A Szép levegô légörvénye.
Weber Kristóf & feLugossy László kollázsoperája
Amikor egy klasszikus zenén iskolázott zeneszerzô
(Weber) és egy rockzenét is játszó képzô/multimédiamûvész
(feLugossy) közös munkára határozza el magát,
akkor ott egykönnyen kisebb kavarodás támad. Bár
eléggé különbözô zenei munkásságot
tudhatnak maguk mögött - Weber véletlen-varációkra
alapozott folyamatzenéket szerzett, feLugossy korábban a
szentendrei képzômûvészek Bizottság
nevû rockzenekarában dolgozott, festett, írt és
filmeket készített -, az operától eddig egyforma
távolságot tartottak.
Új, közös darabjuk, a Szép Levegô
- talán ennek is köszönhetôen - többszörösen
meg van csavarva: elejétôl fogva légcsavarok kavarják
levegôjét; a színtér fölé függesztett
öt óriásventilátor kellemesen élénken
tartja a darab klímáját. Ez az atmoszféráját
is áthatja, ám a sajátos zenemû derûs,
délies levegôjét nem kizárólag ettôl
a légáramtól kapja. Inkább dallamai színes
szövevényébôl, dinamikájából,
lendületes történéseibôl tevôdik össze:
a Szép Levegô csavarodásai összetevôinek
ritmikus átrendezôdésébôl, kígyózó
mozgásából, váratlan váltásokból,
és vágásokból összetevôdô
fordulatosságából alakul ki. Nem utolsó sorban
ennek köszönhetô, hogy a darab 50 perce, elejétôl
csaknem a végéig élvezhetô, és nem önti
el a kortárs zenék sokaságára jellemzô
fensôbbséges unalom. (Ami nem tévesztendô össze
a klasszikus, barokk és preklasszikus zenék fenséges
unalmával!)
A mû menetidejének megállapításához
egyébként nem kell kronométerrel felszerelkezni:
a díszletbe épített jókora digitális
szerkezet folyamatosan tájékoztat a temporális helyzetrôl,
arról, hogy hol is tartozkodunk éppen a hangosképes
álmok tartományán áthaladóban. Mert
elejétôl fogva minden jelenlévô számára
világos, hogy a fedélzet nem kis mértékben
elemelkedôben van a tények nappali talajától,
és olyan tájék felé tart, mely túl
van a Mosoly Országán, sôt még a mûfaj-(megújításában)-szomszédos
Mosoly Birodalmánál (Melis-Jeles) is távolabb
terül el. (Bár az utóbbival éppoly hallgatólagos
kapcsolatban áll, mint amilyen mértékben rokoni kötelékek
fûzik Steve Reich Tehillim-jéhez, Phillip Glass-Robert
Wilson Einstein on the Beach-éhez, különösen
pedig John Cage Europeras 1 & 2 címû mûvéhez.)
Már a színpadképet elnézve is kiderül,
hogy a Szép Levegô légárama kizárólag
a valóság álomszerû szeglete felé szállít
utasokat; csakis a tudat túlfele felôl fúvó
fuvalmak hordhattak össze ilyen tarkaságban tündöklô
szereplôket és tárgyakat, teremthettek ilyen drámai
eseményeket, mint amilyenek itt színre kerülnek: a
nyitányként magasból megérkezô krumpliszsák,
a kafkai segédeket idézô két serény
méhészlány, a hangulatlámpa hatását
keltô akasztófa, a rejtélyes rendeltetésû
állatbôrök, az embernagyságú akvárium
és a hócitromesô.
Mindezek az elemek és események azonban, feLugossy e téren
való jártasságának köszönhetôen,
eléggé megfontoltan, sôt már-már körmönfontan
vannak elrendezve: lefolyásukat különbözô
következetességszintek szervezik, amelyek azért elég
messzirôl elkerülik a hagyományos dramaturgia menetét
(a békabrekegés éppen akkor szólal meg, amikor
már kezdtük volna kiismerni magunkat az elképesztô
váltások és vágások rengetegében).
A tárgyak és tevékenységek szürreális
színpompája mégsem nélkülözi teljesen
a történetet és az elbeszélô-elemeket.
A mûtôskocsin feltámadó férfi és
az ôt szülô nô körül bonyolódó
cselekményben Orfeusz és Euridiké fordított
kettôsének nyomelemei ismerhetôk fel. Ugyancsak narratív,
népballadai elemek tûnnek fel az erotikus töltésû
rituális mosdás és tûzrakás epizódjaiban.
A darab igazi csavarja alapkoncepciójában rejlik: a mûfaj
weberi felfogásában, aminek következtében a
megvalósult darab az ironikus és az emelkedett, a parodisztikus
és a liturgikus között hullámzik, anélkül,
hogy hosszasabban kitartana bármelyik jelleg mellett. (A "fôhôs"
- jól hallatszó, puffogó hangokkal járó
- megbotozására például himnikussá
emelkedô ének kíséretében kerül
sor). A Szép Levegô nem úgy opera, ahogy azt a
mûfajtól megszoktuk; nincs librettója, jóllehet
van szövege, így nincs drámai cselekménye sem,
- mondja Weber, és - arról szól, hogy egy énekhang
mellé lehet-e rendelni olyan kíséretet, amely véletlen
alapon készült, és mégis meg tudja támogatni
az énekhangot.
A zene instrumentális "támasztéka" elég
szilárd, egyszersmind sokrétûen szerteágazó.
A máshonnan merített motívumok és hallható
hatásszövevény (minimálzene, Cage, LaMonte Young,
Vidovszky László, etc.) ellenére sajátosan
weberi zene szólalt meg. A problémát a számos
improvizációra épített énekszólam
elôadása jelenti; ehhez ugyanis olyan eszményi elôadó
kívántatik, akiben Meredith Monk, Maria Callas, Laurie Anderson
és Diamanda Galas képességei keresztezôdnek...
Mivel Weber egy nagyobb kísérlet egyik fázisának
mondja darabját, fokozott kíváncsiságot ébreszt,
talán nemcsak bennem, a beígért folytatás
iránt.
|