Szövevényes ösvényeken: Bruce Chatwin, Photograph
"Sosem láttam Chatwinnél fényképezõgépet."
- írja barátja, Roberto Calasso, a Chatwin képeit
tartalmazó album bevezetõjében. Bizonyára
ezért is került az általa válogatott képanyag
alcímébe a "fotográfus" megjelölés.
Mert Chatwin nem fényíróként, hanem elsõsorban
íróként vált ismertté: Ennek ellenére,
nehezen felülmúlható gazdagságuknál fogva,
fotói legjobb könyveivel vetekszenek. Noha Chatwin régészeti
tanulmányokat folytott, mûködött kiállításrendezõként,
volt a Sotheby,s szakértõje, kutatta a "nomád
alternatíva" antropológiáját, elsõsorban
mégiscsak utazó volt. Méghozzá olyan formátumú,
hogy a század második felében alig akad hozzá
fogható. Nem pusztán azért, mert viszonylag rövid
élete (1940 - 1989) alatt a Föld szinte valamennyi országát
bejárta, hanem azért, ahogyan utazásai során
a világot járta, színtereit szemlélte, és
észleleteirõl számot adott.
Chatwin már kisgyerekkeként is a vándoréletre
kapott felkészítést: "Emlékszem elsõ
öt évem fantasztikus otthontalanságára. Apám
a haditengerészetnél szolgált, a tengeren. Anyám
és én keresztül-kasul utaztuk vonattal a háborútól
sújtott Angliát és rokonokat, barátokat látogattunk.
Otthonunk, amennyiben egyáltalán annak nevezhetõ,
egy erõs fekete bõrönd volt. "
Cm nemcsak gyerekkora, de családjának múltba veszõ
története is a vándorlétre predesztinálta:
egy rokona etimológiája szerint nevük az angolszász
chette-wynde, kanyargós ösvények kifejezésbõl
ered. Világjáró vonzalmainak értelmezésében
azonban ennél még messzebb, az emberi elõtörténetig
ment vissza. A vándor létállapotról, pontosabban
annak máig létezõ maradványáról,
a "nomád alternatíváról" Calasso
szerint mindig úgy beszélt, ahogyan a középkori
teológusok a Szentháromságról. E tekintetben,
a teoretikusan is jól tájékozodó utazóra
a hetvenes évek évek francia filozófiája hatott:
Gilles Deleuze gondolkodásában a nomád felstilizált
alakja az egyre komplexebb szociális szövedékbe integrálódott
emberi létmód alternatívájaként jelent
meg. Maurice Blanchot pedig a "nomád igazságot"
az emberi egzisztencia adottságának tekinti: "minden
idõben készen kell állnunk, hogy útra keljünk,
mert eltávolodni (elmenni) olyan követelmény, amely
alól nem vonhatjuk ki magunkat, ha meg akarjuk õrizni az
igazsághoz való viszonyulás képességét.
A kiszakadás követelménye a nomád igazság
igenlése."
Catwin - a tudományos kutatástól, az utinaplón
át a regényig terjedõ - tudósításaiban
a világpolgári tágasság perspektíváját
a tárgyához közel hajló kutató érdeklõdésével
egyesítette. A Szövevényes ösvényekbõl
az derül ki, hogy ez a látásmód nem korlátozódik
írásaira, hanem képeire is jellemzõ. Nem az
"egzotikus" témák katalógusának
bõvített kiadását készítette,
jóllehet ritkán látott vidékek, lények
és formák tûnnek fel a leggyakrabban a fotókon:
hol patagóniai angol parasztok portréival és Angliát
idézõ környezetükkel találkozni, hol pedig
olyan nyugat-afrikai házfalakkal, melyek színeit, faktúráját
az absztrakt expresszionisták is megirigyelték volna. De
látható köztük, fekete-fehérben, egy világvégi
vasutállomás, színesben pedig egy óriáskerék
Pakisztán valamelyik városában, a díszítés
lokális kolorjával, melynél fogva mintha máris
a 7. pardicsomba emelné utasait.
Vannak persze igazi egzotikumok (azaz más zoológiájú
égövek élõlényeirõl készült
képek) is, dél-amerikai kutyák, egy hihetetlen tekintetû
jak a Himalájában. Aztán egy denevérbarlang
Jáván, a falán kapaszkodó állatok tömkelegével,
alattuk pedig a különös, vastag guánóval
borított oltárok. És persze tájak, emberek
és mûvek: a mostanában utazók által
aligha látogatott afganisztáni hegyek és a köztük
megbúvó minaretek. Hosszú lebernyegekbe burkolódzó
tuaregek, fejedelmi tartással, amihez fogható már
a különféle királyképzõk, kings
college-ek koronára esélyes növendékei sem képesek
felmutatni. Továbbá olyan kuriózumok, mint a tervureni
Musée royal de l Afrique Central klasszicista mintákat követõ
szerecsenszobrai.
Cm a képekre korántsem kizárólag az orientalizmus
esztétikája jellemzõ; az elhagyott, romos orosz templomok
éppannyira felkeltették Chatwin érdeklõdését,
mint a szovjet életvilág nyugati szem számára
már korábban is lenyûgözõ díszletei:
Chatwin a hatvanas években meglátta egy bolti cégér
hervadt késõmodern báját, melyben a festõ
bátorságából még futurista idézetekre
is futotta, s mely ma akár korai posztmodernként is élvezhetõ.
Egyáltalán: mûvészetben képzett emberként
mûvelte is a képzõmûvésztet. Ha nem is
"festett" a fotóapparátus fényével,
olyan látószögeket, kivágatokat és fényviszonyokat
talált, ahonnan tárgyai sosemlátott arculatukat tárják
fel. Ezek olykor puszta felületek: egy sztupa szokatlan gazdagon
strukturált fala ; egy perui kõsivatag piros-pöttyös
mintázata, vagy színes csadorok sora egy közel-keleti
piacon.
Ezek az elkülönült, önmagukban is megálló
képek ugyanakkor egy élet filmsávjának különbözõ
szegleteit képezik. Az utazó életfilmjének
egy-egy villanását, az életút vándorának
vonulását. Chatwin tudta, hogy mihez képest van állandó
elmozdulásban: "A vándorlás folyamata fizikai
és szellemi jóérzéssal jár, míg
a tartós helybenmaradás monotóniája, vagy
a szabályos munkat olyan mintázatokat szõ az agyba,
melyek csüggedtséget és a személyes elégtelenség
érzetét keltik. Mindannak java, amit az etológusok
"agressziónak" neveznek, nem más, mint dühödt
válasz a frusztráló beszûkültségre.
Az ember igaz hona nem a ház, hanem az út, és maga
az élet egy utazás, amelyet lábon kell megtenni."
Az utazó "nomád alternatíváját"
persze ellenpontozza a tapasztalat, hogy az ember mindig is úton
van; saját életútján nem kevésbé,
mint az összes földlakóval közös kozmikus kiránduláson.
(Verschlungene Pfade. Hanser Verlag, München, 1999.)
|