Késõújkori keretek között
A képeken nincs
semmi különös. Az utóbbi Whitney Biennalén
kiállított munkák közül mégis kiemelkedik
ez a két fekete-fehér fénykép, jóllehet
semmiféle rettentõ vagy felemelõ esemény sem
látszik rajtuk: két közönséges portré,
egy ázsiai nõ és egy európai kisgyerek. És
mégis a legkülönösebb képek közé
tartoznak ezek az egyszerû és életlen fotográfiák.
Tárgyuk különös láttatása - a kivágat
és a kidolgozás - révén kiemelkednek a technikai
képek tengerébõl. John Schabel képei névtelen
embereket mutatnak - méghozzá úgy, ahogy repülõgépek
ablakain keresztül látszanak. Az ablakok kicsinyek és
sarkaiknál lekerekítettek; így képesek ellenállni
a tízezer méteres magasságban fellépõ
alul-, ill. túlnyomás erejének. Az embereket keretek
közé fogó ablakok azonban a képeknek csak a
középsõ negyedét töltik ki. A fotográfus
úgy választotta meg a kivágatot, hogy a képmezõ
felületét túlnyomórészt a gép
burkolatának jellegtelen szürkesége borítja.
Az alakok ezáltal régi portrékra emlékeztetõ,
széles és hangsúlyos keretek között jelennek
meg. Ez a fajta keretezettség éppoly kevéssé
jellemzõ a modern képzõmûvészetre, mint
a mai technikai képek világára, hiszen a klasszikus
modern a "kereteken kívül", a hagyomány kereteit
feszámolva bontakozott ki, a képtechnológiák
logikáját pedig mintha a horror vacui, a minél teljesebb
felületkitöltés határozná meg. Schabel
keretei azonban nem pusztán a klasszikus, Georg Simmel megfogalmazta
rendeltetés jegyeit mutatják (a képkeret a feltétlen
lezárás, amely a kifelé irányuló közömbösséget
és védekezést, valamint a befelé irányuló
egységesítõ összefogást jeleníti
meg). Képein az emberek nem egyszerûen a képkeretektõl
behatárolva, hanem jelenünk, a késõújkor
keretei között jelennek meg.
Az alakokat közrefogó csúcstechnológia éppoly
mértékben a mindennapok része, mint ahogy a 17. századi
németalföldi portrék háttereiben megjenõ
nagy üvegablakok voltak. A korabeli polgári világnak
akkor hétköznapivá vált fényûzése,
arányait tekintve megfelel a mai, hozzávetõlegesen
ötévenként megduplázódó légiforgalom
luxusának. A korok és hátterek különbözõségén
túlmenõen ezek a fényképek a keretek növekvõ
szerepére is rámutatnak; arra, hogy miközben egyre
kizárólagosabb hordozóivá válnak a
legelemibb életfeltéleknek, azzal arányosan határolják
be, szorítják egyre inkább szûkös kereteik közé
életünket.
A technológiák kétségtelen szárnyat
adnak vágyainknak. De nemcsak valóra váltják
kollektív vágyálmainkat, hanem saját logikájuk
szerint transzformálják és el is torzítják
azokat. Ez talán éppen a repülés vágyának
és megvalósulásának történetében
mutatkozik meg a legélesebben. Kétségkívül
nem repülhetünk anélkül, hogy elõzetesen
ne álmodoznánk a repülésrõl (Stanislaw
Lem). Ez a vágyakozás elõször Daidalosz és
Ikarosz mítoszában öltött határozott alakot.
De nemcsak archaikus és antik elõzmények, hanem -
mint az Galántai Zoltán: A csattogószárnyas
repülõgépek története címû
könyvébõl megtudható: - az egész középkoron,
sõt még az újkor elsõ századain is
végigvonul a repülõ hajó eszméje, ami
azért is fontos a számunkra, mert bizonyos mértékig
hozzászoktatta az embereket a repülés gondolatához.
Ám ez alatt korántsem a mai légijármûveken
történõ utazást értették, hanem
a szabad szárnyalás valamilyen válfaját. A
madarak röptéhez hasonló szabadságfokot, melyben
nemcsak a levegõégbe, hanem azon túlmenõen
transzcendens dimenziókba is emelkedni vágyott az ember,
méghozzá önteste erejébõl.
Alighanem a szárnyalásnak ez az egyszerre metabolikus és
metafizikus jellege magyarázza azt is, hogy miért maradt
oly sokáig meghatározó a repülési tervekben
a madarak szárnyalásának képe. Még
a középkori kísérletezõk kései,
futurista leszármazottja, az orosz Tatlin is mint madárfiókákra
gondolt a jövõben szárnyra kelõ embergyerekekre,
amikor ezt írta: ha ugyanannyi Letatlint (vagyis általa
tervezett izomerejû ornithoptert) fogunk csinálni, mint
ahány Thonet-széket, akkor majd a gyerekeknek nyolc éves
korban el kell kezdeni a repülést tanulni...
És egy méltatója, Rahtanov is úgy vélte,
hogy a repülõeszköz csak az emberi mozgás más
eszközökkel történõ meghosszabbítása
lesz. Szerinte ui. a Letatlinban elhelyezkedõ személy
úgy fog feküdni, mint úszó a vízen. És
úgy fogja a repülést is irányítani. Akárcsak
úszás közben, úgy fogja kezét és
lábát mozgatni...
A repülés elõtörténetének hajmeresztõ
elképzelésekben és kísérletekben bõvelkedõ
történetén végigtekintve könnyen adódik
az a belátás, amire egy középkori filozófus
jutott, aki szerint ha az ember repülhetne, akkor lennének
szárnyai. Aquinói Szent Tamásnak ez a következtetése
még ma, a repülés tömegessé válása
idején sem vált érvénytelenné, mivel
a légiközlekedést mégsem lehet minden további
nélkül a szárnyra kelésnek tekinteni.
A szárnyalás évezredes szándékát
a mai légi utazástól egy világ választja
el. Ez a világnyi válaszfal John Schabel képein megmutatkozik:
az utasokon a felemelkedés semmiféle testi vagy lelki jelei
sem észlelhetõk. A gépekben az utasok beövezve
ülnek, a székeikhez szegezve tesznek-vesznek, esznek-isznak,
maguk elé merednek. Nem utazás, hanem a testek transzportálása
történik. Ezért is mondja Paul Virilio, hogy a jármûben
ülõ valójában nem utazó, hanem inkább
egy olyan ember, akit mintegy csomagként küldenek. A felnõttek
általában fegyelmezetten viselik a légi csomagszállítást,
legfeljebb kicsit élénkebben csevegnek, újságjaikba
temetkeznek, vagy csendben maguk elé merednek. Tudomásul
veszik ezeket a kereteket, a képen csak a kisgyerek tapad az ablaküveghez.
Nemcsak kinéz, hanem még törekszik is kifelé:
a technikai magzatburkon túlra.
|