A mainstream mentén. Danto, és a zenebarátságtalan
"fõsodor"
Vajon
barátja-e a filozófus a zenének is? - teszi fel
a kérdést Gilles Deleuze, majd azt feleli: számára
biztosnak tûnik, hogy a filozófia, noha nem a hang éneke,
valódi ének és hogy ugyanolyan érzéke
van a mozgáshoz, mint a zenének. (Pourparles) Bár
ez egy éppen tíz éve folytatott beszélgetés
közben (a filozófust a bölcsességhez fûzõ
bensõséges barátság kapcsán) vetõdött
fel, a kérdés mit sem veszített idõszerûségébõl.
Rendre feltûnnek ui. olyan zene-barátságtalan filozófusok
(akárcsak bölcsesség-barátságtalan zenemûvelõk),
akik ezt a bensõséges kapcsolatot nemhogy vitatnák,
de észlelni sem látszanak. Pedig zene és filozófia
"velejéig" menõ viszonyára Platón
óta megváltozott a rálátásunk, méghozzá
szó szerint: amióta az agyunkban zajló folyamatokat
ún. képet adó eljárásokkal vizsgálni
lehet, mintegy kívülrõl, "objektíve"
is szemlélhetõ a zene egyedülálló ereje,
teljességet megjelenítõ mivolta. Néhány
év óta különféle készülékeken
keresztül is megmutatkozik, hogy zenehallgatás során
az agytevékenységet egyedülálló és
mindkét agyféltekére kiterjedõ intenzitás
jellemzi, mi több, hogy a zene integrálja a hemiszfériumok
mûködését.
Így szó szerint beláthatóvá váltak
a zene kitüntetett státusával kapcsolatos belátások,
és nem egykönnyen tekinthetõk puszta véleménynek
az olyan következtetések, mint amire Georg Steiner jutott,
aki szerint a zene övezete áll az ember érzéki
tapasztalatainak centrumában, teszi hozzáférhetõvé
az ember számára a metafizikai tapasztalatot (vagy e téren
az önmegtartóztatást). A zene megalkotásának
és az arra való reagálásnak a képességében
rejlik a conditio humana misztériumának alapja. A kérdés,
hogy "Mi a zene?" - akár egy variánsa is lehetne
annak a kérdésnek, hogy "Mi az ember?" (Real
Presences)
A filozófia, kivált a mûvészetfilozófia fesztávolsága
és zene-barátsága szempontjából is
figyelemreméltó az, hogy az agykutatók egyetlen kivételt
találtak: a zenekritikusokat. Esetükben az agymûködés
zenehallgatás közben egyoldalú: csak a baloldali, fõként
analitikus, beszédért és rész-racionalitásért
felelõs agyféltekéjük aktív, miközben
a tágabb téri viszonylatokat és teljesség-összefüggéseket
reprezentáló ill. teremtõ hemiszfériumuk az
egyszerû zenehallgatókéhoz képest szemmel láthatóan
jóval kevésbé tevékeny.
Egyféltekés
mûvészetfilozófia
Meglehet,
ez a szakmai ártalom elkerülhetetlen a zenekritika mûvelõi
számára, másutt azonban súlyos következményekkel
jár. Ezt mi sem mutatja jobban, mint a mai amerikai mainstream
egyik meghatározó alakjának, Arthur C. Dantónak
a mûvészetfilozófiai munkássága. A pályáját
analitikus filozófusként kezdõ Danto mûkritikusként
vált szélesebb körben ismertté; kiállításkritikái
többnyire a Nation hasábjain olvashatók. A közelmúltban
mûvészetfilozófiai tanulmányai és esszéi
közül több magyarul is megjelent. Danto mûvészetfilozófiai
fejtegetései mélyreható és pontos, bár
gyakran meglehetõsen egyhangú elemzésekben bõvelkednek;
kisebb írásai - különösen kritikái
- hatásos retorikát mûködtetnek és nagy
mûveltséget mutatnak. Csillogó filozófia- és
mûvészettörténeti tájékozottságához
és kifinomult stílusához képest különösen
szembeszökõ az az érzéketlenség, amit
a mûvészet "zeneibb" jelenségei és
területei iránt tanúsít. Ezek az õ esetében
mindazon mûveket és mûvészeteket jelentik, amelyek
teljes nyitottságot és részvételt kívánnak
a mûélvezõtõl, így akár a kritikustól
is. Danto ezeket "a zavarkeltés, a felkavarás, avagy
a diszturbáció mûvészeteként"
jellemzi a Mûvészet és zavarkeltés címû
esszéjében, "amelyek gomba módra elszaporodtak
a mûvészet hagyományos határai mentén,
s amelyek látszólag arra törekszenek, hogy e határokat
kitágítsák."
Danto itt nem pusztán olyan konzervatívnak bizonyul, aki
a mûvészet(fogalom) határvédelmével
foglalkozik, hanem - egy retorikai fogással - rögtön
denunciálja is a "határsértõket"
amikor hozzáfûzi: "A "diszturbáció"
szó természetesen rájátszik rímszavára,
a maszturbációra. Bizonyos értelemben ez a mintája
annak is, amire a felkavaró mûvészet törekszik:
egzisztenciális görcsök kiváltására
az életbe behatoló képek segítségével."
(Talán nem szükségtelen itt arra emlékeztetni,
hogy e szöveg a protestáns Amerika szexuális kérdésekben
hírhedten álszent közegében - és az ettõl
nem mentes entellektüel közönségének - készült!)
Mindenesetre önmagában is érdekes az a sajátos
szerep, amit a szexus Danto értelmezéseiben játszik.
Számomra ez akkor tûnt fel, amikor egy kritikájában
Paul Klee Versunkenheit (elmerültség, elmélyültség)
címû 1919-ben készült önarcképérõl
azt írta, hogy "az ember érzi, hogy csak az erotikus
fantázia vehette ilyennyire teljességgel igénybe
a képzelõerõt, és hogy ez a titkos igazság
lett az arcba beleírva: a lehunyt szemek egzakt módon a
vulva formájának felelnek meg, mintha a fejben sztereotíp
gondolatok lüktetnének."
A mondott kép láttán valószínûleg nem
én vagyok az egyetlen, aki soha nem jutott volna erre a gondolatra.
(S ha már, akkor miért éppen a szemek - amibõl
kettõ van, szép szimetrikusan - amikor ott egy csaknem azonos
formájú száj, mely viszont nemileg némileg
erõteljesebben konnotált!?). Az átszexualizált
értelmezés azért is sajátos, mert néhány
sorral arrébb "kontemplatívnek" nevezi Kleet,
máshol pedig "miszticizmusáról" beszél
- a kontemplatív misztikától pedig a lehunyt szem
tudvalévõen nem áll távol (maga a szó
is a szem lehunyásának görög szavából
ered).
Ki
és minek a papja?
Danto
azonban nemcsak oldalvágásokkal illeti az általa
nem kedvelt határsértõket, hanem nyíltan kifejezésre
juttatja ellenszenvét: "Jómagam nem élvezem
a diszturbatív mûvészetet, talán mivel mindig
kívül maradok rajta, szánalmasnak és hiábavalónak
érzem." Ugyanakkor nem tagadja az ilyen mûvészet
erejét: "Mégis, van valami tagadhatatlan erõ
abban, ha a mûvészt õsi szertartást celebráló
papnak tekintik. Nietzsche minden bizonnyal ezt a bátorságot
fedezte fel Wagnerben, s azt remélte, hogy Bayreuth-ban újraéled
az ókori Görögország színház elõtti,
a ráció által meg nem rontott fensége. De
a re-kreáció nem volt más, mint - rekreáció.
S ha Richard Wagner nem volt képes erre, akkor merem állítani,
Laurie Anderson sem lesz képes rá."
Megnyilatkozásának egyik figyelemreméltó sajátossága,
hogy hivatkozott példái mindkét esetben zeneiek.
A másik érdekes mozzanat a mûvészetnek a rekreációra
korlátozott, funkcionalista felfogása. Danto láthatóan
tudatában van annak, hogy az igazán "diszturbatív"
mûvészet a zene, ezért is ûzi ki, ha nem is
Államából, miként Platón, de legalábbis
érdeklõdése körébõl. Ami általános
érvényre számot tartó mûvészetfilozófiai
fejtegetések közepette elég sajátos, hiszen
- régtõl fogva és máig - a zene jelenti a
szépmûvészetek paradigmáját. A zene
"a" mûvészet, melyben - már az agykutatás
belátásai elõtt is nyilvánvalóan -
a legteljesebben megtapasztalható a harmonia mundi. Ezért
is állapíthatja meg George Steiner, hogy egyetlen ismeretelmélet,
egyetlen mûvészetfilozófia sem tarthat igényt
a teljességre, ha mit sem tud mondani a zene mivoltáról
és jelentéslehetõségeirõl.
A Danto által oly elõszeretettel emlegett Brillo-dobozok
és a képzõmûvészeti pop art más
mûveit jellemzõ komplexitásfok mellett persze nem
vetõdnek fel ilyen tágas összefüggések.
Ám ha már a pop art papjaként lép fel - állítása
szerint ui. "a pop mámorítóan megváltotta
a világot"! -, vajon miért éppen a képzõmûvészeti
pop art jelenti számára a legfõbb mûvészetfilozófiai
referenciát? A zenei pop sikerült mûvei nyilvánvalóan
sokkal erõsebbek és - a korabeliek is! - elevenebbek; köreinkben
nem kevésbé, mint más szélességi körökön,
a hatvanas évek e mára inflálódott és
meglehetõsen meghervadt mûveinél. Így például
akár a korabeli Pink Floyd, Bob Dylan, vagy a mai Laurie Anderson
nem egy darabja tárgyalható a harmonia mundi dimenziójában.
Ráadásul nemcsak komplexitásuk, hanem popularitásuk
foka is jóval magasabb a pop art ideológiáját
hirdetõ teoretikus által gyakran emlegetett mûveknél:
a képzõmûvészeti szcénákon messze
túlmenõ, milliós popularitás jellemzi õket.
(Mely kritérium egyébként Danto érték-
és érvrendszerének fontos része: Warhol popularitásáról
pl. fontosnak tartja megemlíteni, hogy amikor "Utolsó
vacsorá"-ját Milánóban egyfajta "Two-Man
show" keretében Leonardo mûve mellett állították
ki, 30.000 ember tódult oda, hogy lássa, és csak
kevesen mentek tovább a "másikhoz"...)
Pop-próféciájának érvénytelenségét
és a mûvészet papi szerepérõl szóló
fejtegetésének tarthatatlanságát éppen
kortárs zenei példájával teszi nyilvánvaló:
Laurie Anderson ui. - Wagnerrel, a nagy mítizálóval
ellentétben - nem a mítoszt celebrálja, hanem mítosztalanít!
Így elsõ nagy sikert arató darabjában, az
O Superman címû szerzeményében is mintegy
akusztikusan analizálta az ottani pop egyik toposzát: metszõen
ironikus ódájának tárgya a Superman,
az amerikai nemzeti mitológia alapeleme. (Mely mitológiában
lassanként olyannyira osztozunk, hogy többnyire nem is gondolunk
bele szavainak jelentésébe, pedig más nyelvre átfordítván
sajátos felhangtartományok válnak hallhatóvá:
superman = felsõbb ember, Übermensch... ) Ez a szarkasztikus
darab az United States néven futó nagyszabású
elõadássorozatnak képezte részét, melyben
az újvilági pop-mitológia más elemeit is feldolgozta.
( A pop szó eredete a populus romanusra, a római népre
vezet vissza. De nemcsak maga a szó, hanem a mai popmûvészet
is a birodalmi tömegmûvészet, a "kenyér
és cirkusz" jegyében mûködõ antik
társadalmi intézmények leszármazottja.) Laurie
Anderson nem magánmitológiát mûvel, hanem mítosztalanít.
A pop mítoszát is demitologizálja.
Kreáció,
rekreáció
A pop
art kitüntetett értékelése Dantónál
(is) összefügg a mûvészet funkcionalista felfogásával.
Azt állítja a mûvészetrõl, hogy az nem
más, mint rekreáció, azaz felüdülési
funciók betöltésére hivatott intézmény.
Ha rendeltetése a felhasználó felüdülésének
szolgálata, akkor annál teljesebben tölti be funkcióját,
minél több fogyasztóra talál. A funkcionalizmus
az a felfogás, mely az egyes területeken érvényes
rendeltetéseinek, alá- és fölérendeléseinek,
funkcionális összefüggéseinek rész-racionalitásait
mindenre és a mindenségre kiterjedõ mintának
tekinti. Ám a technicista mintákat követõ és
a tõkeáramlások trendjeivel is konform funkcionalizmus
korlátoltsága ebben az esetben különösen
szembeszökõ. Mert ha mégoly csillogó intellektussal
felszerelkezve, eszes elemzésekben mûvelik is, éppenséggel
ezek eredendõ gesztusát és alapmotívumát:
a rácsodálkozást, a rákérdezést,
a teremtõ tetteket és alkotó különbségeket
oltja ki - és oldja föl a funkciók egynemû rendszerében.
(A földnek az a funkciója, hogy táplálékot
adjon; a folyó áramlásának az a funkciója,
hogy levezesse a csapadékot, nedvességgel lássa el
a talajt, esetleg vizierõmûvet hajtson; a tájnak és
a kertnek az a funkciója, hogy benne az ember rekreálódhasson,
és így tovább...)
A mûvészetfilozófiai funkcionalizmus számára
minden magasabb alkotómûvelet a rekreáció egyik
részrendszerébe mosódik bele. Ami azért is
konfúz kissé, mert erre a creatio, a teremtés
szavát használja. (E tekintetben figyelemreméltó
hasonlóságot mutat egy másik mainstreammel: a dekonstrukció
is a teremtõ mozzanatot törekszik eliminálni: a szerzõ
és értelmezõjének szövegei közti
egyenrangúság hirdetésével.)
A
ménstrím és más áramlatok
Danto
azt is tudni véli, hogy "a diszturbatív mûvészet
a történelem áramával szemben halad".
Az efféle megállapítás megnyugvással
töltheti el az olvasót: íme egy tudós tekintet,
amely szemmel tartja a történelem áramát, tudja
irányát azt és észleli sodrát; úgyszólván
rajta tartja kezét a történelem ütõerén,
és megnevezi az ellene ható tisztátalan erõket.
Megnyugvás töltheti el azért is, mert ekkorát
Európának ezen a felén már nem lehet mondani:
ui. ezzel azt állítja, hogy a "diszturbatív"
mûvészet nem halad együtt a haladással, mi több:
reakciós módon szembeszáll azzal! Ezt az eszmét
a korabeli helyi "pop art", a szocreál hirdetõi
és ítészei elég széleskörûen
és kizárólagos érvénnyel hirdették,
úgyhogy kellõképpen immunisakká válhattunk
vele szemben.
Danto persze nem egészen alaptalanul beszél áramlatról.
Áramlat kétségkívül létezik: ez
a mai amerikai mainstream (amelynek történeti volta majd "történelmi
távlatból" válik megítélhetõvé),
amelynek sodrásával õ is halad, miközben hullámait
lovagolja, vagy éppen kelti. Csakhogy éppen történelmi
(mûvészet- és tudománytörténeti) tapasztalatok
tanítanak arra, hogy a mindenkori mainstream mennyire múlékony.
És hogy "paradigmáinak" változásai
nem kis mértékben a "szemben haladók",
a nem hasonulók és a kívülállók
aknamunkájának köszönhetõ.
A mainstreammel haladók magától értetõdõen
nem veszik tekintetbe a széleket, a töréseket, ahol
az áramlás örvényeket vet és valamiféle
új, váratlan vagy ismeretlen tûnhet fel. Ennek következményei
máris széles körben észlelhetõk: "Néhány
évtizeddel ezelõtt - mondja könyvében Vidovszky
László zeneszerzõ - a mainál lényegesen
alacsonyabb életszínvonal mellett is volt az embereknek
energiájuk arra, hogy igazi kalandokba bocsátkozzanak, hogy
felfedezzenek számukra ismeretlen, akár riasztó jelenségeket.
Ma az ismeretlentõl mindenki fél, mert meg van gyõzõdve
arról, hogy az ismeretlen csak rosszabb lehet. A környezet
pedig - különbözõ berendezéseivel, videoklippjeivel
- a komfortérzetet maximálisan felerõsíti,
azt szuggerálja, hogy minden így jó, legföljebb
még egy parabolaantennát kell beszerezni." (Vidovszky
- Weber: Beszélgetések a zenérõl)
Kérész(éltûség)
a sodrásban
Úgy
tûnik, hogy a mindenkori ménstrím sodrásának
erejével Danto is tisztában van, mivel arról ír
(az absztrakt expresszionizmussal szemben fellépõ pop art
mûvészek kapcsán): "fantasztikus önbizalomra
volt ahhoz szükség, hogy az ember szembeszálljon az
uralkodó doktrínával és azt mondja: rengeteg
út van." Ez a pluralitásról szóló
esszéjében kerül szóba, melybõl egyébként
az is kitetszik, hogy nem észlelte az azóta bekövetkezett
változásokat: nemcsak az általa favorizált
pop art mûvészek és mûveik radikális
szembenállása lett passé, hanem a pluralitás
ígérete is kiüresedett - miközben a sokféleségben
pompázó posztmodern szalonmûvészettel "uralkodó
doktrínává" vált. A pluralitás
azóta merõ dekoráció, egyre üresebb díszlet,
mely a mögötte egységesedõ rendszer egynemûségének
színezésére szolgál. A mûvészet
közegében sincs ez másként, mint egyebütt:
a globális technológiai és gazdasági rendszer
egyre homogénebb tömbjén a politikai pluralizmus is
csak egyfajta demokratikus dekoráció. "Mi más
lehetõsége marad az egyszerûségtõl elszakított
és magára hagyott sokféleség és pluralitás
fogalmának, mint hogy a puszta sokféleség tetszõlegességében
és zûrzavarában bizonyos egységességet
és egyöntetûséget öltsön?"
Úgy tûnik, hogy az egységesség, az "Egységes
Adatstruktúra Kora" (Ted Nelson komputer-próféta)
irányába tartó tendenciákat nemcsak a technológiai
hálózatok szabványosodása és a tõkeáramlások
logikája erõsíti. Paul Virilio már másfél
évtizeddel ezelõtt észrevételezte, hogy a
jelen emberét az egység kérdése foglalkoztatja:
"az a kívánság, hogy a világ egy legyen",
s ez szerinte nem egyébrõl szól, mint "a konformitásról:
a világ legyen egy, egyetlen formájú és én
azonosulhassak vele." (Virilio - Lotringer: Tiszta háború)
A növekvõ konformitás formálásában
az új médiumok megjelenítette globális egynemûség
mellett az elektronikus egy-idejûség is jelentékeny
szerepet játszik. A hálózat olyan egy-idejûséget
idézett elõ, melynek elektronáramlása a korszerûség
mintájává, az együttáramlás követelményévé
vált. Ez méginkább a mainstream mindenhatóságának
képzetét kelti, és próbára teszi azokat,
akik nem kívánják mintáit feltétlenül
követni. Számomra e tekintetben - a léptékkülönbségek
ellenére is - az az érvényes, amit Szabó Lajos
a szûkebb közösségek "sodráról"
mond: "emberek szellemi teherbírása azon mérhetõ
le, hogy ki milyen kisszámú közösségben
bír az ár ellen úszni."
Jóllehet az ilyen irányú mozgás nem feltétlen
segíti elõ az ún. érvényesülést,
nem is feltétlenül önsorsrontás. Az önnön
korszerûségét és kizárólagosságát
hirdetõ mûvészeti és filozófiai mainstream
hullámverésénél meggyõzõbbek
számomra azok a hangok, amelyek máshonnan jönnek. Kivált
ha zeneiek, vagy zenészektõl erednek - amihez éppen
Laurie Anderson szolgál figyelemreméltó adalékkal:
"Ami a mûvészeti avantgardot illeti - mondja
egy interjúban - jelenleg nem látok ilyet. A fiatal mûvészek
rövid életû trendek és divatok foglyainak tûnnek;
a legkisebb ötleteket is felnagyítva piacosítják.
Már hosszabb ideje nem járok galériákba és
múzeumokba, mivel szeretném megtakarítani magamnak
a kérészéltûség e formáival való
találkozást. Az avantgard mindig rejtett helyeken virágzik,
a forgalomban lévõ sémákon kívül."
|