Színterek vándoraként: Kelényi Béla
útjai
Képek létrehozásához ma nagy elszántság
kell. E képiséggel elárasztott világból
nem vezetnek bejárt utak a képek forrásvidékeihez.
A múlt képei muzeális szigethajók mélyeibe
zsúfolva úsznak. Készítõiknek a megjelenítés
és az ábrázolás érvényébe
vetett hitét letûnt korok ereje éltette. Egy megfeszített
test, a pillanat kivételességét tudó arc,
a képablak keretei között föltáruló
táj képe a belátás és a megnyilatkozás
magaslataként állt egykor nézõi elõtt.
A képek mai özönében nem nyílnak ilyen
kilátások. A technicizált képiség,
s vele a realizmus diadala a kép tilalmának kérdését
új összefüggésben veti fel.
A látható és láthatatlan kérdése
legszemélyesebb vetületben minden ember számára
saját lénye, valamint képmása kérdésében
jelentkezik. Képmásunk, tükrözött önképünk
ma ezer és ezer pillanatban, a legváltozatosabb helyzetekben
kerül elénk. A tükrözõ felületekrõl,
fényvisszaverõ burkolatokról, a mesterséges
táj ornamenseirõl tükör-másunk hol élesen,
hol torzan-homályosan lép elõ. Az utcák tükörfalai
közt képmásaink erdejében járunk. E civilizatorikus
falazatok közepette a reflexió nem pusztán a gondolkodás
el- és visszairamodó pályájának ívét
írja le, hanem állandóan önmagunkra, önnön
látványunkra és kinézetünkre emlékeztet.
Testünk képei, tükrözõdései ezért
is nyernek egyre nagyobb teret személyünk belsõ nézetéhez
képest. A hangsúlyeltolódás az ön-tudat
terén is szembetûnõ: az ember öntudatának
kárára a technizált kultúra tükreiben
megmutatkozó önképek uralkodtak el. Önnön
testének látványát ma mindenki képként
megjelenített testek látványával kényszerül
összevetni.
Ezzel egyidejûleg a belsõ emberi nézõpont egyre
elvontabbá, fogalmibbá és pontszerûbbé
vált. Régmúlt korok emberei legbensõbb lényüket
a lélek (és olykor a szív) szavában
ragadták meg. A ma közkeletû "én" megnevezésben
nyelvileg és szemléletesen mutatkozik meg ez a redukció.
A korábbi megnevezések még hordozták azt a
köteléket is, ami az embert a világhoz fûzte.
Az "én", a puszta személyes névmás
csak a grammatikai, és - az átpszichologizált - pszichikai
térben hordoz jelentést.
Az ember lénye ugyanakkor a képmáson és az
énen túl - igaz, az öntudat határára
szorítva - az árnyban is megjelenik valamiképpen.
Az árny az ember lényének a halál határfaláról
visszatekintõ képe. Elmosódottságában
mintha a tükörkép és az én között
állna: az elõbbinél élettelenebb, az utóbbinál
kiterjedtebb és körülhatárolatlanabb, de elválaszthatatlanul
az ember lényéhez tartozó.
Kelényi munkáiban ezzel a hármas nézetrendszerrel
találkozunk. Lírai szövegeiben mindvégig a test
és a tér környezõ alakzatai közötti
vonatkozások, a színtereken át- és visszajáró
megfigyelõ emlék-képmásai tûnnek fel.*
Szüntelenül tovamozduló nézõpontról
rögzített látványegyüttes ez: elemi tárgyak,
a tér alapformái, zárt és nyitott színterek,
az átvezetés nyiladékai: kapuk, ajtók, térközök,
a hely és az idõ rései, a múlt és a
jövõ közé hidat verõ elmozdulás.
Az élet legszemélyesebb nézetei a halott formákba
öltözõ változás, az ismétlõdés
köreit rovó idõ háttere elõtt jelennek
meg.
Kelényi képzõmûvészeti határjárásai
is erre a tájékra vezetnek.** A
mûfajok sokaságában megjelenített ábrázolások
a költõi szövegekben is tapasztalható "belsõ
szem" képi vetületei; anyag- és közegváltozatai.
Számos variációban tárja fel a test helyzeteit,
a mozdulatok különbözõ és mégis egymásra
rétegezõdõ idõfázisait; a testek és
a terek viszonyát. Így méri fel a változandóság
tükrében a változhatatlant. A változatlan vetületében
a változás viszonylagosságát.
* Helyén. Bp.,1987.
Dél / idõ. Párizs-Bécs-Budapest, 1993.
Valahogy mindig el. Bp. 1998.
** Tillmann J.A.: A határjárás
szertartásrendje. UJ SYMPOSION 1988/1.
|