A megnyitás mûvészete
Minyó Szert a Ligetben avagy a
médium metafizikája
Nincs abban semmi különös, ha valaki felpattan a bringájára,
bekapcsolja a dinamót és nekiindul a sötétnek.
Különössé akkor válik ez a hétköznapi
mûvelet, ha egy épület zárt és elsötétített
belsõ terében történik mindez, és a kerékpár
valóban az, ami (nem ún. szobabicikli, edzõgép,
stb.). A beltéri bringás mindazonáltal nem körbe-körbe
jár, hanem egy állványzaton teker, ami kissé
megemeli a meghajtott kereket, hogy az áramfejlesztõ zavartalanul
mûködhessen, a lámpa bevilágíthassa az elõtte
nyíló teret. Némileg más megvilágításba
kerül ez a tevékenység akkor, ha minderre egy kiállítás
megnyitóján kerül sor. Méginkább sajátos
színezetet kap azáltal, hogy az így fejlesztett fény
a falra vetül, hogy ott, az elõzetesen emulzióval fényérzékennyé
tett felületet - egy eléje helyezett negatívon keresztül
- világítsa meg.
Az irónia
irányfénye
Mindezen elemek Minyó Szert mûveiben már korábban
is megjelentek. Az általa kikísérletezett vegyszer
különbözõ változatait már több
mint egy évtizede viszi fel különbözõ tárgyakra,
hogy képeket jelenítsen meg rajtuk. A technikai képkészítés
zsákutcáit messzirõl elkerüli. Úgy tûnik,
ebben tévedhetetlen iránytûként szolgál
számára az irónia. ("A szerszám iróniája
a kézzel szemben, mely a szerszámot irányítani
véli; a valóságban meglévô ezerféle
részlet iróniája az elkapkodott és tudatosan
valótlan szintézisekkel szemben." / Hoffmanstahl
/ ) Az irónia nála nemcsak a témák szinte
mindegyikében - egy vegytisztitó kirakatának kitömött
libái, a félhomályos kocsmaasztal, vagy a bemozdult
biliárdjátékos esetében - érzékelhetõ:
a közegbõl is következik. Egy fénykép ugyanis
elkészültével - elõhívással és
rögzítésével - máris idézõjelek
közé kerül. Enyhén szólva nem azonos azzal,
aminek látszik. A kép közeget váltott: kikerült
a szem mögötti környezetébõl, az érzékelés
és a képzelõerõ elevenségébõl.
Ez a változás jellegét és jelentését
viszonylagossá, a viszonyok és vonatkozások függvényévé
teszi. Az idézõjeleket elõször a technika, a
készülék teszi a kép köré: azáltal,
hogy kiemeli és különállóan nézhetõvé
teszi, megkettõzi és másolattá változtatja
a bennünk élõ képet.
Szert képei idézetszerûségét azáltal
is fokozza, hogy témáit szaggatott és elmosódott
körvonalak közé helyezi (esetlegesen felhordott fényérzékeny
anyagot alkalmaz), és szokatlan felületeken jeleníti
meg. Így aztán nem is nagyon keltik fénykép
benyomását, mert a felületeken mindig az anyagot felvivõ
eszköz, az ecset nyoma a meghatározó: ellentétben
a fotótechnikában eleve adott, tökéletesnek
tetszõ megjelenítéssel (éles képhatárok,
egyöntetûség, geometrikus alapformák, stb.) a kéz
mozgása, az ecset szálazottsága, a vonások
ívének esetlegessége, a megcsúszások,
és a nyomukban keletkezõ kihagyások meghatározóak.
Ezért aztán nem egykönnyen behatárolható
a mûfajuk: a fotó és a festmény közt, mintegy
félúton helyezkednek el - ami persze valamelyest következik
abból, hogy alkotójuk mindkét mûfajt egyaránt
mûveli.
Szertnél a kerékpár nem csak fénybicikliként
funkcionál, hanem képeinek egyik alaptémája.
Ez a régi évjáratú jármû már
nem úri passzió és még nem szabadidõs
szórakozóeszköz (soksebességes hegyibicikli),
hanem hétköznapi szállítóeszköz.
A kerékpár /a kétkerekû (bi-cikli), bringa, caj/
az utolsóként letelepült európai lovas nomádok
modern paripája. A lótól - és méginkább
a lovaglástól - való elszakítottság
után visszaszállás a nyeregbe. Nem nemesi kiváltság,
hanem már-már paraszti privilégium. Ám a nyereg
alatt nem élõ lény, hanem gyáripari tárgy,
nem ló, hanem csak 'szamár'. A szegények hátasa,
akárcsak máshol és máskor a szamár.
Ezért is találhatott rájuk a múlt század
utolsó negyedében még úton-útfélen:
falusi kocsmák, boltok és kerítések elõtt.
A fényérzékeny emulziót nem a Ligetben vitte
fel elõször a galéria falára; erre 1991-es, Tûzoltó
utcai kiállításán került sor az egyik
oldalsó teremben. Ott azonban még nem volt fénybicikli,
és a megnyitó sem vált különösebben
hangsúlyossá.
A megnyitás
A megnyitás nem csak a sakkban lehet nagy jelentõséggel
bíró, akár a játék végkimenetelét
is eldöntõ lépés. A galériában,
a modern mûvészet legsajátabb médiumában
erre elõször Marcel Duchamp mutatott példát,
aki a sakkban sem volt kifejezetten járatlan. A Mérföldnyi
madzag (Mile of Strings, 1942.) címû installációjával
egy kiállítóteremben mutatta be, milyen jelentékennyé,
sõt, egyenesen elkerülhetetlenné válhat a megnyitás
mûvészete. A csoportos bemutatóra sûrû
hálót feszített a képek, falak, paravánok,
a mennyezet és a padlózat különbözõ
pontjai közé. Duchamp a madzaggal olyannyira behálózta
a galériát, hogy a látogatók csak hajladozva
és botladozva tudtak a kiállított mûvekhez
eljutni. Ez a new yorki (First Papers of Surrealism) kiállítás
nem az ott bemutatott mûvek, hanem Duchamp hozzájárulása
miatt híresült el.
A kiállítóhelyiséget majdhogynem bejárhatatlanná
változtató, ugyanakkor annak terét a kiállítás
tárgyává tevõ gesztusa magára a megnyitóra
összpontosult. Nem ez volt Duchamp egyetlen olyan munkája,
mely a mûvészet intézményeibõl nyeri
inspirációját és azokra is irányul.
Akárcsak ready made-jei, ez is a hely és a szcéna
szellemének, a kiállításlátogató
közönség és szokásainak, egyáltalán
a mûvészet 'mûködésének' mélyreható
ismeretérõl, a megnyitás meghatározó
voltáról tanuskodik - arról, hogy installációjának
hatása a pillanat elsõségébõl nyeri
erejét. Kétszer nem lehet ugyanazt a forrást
fakasztani. A behálózás meghökkentõ ereje
csak egyszer, a megnyitón fejti ki teljes hatását,
azt követõen híre megy, számítanak rá,
ereje alábbhagy, elenyészik.
"A 20. század huszas éveitõl a hetvenesekig
terjedõ idõszakban a galéria története
éppoly karakterisztikus, mint az a mûvészet, amely
bemutatásra kerül benne." - állapítja
meg Brian O'Doherty a fehér kubusról szóló
esszéjében. A modern mûvészet alapvetõ
intézménye a kiállítótér és
a megnyitó, az új mûvészet megmutatkozásának
kitüntetett helye és közegének elsõdleges
eseménye. Duchamp erre figyelt fel, és munkáival
elsõként reflektált mindkettõre. Korai és
közismert a Forrás esete: egy gyáripari tárgynak,
a piszoárnak mûtárggyá emelkedése -
a mûvészet kontextusában. E formás 'forrás'
legendás esete a modern mûvészet eredetmítoszainak
egyike. A példátlanul elhíresült piszoár
meghökkentõ potenciálja majd' száz év
múltán is hatékony, és ez némiképpen
elhomályosítja azt a körülményt, amelynek
hírességét köszönheti. Ezzel ugyanis Duchamp
a képzõmûvészet közegében elõször
tette beláthatóvá a környezõ tényezõk
tartalomteremtõ erejét ("context becomes content").
Ezt követõ hasonló gesztusai (Palackszárító,
stb.), továbbá más mûvészeknek a kiállítótéri
környezetet tematizáló késõbbi munkái
nyomán nyilvánvalóvá vált, hogy a galéria
korántsem 'semleges', sõt, nagyon is 'telített'tér:
"Olyannyira hatalmasak e téren belül az érzékelhetõ
erõterek - írja O'Doherty -, hogy kikerülve
belõle a mûvészet visszaeshet a világiságba,
és megfordítva: egy tárgy mûtárggyá
válik olyan térben, melyben hatalmas mûvészeti
gondolatok összpontosulnak rá. Valójában a tárgy
gyakran csak médiumként szolgál ahhoz, hogy általa
ezek az eszmék ismertté váljanak és a diskurzusnak
felkínálkozzanak."
Duchamp késõbbi, és kevésbé ismert,
1200 szeneszsák (1200 Bags of Coal, 1938.) címû
installációjában szeneszsákokkal borította
be a csoportos kiállításnak helyt adó galéria
menyezetét. Ezzel a mûvével ugyan nem szólított
fel arra, hogy " változtasd meg éltedet" (Rilke),
csak arra indította a nézõket, hogy változtassák
meg nézetüket: a szokásosnál kissé magasabbra
emeljék tekintetüket. Méghozzá legalább
két értelemben. Az addig leginkább lent lévõnek
föntivé történõ átfordításával
rámutatott a kiállítótér addig tekintetbe
nem vett részére: arra az addig fel nem használt
felületre, amely a kiállítóterek padlózatai
és oldalfalai fölött húzódik - és
lezárja azt. "Ennek az inverziónak a révén
- írja O'Doherty - egy mûvész elõször
rendelt alá egy teljes galéria-teret egy gesztusnak.Az általa
felfedezett kontextus nyomán egy sor gesztus következett,
melyek a galériát mint zárt egészet és
manipulált esztétikai mérõmûszert fejlesztették
tovább."
A hatvanas évek mûvészetének egyik fõ
vonulatát médiumainak reflexiója képezte.
Ennek során a képalkotás különféle
helyzetei, hordozói és eljárásai, a tárgykészítés
technológiái és a téralakítás
mûveletei kerültek az alkotók érdeklõdésének
középpontjába. Duchamp nyomán más mûvészek
is készítettek olyan munkákat, amelyek a kiállítótérre
vagy megnyitására irányultak. A szociális
és szellemi energiákkal telített, ám mégis
üres fehér kocka paradox voltára leginkább
az a két, polárisan ellentétes mûvészi
gesztus mutatott rá, amely Arman, illetve Yves Klein nevéhez
kötõdik. Elõbbi a kiállítótér
telítettségét tette beláthatóvá
azáltal, hogy a menyezetig feltöltött egy egész
galériát közönséges lomokkal (La Plein,
1960.). Yves Klein pedig az üres galériatérben egy
üres kiállítószekrényt elhelyezve magát
az ürességet állította a fehér kocka
középpontjába (La Vide, 1962.).
Daniel Buren pedig a galériatér és a megnyitás
problémájára úgy reflektált, hogy egy
kiállítóterem bejáratát borította
be csíkos strandvászon-mintájával (Galleria
Apollinaire, 1968.), és tette ezáltal lehetetlenné
a bejutást oda. A galéria paradoxonát azonban a végsõkig
alighanem Robert Barry élezte, amikor "A kiállítás
idején a galéria zárva tart" címû
és tartalmú konceptuális munkáját egy
folyóiratban közreadta, majd egy évre rá egy
los angeles-i galériának a kiállítás
idején (3 hétig) történõ zárva
tartásával meg is valósította.
Azzal párhuzamosan, ahogy egyre több mûvészi munka
magát a galéria terét és médium-jellegét
tette kiállítás és kontempláció
tárgyává, a 6o-as évek elejétõl
kezdõdõen performanszok és mûvészeti akciók
magát az eseményt emelték a galéria közegében
mûvészetté.
A figyelem fókuszában
Elõzményeihez képest Minyó Szert megnyitójának
utolérhetetlen újdonsága az, hogy az esemény,
és eredménye, a mûtárgy létrehozása
egybeesik médiumainak reflektált feltárásával.
A felvetõdõ kérdések fókuszában
az áll, hogy fénybiciklijének reflektorával
mi mindenre reflektál.
A kerékpár lámpájának fénye
- és vele a figyelem elsõként - a falra irányul.
Ez a fal ugyan a Dürerrõl elnevezett fasor egyik bérházának
közönséges válaszfala, ám azáltal,
hogy egyúttal egy galéria oldalfala, az építmény
nem pusztán a fasori épületek része. A reflektorfénybe
állított falfelület az európai kultúra
több ezer éves architektúrájának is része.
Azon a mintegy öt évszázada kialakult szinten áll,
mely a nyugati keresztény mûvészetbõl ágazott
ki. Nemcsak alapjait hordozza ez a kultikus övezet, hanem a kiépülés
kezdeteit is; azt a fázist, amikor a templomok a képek
székesegyházaivá váltak (J-P. Changeux)
. A 16. század elejétõl kezdve a szakrális
képek kultuszát egyre inkább a mûtárgynak
tekintett képek kultusza váltja fel. Ettõl kezdve
a mûvészetnek "vagy helye van a vallás
közelében, vagy kizárásra kerül onnan,
de már nem a tulajdonképpeni valláshoz tartozó
jelenség" (H. Belting) A képalkotó mûvészet
gyorsuló eltávolodása, majd pedig elszakadása
a keresztény vallástól, korántsem jelenti
religiózus jellemzõi megszûntét. A szentélyekbõl
kiköltözõ mûvészet szakrális színezete
a mûvészet szentélyeiben, a múzeumokban él
tovább. Az elsõ múzeumok nem pusztán épületeik
formájával emlékeztetnek olykor 'megszólalásig'
templomokra, hanem méginkább a bennük meghonosodott
kultusz folytán: ezek az épületek a mûvészet-vallás
kultikus helyei. Nem csak távol-keleti turistatömegek Louvre-látogatásai,
és M. Lisa elõtti tisztelgése mutatja, hogy a múzeumok
váltak tartósan "a képek székesegyházaivá".
A mai európaiak zarándoklata egy Zurbaránhoz - és
megannyi más, kanonizált képhez - a mûvészet
kegyképe elõtti elõtti hódolat megnyilvánulása.
A modern mûvészeti múzeumok esetében némileg
mások az indítékok, az épület és
funkciója mégis ugyanaz, legfeljebb némi 'felekezeti'
különbség érzékelhetõ - amint azt
Tom Wolfe, a 60-as években íródott híres tudósításában
szóvá is teszi: "A Mûvészet - és
a Modern Mûvészet Múzeuma különösképpen
- a társadalmi tisztesség gyûjtõlencséje
lett, s e tekintetben episzkopális templomhoz hasonlítható."
A mûvészetvallás nemritkán nemzeti színezetet
kap , sõt olykor a birodalmi áhitat formáját
ölti. Magam elõször az Ermitázsban tapasztaltam
ilyet. (A múzeum körüli várost akkor - már
és még -Leningrádnak hívták.) Egy kétkezi
munkás benyomását keltõ férfi úgy
járta körül tíz év körüli fiával
a képeket, mintha azok ikontartón állnának.
Testtartásában és mozgásában egy képimádó
kultúra kései leszármazottjának magatartása
keveredett a felvilágosodott kulturnij cselovék,
múltbéli mûveket méltányló, konzervatív
öntudatával.
Mindazonáltal nemcsak az óbirodalmi, hanem az újvilági
múzeumokban is megfigyelhetõ ilyesféle kegyes magatartás,
jóllehet kialakulásában az elõbbi példától
egészen eltérõ motívumok játszottak
közre. A jelenséget Georg Steiner, az amerikai Éden
archivumairól szóló esszéjében
"konzervatív exhibicionizmusnak" nevezi. Értelmezése
szerint ez a "megóvásnak és konzerválásnak
az amerikai magaskultúrát meghatározó mechanizmusából
ered". A kiválasztott tárgyakat gondosan izoláló
és õrzõ - ekként 'megszentelõ' - "múzeumkultúrát"
az Egyesült Államok fundamentális vonásának
tartja.
A múzeumok nyomában a mûvészet szakrális
archivumának tere a 19. század közepétõl
a új intézménnyel bõvül: az ekkor létrejövõ,
majd megsokasodó galériák a múzeum fõhajója
melleti oldalkápolnákká válnak. A mellékszentély
szerepköre azóta kibõvült, új funkciókkal
gazdagodott: "Van benne valami a templom szentségébõl,
van valami a bírósági terem kimértségébõl,
valami a kutatólaboratórium titokzatosságából,
ami a sikkes dizájnnal összekapcsolódva az esztétika
egyedülálló kultuszterévé teszi."
(O'Doherty)
Fénybicikli
a sötét kamrában
A kiállítóterem falára vetülõ fénycsóva
bevilágítja a sötétet. A helyben fejlesztett
fény nemcsak a falra, hanem egy sötétben lejátszódó
folyamatra is ráirányítja a figyelmet. A galériatér
elsötétítése ebben az esetben nem várakozáskeltõ
és áhitatfokozó eszköz, nem a megnyitó
retorikájához kellõ mûfogás, hanem egyszerû
és funkcionális lépés: elengedhetetlen a fénykép
elkészítéséhez. Ám azáltal,
hogy a Minyó Szert a fotografikus kép keletkezésfolyamatát
a kiállításmegnyitóra egybegyûltek számára
közös reflexió tárgyává teszi, az
esemény minden eleme új jelentést kap: az elsötétítés,
a fénykeltés, a megvilágítás, a hívás...
A fénykép létrejövése, a 'semmibõl'
szemünk láttára kiemelkedõ kép keletkezése,
a fotokémiai törvényszerûségek ismerete
ellenére, mindmáig a titokzatosság jegyeit magán
viselõ folyamat. Mindennemû természettudományos
felvilágosultság ellenére továbbra is érzik
benne valami a varázslatból. A fényképezés
régi szaknyelve ezt szóba is hozza: a kép elõhívása,
az elõidézése a szellemeket elõhívó
és megidézõ mûvelet szavának
leszármazottja. A kezdetektõl fogva elsötétített
és elzárt kamrákban zajló fotókémiai
folyamatot az alkémia és a (hol 'fekete-', hol 'fehér-')
mágia titokzatossága vette és veszi körül.
(Ami ugyan elõbb az automatizálás, újabban
pedig a digitalizálás folytán némileg alábbhagyott,
de nem szûnt meg teljesen. )
A sötétkamrának a galéria tér egészére
történõ kiterjesztése megnyitja az alkémistamûhely
falait, méghozzá kettõs értelemben: részint
az alkotómunka magányának egy közös
tevékenységgé tevésével, részint
pedig az alkotómûhely zártságának 'áttetszõvé'
tételével és a benne zajló folyamatok feltárásával.
Ez utóbbi a megnyitó esemény során külön
nyomatékot kap azáltal, hogy miközben Minyó
az elõhívás és képrögzítés
különbözõ fázisait végzi, egy narrátor
felolvas egy részt Fox Talbot klasszikus, A természet
irónja címû fotótörténeti munkájából:
"A közönségnek most bemutatott e kis mû
az elsõ kísérlet arra, hogy nyilvánosságra
bocsájtsunk egy sorozat lemezt vagy képet, amit teljesen
a fotogén rajzolás új mûvészetével
készítettek anélkül, hogy a mûvész
bármilyen rajzeszközt használt volna. Ennek a munkának
lemezeit a Fénynek egy érzékeny papírra való
hatásával nyerik. Egyedül csak optikai és vegyi
eszközökkel van a kép kialakítva vagy lefestve,
és minden, a rajz mûvészetében ismert eszköz
hiányzik belõle. Ezért szükségtelen is
azt kijelenteni, hogy ezek minden tekintetben, a lehetõ legnagyobb
mértékben mások mint a megszokott fajta lemezek,
klisék, amelyek létezésüket a mûvész
és a vésnök egyesített szakértelmének
köszönhetik.Ezeket a Természet keze hozza létre;
ami még kívánatos finomságuk és a kivitelük
tökéletesítését..."
A kiállítótér elsötétítése
és a benne zajló tevékenység az alkémistamûhely,
a sötétkamra mellett a mûvészet legõsibb
'mûhelyeit', a barlangot és a sírkamrát is
idézi. Ám ebben az esetben ez anélkül történik,
hogy a posztmodernben szokásos, tetszõlegesen választott
'spirituális' hátter aurája lengedezné be
a helyet. A különbség azért is figyelemreméltó,
mert a modern klasszikus korszakában is kerülték a
religiózus referenciák közvetlen használatát.
Bár szép számmal akadtak az ezotéria különféle
változatai iránt elkötelezett mûvészek
(pl. Kandinszkij az antropozófia, Mondrian a teozófia iránt),
az érdeklõdés elsõsorban a zsidó-keresztény
és görög kultúrkörön kívüli,
annál õsibb archaikus kultúrákra és
kultuszokra, a 'primitív' szellemiségre irányult.
Ahogy a formálás tekintetében, úgy az 'elmekonstrukciók'
terén is az antiklasszikus akcentus volt meghatározó;
a kifinomulttal, a bonyolulttal és a kiegyensúlyozottal
szemben a nyers, a közvetlen, az egyszerû részesült
kitüntett figyelemben. Így válhatott a primitivizmus
a 20. század mûvészetében termékennyé,
és a konvencióvá kövült európai
tradició elõtti (és persze kívüli) hagyományok
elemeinek felélesztõjévé. Ez nem korlátozódott
az ábrázolásra, hanem a mûvészet egész
közegére kiterjedt. Ennek során fokozatosan kiderült,
hogy modern mûvészetnek közvetlen vallási kötelékek
nélkül is vannak kultikus vonásai. Ezek a karakterisztikumok
nem kizárólag a kiállítótérre
jellemzõk, hanem az egész késõpolgári
mûiparra, és annak alapvetõ intézményeire,
igy a megnyitóra nézve is.
A megnyitó
mint olyan
Egy kiállításmegnyitó, a hozzá kapcsolódó
vernisszázzsal együtt elsõsorban közösségi
történés. Lehet ún. társadalmi esemény,
hírveréssel, görögtûzzel és hírességekkel,
amelyen a modern mûvészet iránt máskülönben
érzéketlen emberfõk tömegei tolanganak. Többnyire
mégis a 'szakma' (a 'termelõk", mûítészek,
forgalmazók, és üzemeltetõk) találkozásának
alkalma, ahol a mûvészet üzeme nagy intenzitással
üzemel. "Igen, a megnyitó munkahely is. - írja
róla Hajdu István - Az interperszonális kapcsolatok
kicsiny kohója vagy éppen hûtõháza;
hírek adásának-vételének helyszíne,
mozgó szerkesztõségek, virtuális redakciók
pszeudo-irodája; tervek, projektek, javaslatok, tõkésíthetõ
víziók börzéje és temetõje; a
vonulás medre."
A kezdõ pillanat drámai és kitüntetett. Meg kell
találni, akárcsak a zenében, a megfelelõ intonációt,
amely elcsendesíti a zsibongást, hozzásegíti
a külvilágból érkezetteket az átvezetéshez,
a kiállított belvilágra való ráhangolódáshoz.
A jelentés és a jelentõség alakulása
szempontjából a megnyitó döntõ esemény.
Egy jól sikerült megnyitó jelentõssé
emelhet jelentéktelennek tetszõ gesztusokat, mûveket;
a 'fõáramba' terelhet, avagy a méjnsztrímen
kívülre rekeszthet. Ez nem utolsó sorban a megnyitó
aktuson és az aktorok személyén múlik. Thomas
Kapielski, a kitûnõ német képzõmûvész-író
ezt olyan "jelentõségteremtõ háromszögként"
írja le, melyben "a bal alsó helyet az az alak tölti
be, aki a a dolgokat csinálja: 'The Art Working Class'. A háromszög
felsõ csúcsán a honoráciorok helyezkednek
el. A harmadik, jobb alsó pontot a háromszögben egy,
a mûértelmezés mûvészetének szentségével
felszerelkezett mûvészettörténész, mûvészettudós
tölti be; olyasvalaki, akinek lehetõleg a neve elõtt
egy Dr. fityeg. Ez a delegált szakember hivatott kitölteni
jelentéstartalommal és fénnyel a méltatás
által megtisztított teret. Ennek megfelelõen rendelkezik
mindenféle bevált diskurzus-fogással és egy
állandóan modernizált fogalom-készlettel."
A megnyitó problémáival, lehetõségeivel
és kínjaival a mûvészek és a 'hivatásos'
megnyitók egyaránt szembesülnek. Régebben egyértelmû
volt a szereposztás: mûvének elkészültével
az alkotó munkája végére ért, félreállt;
a kiállítás megnyitására már
más volt hivatott. Ma a mûvész megteheti, hogy felkér
valakit erre, vagy maga keres rá megoldást. Ebbõl
a két lehetõségbõl alakult ki a kiállításmegnyitás
két alaptípusa: "A megnyitás aktusának
ugyan tényleg két alaptípusa van, ezek azonban a
finom részleteket illetõen igen gazdagon rétegzettek,
mutáltak, variáltak, s indáznak is gyakran egymásba.
Az egyik fajta a konvencionális megnyitó, a rizses-áhitatos,
a kiállós, a két, illetve három szereplõs,
mondjuk úgy; a statikus. És ott a másik, a - mondjuk
- dinamikus megnyitó, a színházias, az eventtel,
actionnel, performance-szal összekötött esemény,
mely bizonyos értelemben más dimenzióban dolgozik"
(Hajdu).
O'Doherty megjegyzése arról, hogy a kiállítõtérben
"a tárgy gyakran csak médiumként szolgál"
a mûvészetrõl folyó diskurzusban, tágabb
szociális területre kiterjesztve is érvényes:
nemcsak a tárgy, hanem maga a mûvészet és különféle
intézményei is médiumként mûködnek.
Kiváltképpen érvényes ez a kiállítótérre,
amely a maguk külön útjait járó mûvészek
és mûvészetbarátok közötti találkozásoknak
ad teret. A galériák közvetítõ közeget
képeznek, a kiállításmegnyitók találkozási
alkalmat teremtenek. A megnyitóra összegyülõ társaság
nemcsak a mûvek, hanem a társasság, a közösségi
együttlét miatt jelenik meg. Egy kiállításmegnyitó
a városi világ azon kevés találkozási
alkalmainak egyike, ahol ételbõl és italból
ajándékképpen részesül a 'beavatott'
(a meghívott, az informált). A modern mûvészet
e médiuma etológiai tekintetben figyelemreméltó
párhuzamat mutat régi vallástörténeti
fejleményekkel: A kenyérféleségek és
borféleségek táján idõrõl idõre
találkozó társaságtól a kenyér
és bor mellett ünneplõ keresztények nem állnak
túl távol. (A korai kereszténységben a kenyér
és a bor még nem szimbolikus mennyiségû volt,
hanem egy valódi lakoma része. A részvétel
elsõ fázisára mindkét esetben kötött
rituális szabályok vonatkoznak, a második fellazultabb,
társasági-személyes színezetû.)
A mûvészet ilyetén liturgikus mozzanataiban való
participáció igénye növekszik, amit a legszembetûnõbben
a megnyitók partivá alakulásának növekvõ
száma mutat. Ez a tendencia egy további szereplõvel,
a - többnyire mûvésznéven szereplõ - DJ
alakjával bõvíti a megnyító felállást,
a modern mûvészetet pedig paradox módon még
közelebb viszi kultikus eredetéhez, a síremlék-állítást
övezõ közösségi ünnephez.
Fanum és
profanum
Ezen a Liget galéria-beli megnyitón, az elõbbiek
mellett a társasságnak egy új mozzanata jelent meg.
A fényfejlesztés és a képkészítés
performálásával Minyó Szert a kiállításmegnyitónak
új dimenziót adott. Nem túloz, amikor a kiállítás
kapcsán készült szövegében arról
ír, hogy fénybiciklijére felülve "fényéveket
teszek meg néhány perc alatt. Kozmikus távolságot
hidalok át, átbiciklizem egy másik dimenzióba."
Ebben a dimenziókon át vezetõ kerékpározásban
ugyanakkor van némi komikum, miként Minyó Szert képei
és gesztusai sem nélkülözik a humort és
az öniróniát. Egy galériában kerékpározó
- és kétségkívül dimenzióhatárokat
áthágó - mûvész alakja meglehetõsen
távol áll a mindenségre révült romantikus
alkotó eszményképétõl. Egy kiállítóteremben
egyhelyben bringázó mûvész körülbelül
olyannyira magától értetõdõ jelenség,
mint az efféle helyzeteket érzékeltetni hivatott
köznyelvi fordulat, a köszörûkövön ülõ
majom képe. A kozmikus és a komikus egymásmelletiségét
és egyidejûségét persze nem kizárólag
Minyó Szert megnyitója mutatja, a 'szent' és a 'profán'
ilyen együttállása a modern mûvészet paradox
alapvonásainak egyike: "A modern mûvész -
írja Hannes Böhringer - magában köti össze
a képromboló eretneket az igazhitûvel. Az elsô
arra hívja fel a figyelmet, hogy mindaz, ami egy behatárolt,
kvázi-szakrális térben történik, már
pusztán kereteinél fogva kultikus cselekménnyé
és ezáltal kétségessé válik.
Ezért akarja a fanum és a profanum elválasztottságát
a "puszta életbe" feloldani. A második arra az
erôsítésre utal, ami a formákból, az
intézményes külsô támasztékokból
a mindennapi életre irányul. A mûvészet abban
áll, hogy a két oldalt egymással megbékítse;
hogy a relativitás és az abszolut oldott viszonyát
teremtse meg."
|