Csányi
Vilmos
biológus, az akadémia rendes tagja, az
ELTE Etológiai Tanszékének egyetemi tanára,
a Magyar Etológiai Társaság tiszteletbeli elnöke.
Etológiát, humánetológiát és
evolúciós rendszerelméletet tanít. Kutatási
területe az állati és emberi viselkedés valamint
a biológiai és a kulturális evolúció
kérdései.
Fõbb mûvei:
-Magatartásgenetika,
Budapest,1977.
-Az evolució általános elmélete, Budapest,
1979.
-Kis etológia, Budapest 1980.
-Evoluciós rendszerek: Az evolució általános
elmélete, Budapest, 1988.
-Viselkedés, gondolkodás, társadalom: etológiai
megközelítés, Budapest, 1994
-Etológia (tankönyv), Budapest, 1994.
-Az emberi természet:humánetológia. Budapest, 1999.
-Bukfenc és Jeromos:Hogyan gondolkodnak a kutyák? Budapest,
2000.
-Van ott valaki? Budapest, 2000.
-A Kentaur természetrajza. Budapest, 2000.
-Hogyan alakult
ki a humánetológia? Miben hozott újat más
tudományokhoz képest?
-A humánetológia kialakulása tulajdonképpen
a természettudományok különbözõ,
fölöttük elhelyezkedõ tudományokba való
benyomulásának egyik epizódja. Humánetológián
azt értjük, hogy az ember viselkedését úgy
tanulmányozzuk, mintha valamelyik állatfajjal lenne dolgunk.
Tehát nem töltetünk ki vele teszteket, nem kérdezzük
meg, hogy mirõl mit gondol, hanem megnézzük, mit
csinál, és abból vonunk le következtetéseket.
Ez bizonyos helyzetekben igen sok információt nyújt
az emberi viselkedés mechanizmusairól. Az utóbbi
tíz év meglehetosen mozgalmas volt ebben a tudományágban
is. Kialakult a szociobiológia, ami voltaképp az amerikai
pszichológusoknak az etológia kihívásaira
adott válasza. Õk nagyon helyesen a genetikai struktúrákat
és a szociális viselkedést igyekeztek összekötni,
és megtalálni a szociális viselkedésformák
magyarázatát az állatok genetikai felépítettségében.
Ennek a vizsgálatnak egyik központi dogmája az egyedi
versengés, vagyis minden állat verseng a másikkal.
Miután ezt automatikusan az emberre is megpróbálták
alkalmazni, a szociobiológia körül nyomban fellángolt
a vita: vajon helyesen járunk-e el, ha az individuális
szelekciót, az állandó versengést az ember
esetében is mint legfõbb szabályozó, viselkedést
kialakító mechanizmust vizsgáljuk. Amerikában
igen kedvezõ volt ehhez a légkör, hiszen az ottani
individuális társadalom hivatalosan is mindig az egyének
közötti versengést propagálja. Abból
születnek új dolgok, új technikák, abból
származik pénz, ha sok ember verseng egymással.
Másfelõl nagyon sokan gondolták úgy, kezdve
az orosz Kropotkin herceggel, hogy az embernek jónéhány
olyan tulajdonsága van, amit nem lehet ilyen egyszerûen
megmagyarázni. Az etológus szemében különösnek
tûnik például, hogy az idegent kenyérrel
és sóval üdvözöljük. Az állatok
az idegent elverik a közelükbõl, vagy megölik.
Náluk tehát nincs ilyenfajta idegenüdvözlõ
mechanizmus. Az, hogy magunkhoz veszünk, örökbe fogadunk
egy gyereket, sok éven keresztül tápláljuk,
gondozzuk, olyan emberi tulajdonság, aminek a megfelelojét
nem találjuk meg az állatok között, melyek nem
hajlandók fajtársuk kölykeit fölnevelni. Vért
adunk.Nincsen olyan állat, amelyik a saját életét
egy picit veszélyeztetõ aktust hajtana végre azért,
hogy vadidegen fajtársainak jót tegyen. Feláldozzunk
magunkat, esetleg meg is halunk a hazánkért, a családunkért,
a csoportunkért. Ilyet az állatok nem ismernek. Ezeknek
a tulajdonságoknak nagyon kézenfekvõ természettudományos
magyarázata az volt, hogy az embernél a szelekciónak
egy másik nagyon fontos mechanizmusa, a csoportszelekció
is mûködött, természetesen az individuális
szelekció mellett. A versengést bármilyen társadalomban
ki lehet mutatni. De úgy tûnik, a döntõ szelekciós
tényezõ, a döntõ evolúciós formáló
mechanizmus a csoportszelekció.
Annyit biztosan elmondhatunk, hogy egy nagy váltás közepén
vagyunk, ahol a pszichológia, humánetológia, szociobiológia,
szociológia, antropológia és még sorolhatnám,
hányféle tudomány egyesül, és egy természettudományos
alapú embertudományt hoz létre. Nem arról
van szó, hogy a hagyományos embertudományokat félre
kellene söpörni, és valamilyen objektívnek tûnõ
modern természettudománnyal helyettesíteni, hanem
arról, hogy természettudományos eszközökkel
is sok mindent meg lehet tudni az emberrõl. A régi antropológiák
és ez az új embertudomány együtt fogják
elmondani, hogy valójában milyen az ember, honnan jött,
hová megy, esetleg mi lesz a sorsa.
- A humánetológia
szempontjából miben mutatkozik meg a transzanimalitás,
az, amiben az emberi túlmegy az állati viselkedésen?
-Az embert mindig is foglalkoztatta a kérdés: mi az,
ami megkülönbözteti õt az állatoktól.
Emlékezhetünk még az olyan válaszokra, mint
a szerszámhasználat, a nyelvhasználat vagy a kultúrára
való képesség. Ha az eltéréseket
nem egy tényezõre akarjuk visszavezetni, hanem elkezdjük
összeszedni a különbözõ tulajdonságokat,
amelyek vagy nincsenek meg az állatoknál, vagy ha megvannak,
akkor jóval kisebb mértékben, akkor egy szép
nagy csokrot kapunk, amiben durván három kategóriát
lehet elkülöníteni. Az elsõ kategóriába
a csoportviselkedéssel kapcsolatos tulajdonságok tartoznak.
Ebbõl csak a legjellemzõbbeket említem. Az embercsoportok
egyediek. Ha bármilyen csoportban élõ állatot,
fajt vizsgálunk, azt találjuk, hogy a csoportok szerkezete,
viselkedése a faj elterjedési területén nagyjából
ugyanolyan. Egy farkasfalka belsõ szerkezete azonosnak mutatkozik
Észak-Amerikában, Kanadában, Lappföldön
vagy Szibériában. Ha embercsoportokat vizsgálunk
ilyen szempontból, óriási különbségeket
találunk. Egy eszkimó csoport, az aula indiáncsoport
vagy a New York-i brókerek csoportja nyelvében, öltözetében,
viselkedésében, életmódjában rendkívül
nagy eltéréseket mutat. Ide kapcsolódik az is,
hogy az állatok a csoporthoz a csoporttagokon keresztül
vonzódnak. Tehát azért csatlakoznak egyik vagy
másik csoporthoz, mert ott ismerõsök vannak. Ez azokra
az állatokra érvényes, ahol az egyedi felismerés
már kialakult Emberek viszont akkor is számon tartanak
egy csoportot, ha az ismerõsök már nincsenek ott.
Aki mondjuk belép egy klubba, évek múltán
is ennek tagjaként tekinti magát, jóllehet, a klubtagok
idõ közben kicserélõdtek.
Másik ilyen csoportokkal kapcsolatos viselkedés a szexualitás.
Állatcsoportoknál is nagyon fontos viselkedési
mechanizmus a reprodukció, hiszen a csoportok életét,
a faj életét a reproduktív viselkedés, és
azon belül az állati szexualitás teszi lehetõvé.
De nagyon egyértelmû, hogy egy-két fajt kivéve
a szexualitás kizárólag a reprodukciónak
van alávetve. Az emlõsállatoknál például
az egy utód létrehozásához szükséges
szexuális aktusok száma egy vagy néhány.
Akadnak kivételek, ilyen a jól ismert oroszlánviselkedés.
A hím oroszlánok egy csapaton belül nem vetélkednek
egymással a nõstények kegyeiért, mert védik
a csoportot, ezért csak az idegen oroszlán hímekkel
szemben agresszívek. Ennek az a mechanizmusa, hogy rendkívül
sok, körülbelül háromezer szexuális aktus
történik, amíg egy utód létrejön.
Hasonló különbséget lehet látni az ember
esetében. A pszichológusok azt mondják, hogy kb.
kétezer, kétezer-ötszáz szexuális aktus
jut egy ember születésére, ami szintén feltûnõen
nagy szám. Ennek hármas oka van. Az alapvetõ reproduktív
funkció mellett kialakul a párkötõdés
erõsítésének, valamint a stresszoldásnak
a funkciója. Ez a hozzánk közeli fokon lévõ
fõemlõsöknél, a törpecsimpánzoknál
ugyanigy megtalálható.
Az állatokhoz képesti különbségek másik
nagy kategóriája az emberben mûködõ
szinkronizációs mechanizmus. Tehát a csoportok
olyan tevékenységet végeznek, amely kizárólag
arra szolgál, hogy a csoporttagok hasonló módon
viselkedjenek. Amikor énekelünk, táncolunk, közösen
figyelünk a másikra, akkor olyasmit teszünk, ami kizárólag
az emberre jellemzo. A gyerekek taníttatása, a társak
fegyelmezése például annak érdekében,
hogy hatékony katonaságot, munkacsapatot vagy akár
egy adminisztrációs hálózatot hozzunk létre,
olyanfajta szinkronizációt igényel, amit semmilyen
más állattal nem lehetne megvalósítani.
A szinkronizációs mechanizmusok kifejezetten azért
jöttek létre, hogy az embercsoportok együttes, valamilyen
közös cél érdekében végzett tevékenységét
segítsék. Ezek genetikai adottságok, amelyek biolgóiailag
különböztetnek meg bennünket az állatoktól.
A következo nagy kategória a konstrutivitás. Találunk
az állatok között is konstruktõröket, a
madarak fészket raknak, a hódok gátakat építenek.
Az állati konstrukciós tevékenységek speciális
cél érdekében jönnek létre, és
döntõen genetikai meghatározottságúak.
Az embernél, úgy tûnik, ez valami nagyon szabad
képesség, és számtalan területen megnyilvánul.
Amikor például beszélünk, elmondunk egy történetet,
az nem pontos, fényképszerû reprodukciója
a valójában megtörtént dolgoknak, hanem annak
egy ízlés szerint kiszínezett, bõvített
vagy tömörített változata, egyéni konstrukció.
Mindezek alapján azt mondhatjuk, hogy az ember csoportot képezõ
lény, mely alaptevékenységét a csoport mûködése
közben végzi. Erre a tevékenységre jellemzõ
néhány olyan biológiai tulajdonság, ami
az állatokból hiányzik, és amelyek mindegyike
valamiféle rendszerszervezõ képességgel
azonosítható. Elõször is szeretünk részt
venni közös akciókban. Minden csoport, egy vallási
gyülekezet, egy iskola, munkahely, klub azzal különböztethetõ
meg a többitõl, hogy milyen akciókban vett részt.
További sajátosság, hogy a közös akciókat
valamilyen közös elképzelés, közös
idearendszer, közös moralitás alapján hajtjuk
végre. Például az iskola célja, hogy 8-14
éves gyerekeket tanítsunk. Egy csapatnak az a célja,
hogy legyõzze az ellenséget, illetve felderítse,
hogy az ellenség mit fog tenni. Ezek olyan közös elgondolások,
amelyek anélkül, hogy pontosan meghatároznák,
hogyan kell a közös akciót végezni, mindenképpen
adnak egy keretet, amelyen belül a közös akciókat
jól el tudjuk rendezni. Harmadik ilyen tulajdonságunk
az, hogy szeretünk közös konstrukciókat létrehozni.
Ez az elõbbiekbõl is következik, hiszen a közös
akciók nagy része valamilyen közös konstrukció:
házat építünk, iskolát szervezünk,
pártot, amelyben érvényesül az említett
közös moralitás.. A negyedik, egyúttal döntõen
csak az emberre jellemzõ tulajdonság, hogy a közös
célok, a csoport érdekében hajlandóak vagyunk
a saját egyéni érdekeinket visszaszorítani.
Tehát kritikus helyzetben, ha igazi csoportról van szó,
az emberek mindig alárendelik a saját érdekeiket
a csoportéinak. Ez soha nem fordul elõ az állatoknál.
Az utolsó, ötödik kritérium, hogy ennek az elõzõ
négynek a mûködése során kialakul egy
új egység, transzformálódik az adott embercsoport,
és mint valamilyen önálló létezõ
jelenik meg, aminek saját érdekei vannak, saját
céljai, saját eszközei. A mai társadalomban
pontosan azt látjuk, hogy rengeteg ilyen csoport mûködik,
verseng egymással, illetve próbál egyezkedni.
-Hogyan mûködhetett
a régmúltban, és milyen ma a csoportszelekció?
-Amikor csoportszelekcióról beszélünk,
nem a mai értelemben vett csoportokra gondolunk, hanem arra az
idõre, amikor még csak néhány százezer
vagy egy-két millió ember élt a Földön,
kis csoportokban. Kb. húszezer évvel ezelõtt becslések
szerint egész Európában összesen tízezren
éltek, ami rendkívül alacsony szám. Ez a tízezer
ember 50-100-120 fõt számláló kis csoportokat
alkotott, s mivel a csoportok igen messze laktak egymástól,
nagyon ritkán láttak idegeneket. Négy-öt ilyen
csoport tartozott valamilyen nagyobb egységhez, ahol feleségeket
szereztek, s idõnként, ceremóniák alkalmával
találkoztak. Ennek az ötszázas létszámnak
pontosan meghatározott genetikai háttere van. Azt is tudjuk,
hogy ebben a csoporttársadalmi periódusban az egész
Földön egyidejûleg kb. negyvenezer ilyen csoport élt,
ami negyvenezer különbözõ nyelvet, negyvenezer
különbözõ kultúrát, különbözõ
szokásokat jelentett, valamint egy nagyon intenzív, nagyon
erõs szelekciót. Ez olyan sikeres volt biológiai
szempontból, hogy a csoportkultúrák igen hamar
az egész Földet benépesítették, nemcsak
az emberszabású majmoknak és rokonaiknak megfelelõ
területeket, nemcsak Afrikát, ahonnan származunk,
hanem gyakorlatilag az egész bolygót. Az ílymódon
bekövetkezett népességrobbanás nyomán
az ember egyre sûrûbben került szembe más csoportbeliekkel,
s ezzel megindult az idegenekkel való viselkedés kultúrájának
kifejlõdése. Ennek szabályai kicsit más
szempontok szerint álltak össze, mint a saját csoporton
belüli viselkedési szabályok. A csoportomért
föláldozom az életemet, közös akciókban,
közös konstrukciókban akarok részt venni, közös
moralitás alapján. Ha egy másik csoporttal megegyezünk
valamiben, kompromisszumokat kötünk, de ha egy kicsit csalunk,
a mi csoportunk nyer a tárgyalásokon. Ha már nem
érdemes betartani az egyezséget, mert mindinkább
kárunkra van, akkor azt mondjuk: eddig együtt voltunk, most
szépen elválunk. Ilyesmit a saját csoportjában
nem csinált az ember, vagy ha mégis, azt ugyancsak megvetették,
és minden eszközzel elnyomták. Tehát kialakult
két viselkedés szint. Egyrészt a csoporton belüli,
helyes és jó viselkedés mintázatai, másrészt
a csoportok közötti, ami egyezségen, kompromisszumon
alapult, de azért már mindenféle csalafintasággal
járt.
A csoportok további elszaporodásával és
a városok a kialakulásával megint teljesen új
helyzet állt elõ. A különbözõ csoportok
tagjai összezsúfolódtak, rákényszerültek
az egymás mellett élésre, és a csoportok
átfedték egymást. Aki egy ilyen városnak
a tagja, és idegen csoportkultúrákból származókkal
él együtt, annak meg kell gondolnia, hogy amit a valamilyen
közös nyelvet beszélõ szomszéd mond,
az igaz-e, helyes-e. Az az igazi isten, akit õ imád, vagy
az, amelyiket a saját csoportja? Megjelent az a történelmi
pillanat, amit a Biblia a jó és rossz megismerésével
fejez ki. El kellett dönteni, hogy valamilyen szociális
cselekedet, valamilyen kultúrának a komponense jó
vagy rossz. Az ember egyénileg soha nem állt ilyen nehéz
probléma elõtt. Hiszen a csoportok közötti evolúcióban
a csoport mindig tudta, hogy neki mi a jó, és mi a rossz.
Az a csoport, amelyik valamit rosszul gondolt, elpusztult és
kihalt. A tömegtársadalom kialakulásával viszont
a jó és rossz eldöntésének terhe az
egyénre hául. Erre a feladatra az evolúció
egyáltalán nem készített fel bennünket.
Hiányzik az a megnyugtató bizonyosság, hogy amit
mi gondolunk, tenni akarunk, elképzelünk, az abszolút
biztosan jó, hiszen a csoportunk minden tagja ezt mondja. Összekeverednek
a dolgok, sokan mondanak sokfélét, és az embernek
számtalan választási lehetõség között
kellene eligazodni.
Nagyon érdekes következménye ennek a kihívásnak,
ennek a furcsa új helyzetnek az, hogy az ember úgy kezd
viselkedni, mintha õ egyénileg lenne egy csoport. Vizsgáljuk
bármelyik európai társadalmat, az iskola, a család,
a társadalom a fejlõdõ embernek nem azt sugallja,
hogy légy egy csoport tagja, áldozd fel magad érte,
végy részt minden közös akcióban, közös
konstrukcióban, és az egyetlen fontos dolog, hogy a csoportnak
jó legyen. Nem rendeljük alá az érdekeinket
másokéinak, hanem azt akarjuk, hogy mindenek fölött
a sajátjaink érvényesüljenek. Annak idején
éppen ez volt a csoportszelekció fõ hajtóereje.
Elvesztettük azt a biztonságot, azt a stabilitást,
amit a régi csoport adott. Természetesen nyertünk
is egyfajta szabadságot, hiszen ha nem tetszik, otthagyhatjuk
a csoportot, és megpróbálhatunk egy másik
kört összehozni. Nehéz volna megjósolni, hogy
az emberiség további fejlõdése során
miként tud megbirkózni azzal a problémával,
hogy biológiai adottságként csoportban szeretnénk
lenni, ám a tömegtársadalmak minden módon
egytagú csoportokká formálnak bennünket. A
globalizáció folyamata atomizálja az embereket,
létrehozza az egyedi kultúrákat, egyéni
csoportokat, s kérdés, vajon a következõ szinten
milyen struktúrát fog eredményezni.
-Meddig terjed
a biológiai evolúció és kulturális
fejlodés párhuzamossága?
-Egy kulturális és egy biológiai rendszer --
valamely élõlény vagy ökológiai szisztéma
-- között a lényegi analógia a történet.
Ha pontosan felderítjük, hogy egy élõlény
ma miként szerzi a táplálékát, hogyan
védekezik, hogy viszonyul a többiekhez, milyenek a testi
adottságai, akkor ezekre a magyarázatot mindig az élõlény
történetének egyes állomásai adják
Ebben az értelemben a kultúrák is hasonlóak.
Minden kultúrának megvan a maga története,
s az ebben elõforduló események jelölik ki
azt a mintázatot, azt a magatartásmódot, azt a
szabályozási rendszert, amit egy kultúra jelent.
A kultúra története tehát mintákat
ad, és mi apró változtatásokkal ezeket a
mintákat követjük. Vannak megoldási lehetõségek,
amelyek nem jutnak eszünkbe, mert a mi kultúránkba
nem illenek bele. A magyar kultúra például tele
van kiegyezésekkel. Mi mindig valakivel nagy háborúságban
vagyunk, aztán kiegyezünk, és konszolidáltabb
viszonyok következnek. A mintáktól nem lehet megszabadulni,
nem lehet új életet kezdeni, mondván, mától
minden ellentétet elsimítunk, s ettõl kezdve vadonatúj
viselkedésformák jelentkeznek. Magyarországon is
vannak állandó ellentétek. Mindig lesznek népiesek
és urbánusok, bárhogy is fogják magukat
nevezni. Igazából teljesen reménytelennek látok
minden olyan kísérletet, amely az az ellentétek
megszüntetését célozza.
Más kultúrák története arra tanít,
hogy ritualizálni kell a konfliktusokat. Melanéz törzsek
így háborúznak, hogy több száz méterre
felállnak egymástól, és mindenfélét
kiabálnak. Amikor úgy gondolják, hogy már
jól megmondták a magukét a másiknak, akkor
hazamennek, és ezzel vége is a háborúnak.
Ha nagyon nagy a populáció, sokan vannak, tolonganak,
és már túl közel kerülnek egymáshoz,
akkor néha dobálnak lándzsákat meg egyebeket,
és azután mennek haza. Valójában a biológia
és a kultúra története is arra tanít,
hogy a konfliktusokat nem megoldani, hanem ritualizálni kell,
el kell venni az élüket, be kell fogadni, mint gondolkodási
módot. Nem arra kell törekedni, hogy a másik megsemmisüljön,
hanem hogy a maga módján mindkét fél elmondja
az összes szörnyûséget, amit a másikról
gondol, és a kettõ együtt lesz az, ami adott helyzetben
a kultúrát megtestesíti.
A rítusok az állatvilágban is finomodnak. Ennek
egyik nagyon szép példája, ahogyan a lávagyík
hímek megmérkoznek egymással. Megközelítik
egymást, majd egyikük nyakon kapja az ellenfelet, fölemeli
és tartja. Aztán leteszi, s most rajta a sor: õt
emeli föl és tartja a másik. Ezt teszik felváltva
több órán át, s amikor egyikük úgy
érzi, hogy õ sokkal többet lógott, nagyon
fáradt, és már nem szívesen tartaná
a másikat, akkor eloldalog. Aki ott maradt, aki az erõsebb
volt, az nyert. Úgy hiszem, hasonló finomodás a
kultúrában is megfigyelhetõ. Ma már nem
párbajozunk, hanem megírjuk az újságban,
hogy micsoda egy állat az illetõ, akit régen ki
lehetett hívni a Nagyrétre, háromszori golyóváltásra.
Ahogy komplikálódik a kultúra, minden cél
elérése sokkal hosszadalmasabb, sokkal több lépésen
keresztül történik. A nagyon agresszív, destruktív
lépések mind rövidítettek ezen a folyamaton.
Hosszú távon mindig a komplexitás irányába
megy a dolog, és ilyen szempontból ez egy kellemes fejlemény.
- A kulturális
versengésben való elony nem jár szükségképpen
biológiai evolúcióval. Milyen következményei
vannak a két szint szétválásának?
- Biológiai evolúció akkor jön létre,
ha egy populáció külsõ körülmények
hatására összeroppan, kevés egyed marad meg,
akik pedig túlélték a katasztrófát,
elszaporodnak. Azután megint összeomlik a populáció,
a túlélok megint elszaporodnak, s a katasztrófák
és a stabilitás gyorsan változó periódusai
hozzák létre a genetikai változásokat. Ez
a kulturális evolúcióban ugyanígy van, de
a kulturális evolúció mögött ma már
nincs genetikai evolúció.
A kulturális és a genetikai evolúció szétkapcsolódásának
ténye egyben azt is jelenti, hogy egy 50 ezer évvel ezelõtti
biológiával kell megoldani a kultúra mai problémáit
is. Régebben, ha a kultúra túlságosan elõreszaladt,
a genetika valahogyan utána ballagott a szelekció miatt.
Lehet, hogy ez néhány tízezer évet vett
igénybe, de elõbb-utóbb megint kialakult a kapcsolat
a két szervezõdési szint között. Ma ez
a kapcsolat megszûnt, és semmi remény nincs arra,
hogy valaha is újra létrejön. Ez egyrészt
azt jelenti, hogy a régi biológiai, genetikai konstrukcióval
kell az új feladatokat megoldani, másrészt azt,
hogy bizonyos értelemben a kulturális evolúció
túlszaladhat egy biológiai optimumon. Nem mindig és
nem folyamatosan, de az emberiség történetének
nagyobb részében a kultúra mindig a genetikailag
adott biológiai optimum körül helyezkedett el, és
arra épült rá. Ma lehetséges egy olyan kultúra
létrehozása, amely teljes ellentétben van mindenfajta
biológiai adottságunkkal. Ez nem jelent feltétlen
rosszat. Sok esetben azt látjuk, hogy meg lehet sérteni
a biológiai optimum szabályait, és ez idonként
inkább kellemes, mint kellemetlen. Például függetlenül
attól, hogy tél van vagy nyár, mindig tudjuk biztosítani
a lakásunkban a kellemes meleget. Ugyanakkor az ember elveszti
azt a szabályozó képességet, hogy télen-nyáron
mezítláb is jól érezze magát, és
hozzászokjon az idõjárás változásainak
biológiai regulációjához. Ma már
senki nem mondhatja, hogy az volna az igazi, akkor lennénk erõsek
és egészségesek, ha megint a szabad ég alatt
hálnánk a hóban. Jónéhány
helyzetben tehát belátjuk, hogy a kultúra olyan
kellemes dolgokkal ajándékozott meg bennünket, amiért
érdemes a biológiai optimumtól messze élni.
Másrészt viszont gondoljunk arra, mennyire fontos, hogy
a fejlõdõ gyermek személyisége, stabilitása,
nyitottsága érdekében három-négy
évig az anyja mellett legyen, amint ez a régi kultúrákban
szokványos volt. Ehelyett ma születése után
néhány hónappal becsapjuk bölcsõdébe,
este hazavisszük, lefektetjük, reggel megint elvisszük
a bölcsõdébe, óvodába. Kitesszük
õt a legkülönbözõbb stressznek, nem megfelelõ
szociális körülménynek, s ez már olyan
eltérés a biológiai optimumtól, aminek kimutathatóan
nagyon sok káros hatása van. Neurotikus felnõtt
lesz, nem tud stabil kapcsolatokat teremteni. Egy csomó társadalmi
bajunkban valószínûleg oroszlánrésze
van annak, hogy a gyerekeink nem megfelelõen szocializálódnak,
nem megfelelõen élik az életüket. Nem arról
van szó, hogy automatikusan a biológiai optimum köré
kell rendezni a társadalmat, ezt komolyan senki nem gondolhatja.
Arról viszont mindenképpen érdemes beszélni,
hogy milyen ez a biológiai optimum, milyen irányba térünk
el tõle, és milyen árat fizetünk ezért.
Az ember így esetleg el tudja dönteni, hogy érdemes-e
ezt az árat megadni, vagy bizonyos dolgokról le kell mondani
annak érdekében, hogy más területen nagyobb
elõnyökhöz jussunk.
- Ma leginkább
tárgyakért szokás árat fizetni, s itt is
felmerül a biológiai optimum kérdése: míg
egy mai európai embernek tízezer tárgya van, addig
a premodern embernek ötszáz volt, az is szinte mind munkaeszköz.
-Ez elképesztõ méreteket öltõ megszaladási
jelenség az ember tárgyszeretetével kapcsolatos.
A majom õsöknek nagyon fontosak voltak a tárgyak,
mivel ahhoz, hogy gyümölcsöket, rügyeket, leveleket,
rovarokat, tojásokat tudjanak szerezni, ezeket jól fel
kellett ismerniük. Színlátásuk, térlátásuk
erre való. Ha valakinek a fák ágain kell közlekednie,
tudnia kell, milyen alakú egy ág, és mennyire erõs.
A tárgyakkal való babrálás és a tárgyak
nézegetése nagyon fontos majom-tulajdonság, ami
-- a már említett konstrukciós képességgel
kiegészülve -- az emberben is igen erõsen megvan.
Imádjuk a tárgyakat, gyûjtjük õket,
és mérhetetlen mennyiségben állítjuk
elõ. Egy kultúra fejlettsége lemérhetõ
azon, hogy egy-egy tevékenységhez mennyi tárgy
szükséges. Ha valaki az erdõben úgy költi
el a vacsorát, hogy elfog egy nyuszit, és amúgy
nyersen felfalja, ahhoz nem kell tárgy. Ha nyárson megsütjük,
akkor már több tárgyat használunk. Ha egy
terített asztalnál esszük meg, oda még több
minden kell, abrosz, tányér, kés, villa, pohár.
Ha meg egy diplomáciai vacsorán fogyasztjuk el ezt a nyulat,
már szinte megszámlálhatatlan a tárgyak
száma, különösen, ha a szakács konyhai
eszközeit is hozzászámoljuk. Ahogy a kultúra
komplikálódik, úgy egyre több tárgyat
használunk, s ezek egyre speciálisabb funkciónak
felelnek meg.
Tárgyéhségünket a technológia szinte
végtelen mértékben ki tudja elégíteni,
de nekem az az érzésem, hogy ez átmeneti jelenség.
Minden kultúra az ember biológiai igényeinek korlátozását,
csak egy bizonyos úton történõ kielégítését
hozta létre, mert így tudott a környezetével
egyensúlyban maradni. Nem úgy eszünk, hogy befaljuk
a nyers ételt, hanem megfõzzük, valami különleges
módon megkonstruáljuk, és bonyolult, ritualizált
ceremóniával fogyasztjuk el. Azt hiszem, elõbb-utóbb
eljön az az idõ, amikor szégyen lesz túl sok
tárgyat tartani. Az ember rájön, hogy sokkal gazdagabb
kultúrát tesz lehetõvé, ha csak szép,
értékes és régi tárgyakat gyûjtünk,
ahelyett, hogy belefulladunk a tárgyak képezte szemétdombba.
-De nemcsak a
tárgyak szaporodnak, hanem a kezelõik és köztük
létrejövõ kapcsolatok is bonyolódnak. A komplexitás
növekedése pedig azzal a veszéllyel jár, hogy
áttekinthetetlenné és ellenõrizhetetlenné
válnak az ember által mûködésbe hozott
folyamatok.
-Van az emberi agynak egy olyan tulajdonsága, amit a pszichológusok
öt, plusz-mínusz kettõnek hívnak. Ha az ember
különbözõ dolgok között összefüggéseket
keres, hogy egy komplexumot állítson össze, akkor
általában öt, plusz-mínusz két elemet
tud egyszerre figyelembe venni, mert az agyában nem képes
egyidejûleg ennél több adatot latolgatni. Mások
azután az ilymódon kialakított egységekbõl
megint ötöt tudnak kiválasztani és megfontolni.
A rendszernek ez a mûködése azonban sohasem jelenti
azt, hogy emiatt valami nem fog létrejönni, vagy nem olyan
lesz, amilyennek szeretnénk. Meg kell találni a kerülõutakat.Ha
az ember a döntéshozatalt figyeli, tehát azt nézi,
hogyan reagál az egész emberiség bizonyos dolgokra,
akkor azt látja, hogy nem olyan primitív ez a reakció,
mint az egyedi emberé. Kedvenc példámmal élve,
összesen két atombombát dobtak le, azóta egyet
se, és remélhetõleg ezután sem fognak. Ennek
pedig az atomháborútól való félelem,
illetve az az ideológia volt az oka, hogy egy újbóli
bevetés az emberiség pusztulását okozná..
Ez elegendõnek bizonyult ahhoz, hogy az atomfegyvereket a katonák
ne használják, holott mondjuk 500 évvel ezelõtt
elképzelhetetlen lett volna olyan hatalom, amelyik ilyen fegyverek
birtokában ne próbálta volna az ellenségeit
elpusztítani. Ebben az egyének fölötti, magasabb
rendszerben tehát olyan tulajdonságok jelennek meg, amik
nem következnek az egyedi megfontolásokból. A környezetvédelem
például fél évszázad alatt hihetetlenül
beívódott a fejlettebb országok lakóinak
tudatába. Ezer évvel ezelõtt nevetséges
lett volna azt mondani, hogy a környezetet védeni kell.
Ha valaki azzal állít be Mátyás királyhoz,
hogy a mûszerein apró elváltozásokat lát,
ezért ne tessenek annyi pajzsot, lándzsát, meg
kardot gyártani, mindenki jót kacagott volna rajta. Ma
néhány mûszeren mért adat befolyásolja
az egész világ iparát, és ha nem is azonnal,
de jelentõsen képesek voltak megváltoztatni ipari
folyamatokat. Tehát a nagy veszélyek felismerésével
egyidejûleg igen nagy erõket lehet megmozgatni. Minden
életképes rendszerben megjelennek olyan mechanizmusok,
amelyek a stabilitást, a fennmaradást biztosítják.
Az emberiségnek mint globális rendszernek a fennmaradását
nem egy-két okos ember intézkedései biztosítják,
hanem a tömegek viselkedésén alapuló mechanizmusok.
- A változások
sebességének növekedése azonban kérdésessé
teszi a kellõ idõben történõ reagálást,
a hatékony korrekciót.
- Mindig vitatott kérdés, hogy milyen gyorsasággal
zajlanak a folyamatok. A társadalmi átalakulásokat
illetõen a sebességi optimum a generációk
változása. Manapság a változások
sokkal rövidebb idõ alatt következnek be, és
ez mindenféle zavarokat okoz. De egyáltalán nem
biztos, hogy itt nem egy átmeneti dologról van szó.
A technikai, technológiai újítások végigfutnak
a glóbuszon, és egy darabig az élteti õket,
hogy egyre újabb és újabb népeket, társadalmakat
hódítanak meg. Aztán a kör bezárul.
Én nem hiszek abban, hogy a változások ezer évig
ilyen sebességgel fognak végbemenni, mert ez nem felel
meg az ember biológiai felépítésének.
Megfigyelhetõ, hogy a rendszer kivonja saját magából
a túlságosan gyors, szabályozatlan erõket,
és mintegy nyugalomra készteti. Ez nagyon fontos hatás.
Említhetném a korai indiai társadalomban a jógát,
a meditációt. Mire szolgál a meditáció?
Ha egy fiatalember ül és nézi a köldökét
órákon keresztül, az éppen a semmittevésre
szolgál. Úgy tunik, a társadalom egy bizonyos fejlettségi
szinten nem képes elviselni, ha mindenki tevékenykedni
akar. A csoporttársadalmakban nem volt idejük az embereknek
efféle nyugalomra és csöndességre, mert mindennap
meg kellett küzdeni a környezetükkel azért, hogy
élelmük legyen, és a gyerekeiket tudják nevelni.
Amint ez a dolog egyre kisebb szerepet játszik az ember életében,
belépnek a csillapító, szabályozó
erõk, és elterelnek -- például az internetre.
A rendszer szempontjából az internet egyik igen lényeges
funkciója, hogy anyagmozgás nélkül hihetetlen
sok embert köt le, köt egymáshoz hosszú órákra,
akik így bizonyos értelemben kivonódnak a társadalom
aktív közegébõl. Persze ugyanakkor ebbõl
új aktivitás forrásai erednek. A nemkívánatos
túlburjánzás csillapításával
egyidejûleg új, soha nem látott lehetõségek
jelennek meg, de ezek a párhuzamos folyamatok nem elõre
megtervezettek.
-A ma észlelhetõ
globális folyamatok számodra milyen fejlõdési
irányt jeleznek?
-Az evolúció nem a boldogság maximalizálására
való folyamat, és egyáltalán semmi köze
szépséghez, boldogsághoz, kiegyensúlyozott
viszonyokhoz. Tehát a realitás, a biológia és
a kultúra nagyon kegyetlen dolgok. Manapság sokszor ejtünk
könnyet a kihalt dinoszauruszokért. De ha nem haltak volna
ki, akkor mi nem lennénk itt. Természetesen szörnyû,
embertelen, aljas dolog hagyni népeket, városokat, csoportokat,
egyéneket elpusztulni, ugyanakkor ezek a folyamatok nem sorolhatók
be az ember értékkategóriáiba, nem az egyén
döntésétol függnek, egy más fejlõdési
szinten mozognak, és mi része, de nem szabályozó
része vagyunk a folyamatnak. Az embernek kellõ alázattal
be kell látnia, hogy ugyan az elméjével sok mindent
el tud gondolkodni, így azt is, hogy fölötte is van
egy szervezõdési, mûködési szint, ám
ezt a díszszemlét nem õ vezényli.
Az egész evolúció azt bizonyítja, hogy tudatos
tervezés nélkül is kialakulnak egy rendszer stabilitását
biztosító tényezõk, és ami igaz volt
az ember alatti fejlõdési szintekre, az bizonyosan igaz
az ember fölöttiekre is. A globális rendszert illetõ
optimizmusomat ezzel tudom alátámasztani. Naivitás
azt hinni, hogy a jövõt majd megtervezzük, elõre
kigondolva, miként juttatjuk egyensúlyba mindazt, amit
jól illetve rosszul teszünk. Ez nem így mûködik.
Az ellensúlyozó folyamatok akkor indulnak be, amikor valamilyen
diszfunkció, katasztrófa, kár, sérülés
keletkezik. Az emberiség ma már rendelkezik annyi technológiai
és anyagi eszközzel, hogy a Szaharából bármikor
virágzó erdõt tudna varázsolni. Pénz
és elhatározás kérdése. Ha kiderül,
hogy amennyiben ezt nem csináljuk meg, holnapután meghalunk,
akkor majd megcsináljuk.. A pénzünket, az adónkat
arra adjuk, ami jelenleg égetõ probléma, nem száz
év múlva. Ha be tudják bizonyítani, hogy
holnap nagy baj lesz, akkor hihetetlen erõket lehet mozgósítani.
Ha az ember azon gondolkodik, mi lehet a sorsa ennek a globális
rendszernek, akkor az egyik lehetséges, de kevéssé
valószínû út az, hogy az emberekbõl
mint egyénekbõl létrejön egy nagy globális
kultúra, közös akciókkal, közös moralitással
Ennek a közös moralitásnak a jeleit már nagyon
jól lehet látni, az emberi jogok, a környezetvédelem
mind ennek elemei. Mégis nagyon nehezen képzelhetõ
el, hogy egy sokmilliárdos embertömeget, az egész
bolygóra kiterjedõ társadalmat egyénekbõl
lehessen összerakni. Sokkal valószínûbb, hogy
nagyobb csoportok fognak folyamatosan kialakulni. Hogy aztán
ezek nemzetek lesznek vagy államok, vagy monopóliumok
-- meglátjuk.
|