Fülöp Márta
(*1956) pszichológus, az MTA Pszichológiai Intézet
fõmunkatársa, a Szegedi Tudományegyetem Pszichológia
Szakának tanára. Budapesten él.
Fõbb publikációi:
-A tehetséges
gyerekek versengô magatartásáról, Új
Pedagógiai Szemle, 1992.5. 3-13
-A versengésre vonatkozó tudományos nézetek,
Pszichológia, 1995/ 1,2, 4.
- A rivalizáció a pszichoanalitikus elmélet tükrében,
in: Irányzatok és kutatások a mai magyar pszichoanalízisben,
szerk:Lukács Dénes, Magyar Pszichoanalitikus Egyesület,
Budapest, 1995.
- A csoport és a közösség szerepe Japánban,
Pszichológia, 1998/3.
- A pszichoanalízis alkalmazhatósága különbözõ
kultúrákban, in: Pszichoanalízis és Kultúra,
szerk. Lust Iván, Animula, Budapest, 1999
- Idõ és Idõtlenség a pszichoanalízisben.
Elméleti és technikai megfontolások. Pszichoterápia.
2000 (IX. évf.) / 3.
- A versengés mint szociális képesség. In:
Csapó Benõ, Vidákovich Tibor (szerk.) Neveléstudomány
az ezredfordulón. Tankönyvkiadó. Budapest. 2001.
- Az iskolai versengés természetrajza In: Szekszárdi
Júlia (szerk.) Nevelési Kézikönyv Nemcsak
Osztályfõnököknek. Budapest, 2001.
- Nobel-verseny, Magyar Tudomány. 2001/12.
- Davies, I., Fülöp, M., Hutchings, M., Ross, A., Berkics,
M., Floyd, L. () Education for enterprising citizens: perceptions of
effective teaching. In: A. Ross (ed) Learning for democratic Europe.
London, 2001.
- Évek óta a versengés lélektanát
és mûködését tanulmányozod. A
"versengõ ember" - antropológiai adottságunk
volna ez, vagy a verseny-ideológia tétele?
- A versengés jelen van a mindennapi életben, a családi
és a munkahelyi kapcsolatokban, az iskolában, minden olyan
helyzetben, ahol szóba jöhet a teljesítmény.
Versengenek egymással társadalmi rétegek és
csoportok, sõt nemzetek is. A versengéssel, illetve az
ember versengõ magatartásával kapcsolatban kétféle
álláspont létezik. A kifejezetten tudományosnak
tekintett nézet, amelyet az etológia és a szociobiológia
is vall, az evolúcióra alapoz. E szerint a versengés
filogenetikus örökségünk része, tehát
az állatvilágból hozzuk magunkkal, és törvényszerûen
megjelenik minden olyan helyzetben, ahol az erõforrások
szûkösek, illetve valamennyi szituációban,
amelyben társasan veszünk részt. A másik,
kevésbé tudományos, inkább esszéisztikus
vagy filozofikus írásokon nyugvó álláspont
képviselõi úgy tartják, hogy a versengés
egyáltalán nem öröklött magatartásforma,
amely szükségszerû velejárója az életünknek;
sokkal inkább társadalmi képzõdmény,
s legjobban tennénk, ha felhagynánk vele.
Míg az elsõ álláspontot magukénak
vallók a versengést természetesnek tartják
és viszonyuk alapvetõen semleges, addig a második
nézettel egyetértõk megítélése
meglehetõsen negatív. Egyik érvük az, hogy
a versengés az ember külsõdleges megítélését
vonja maga után, amely elmegy a valódi értékek
mellett. Ha valamit külsõ motivációra, a dicséret
vagy a jutalom reményében teszünk, ez erõsen
függõvé tesz minket a külvilágtól,
aláássa a belsõ céljainkat, a belsõ
értékeinket, s így olyan emberré válunk,
aki állandóan azt vizsgálja, miként kell
viselkedni ahhoz, hogy a kifelé megfeleljen.
Másrészt úgy látják, hogy a versengés
eredményeképpen gyakran megromlanak az emberi kapcsolatok,
az ember az embernek farkasa lesz, nem veszi tekintetbe a másikat,
mivel minden eszközzel arra tör, hogy õ legyen a gyõztes.
Gyakran összekapcsolják a versengést az agresszióval,
amit általában nem tartunk pozitív magatartásformának,
bár ma már ennek is többféle megítélése
létezik.
-Mi késztet bennünket
versengésre?
-A versengés mindig feltételez egy másik embert,
akivel összehasonlítom magam, vagy akivel engem kívülrõl
összemérnek. Ez nemcsak ezen a ponton érdekes számunkra.
A személyiségünk fejlõdésében,
az éntudatunk alakulásában kitüntetett szerepe
van a másik ember visszajelzéseinek arról, hogy
amit csinálunk, az jó-e vagy rossz. Ebben az értelemben
nem nagyon tudunk úgy létezni a világban, hogy
bármely tettünknek ne lenne valamilyen külsõ
leképezése vagy értékelése a másik
ember pszichéjében. Mindennek, amit csinálunk,
van egy abszolút értéke. Ugyanakkor lehet, hogy
amit mi nagyon fontosnak ítélünk a saját fejlõdésünkben,
az a környezetünk összehasonlításában
nagyon gyengének, vagy épp ellenkezõleg, nagyon
jónak minõsül. Tehát azonnal megjelenik egy
relatív viszonyrendszer, amibe belehelyezkedünk, illetve
természetes módon belehelyezõdünk. Ehhez társul
egy nagyon fontos elv, a társas összehasonlítás
elve, melyet egy Festinger nevû amerikai kognitív szociálpszichológus
dolgozott ki az ötvenes években. E szerint az embereknek
nagyon fontos tudniuk, hogy a gondolataik, megítéléseik,
érzelmi értékeléseik helyesek vagy helytelenek.
Fontos, hogy tisztában legyünk vele, milyen tulajdonságaink
vannak. A tulajdonságainkat akkor vagyunk képesek igazán
értékelni, ha összevetjük a másokéival
. Ez az összehasonlítási folyamat, mely társas
életünknek természetes, veleszületett része
- mondja Festinger - , magában hordozza a versengés folyamatát
is, hiszen amikor összehasonlítjuk magunkat másokkal,
örömmel tölt el, ha úgy látjuk, legalábbis
nem vagyunk rosszabbak egy adott dologban másoknál. Nem
szólva arról, ha egy kicsit jobbnak találjuk magunkat.
Ma tehát már a szociálpszichológia szintjén
is létezik egy nagyon erõs irányzat, amelyik azt
állítja, hogy a versengés elkerülhetetlen,
egész egyszerûen az én-definíciónk,
az önismeretünk és az én-azonosságunk
szempontjából elengedhetetlen összehasonlítási
folyamat, amely folyamatosan információt közöl
arról, hol helyezkedünk el a saját különbözõ
életcsoportjainkban.
- A versengésnek
milyen értelmezései vannak a mai pszichológiában?
- Érdekes módon a pszichológia a versengést
többnyire nem önmagában, hanem az együttmûködéshez
fûzõdõ viszonyában tárgyalja. A szociálpszichológiára
az utóbbi húsz-huszonöt évben az volt a jellemzõ,
hogy versengés kontra együttmûködés paradigmában
gondolkodott. A jelenlegi kutatási irányzat inkább
azt próbálja megnézni, mi is a versengés
önmagában, illetve a versengés és az együttmûködés
milyen módokon egyeztethetõ össze, miként
lehet nem egymást kizáró, hanem akár szimultán
vagy paralel jelenség.
Paradox módon maga a versengés is egyfajta együttmûködés.
Ha két ember verseng, akkor folyamatosan figyelnek, összehangoltan
reagálnak egymásra, mivel másképp nem tudják
elvégezni az imént említett összehasonlítást.
Az együttmûködésnek lehetséges olyan definíciója,
amelybe ez is beletartozik. Különösen akkor, ha a versengés
írott és íratlan szabályait mindkét
fél betartja.
Mondanék egy másik példát. Ha egy adott
csoportban az együttmûködést tekintik normának,
akkor nyilvánvalóan az számít jó
csoporttagnak, aki együttmûködõ. A csoport az
együttmûködés értéke mentén
hoz létre hierarchiát, illetve versenyhelyzetet a csoporttagok
között. Itt is azt látjuk, hogy szorosan összefonódik
a két jelenség: a versengés, mint a viselkedésünket
meghatározó tényezõ motivációja,
együttmûködésben manifesztálódik.
Ugyanígy a személyiségünkben is mindkét
magatartásformára való hajlam azonos erõvel
lehet jelen. Tehát ma úgy tekintjük, hogy az az ember
a legadaptívabb, a legjobban alkalmazkodó az emberi társadalomban,
aki nagyon jól tud együttmûködni, és adott
esetekben nagyon jól tud versengeni.
Az evolúciós álláspont szerint az együttmûködés
is a versengés szolgálatában áll, tehát
akkor mûködünk együtt, ha feltételezhetõ
a reciprocitás. Azaz, ha segítek vagy adok valakinek,
ha oly módon veszek részt egy kapcsolatban, hogy a másik
túlélését szolgálom, akkor elvárhatom,
hogy adott körülmények között a másik
ezt viszonozni fogja, tehát õ is az én túlélésemet
fogja szolgálni. Az együttmûködés evolúciós
értelemben a túlélés egyik eszköze.
-Milyen versengõ
magatartások vannak?
-Az emberek jelentõsen különböznek abból
a szempontból, hogy mennyire gyakran versengenek, mennyire keresik
a versenyhelyzeteket, ha ilyen adódik, azt inkább elkerülik,
vagy inkább felvállalják, a versengõ szituációkban
milyen érzelmeket élnek át, és hogyan reagálnak
a gyõzelemre, illetve a vesztésre.
Amerikai kutatások során két fõ csoportot
különítettek el: az úgynevezett hiper versengõ
személyiséget, és az önfejlesztõ személyiségû
versengõt. Az elõbbi mindig, minden helyzetben, mindenkivel,
mindenért verseng, függetlenül attól, hogy az
adott helyzetben strukturálisan jelen van-e a versengés,
valóban meg kell-e állapítani, hogy ki a gyõztes
vagy a vesztes. Az ilyen ember verseng mint férfi vagy nõ,
mint barát, mint szülõ, mint testvér, ha játékról
van szó, azt is nagyon komolyan veszi, és mindig minden
helyzetben gyõzni akar. A hiperversengõ emberek gyakran
agresszívek, nem válogatnak az eszközökben,
rendkívül nehezen viselik a vesztést, ami komoly
sérüléseket okoz nekik, éppen ezért
igyekeznek is mindenképpen elkerülni. Azt is mondhatjuk,
hogy a hiperversengõ emberek erõsen nárcisztikus
személyiségek.
Az önfejlesztõ versengõ azokon a területeken
verseng, amelyek értéket képviselnek a számára,
amelyeken fontos tudnia, hogy másokhoz képest hol tart.
A versengés célja nem annyira a másik legyõzése,
vagy annak a bebizonyítása, õ jobb a többieknél,
hanem sokkal inkább az, hogy a saját potenciális
képességeit a lehetõ legjobban bontakoztassa ki.
Nem mindenáron, nem bármely eszközzel, és
nem minden helyzetben versenyez, nem mindenkivel, nem minden területen,
nem minden eszközzel. Ez tehát a versengõ egészséges
személyiségû változata.
- Éveken át
több országban, így az Egyesült Államokban
és Japánban végeztél kutatásokat.
Mennyiben határozza meg egy-egy kultúra a versengõ
magatartást?
- A versengést nagyon erõsen meghatározza a
kultúra, és annak a társadalomnak a gazdasága,
politikája, történelme, amely társadalomban
valaki a versengésre szocializálódik. A szociálpszichológiai
kutatásokban sok-sok évig úgy gondolták,
hogy ha egy adott laboratóriumban valakinek a magatartását
megfelelõ tudományos eszközökkel leírják,
akkor ez általánosítható bármely
kultúrára. Szinte közhely, hogy a jelenlegi szociálpszichológiai
ismereteink kilencvenöt százaléka amerikai, fehér,
kiváló egyetemekre járó diákok magatartásmódjára
vonatkozik. Hosszú ideig senki nem vizsgálta, hogy a különbözõ
kulturákból érkezõ emberek egyazon helyzetben
való viselkedése mögött magának a helyzetnek
milyen felfogása rejlik. Ezért tartottam nagyon fontosnak,
hogy ezt különbözõ, egymástól modelljükben
erõsen eltérõ országokban tanulmányozzam,
mégpedig Japánban, illetve az Egyesült Államokban.
Miért gondoltam pont erre a két országra? Japánról
a pszichológiai, antropológiai irodalomban nagyon eltérõ,
egymásnak látszólag ellentmondó vagy paradox
dolgokat találunk. Egyik nagyon fontos jellemzõje a japán
társadalomnak, hogy erõsen versengõ. Ha arra gondolunk,
hogy egy kapitalista gazdaságról és egy demokratikus
politikai berendezkedésû országról van szó,
ahol az iskolarendszernek rendkívül fontos és meghatározó
szerepe van abban, hogy valaki késõbbi élete során
ebben a társadalomban milyen szerepet foglalhat el, akkor érthetõ,
hogy a japán iskolarendszer különbözõ pontjain
történõ átmenet idején nagyon erõs
a versengés a diákok között, amit egyébként
az oktatás területén "vizsgapokolnak" is
hívnak A másik meghatározó nézet
Japánnal kapcsolatban az, hogy társadalma úgymond
kollektivista. Igen nagy szerepe van a csoportnak, igen fontos, hogy
valaki egy csoporthoz tartozzon, és ebben afféle szürke
eminenciásként vegyen részt, ne emelkedjen ki,
ne különbözzék a többiektõl. Az individualista
kultúrákban egy független, autonóm ént
feltételeznek, amely saját elhatározása
szerint lép kapcsolatba a másik emberrel, aki csak annyira
határozza meg õt, amennyire õ is akarja azt. A
kollektivista felfogásra és a kollektivista társadalmakra
- Japánt gyakran idesorolják - viszont az úgynevezett
kölcsönösen függõ én a jellemzõ,
aki tehát soha nem teljesen autonóm, magatartása
mindig meghatározza a többiekét csakúgy, mint
a többieké az övét. Az engem érdeklõ
legfõbb kérdés tehát az volt, hogy miként
lehet mégis versengeni ebben a japán társadalomban?
Vagy másként fogalmazva, hogyan lehet egyszerre nagy intenzitással
megélni az együttmûködést és a
versengést? Milyen versengés-felfogással lehet
valaki sikeres tagja a társadalomnak?
Az amerikai modell azért érdekelt, mert elég egyértelmû,
a versengés etosza áthatja a társadalmat, abszolút
nyílt, nem kell letagadni, nem kell szégyelni. Mindenkitõl
megkívánják, hogy versengjen, és a gyõztes
a lehetõ legnagyobb megbecsülésben részesül.
Az egyéni érdemekre épülõ társadalmi
berendezkedésben bárki bármiben többet tud
teljesíteni másoknál, az igazi értéket
képvisel. Nincsenek visszahúzó vagy a versengést
komolyabban, a társadalmi struktúra értelmében
korlátozó tényezõk. Az individualista nyugati
felfogásban tehát nagyon tisztán és egyértelmûen
lehet versengeni. Ha az autonom kontra kölcsönösen függõ
én modelljében gondolkodunk, nyilvánvaló,
hogy egy autonóm énnel rendelkezõ amerikai a riválisát
minden további nélkül kiiktathatja a versengési
folyamatból, hiszen nem függ tõle. Attól,
hogy a riválisát elveszíti, õ még
integráns ember marad, sõt. A japán modellben,
ahol mindenki a másik énjének a részét
is képezi egyben, a rivális elvesztése olyan, mintha
az énnek egy része is elveszne. Éppen ezért
sokkal kevésbé hajlamosak a japánok a riválist
ellenségként felfogni.
A versengés szempontjából egyébként
nagyon fontos figyelembe venni a vallást és a vezetõ
- mondjuk így - ideológiákat. A japán társadalom
sokak szerint olyan, mintha a protestáns etika szerint mûködne.
A munka kiemelkedõ érték, igen fontosnak tartják,
hogyan teljesít és hogyan boldogul egy ember az életben.
Ebbõl a szempontból a japánok egy erõfeszítésen
alapuló, aktív motivált ambíciózus
társadalmat képviselnek.
Indiában nincs ilyen értéke a teljesítménynek,
az anyagi szempontból való boldogulásnak, mert
a hindu vallás, illetve a buddhizmus Indiában elterjedt
formái nem hirdetnek olyasmit, hogy az embernek itt és
most, ebben az anyagi világban sikerekre kellene szert tennie.
Az indiai társadalmat nagyon kevéssé vezérlik
azok a hagyományos értelemben vett nyugati értékek,
amelyek mentén az amerikai vagy akár a japán társadalom
is leírható. Ilyen az anyagi siker, a hatalom, a szakmai
elismerés, tehát mindaz, ami nagyon fontos szerepet játszik
a nyugati motivációs elméletekben.
- Az elõbb említett
kultúrákhoz képest milyen a magyar "versenypálya"
?
- Ma Magyarországon a versengés az emberek figyelmének
középpontjában áll. Nap mint nap megélik,
és a legtöbbjüknek sokkal inkább szenvedést
okoz, semmint örömet. Azokban a társadalmakban, ahol
nagyon fontos strukturális váltás történt
az utóbbi tíz évben, politikai, gazdasági
és pszichológiai értelemben egyaránt, a
versengés szinte elkerülhetetlenül mindenki számára
fontos kérdéseket vet fel. A szocializmus ideje alatt
a versengés olyan téma volt, amelyrõl csak ideológiai
értelemben beszéltünk, mint a kapitalista társadalmi
berendezkedés szükségszerû velejárójáról.
Ha nincs piacgazdaság és nincs politikai pluralitás,
akkor strukturálisan kevésbé van jelen a versengés
a gazdasági folyamatokban, illetve a politikai színtéren.
A magyar és sok más közép-kelet-európai
társadalmat nemcsak azért érte váratlanul,
hogy a versengés elárasztja és eluralja az életét,
mert korábban ez ideológiai értelemben vett tabutéma
volt, hanem azért is, mert strukturálisan is kevésbé
épült be a társadalom mûködésmódjába.
A kérdés az, hogy egy ilyen szituációban
az emberek hogyan gondolkodnak a versengésrõl, és
hogyan adaptálódnak a versenyhelyzethez. Fogalmazhatunk
úgy is, hogy ami Japánban a társadalom szimultán
jelenlévõ elvárásrendszere, tehát
tudj erõsen együttmûködni és tudj erõsen
versengeni, az Magyarországon ideológiai szempontból
idõben egymásra következik. Volt egy hosszú
idõszak, amikor az együttmûködést és
a kollektivitást hirdettük, most meg hirtelen váltottunk,
és a versengést propagáljuk, meg sem említve
mellette az együttmûködést. A ma középkorú
emberek fejében egymás mellé került két
elvárásrendszer és két ideológiai
rendszer, amelyeknek meg kell küzdeniük egymással,
és valamelyiket be kell építeni a mindennapi életbe.
Mindez kínkeservvel történik, és a versengésnek
nagyon sajátos fajtáját hozza létre. Egyrészt
a versengéshez fûzõdõ érzelmi viszony
a mi társadalmunkban a legnegatívabb. Tehát az
emberek rossznak ítélik a versengést, ráadásul
folyamatosan növekvõ intenzitásúnak, mely
egyre többet követel tõlük.
-Hogyan szokás
ma Magyarország a vetélytársakról gondolkodni?
- A riválisról három fõbb módon
gondolkodhatunk. Az egyik szerint a vetélytársunk az ellenségünk,
akit valamilyen módon ebbõl a versengési folyamatból
ki kell iktatni, akár meg kell semmisíteni, pszichológiai
vagy néha fizikális értelemben is, hogy bennünket
ne akadályozhasson. A másik lehetséges felfogában
a vetélytárs semleges tényezõ, aki serkent,
motivál, inspirál minket, a jelenlétével
és azzal a ténnyel, hogy verseng velünk, tulajdonképpen
a mi növekedésünket szolgálja. A harmadik lehetõség
az, hogy a riválisunk a barátunk, közösek a
céljaink, azonos dolgokat tekintünk fontosnak, és
a versengéssel egymást segítjük a célok
közös elérésében. A három lehetséges
kategória közül Magyarországon legerõteljesebben
az ellenségként való felfogás érvényesül.
A riválisom az, aki tõlem fontos, néha vitális
jelentõségû dolgokat elvehet, éppen ezért
nem engedhetem meg, hogy túlságosan a közel engedjem
magamhoz. A másik fontos dimenziója a versengési
folyamatoknak az emberi kapcsolatok bizalom- és bizalmatlanság
faktora. A magyarországi versengési kapcsolatokra az erõteljes
bizalmatlanság a jellemzõ. Már csak azért
is mihamarabb meg kell szabadulnom a riválisomtól, mert
nem tudom, mire számíthatok a részérõl,
és nem bízhatom abban, hogy a versengés explicit
vagy inplicit szabályait minden esetben betartja. A japánokra
az instrumentális rivális felfogás a jellemzõ,
tehát a serkentõ, motiváló ágens.
A riválistól tehát nem megszabadulni akarnak, hanem
megtartani azt. És mivel mindkét fél számíthat
arra, hogy ugyanígy fogják föl egymást, ezért
bízhatnak benne, hogy egyikük sem tesz olyan lépéseket,
amiktõl a másik igazán sérülhet.
A versengési folyamatokat nemcsak a riválisról
alkotott általános felfogás szerint csoportosíthatjuk,
hanem az idõperspektíva szempontjából is.
Ha nagyon rövid idõperspektívában gondolkodom,
akkor minden gyõzelem és minden vesztés nagy jelentõségûvé
válik, és mély érzelmeket kelt. Ha hosszú
távra tekintek elõre, akkor a jelenlegi gyõzelem
vagy vesztés egy folyamat részét képezi.
Éppen ezért ha most gyõzök, még nem
gondolom azt, hogy mindig gyõztes leszek. Az aktuális
vesztés is az egy folyamatba illeszkedik, tanulhatok belõle,
esetleg felismerhetem, hogy valahol másutt kell próbálkoznom,
és így a jövõben akár gyõztes
is lehetek.
Magyarországon rövid idõperspektívában
gondolkodunk a versengésrõl, tehát minden gyõzelmet
és minden vesztést döntõ jelentõségûként
élünk meg.
Gondolkodhatunk a versengésrõl a moralitás dimenzióján
belül is: mennyire tartjuk be az íratlan vagy írott
szabályokat. A magyar társadalomra jelenleg az immorális
versengés jellemzõ. Nem tartjuk be a szabályokat,
sem a strukturált versengésekben, értem ez alatt
a pályázatokat, a tendereket, a politikai manõvereket,
sem a mindennapi emberi kapcsolatokban. Ha összekapcsoljuk ezt
a moralitást azzal, hogy minek tekintem a riválisomat,
hogy milyen idõperspektívában és milyen
erõforrásokban gondolkodom, akkor a moralitást
felülírhatják a versengési folyamatot leíró
egyéb dimenziók. A vizsgálataimból tehát
egyértelmûen az következik, hogy a magyarországi
versengést mind a fiatalok, mind a középkorúak
nagyon immorálisnak látják.
-Mi az, ami még
meghatározó kulturális különbség
lehet?
-Fontos az is, hogy hogyan gondolkodunk a gyõztesekrõl
és a vesztesekrõl, illetve õk maguk hogyan gondolkodnak
önmagukról és egymásról. Az amerikai
társadalmat a gyõzelem kultusza jellemzi, ott nem illik
vesztesnek lenni. Nem is szokás a vesztesekrõl beszélni,
és a vesztesekkel foglalkozni. Ez persze mindenkinek erõs
energiatartalékot ad arra, hogy megpróbálja elkerülni
a vesztõ pozícióba jutást. Éppen
ezért nagyon kreatívak az amerikaiak a tekintetben, hogy
ha egy adott szituációban vesztesnek tûnnek, találjanak
egy olyan területet vagy önmagukban egy olyan tulajdonságot,
ami mégis sikerrel kecsegtet. Ilyen szempontból az amerikai
társadalom sokféle utat kínál arra, hogy
vesztesbõl gyõztes lehessen valaki. Ennek alapja mindig
az, hogy az ember fölfedezze valamilyen erõsségét,
azt kellõen kidolgozza, és mint értéket
tudja elfogadtatni a társadalommal. A gyõztes azután
egy dologgal foglalkozik, a saját gyõzelmével;
a vesztessel nem, maximum megveti, de leginkább leválasztja
önmagáról. A japánok másképp
gondolkodnak a vesztesrõl. Nem akarnak megszabadulni tõle,
éppen ezért ott tartják a maguk közelében.
Megpróbálnak neki segíteni abban, hogy õ
is a pályán maradjon, és tovább tudjon versengeni,
mivel ez mindkét fél érdekét szolgálja.
Magyarországon ehhez képest ugyancsak eltérõen
ítélik meg a gyõztest és a vesztest. A gyõztes,
miközben narcisztikusan örül, boldog és büszke,
aközben fél a vesztestõl. Fél attól,
hogy a vesztes irigyelni fogja a gyõzelmét, és
ebbõl olyan lépések származhatnak, amelyek
megfosztják mindattól, amit a gyõzelmével
megszerzett.
Másrészt jellemzõ a vesztessel szembeni kárörvendõ,
indulatos és agresszív magatartás. Ha az emberek
folyamatosan az említett rendkívül intenzív
versengésben élnek, annyi feszültség, indulat
és frusztráció halmozódik fel bennük,
hogy amikor õk maguk gyõztes helyzetbe kerülnek,
ezeket az indulatokat hajlamosak a vesztesen levezetni, éppen
ezért gyakran még akkor is agresszívek, amikor
már teljesen egyértelmû, hogy a másik veszített,
tehát le lehetne állni a versengéssel.
-Hogyan vélekednek
nálunk a vesztesek a gyõztesekrõl? Hogyan gondolkodunk
a saját vesztésünkrõl?
- Igen gyakran nem elismeréssel adóznak neki, hanem
különbözõ belsõ stratégiákkal
igyekeznek a gyõztest megfosztani attól az értéktõl,
amellyel rendelkezik. Persze itt két dologról van szó.
Egyrészt egy olyan társadalomban, ahol a gyõzelem
gyakran nem az érdemek mentén dõl el, a vesztes
akár jogosan állíthatja, hogy a gyõztest
nem ismeri el, inkább megveti. Másrészt ha a vesztes
azt érzi, hogy õ nem tudta elérni, amit szeretne,
a másiknak viszont sikerült, akkor ténylegesen olyan
destrukcióba fog, ami a gyõztes számára
joggal jelent fenyegetést.
A magyaroknál gyakori stratégia a feladás. Ha veszítünk,
igyekszünk elkerülni az újabb versenyhelyzeteket. Ez
nem jellemzõ sem az amerikaiakra, sem a japánokra. De
az, hogy ki, mikor és miért adja fel a versengést,
megint attól függ, hogy a társadalom mit kínál
neki. Ahol komoly esélyem van arra, hogy legközelebb pozitív
eredményt érek el, ott könnyebb vállalni a
folytatást. Egy olyan társadalomban viszont, ahol az emberek
gyakran az erõfesztítésük hiábavalóságát
élik meg, ott gyakoribb jelenség a feladás, illetve
a depresszió.
A társadalom körülöttünk különbözõ
intenzitású versengést diktál, illetve különbözõ
mértékben helyez minket versengõ helyzetekbe. Minél
intenzívebb versengésrõl van szó, és
minél többször kerülünk ilyen helyzetbe,
annál nagyobb lesz az eltérés a mi saját
belsõ tempónktól, bár ez persze erõsen
személyiségfüggõ. Mármost az a fajta
sikerkultúra, amiben mi élünk, és ami azt
hirdeti, hogy legyél könnyen, gyorsan sikeres, voltaképpen
kívülrõl felgyorsítja azokat a természetes
belsõ versengési motivációkat, amivel egy
adott személy önmaga élne.
- Számodra melyik
versengéssel kapcsolatos gondolkodás a "nyerõ"?
- Azt hiszem, a legegészségesebb gondolkodásmód
a versengéssel kapcsolatban az, ha az ember meg tudja választani,
milyen helyzetekben akar versengeni, és milyenekben nem. Dönthetünk
úgy is, hogy az egészben nem akarunk részt venni.
Természetesen akkor szabad a választás, ha valamelyest
átlátjuk, mivel mi jár, mit nyerünk és
mit veszítünk azzal, hogy megpróbálunk kilépni
a versengõ világból. Ezt szerintem nagyon kevesen
teszik meg, mivel egy ilyen döntés nyomán olyan marginalizált
és vitálisan fenyegetett helyzetbe kerülhet valaki,
ami azután másképp keseríti meg az életét,
máshol keletkeznek konfliktusok, és jelentkezik hiány.
Ugyanakkor nem állítom, hogy ez egy képtelen választás,
vagy hogy ne lehetne megtenni. Mindamellett az egészséges
társadalom nem diktál mindig, mindenkivel szemben, minden
eszközzel megnyilvánuló versenyt, hanem alternatívákat
is felkínál, választási lehetõséget
nyújt, hogy mikor és milyen feltételekkel vállaljuk
a versengést.
- Lehet-e olyan"játékszabályok"
közepette mûködtetni a kultúrák globális
versenyét, hogy abból lehetõleg minél többen
nyertesként kerülhessenek ki?
- A kívánatos az volna, hogy egy olyan világot
építsünk fel, ahol a versengés igazságos
kritériumrendszer mentén, megfelelõ kontroll mellett,
és olyan szabályok szerint folyik, amelyeknek a felállításába
az embereknek van beleszólási joguk. Nem tudom, hogy a
kontroll mitõl alakulhat ki. Talán ha nagyon különbözõ
versengési kultúrák találkoznak egymással,
amelyek nehezen tudják egymást legyõzni, akkor
éppen ez kényszeríti ki, hogy egymást bizonyos
értelemben transzformálják, átalakítsák,
és egyben kontrollálják. Tehát úgy
érzem, ha a világ nem került volna a globalizáció
állapotába, akkor minden ország a saját
folyamatai szerint élne, és ahol szert tud tenni hegemóniára,
ahol nincs megfelelõ ellenerõ, ott nyilván megpróbálná
érvényesíteni a saját kultúrájára
jellemzõ értékeket, normákat és mûködésmódokat.
Mégis azt remélem, hogy mivel a világ sok nagyhatalomból
vagy sok potenciálisan erõs kultúrából
áll, ezek az ütközések valamiféle integrációt
hoznak létre, amiben talán jelen lesz egyfajta belsõ
szabályozás. Az eltéréseknek olyan mértékûeknek
kellene lenniük, amit még szabályozni lehet, amire
a társadalom korrigáló mechanizmusokkal reagálni
tud. Ahogyan Japán nem engedte, hogy az amerikaiak az õ
gazdasági mûködésmódját egyértelmûen
a maguk szabályai és értékei szerint alakítsák
át, hanem megpróbálja ebben a helyzetben a saját
szabályait sértetlenül fenntartani, illetve ebbe
beépíteni az amerikai modellt, ugyanígy a különbözõ
kultúrák, beépítve, megtartva és
átalakítva kell hogy létrehozzanak valami közöset.
Egy japán és egy amerikai a versengéshez is nagyon
különbözõ módon viszonyul, márpedig
egy globális piacon és egy globális világban
törvényszerûen össze kell hogy találkozzanak
egymással, valamilyen módon szót kell érteniük,
valamilyen versengési modell szerint funkcionálniuk kell.
Kérdés, hogy ebben a helyzetben mi történik.
Lehet, hogy az egyik modell gyõz a másik fölött,
az amerikai versengési kultúra át tudja alakítani
a másikat a saját képére, vagy viszont.
Ennél sokkal jobb lenne, ha ketten együtt egy olyan versengési
kultúrára tudnának szert tenni, amely mindkét
értékrendszernek helyt ad. Nyilvánvaló,
hogy ez a harmadik út idõigényes, ismerni kell
hozzá a kiinduló alapokat, tehát azt, hogy ki hogyan
verseng, ki milyen módon gondolkodik a riválisáról,
arról, hogy hogyan lehet gyõzni és mit jelent veszíteni,
és mindezeket tekintetbe véve kell kidolgozni valami közöset,
ami szerint egy globális világban mindannyian létezni
tudunk.
A másik lehetõség az, hogy valamelyik kultúra
eluralja az összes többit, és saját mûködésmódját
rákényszeríti mindenki másra. Ez hosszú
idõn át igen komoly problémákat okozhat.
De ha a hegemónia sikeres, ha legyõzi az ellenállásokat
-- ami bizonyos szempontból nagyon szomorú -- , akkor
egy ponton túl mindenki a szerint a kultúra szerint fog
funkcionálni, és teljes természetességgel
fogja követni a benne uralkodó viselkedésmódokat,
normákat és szabályokat.
|