A kényszeres új kultúráját
követõen
avagy A telítettségbõl eredõ ürességen
túl
Tele
vagyunk.
(Jochen Gerz)
Ezidõtájt
egy átlagos európai embernek tízezer tárgya
van. Ebben a szociológiai felméréseken alapuló
tényben számszerûen szemlélhetõ az,
ami egyébként a hétköznapok héja alatt
rejlik: csordultig vagyunk. Bár ez az adat nem tudósít
arról, hogy a tárgyi bõség milyen összetételû,
mibõl ered és milyen következményei vannak,
a numerikus elvontságban kirajzolódó méretei
meghökkentõek. Különösen akkor, ha e kerek
számmal jelölt halmazt a közelmúlt tárgykultúrájának
kiterjedéséhez hasonlítjuk. Néprajztudósok
vizsgálatai szerint ui. egy régi magyar parasztházban
mintegy ötszáz tárgy volt, s ezek csaknem mindegyike
munkaeszközként volt használatos.
Hogy a tárgyak e számszerû szemléjének
"tárgyilagossága" teljessé váljék,
egy további vetületét is érdemes tekintetbe
venni: errõl az Iskola a határon fõhõse,
Medve tudósít a naplójában, arról írván,
hogy "Nekem tízezer lelkem van". Úgy vélem,
hogy e két azonos számérték között
nem kizárólag a puszta véletlen teremt kapcsolatot.
Egyezõ "mennyiségük" - összevethetetlen
különbözõségük ellenére - két
szélsõ értékre mutat. Míg az elsõ
a jelen tárgyszerû jellemzõje (a szó
mindkét értelmében), addig az utóbbi a lélek
lehetõségeinek költõi leírása.
A kettõ közt mégsem pusztán távoli, hanem
nagyon is szoros összefüggés áll fenn: a tízezer
tárgy képezi a lélek közvetlen környezetét
és ez valamelyest kijelöli kereteit; mi több, behatárolja
a lélek tízezer lehetõségét. Ennek
belátásához mégcsak nem is kellenek lélektani
kísérletek, antik auktorok élettanácsai is
ezt támasztják alá : egyik levelében Seneca
arról ír: ahhoz, "hogy oly sok, oly nagy dolog kényelmes
szállásra találhasson lelkedben, el kell belõle
minden fölöslegeset távolítanod". (88.)
A tízezer lélek-lehetõsége szempontjából
tízezer tárgy nem feltétlenül a szabadság
szárnyalására alkalmas kifutópályát,
hanem korlátozást is jelent. E tárgyakat ui. kezelni
és gondozni, vagy egyszerûen csak kerülgetni kell. Állandóan
számot kell vetni velük, figyelmet kell fordítani rájuk,
viszonyulni kell hozzájuk, és helyet kell szorítani
számukra a "lélek térfogataiban"
(Márai).
Ennek a hihetetlen tárgyhalmaznak a különféle
vetületei eddig sem voltak ismeretlenek. Gyakorlatias megközelítésekben
ez az elõállítás ökonómiájától
a hulladékkezelés ökológiájáig
terjedõ problematikát jelenti, melynek nagyságrendjét
A növekedés határai (a Római Klub jelentése)
már három évtizeddel ezelõtt jelezte. Humán
hatása pedig közvetlenül és súlyosabban
jelentkezik, mert miközben a Föld egyik felének lakói
a tárgyi túláradás és az "információs"
bõség tengerében fuldoklanak, a másikéi
a betevõ falatot és a mûvelõdés minimumát
éhezik.
Újabban már a halmozódás összegzõdõ
hatásának kérdése is egyre sürgetõbben
vetül fel. A tárgyi bõség, tetézve az
ún. információ növekményének következményeivel,
társadalmaink központi kérdésévé
vált. Nem pusztán arról van szó, hogy a termelés
és forgalmazás folyamataiban a vágyképek és
a képileg gerjesztett vágyak milyen funkciót töltenek
be. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a figyelem elterelése
("felkeltése"), a közszemlére kitett felületek,
a közterületek és a médiumok hatalmi és
kereskedelmi hirdetésekkel történõ "lefedése",
egyáltalán a közfigyelem magáncélú
kisajátítása személyes és közös
ellenlépéseket kíván.
Ezek a jelenségek, valamint a rájuk vonatkozó tudományos,
mûvészi és mûvészetfilozófiai
reflexiók egyaránt jelzik, hogy a tárgyak és
"információk" felhalmozásának folyamata
az eddigiekhez képest más megközelítést
kiván. Georg Franck, a "figyelem ökonómiájának"
kidolgozója arról ír, hogy korántsem az "információ"
közkeletû mítosza mentén kell keresni a megoldást:
"Nem az információ, hanem a tartalékok adják
az információ ökonómiájának megértéséhez
a kulcsot." A tartalék ebben az esetben antropológiai
adottágainkat, figyelmünk véges készleteit jelenti:
"A figyelem az információfeldolgozás legszûkösebb
tartaléka."
A telítettségbõl
eredõ válság
Ami a tárgyakra nézve érvényes, nem kevésbé
áll a mûtárgyakra nézve. "A mûvészet
áthatja a hétköznapokat. - írja tíz
évvel ezelõtt keletkezett tanulmányában Hannes
Böhringer - Mindenütt jelen van, az utcákon, a bankokban,
a kórházakban, a pályaudvarokon, a lakásunkban.
Egyetlen hely sem mûvészetmentes: a mûvészet
szakadatlan háttérzajjá, környezetszennyezéssé
vált. Ha a mûvészet nem tud új, feltáratlan
területekre kitörni, akkor a tudományhoz hasonlóan
kénytelen lesz mellékhatásaival, káros következményeinek
korlátozásával számot vetni." Ezt
tette szóvá Hortobágyi László zeneszerzõ
egy, ugyancsak a kilencvenes évek elején készült
Ezredvégi beszélgetésben: "Elképesztõ
zeneóceánban élünk", és arról
is szólt, hogy ennek a bõségnek a következménye
"a földgolyó telítettségébõl
eredõ válság". Nemrég pedig Jochen
Gerz német képzõmûvész hívta
fel a figyelmet arra, hogy "magában a produkcióban
is egyre inkább centrálissá válik annak tekintetbe
vétele, hogy mi legyen a produktummal. Ez nem a termék alakításáról
és funkcionalitásáról, az esztétikájáról
való elgondolkodás, hanem annak gondja, hogy minden egyes
produktum problémát jelent, méghozzá mint
hulladékelhelyezési kérdés. Tele vagyunk."
A megmaradó mûvek sokasága egy ideje maguknak a mûvészeknek
is problémájává, a mûvészetnek
pedig témájává vált. A 20. század
utolsó negyedében, az új technikai médiumok
természetének tanulmányozása mellett, a múlt
médiumai és tárlóinak tartalma képezte
a mûvészet kitüntetett tárgyát. Ez a legszélesebben
a posztmodernizmusban, a századvég médiumtechnológiák
megalapozta historizmusában mutatkozott meg. Az új médiumoknak
köszönhetõen nemcsak az európai, hanem szinte
az összes kultúra hang-, kép- és szöveg-világa
könnyen hozzáférhetõvé vált. Ez
a majdhogynem karnyújtásnyi közelség nem kis
mértékben játszott közre abban, hogy a múlt
kulturális készletei a jelen mûvészetének
- gyakran félkész termékként kezelt - nyersanyagává
váltak.
A modern mûvészetre kezdettõl fogva a múlt
mûvészetének mozgósítása és
kiaknázása jellemzõ. A posztmodern folytatta és
fokozta ezt az "újrahasznosítást", a múlt
produktumainak reciklálását alkalmasint egészen
közvetlenül - képek esetében szkennerrel, hangoknál
mintavevõvel - valósítva meg. A klasszikus modern
mûvészeinek még módjukban állt felfedezni
a "primitíveket", felhasználni formakincsüket
és felfrissülni elemi egyszerûségüktõl.
Mára az eféle felfedeznivalók megfogyatkoztak. A
távoli földek és kulturáik megismerése
nyomán Földünk összezsugorodott, kiismertté,
leírttá és archiválttá vált.
Ezzel egyidejûleg a megismerésére törekvõ
szándékok is radikálisan megváltoztak. Korábban
várakozások, számítások és latolgatások
elõzték meg a felfedezéseket. Ma azonban "már
nem várunk semmit. - írja egyik utolsó írásában
Vilém Flusser - Mivel most a semmivel állunk szemben,
és mindazt, amit a semmibõl hozunk elõ, megelõzõleg
mi magunk vetettük bele. Kultúránk kimerült, a
felfedezéseinknek köszönhetõen lett kimerítve."
A korábbi médiumtechnológiák közepette
mindez még nem rajzolódott ki ennyire élesen. A gyakorlati
elszigeteltség és megközelíthetetlenség
még kevés csatornán keresztül, és csak
késleltetetten tette érzékelhetõvé
a különbözõ kultúrák mûveit.
Másságuk a távolság és elérhetetlenség
megszépítõ, egzotikus messzeségében
mutatkozott. A földrajzi felfedezések, tudományos kutatások
és technológiai fejlesztések nyomán példátlan
egymásmelletiség és egyidejûség állt
elõ. "Egyetlen koponyafedél alatt - összegzi
a következményeket Botho Strauss - a gondolkodások,
érzések és érzékelések oly sokféle
kultúrája rejlik, ahány hasonlíthatatlan nép
és kultúra színezte egykor a földgolyót.
Ezidõ szerint egyre kevesebb másságra bukkanunk,
ha nekiindulunk a messzeségnek, ahol bármely szögletben
érvényesek vagy éppen kívánatosak mindazon
tudatminták, melyek elõl el akartunk menekülni. A vallások
és kultúrák összehasonlító tudományai
a távolságot és a másságot tették
közvetítésük tárgyává és
ezzel egyszersmind el is törölték õket."
A kényszeres
új kultúrája
Jóllehet az újdonságnak az újkor során
mindvégig bõséges "természetes"
forrásai, a mindegyre felfedezhetõ területek, kolonializálható
kultúrák kimerültek, és az egzotikummal való
folyamatos ellátás megszûnt, az újra irányuló
vágy a posztmodernben nem csökkent. Sõt, mint "
új erosz tûnt fel - állítja klinikai
tapasztalatai alapján Detlef Linke agykutató - ; az AIDS
ellenére már nem a félelem, hanem az újdonság
az a stimulus, amely az embert alakítja és amire minden
irányul. Nem a tabuk megtörésének és
áthágásának kérdése határozza
meg a fiatalok szexuális magatartását, hanem inkább
az új tapasztalatok iránti érdeklõdés,
amihez képest a szexualitás alárendelt. Mivel az
új jelenti az energiaszállítót a - tévesen
"információsnak" nevezett - társadalom
számára, minden az újdonságnövekményt
törekszik fokozni. "
A posztmodern fõsodra mentén néhány mûvész
mégis a múlt médiumait, az archivumokat, a tárlókat
és azok tartalmait választotta vizsgálódásai
tárgyául. Christian Boltanski, Arnold Dreyblatt, Forgács
Péter és mások munkái nem utolsó sorban
az újdonság, a novum értékének
átértékélesérõl szólnak.
Az újdonságnak a mûvészet üzemszerû
müködése révén szüntelenül gerjesztett
"felhozatala", az új kreálását legmagasabb
minõségként hirdetõ értékrendszer
az érzékek telítõdéséhez vezetett:
"a kimondatlan szaturáltság - írja Jochen
Gerz -, a túltelítettség jelenti a legnagyobb
akadályát annak, hogy örüljünk az újnak.
Hogy valami újnak lássunk, ne csak valamivel többnek
a hasonlóból. Azt hiszem, hogy hamarosan azok az emberek
lesznek jól megfizetve, akik képesek megmutatni, hogyan
szabaduljunk meg a dolgainktól."
(Ez utóbbira sajátos példával szolgált
William Gibson, a Neurománc sci-fi trilógia szerzõje,
aki egyik újabb regényét CD-ROM-on olyan programmal
jelentette meg, amely az olvasással egyidejûleg letörli
a szöveget. Ennek a de-produkciónak persze szépséghibája,
hogy a hordozó hátramarad, továbbá, hogy a
hasznot tekintve a könyvnél jóval inkább a kereskedõk
és kiadók kezére játszik. )
Az újjal való telítõdés problémája
nemcsak a mûvészi reflexiókban, hanem újabban
már a produkcióban is megjelenik: Ennek legmarkánsabb
megnyilvánulását Bálind István újabb
munkái képezik, aki kilenc példányban állította
ki a Nõ kutyával címû képét,
azóta pedig ennek különféle változatait
készíti -- rendre több példányban. Az
õ esetében nem a repetíció üres aktusáról
van szó: "Bálind a határhelyzetet keresi
minden alkalommal" - írja róla Tolnai Ottó,
aki életmûvét régrõl és jól
ismeri. Korábbi munkái kapcsán azt is megjegyzi róla,
hogy "mindig meglepõen merészen lép elõre."
A "határhelyzet keresésére" ez esetben
a mûvészet üzemszerûségének sajátos
tapasztalata indította: Bálind egy beszélgetésben
elmondja, hogy mûve "elkezdett önálló
életet élni, lecsapott rá a média: látható
volt a televízióban, belekerült a Balkonba, leközölte
egy mûsorfüzet, az Open címû heti kulturális
magazin, valamint a Budapest City Magazin..."
Bálind lépése kétségtelenül merész:
egyszerre teszi kockára mûvészetének változó-
és megújulóképességét, továbbá
képeinek értékét, illetve értékesülését
a mûvészet piacán. A variáció elvének
feladása elsõ látásra szakítást
jelent, nemcsak a modern, hanem a megelõzõ nyugat-európai
mûvészeti hagyománnyal. Képeinek ismételt,
változatlan formában való megfestése mégsem
jelent valamiféle visszatérést a változatlanságot
kultiváló keleti ikonfestészethez. Ez a példátlan
lépés, paradox módon, mégis innovatív
hatású: mintegy kinagyítja és felerõsíti
a variáció principiumának fontosságát.
Nem is csak Bálind képeinek nézõi, hanem elsõsorban
önmaga számára. Újabb munkái, melyek
mind a Kutyás nõ "leszármazottai", egyre
gazdagabban bontakoztatják ki a formák és színek,
a két figura, valamint a vörös, a fekete és az
arany relációit. Úgy tûnik, hogy az ismétlõ
megfestés feszültsége, a visszafogottságot kívánó
ténykedés, felfokozza a változatok lehetõségének
számbavételét. "Az innovációs
mûvészeti rendszer elleni tiltakozás gesztusa"
így túlmegy a pusztán kritikai reakción, és
alkotó, dinamikus erõvé válik.
Szövegtestek
szaporítása
Úgy tûnik, hogy a magyar kultúra még nem szembesült
kellõképpen a telítettség tényével.
Különösen szembetûnõ ez azon a területen,
amelyet tradicionálisan a legkarakterisztikusabbnak szokás
tekinteni: az irodalom esetében. Amit mi sem mutat jobban, mint
a hazai nyomtatott sajtóban példátlan gyakorisággal
feltûnõ, és szövegtermékeivel nagy felületeket
beborító író (T.D.) töretlen tündöklése,
akit egy kritikusa "konstruktív nihilizmusa" miatt
részesített dícséretben. Már a nihilizmus
méltánylása is különösen hangzik az
irodalom, a "létezésszakma" (Ottlik) közegében,
lévén a nihilizmus "az ember és a teljes
lét közti törés" (Hans Jonas). Még
különösebb csengésû manapság a nihilizmus
"konstruktivitásának" hangsúlyozása.
Hiszen mitõl is "konstruktív" ez a nihilimus?
Bizonyára attól, hogy produktív: szép számban
sokasítja a semmit, termeli a semmiséget. Szaporítja
az üres szövegtesteket.
A kritikus méltányló szavai érthetõek,
hiszen nem is csak saját vélelmét mondja, hanem az
egyik legnépesebb szakma, az irodalomtudomány hagyományos
hangját hallatja - azét a tudományét, amely
a másodlagos szövegtestek szaporítására
szakosodott: "A szövegmagyarázatok szekundér
folyamata a filcesedésre hasonlít. - írja D.
E. Sattler, a legújabb Hölderlin kritikai kiadás szerkesztõje
- Valaki elkezdi: egy második néhány kiegészítést
tesz, és néhány hibát talál: a harmadik
helyteleníti a második premisszáit; azonban ezt a
fenntartását az elsõvel is osztja; a negyedik végül
új fényben látja az egészet, s elõször
az ötödik illeszti össze az eddigieket eszmemagyarázáttá,
amit a hatodik hiányosnak lát... Duzzad a tudományos
rendszer, s vele a tanszékek és az akadémiák..."
A filcesedésnek ez a folyamata azóta felgyorsult és
- különösen a kortárs mûvekkel kapcsolatosan
- valóságos vattatermelõ iparággá vált.
A kommentár és kritikai válfajai nem a mûvek
átgondolását és közvetítését
végzik, hanem azokat különféleképpen konstruált
szétszálazószerkezeteik mûködtetésére
használják. A szaporán termelt szövegszálakból
képzõdõ vatta egyre sûrûbben tölti
ki a mûvek körüli tereket, és kezdeti zizegése
mára a diskurzusokat uraló harsány alaphanggá
vált. Utolsó nagy könyvében Northrop Frye kanadai
irodalomtudós arról ír, hogy míg kritikusi
mûködése kezdetén a kritika önállóságáért
kellett síkra szállni, mára a helyzet megfordult:
"Ma mintha a kritika rátelepedne a nyelv egész területére,
és az irodalom illetve más hagyományos nyelvi enklávék
integritását kellene megvédeni."
Ennek a folyamatnak a következményei persze nem korlátozódnak
a kritikára, hanem az irodalom egyetlen területét sem
hagyják érintetlenül: "A szövegek termelése,
noha rendületlenül folyik, egyre inkább érdektelenné
válik. Mert mindeközben elfelejtettük feltenni azt a
kérdést magunknak, hogy gondolnak-e valamit szövegeink?
Akarnak-e egyáltalán gondolni valamit?" - írja
Borbély Szilárd - Sóvárogva gondolhatunk
vissza például az avantgárdra, amikor gondolatok
és irodalom párbeszédet folytatott, párbeszédük
pedig kihívást jelentett, innovatív energiákat
szabadított fel ".
Az elsõdleges és másod(-, harmad-...)lagos szövegek
ilyetén szaporodása mellett érthetõ, hogy
például a német nemzeti könyvtár, a Deutsche
Bibliothek miért kénytelen évente 8 kilométerrel
(sic!) növelni polcállományát. Az ilyen, 8000
folyóméternyi könyvgerincre nyíló kilátás
-- körös-körül a tárgy-, kép- és
hangtenger -- mellett tulajdonképpen kivánatos lenne az
Európai Unió mezõgazdaságban alkalmazott gyakorlatának
követése. (Ha már amúgy is az üzemszerû
mûködés elvei és a piac mintái váltak
uralkodóvá ezeken a tevékenységterületeken.)
Ott ugyanis - a túltermelés és az abból adódó
válság elkerülése érdekében egy
idõben - azért adtak rendszeres juttatást a földmûveseknek
(helyesebben a földmegmunkáló kis- és nagyiparosnak),
hogy ne vesse be a földjét. Vagyis ne növelje a felhasználhatatlan
és eladhatatlan termények tömegét! Egy ilyen
politika intézményesülése néminemû
fékezõerõt gyakorolhatna a szellemi termékek
tömeges elõállítására - miközben
nem jelentene egzisztenciális fenyegetést az alkotók
számára. Ez a gyakorlat - nem utolsó sorban - elegendõ
idõt engedne a mûvek kiérlelésére és
megmunkálására. (Így ui. a kiállított
munkák többsége az ötletfázis lenyomatának,
vagy szándékolt mû hevenyészett vázlatának
tûnik.)
A túláradó termékenység következményeinek
alkotó kezelésére másféle megoldást
kínál Szegedy-Maszák Zoltán Cryptogram
címû munkája. Ebben a hálózati mûben
az irásbeliség, az informatika és a képi megformálás
találkozik egyedülálló módon. A Cryptogram
egy olyan komputerprogram, amely minden beküldött digitális
szöveget virtuális szoborrá, háromdimenziós
objektummá változtat, méghozzá visszafordítható
módon. Szegedy-Maszák egy beszélgetésben arról
is szót ejt, hogy egy mai mûvész munkájának
a hulladéktermelésre való tekintettel kell készülnie:
"Olyan keretet kell tehát csinálnod, ami elég
kvalitást nyújt, azaz elég erõs ahhoz, hogy
a szemetet is elbírja. A szarból várat építõ
szoftvert kell megcsinálnod."
Amennyiben ez a net art munka "iskolát teremt",
a tárolás új minõsége terjedhet el,
és általa megújíthatóvá válik
az egész írott kultúra: csak be kell táplálni
a könyvtárakban porladó számtalan szövegtestet,
és máris egy új világ kelhet ki a holt betükbõl...
A telítettségen
túl
Kulturális korszakok lezárulása nem akkor szokott
bekövetkezni, amikor termékenységük alábbhagy,
hanem amikor a bõség már olyan méreteket ölt,
hogy mûvelõi szinte már belefúlnak termékeibe.
Ehhez elég egy közeli esetét, az elõzõ
századfordulót szemügyre venni: például
a birodalmi Bécs ünnepelt és mára elfeledett
mûvészének, Maqartnak a mûtermérõl
készült képét, vagy akár Gustav Klimt
munkáit. E képek csordultig telt képvilágát
elnézve nyilvánvaló, hogy a feléjük vezetõ
folyamatok alkotó folytatására nem volt lehetõség
és valami másnak kellett következnie.
Mivel a tárgyak, mûtárgyak és ún. információk
bõsége nagyságrendekkel megy túl a korábbiakon,
fokozott hangsúlyt kap kezelésük kérdésére.
Ez olyan területeken is reflektált tevékenységet
kíván, amelyek korábban a semlegesség övezetébe,
a következmények nélküli passzív átélés
körébe tartoztak. Úgy tûnik, hogy az antropológiai
alapvonások körét - halandó, bûnös,
szociálisan szövetkezõ, csoportosan evolutív,
szemétszaporító stb. - a hatásoknak kitettséggel
kell bõvíteni.
A hatások megfelelõ kezelése, a nem kívánatos
benyomások kiiktatása a szûrés, az elszigetelés,
a tömörítés, és integrálás
képességének kibontakoztatását kívánja.
A hatások kaotikumának távoltartása - természetes
képességen túlmenõen - szükségessé
teszi a figyelemmel és a céltárgyain támadó
érzésekkel való gazdálkodást. "Minél
terjedelmesebb a tömegkommunikáció - írja
Böhringer - , annál jobbnak kell lenniük az én
és a társadalom közti szûrõknek, kivált
érvényes ez a mûvészekre."
De hogyan figyelmezhetõ a tekintet, amellyel felmérjük
a környezõ viszonylatokat? Avagy, más megközelítésben:
Hogyan osztható meg és súlyozható a figyelem
számtalan személy, tárgy és tény között?
A figyelem iskolázására már az antik filozófiai
életmûvészetben is fokozott gondot fordítottak.
A különbözõ iskolák nemcsak a tudat belsõ
képáradatának féken tartását
célzó gyakorlatokat tanítottak. A különbözõ
- sztoikus, akadémikus, epikureus és szkeptikus - iskolákban
egyaránt alkalmaztak a figyelem szétszórását
megakadályozni hivatott feladatokat. Ezek egyike például
az figyelem edzésére, önkéntelen elterelõdésének
megakadályozására azt ajánlotta a tanitványoknak,
hogy az utcán jártukban ne nézzenek be nyitott ablakokon
és ajtókon. Mivel a házainkon ma nemcsak ajtók
és ablaknyílások kínálnak betekintést,
hanem homlokzataik java is hirdetésfelületté változott,
falai pedig különféle vezetékekkel vannak átlyuggatva,
melyeken keresztül ún. információk áramlanak,
a figyelemgyakorlatok végzésére számtalan
alkalom kínálkozik. A gyakorlására pedig úton-útfélen
számos motívum késztet.
Az "elérhetõség" fejlettsége ellenére
a személyes életstratégiákban nem kevés
múlik az " információk" távoltartásának
mértékén. Az információ ugyanis nem
ismeret, az ismeret pedig nem tudás.
Az információs mitológia kurzálása
közepette is észlelhetõ az a fordulat, mely a modern
mentalitás eddigi "extrovertált" irányulását
alapjában rendezi át. Ennek jelei a legkülönfélébb
területeken mutatkoznak és eltérõ irányulyságú
intellektusok megnyilatkozásaiban is kifejezésre jutnak.
Így például Nancy Huston, amerikai írónõ
arról beszél, hogy "az értelmiségiek
és az írók szerepe immár éppen fordítottja
lesz annak, ami volt korábban: leszûkíteni a dolgokat.
Izolálni. Válaszfalakat emelni közéjük.
Elõsegíteni a koncentrálást. Megóvni
az olvasókat a képek, zajok õrjítõ
özönétõl, segíteni õket a parazita
információk és hatások közötti választás
munkájában. Biztosítani számukra egy bizonyos
ûrt, a csendet." Ezzel csaknem egybehangzik Jean-Marie
Lustiger, Párizs katolikus érsekének kijelentése:
"A társadalmaknak nagyon nagy szükségük
van egy olyan helyre - mondja - , ahová nem hatol be a média:
visszavonultságra és magunkba szállásra alkalmas
helyre, hogy az ember békés körülmények
között készíthesse el azokat az eszközöket,
amelyek segítségével majd valóban kormányozhatja
önmagát, és szabad teret adhat a gondolkodásnak."
Az ilyen magatartás kétségkívül nem veszélytelen,
mivel könnyen beszûküléshez vezethet. Ellenszeréül
az a szabadon lebegõ figyelem kínálkozik,
amely leginkább mûvészek sajátja és
amelyet Freud ajánlott az analitusoknak. Az ilyen figyelem nem
tapad a tárgyakhoz, nem fixálódik egyes jelekre vagy
folyamatokra, és az észlelés során is megõrzi
szabadságát. Képes a hangzavarban is meghallani az
alaphangot, akárcsak a személy szólamát a
sokaság morajában.
Mindazonáltal a telítettségnek ez a tapasztalata
nem kizárólag a posztmodernt tûnteti ki. Az újkor
hajnalán, a világ "felfedezése" nyomán
támadt felismerések turbulenciájában az európai
emberiség már találkozott a hatások túláradásának
új nagyságrendjével. A jelennel számos párhuzamot
mutató barokk korszakban úrrá tudtak lenni az ismeretek
kaotikus felhabzásán és elemeit új tudássá
tudták integrálni. (Bár ez sokszor csak átmeneti
és illuzórikus megoldásokhoz vezetett.) Ebben nem
kis mértékben közrejátszott az, hogy magas fokon
mûvelték a megkülönböztetés, a kiválasztás
és az elvetés mûvészetét. Baltasar Gracián,
a barokk életmûvészet legnagyobb alakja ezt máig
ható érvénnyel fogalmazta meg: "Ma mindenfajta
emberi tudás a bölcs válogatás mûvészetére
korlátozódik."
|