszabb emlékezet számára
az egyébként tünékeny, legfeljebb néhány
hétig létezõ honlapok látványát.
Radák nem akármilyen hálózati felületet
választott festményei tárgyául: olyanokat,
amelyeken a mai mûvészet hagyományos "felhasználói
felületei", fehér kubusai, a galériák
jelennek meg - az új technológia közvetítésével.
A galériákban kiállított "tradicionális"
modern kifinomult ízléssel és nagy technikai tudással
készült web-oldalakon jelenik meg. A képsorozat ennek
az ellentétnek a komplex szövedékét teszik láthatóvá.
Azt, ahogy a mûvészet ipara forgalmazási stratégiák
és a médiumtechnológiák révén
behálózza, "keretek közé" helyezi,
megszelídíti és bekebelezi a modern mûvészet
primitivizmusát. Így válik a modern mûvészet
primitivizmusa a poszmodern egyik dekórumává.
Gyenis Tibor Cím nélküli fotósorozata
nemcsak a mûvészet iparához, hanem a mai népi/gépi
iparmûvészethez képest is a distancia pátoszát
mutatja. Színes képeinek emberalakjai nem függõlegesen
állnak természetes környezetben, hanem "be vannak
döntve", testük tengelye a vertikális tengellyel
hegyesszöget zár be. Ha nézõjük nem ismeri
Gyenis korábbi munkáit, ironikus test-alakításait,
a protézisekkel kiegészített és állványzatokkal
"megtámogatott" alakokról készült
fényképeit, akár közönséges kompjúter-készítménynek
is vélheti ezeket a felvételeket. Ám ez esetben sem
került sor hájtech-használatra; a különös
portrék is "támasztékokkal" készültek.
Egyszerû és elmés eszközökkel teremtik meg
a távolságot a képfelületek tetszõleges
kezelhetõségétõl, az új technológiák
kínálta képmanipulációktól -
a mai képvilágot meghatározó "népi
iparmûvészet" illuzionizmusától.
Egyszerûség,
absztrakció, komplexitás-redukció
Az egyszerûség, a primitivizmus nem pusztán a modernség
tradíciója az "art primitif" kultiválása
óta. Primitív az, ami kezdetleges, ami egyszerû. Az
egyszerûség pedig - a rendszerelmélet összetettség-értelmezése
szerint - a bonyolultság egyszerûsítéseként
írható le. Mint komplexitás-redukció
(Niklas Luhmann), mint az összetettség egyszerûvé
és áttekinthetõvé tétele, ami idõrõl
idõre elkerülhetetlen, mindegyre megújítandó
lépés. És ma megint idõszerû: elengedhetetlennek
tartom - mondja Fehér
Márta tudományfilozófus - ésszerû
belátás és morális felelôsségérzet
alapján bizonyos bonyolultságok lebontását.
A klasszikus modern múlt század eleji komplexitás-redukciója,
az absztrakció programja is ilyen volt. Idõszerûsége
a korabeli filozófiai tapasztalatban is megfogalmazódott
"az épkézláb, normális értelem
- így Wittgenstein - többé nem elég az élet
különleges követelményeihez. Annyira bonyolulttá
lett minden." A növekvõ komplexitásnak abban
a világában, amely körülvesz bennünket, ezért
is nélkülözhetelen az az egyszerûség, kezdetlegesség
és primitivitás, amivel a modern mûvészet sikerült
darabjaiban lehet találkozni. Ami persze nem pusztán primitív,
hanem a komplexitás gazdag tapasztalatából táplálkozó
belátáson alapul. Olyan egyszerûség, mely áttetszõvé
tudta tenni a komplexitás sokféleségét, kuszaságát
és érthetetlenségét.
A komplexitás redukálása azonban nem pusztán
egy mûvészi program, hanem elkerülhetetlen elmemûvelet,
amely nélkül nem tudnánk élni. "Ha mindazt,
ami a környezetünkben van, pontról pontra át kellene
ültetnünk az agyunkba - mondja Luhmann -, ezt nem lehetne
lebonyolítani, mivel nem lenne különbség az agyunk
és valami más között."
A komplexitást kutatja a tudomány is, mely leegyszerûsítéseivel,
absztrakcióival átláthatóvá teszi a
természet és társadalom szövedékét.
Eljárásmódja azonban nem mûvészi, hanem
módszeres, egzaktságra törekvõ, ellenõrizhetõ,
falszifikálható és diszkurzív. Ezért
elengedhetetlen, hogy mûvészet megõrizze "másnyelvû
dadogását és hebegését". A
csodálkozás, az értetlenség, a megdöbbenés
és a rákérdezés filozofikus képességét
és ebbõl eredõ, elsõ látásra
akár kommunikáció képtelennek tetszõ
megnyilatkozásmódját.
A két terület viszonya engem egyre inkább agyféltekéink
kapcsolatára emlékeztet. Az agykutatás újabb
felismerései nyomán egyre nyilvánvalóbb a
két hemiszféra majdhogynem a komplementaritásig menõ
különbözõsége - nemcsak más-más
típusú gondolkodás, de eltérõ perspektívák
és idõiségek is jellemzik a két féltekét.
És persze az együttmûködésük kiegyensúlyozásának
elképesztõen komplex rendszere. Ez már nem mondható
el mûvészet és tudomány közvetlen kapcsolatáról:
kevés kiábrándítóbb látvány
van a mûvészeti folyóiratok tudomány-tematikájú
összeállításainál. Fordítva is
hasonló a helyzet. Kiegyensúlyozásuk a kultúrában,
ha létrejön, nem ezen a szinten történik, hanem
közvetettebb, rejtettebb és kevésbé látványos
módon.
Keresés,
fürkészés, kilátás
A tudománnyal
való további összevetésre indít a modern
mûvészetet fenyegetõ, a Böhringer által
utolsóként említett veszély: "keresõ
és fürkészõ tartásának"
elvesztése is. A tudomány figyelme és tárgyválasztása
ui. éppen ellentétes ezzel: tárgyszerû, feladatra
orientált, funkcionális és fókuszált.
A mûvészi figyelem sokkal inkább ahhoz hasonlítható,
amit Freud ajánlott az analitikusnak a pszichoanalízis során:
tárgytalan, szórt, "lebegõ" figyelem. Az
így észlelõ, érzékelõ figyelem
azért is megkülönböztetett fontosságú
kultáránkban, mert "még mindig egy olyan
hagyomány bûvöletében élünk, amely
a pszichikai képességek rendszerét hierarchikusan
rendezte el és ennek során az 'érzékiséget',
azaz az észlelést az értelem és az ész
magasabb, reflektáló funkcióihoz képest alacsonyabb
pozícióba utalta."
A kiállításon ilyesfajta irányultságot"
mutat Gerhes Gábornak Az elmúlást veszélyeztetõ
hatások címû, "Talált rajz alapján
készült makett fotója". Ez a munka a félreesõ
szegletekre is felfigyelõ keresõ-gyûjtõ tevékenységbõl
keletkezett. A szélek észlelésébõl,
a grafikai "melléktermékek" szemrevételezésébõl.
(Az egyszerre tökéletesen hétköznapi és
teljesen ipari-technikai jellegû ábrázolások
észrevételét és egyszerû gesztusokkal
történõ transzformációját egyébként
mások is magas fokon mûvelik, pl. Eperjesi Ágnes,
akinek hasonló jellegû munkái hiányoztak a
kiaállításról.) Gerhes Az elmúlást
veszélyeztetõ hatások címû munkája
egyszersmind erre a mûvészi-mûgyûjtõ tevékenységre
is figyelemreméltóan reflektál. Ironikus címadása
a mûvészet nagyobb temporális távlatát
mintegy a fonákjáról veszi szemügyre.
Úgy tûnik, hogy az idõfázisok, az idõállapotok
közti átjáró kérdései nemcsak
a 2000. év miatt merülnek fel mûvészeti és mûvészeten
kívüli területeken egyaránt. A jelen növekvõ
"sûrûsödésével" egyidejûleg az aktuális
pillanatból történõ "kilátás"
igénye is növekszik: mind az idõ mikrostruktúrái,
mint pedig nagyobb léptékei irányában.
Az elõbbire talán Bill Viola video-mûvész munkássága
a legjobb példa. Viola az idõvel dolgozik: az idõvel
mint nyersanyaggal. Mûveivel a mindennapitól eltérõ
idõ-távlatokat hoz létre, és tesz mások
számára megtapasztalhatóvá. Olykor egészen
egyszerû, már-már primitív módon. Újabb
videoinstallációiban - a mozdulatlansághoz szinte
az észrevétlenségig közeli - elemi mozgásokat
mutat. Ezekben az álló- és a mozgókép
határán lévõ munkákban egy pár
perces mozdulatsor fél napnyira lassítva, az idõ
szegmenseire széthúzva tûnik fel. Egy régebbi,
He Weeps for You címû mûvében pedig egy
vízcsepp lassú keletkezésének, a benne kibontakozó
világ képének, majd lecseppenésének
"idõtlen" folyamatát mutatja be. Méghozzá
úgy, hogy a közvetlenül megtapasztalható "cseppnyi"
mikrotörténések sorozatát médiumok közvetítésével
felerõsíti: vizuálisan - kamerával-monitorral
- felnagyítja, akusztikusan pedig - egy dobnak a csöpögõ
csap alá helyezésével - felerõsíti.
Viola azt mondja egy beszélgetésben, hogy "sürgetô
követelmény az idôrôl mûvészeti kontextusban
elgondolkodni, mivel az emberek számára az idô elsôdleges
anyaggá válik. A 20. századra visszatekintve csodálkozni
fognak, milyen kevéssé gondolkodtak el akkoriban az idôrôl,
mivel a következô század a világot fôként
mozgóképek révén fogja észlelni. Az
információk, az észleletek és az idô
mozgásával lesz dolgunk."
A Millennium és
az idõ mélye
Az új évezreddel
megnyíló távlatban az idõ, a mulandóság
és a tartósság kérdése is új
megvilágításban mutatkozik. A közelmúltban
több olyan nagyszabású projektum kidolgozására
került sor, amelyek több száz, sõt több ezer
évnyi fennállásra és mûködtetésre
terveznek. Ilyen Herner János és Janáky István
Idõkerék elnevezésû, egy óriási
homokóra felállításának és mûködtetésének
(az ezredfordulóra elkészíteni tervezett, de mindmáig
megvalósulatlan) terve. Továbbá az 1996-ban létrehozott
Long Now alapítvány, mely már a megvalósulás
egyik közbensõ fázisában van. A Hosszú
Most alkotói egy 10 000 évig mûködõképes
óramûvet és egy hozzá kapcsolódó
könyvtárat szándékoznak létrehozni. (Az
óramû idõálló fémbõl való,
mintegy kétméteres prototípusa már elkészült.)
A mechanikus óramûvet évente egyszer kell "felhúzni",
számlapja a következõ évezredek viszonylatában
mutatja az "idõt". (A 2000. évforduló tanulságai
alapján az egyik alapító, Stewart Brand azt javasolja,
hogy a dátumot mostantól a 02001. formában
írjuk.) E mû kapcsán - mint arra könyvében
Brand is rámutat - az idõ nagy léptékei, történelmen
túli, mitikus dimenziói is "reális" távlatba
kerülnek. De nemcsak ennek az évezredekre tervezett mûnek
az esetében merülnek fel az idõ ilyen mélységei,
hanem egy másik, a 10 000 év magány (munka)címet
viselõ projektum esetében is. Ez nem annyira irodalmi, mint
amennyire Marquez Száz év magányára
utaló címébõl sejthetõ. És még
az elõbbinél is kevésbé mûvészi
indítékból született, amit az is jelez, hogy
az Egyesült Államok szenátusa nem éppen mecénási
összeget, hanem közel kétmilliárd dollárt
szán rá. A nagy mû középpontjában
ugyanis az idõ áll, méghozzá abban a sajátos
vetületében, ami a felezõidõ fogalmában
fejezõdik ki: Az új-mexikói Carlsbad közelében
kialakítandó atomhulladék-temetõrõl
van szó, és a benne elhelyezendõ hasadóanyag
felezési ideje 10 000 év!
Egy ilyen atomtemetõ létrehozása gyakorlati, ill.
ökológiai és mérnöki problémának
tûnik. Ám koncepciójának kialakítása
során egyre súlyosabb és egyre nehezebben megválaszolható
kérdések merültek fel, s ezek közül nem egy
találkozik a (képzõ)mûvészet problematikájával.
Az elõmunkálatok eddigi tanulságait összefogalaló
jelentés szerint az alapkérdés az, hogy miként
lehet a következõ 10 000 éven keresztül
kommunikálni a jövõvel. A bizottság tudós
tagjai számára világossá vált, hogy
ez feltehetõen az idõ szakadékain át vezet,
ezért aztán két jövõ-verzióval
számolnak. Az elsõ szerint a kulturális kontinuitás
megszakad. A másik változat a folyamatos fejlõdéssel
számol, ez egyszerûen az USA forever néven
fut...
S ha mégoly nehéz is az örökké fennálló
Egyesült Államok létét elképzelni, az
igazán fogas kérdések az elsõ változatnál
merülnek föl. A futurumba nyúló Deep Time,
a mély idõ ugyanis az a terület, amelyrõl
az embernek csak a mély múltból és
a metafizikai mélységekbõl eredõ tudása
van, s ez kevésbé funkcionalizálható az építmény
tervezése kapcsán. És ezen a ponton merülnek
föl a projekttel kapcsolatos mûvészeti kérdések:
a szakértõk ui. csak kb. 2000 évre becsülik
egy jelrendszer érthetõségét. Ezért
olyat kell kialakítani, amely ezen idõhatáron túlmenõen
biztosítja azt, hogy értelmes lények értelmezni
tudják a veszélyre utaló jeleket. (A sugárveszély
ma használatos jele ugyanis egykönnyen kultikus jelnek, egy
"hajócsavart" kultiváló nép szimbólumának
vélhetõ...) Ezért aztán annak az egyszerû,
régi alapelvnek az elfogadására jutottak, amely minden
monumentális mûvészet közös jellemzõje,
hogy az építménynek nagynak és jelentõsnek
kell lennie, akárcsak a piramisoknak, vagy a Stonehenge-i építménynek...
Kétségtelen, hogy a Millennium legnagyobb mûve ez
az építmény lesz, mely indítékaiban
ugyan szöges ellentéte, monumentalitásában mégis
méltó párja a neolitikum nagy kõsíremlékeinek.
Ahogy a jelent, úgy az építmény létrehozását
is a materiális probléma metafizikaivá válásának
paradoxona jellemzi, hasonlóképpen paradox az a jövõ,
melynek e mû elébe néz. Az ezzel kapcsolatos alapkérdést
a kutatócsoport egyik tagja a következõképpen
fogalmazta meg: "Hogyan lehetünk bizonyosak abban, hogy jelölésünket
nem mûvészetnek fogják-e tartani?" Aminél
már csak az a kérdés fogósabb, hogy a mostanság
mûvészetnek szánt mûveket majdan minek fogják
tartani.
|