Bevezetés a csendességbe. Heidegger és
a tea-út
Szövegelésben nem szenvedünk hiányt. Nemcsak a
hivatásos hasbeszélõknek köszönhetõen
lepi be a köztereket szinte egybefüggõ nyelvi lepedék.
Manapság minden valamirevaló szintetikus szemétszaporító
is kifejti valamilyen közegben a "filozófiáját".
Ha senki sem kiváncsi rá, akkor is, hiszen csak a hirdetésfelületet
vagy a mûsoridõt kell megfizetnie, s máris tetszõlegesen
terrorizálhatja a közfigyelmet.
A haszonhajtás deregulált hormonháztartásán
túl más tényezõk is szaporítják
a szövegszólamokat. Az újabb médiumok nemcsak
kommunikációs lehetõségekkel, hanem különféle
- pl. mûsorkitöltési - kényszerekkel is járnak.
A sokszorosított semmitmondás szövegtömegein túlmenõen
a kényszeres beszélés, az állandó beszédkényszer
mintáit hirdetik. Ezért is meggondolandó az, amit
pár éve Gilles Deleuze francia filozófus mondott:
A probléma nem az, hogy szóra bírjuk az embereket,
hanem hogy az egyedüllét és a hallgatás olyan
üres közbensõ tereihez segítsük õket,
ahonnan végre mondanivalójuk támadhat. Az elnyomás
erõi nem a beszédben akadályozzák az embereket,
ellenkezõleg: beszédre kényszerítenek. Valóságos
jótétemény az, ha valakinek nincs mondanivalója;
joga van, hogy ne legyen mondandója, mert csak így alakulhat
ki valami egyedülálló vagy ritkán hallható,
ami valamennyire méltó arra, hogy kimondódjék.
A hallgatás termékeny közbensõ tereinek tágításában
alighanem a távol-keleti tea-úton mentek el a legmesszebbre.
A japán teaszertartás nem pusztán valamivel ritualizáltabb
válfaja az ötórai teának, hanem a beszéd
és hallgatás helyének és arányainak
belátására is szolgál. A csa-do, a tea-út
tanítása - mint az Kakuzo Okakura és Horst Hammitzsch
klasszikus könyveibõl megtudható - az együttlét
természetének mélyére mutat. Már az
odajutás, a különálló kerti pavilonba vezetõ
út is bevezetés a csendességbe. Az öntöttvas
teakannát és tápláló tüzét
körülülõ társaság nem csevegésre
gyûlik össze. A közben elhangzó rövid, konvencionális
párbeszédek ellenére az együttlét túlnyomórészt
csendes. Ez a csendesség teremti meg a lét közös
észlelésének lehetõségét, és
emeli - nem utolsó sorban hallgatag intenzitásánál
fogva - kultikus eseménnyé a tûz és a teavíz
körülülését.
A közös elcsendesülés jótékony hatása
Nyugaton sem ismeretlen. A hallgatást fogadó keresztény
szerzetesközösségek éppúgy e kimeríthetlen
forrás körül gyûlnek össze, ahogy a szombat
megszentelõi is - a szavak bõségétõl
tartózkodva - belõle merítenek. A szakrális
elcsendesülés helyzetein kívül a hallgatólagos
együttlétre korábban hétköznapi alkalmak
is nyíltak. Egészen a közelmúltig mindenütt
adódott lehetõség olyan találkozásokra,
mint amilyenrõl Heidegger számol be az Alkotó tájék
címû, a 30-as években keletkezett írásában:
Ha esténként, a munka szünetelése idején
a tûzhelypadkán vagy a sarokpadon ülök a földmûvesekkel,
akkor többnyire egyáltalán nem beszélünk.
Hallgatva eregetjük pipáink füstjét.
Meglehet, az ilyen találkozások kivesztek a hétköznapokból
és már csak távoli tájakon, vagy a különféle
szubkultúrák szigetvilágában élnek
tovább. Mit sem változott azonban forrásának
jelentõsége. Ennek belátását talán
senki sem fogalmazta meg olyan hõfokon, mint Szabó Lajos
költõi filozófiájának következõ
töredékében:
A személy, a szubjektum élõ, tápláló
háttere a csend, mint ahogyan a szó reális háttere
is.
Ez adja a szubjektum megjelenésének ünnepi hátterét...színpad.
- Ez mutatja azt az organikus hátteret, amely ha nincs meg, a megjelenésnek
nincs meg a hatása...a színpadra lépés hatása.
A komponálás, játékos hangszerelés
az, ami a zenében a csendet teremti...a szünet végtelenül
gazdag kvalitását.
(Egyébként
Szabó nem a hallgatást hirdette - ez most megjelent szemináriumi
elõadásainak, valamint a kalligráfiáiból
rendezett kiállítás katalógusának szövegeibõl
egyértelmûen kiviláglik. A "gyógyító
beszélgetés" mestere volt, aki - miután már
alig maradt kihez szólnia - rajzos jelekkel kísérelte
meg a beszélgetés folytatását.)
|