Heller Ágnes
(*1929) filozófus. A New York-i Egyetem Új
Társadalomtudományi Fõiskoláján
és az ELTE-n tanít. 1977 és 1989 között
külföldön élt. Könyvei több világnyelven
olvashatók.
Fõbb mûvei:
- Az aristotelesi etika és az antik éthos.
Bp.,1966.
- A reneszánsz ember. Bp., 1967.
- A mindennapi élet. Bp., 1970.
- Az ösztönök. Az érzelmek elmélete.
Bp.,1978.
- (Fehér Ferenccel) Egy forradalom üzenete. Bp., 1989.
- Általános etika. Bp., 1994.
- Erkölcsfilozófia. Bp., 1996.
- Leibniz egzisztenciális metafizikája. Bp., 1995.
- A szégyen hatalma. Bp., 1996.
- Az idegen. Rekviem a XX. századért. Bp., 1997.
- Életképes-e a modernitás? Debrecen, 1997.
- Biziklizõ majom. Bp., 1998.
- Személyiségetika. Bp., 1999.
-Milyen tevékenységet folytat ma egy filozófus?
-A filozófus tevékenysége nagyon sokféle.
A filozófia elsõsorban gondolkodás. Ez a gondolkodás
azonban nem dilettáns, hanem diszciplinált gondolkodás.
Mögöttünk van a filozófia 2500 éves története,
ez ad számunkra alapanyagot ad. Az elsõ filozófusokkal
megteremtõdött az, amit Thomas Mann az elbeszélés
szellemének nevezett. Az õs-elbeszélést
Platón és Arisztotelész mondták el. Ehhez
késõbbi filozófusok sok újat találtak
ki, de amíg filozófiát mûvelünk, valamilyen
formában benne maradunk. Még azok is benne maradnak
ebben az õs-elbeszélésben, akik tudatosan szakítani
akarnak a filozófiával.
A modern filozófia bajban van. Abban a világban kellene
a gondolkodásunk számára az alaptáplálékot
beszerezni, amelyben élünk. Már Hegel megmondta,
hogy bajban leszünk, mert a filozófia voltaképpen
visszaemlékezés: Minerva baglya, a bölcsesség,
a sötétség beálltakor kezdi el röptét.
Visszaemlékezünk arra, amit valamikor csináltunk.
Túlreflektálunk, ahelyett, hogy megint ránéznénk
a dologra, és azt mondanánk, hogy ez maga a dolog. Túlreflektáljuk
a filozófiát, és az emberek már nem értik,
hogy mirõl van szó. Ha pedig visszatérünk
a naivitásra, az primitív lesz és dilettáns.
Mi a megoldás? Kommentárokat fûzünk régi
filozófusok vagy költõk, mûvészek
mûveihez. Voltaképpen vérátömlesztést
adunk magunknak azzal a vérrel, amelyet régi szerzõk
halott testébõl szerzünk magunknak.
A filozófia manapság nem áll jól. Ugyan
elmondható, hogy semmi sem áll jól. A posztmodern
mûvészet is fõleg idézetekkel él.
És mi más az idézet, mint vérátömlesztést
adni a régiek ereibõl kipumpált vérrel?!
A filozófiában ez korábban kezdõdött,
és talán drámaibban történik, mint
más diszciplínák esetében.
-Az egyetemi filozófia mellett létezik a filozófiának
egy kívülállókból álló
vonulata, ahonnan új kihívások érik.
-Kafka írja le a történetet: valaki megérkezik
a Törvény elé és bebocsátást
kér. Ott egy õr áll, aki azonban azt mondja neki,
hogy most nem mehet be. újra és újra próbálkozik,
de nem nyer bebocsátást. Élete végén
a kapuõrtõl tudja meg, hogy ez a kapu csak neki volt
fenntartva. A probléma az, hogy a filozófiában
sose tudjuk, hogy melyik a mi kapunk. Ezért az igazán
jelentõs filozófus megpróbál dörömbölni
a kapun, hogy beengedtessék a Törvény elé;
hogy föl tudjon vetni új kérdéseket. Heidegger
például dörömbölt ezen a kapun, de szerintem
nem nyert bebocsáttatást. Útmutató volt,
mert megmutatta, hogy legalábbis lehetséges eljutni
odáig, hogy dörömböljünk ezen a kapun.
Tehát megpróbáljunk naívan gondolkozni,
még akkor is, ha nem tudunk. Létrehozzuk azt, amit második
naivitásnak lehet nevezni. Ezt Heidegger kétségkívül
megtette. De nagyon kevesen tették meg. Foucault-t említhetem
még, aki új kérdéseket tudott felvetni.
Õ nem annyira a hagyományon élt, hanem a modern
társadalom némely tipikus szövegeit olvasta filozófiai
szempontból. Ezek nem csupán írott szövegek,
hanem intézmények szövegei voltak. És amikor
ezeket olvasta, egészen újat és meglepõt
csinált. Ezért azt hiszem, Foucault egyike az utolsó
harminc esztendõ legjelentõsebb filozófusainak.
Kivételes jelenség volt. Szeretek ugyan másokat
is, mint például Derridát, de õ is visszatért
a hermeneutikához, a szövegek értelmezéséhez.
Amit õ ûz, a dekonstrukció, az ugyan egy radikális
hermeneutika, mert olyat kérdez a szövegtõl, amire
már nincs válasz. De õ is szöveget elemez,
amelyet már megírtak. Foucault ebbõl a szempontból
néhány könyvével kivétel.
-Hogyan vetõdik fel a filozófiában a természettudomány
fejlõdésének, például az informatikának
a kérdése?
A modern természettudomány egy nyelvjáték
- hogy Wittgensteinnel szóljak. Nem is oly rég jött
létre és fantasztikus eredményeket ért
el - ebbõl azt a következtetést vontuk le, hogy
ez örökké így lesz. A végtelen progresszió
halad elõre és mindent egyre mélyebben fogunk
érteni. De mi van akkor, hogyha ez megáll? Mi garantálja,
hogy van ilyen végtelen progresszió? Mi garantálja,
hogy ez a nyelvjáték nem fog kimerülni?
A filozófia szempontjából az információ
gyorsasága és az információs technológiának
a kialkulása mint probléma létezik. De nem mint
anyag. Heidegger annak idején azt mondta, hogy az írógép
használata mindent megváltoztatott, mert a kézírás
és az írógéppel történõ
írás között egy szakadék húzódik.
A komputer és az információ gyorsasága
mindent megváltoztat. Ahogy a helyváltoztatás
tempójának gyorsulása is mindent átalakít.
Megváltozik az otthon fogalma; létezik-e egyáltalán
otthon? Megváltozik tér és idõ viszonya.
Ez a probléma a filozófia számára abban
jelentkezik, hogy miként tudja spekulatívan feldolgozni,
és hogy az, ami most történik, nem teszi-e tönkre
a filozófia lehetõségét. Mert ahhoz, hogy
tematizálni tudja, léteznie kell. Nem látható
világosan, hogy a filozófia túléli-e egyáltalán
ezt az átalakulást.
-Milyen kérdések jellemzik a mai filozófiát?
-A praktikus filozófiában mindig vannak új kérdések.
A praktikus filozófia, mint amilyen az etika vagy a politikai
filozófia, nem szükségképpen kapcsolódik
a spekulatív filozófiához. Ezeket a kérdéseketnem
sub specie aeternitatis, nem az örökkévalóság
égisze alatt vitatjuk vagy válaszoljuk meg. Ezek egy
kritikai teória megfogalmazására inspirálnak:
nézzük meg, hol szorít a cipõ ma. És
arról írunk, ahol ma a cipõ szorít. Lehet,
hogy a cipõ holnap máshol fog szorítani. Például
nagy jelentõségû volt filozófiai szempontból
a totális állam elméletének megalkotása.
Ez hosszú évtizedeken keresztül foglalkoztatta
a politikai filozófiát. Ma már errõl nem
írunk; ma ez már történelem.
A kérdések abból a dialógusból
vetõdnek fel, amelyik a világgal létrejön.
Ez a világ nem egy dialógikus világ - Habermas
ellenére. Ebben a világban nem ülnek össze
az emberek a fórumon, nem beszélik meg a problémákat,
nem fogalmazzák meg gondolati úton.
-Létezik-e a mai filozófiában dialógus?
-Sokféle filozófia létezik ma a világban.
A filozófia kedvelõje, akárcsak a laikus közönség,
alig ismerhet egy-két filozófusnál többet.
Lehetetlen mindet ismerni. Ebbõl azonban az következik,
hogy mindenki valamilyen más filozófust ismer. Ezáltal
nehézzé válik a dialógus. Ha egy városban
mindenki ugyanabba a színházba jár, vagy mindenki
a Bibliát olvassa, akkor mindenki tud beszélni a színházi
elõadásról vagy a Bibliáról. Ha
mindenki mást olvas és más színházba
jár, más zenét hallgat, akkor mirõl tudunk
beszélni? Nincs közös témánk, mert
különbözõ szövegeink vannak. Borzalmas
nehézséget jelent, filozófiai szempontból
is, hogy nincs közös anyag, amelyet megbeszélhetnénk.
Nincs közös anyag, nincs közös nyelv. Amit ma
multikulturalizmusnak neveznek, az egyrészt nagyon érdekes
és pozitív fejlemény, más szempontból
tragikus, mert megszünteti a közös nyelvet.
Ugyanakkor létezik egy ellenirányú tendencia,
amelyet részben a szükség hoz létre, részben
azonban a média, az egyetem és a divat. Ennek révén
a sokféleségbõl mindig kiválasztásztatik
az a néhány divatos szöveg, amely a gondolkodás
középpontjába kerül. Mindig van egy-két
szerzõ, akirõl mindenki beszél, akirõl
írnak és akit mindenkinek ismernie kell. Megítélésem
szerint ezek néha a legjobbak, néha pedig igazán
nem a legjobbak, hanem bárki más is lehetne helyettük.
De úgy történt, hogy az egyiknek Párizsban
tetszett megszületni, a másiknak Budapesten. Ez elégséges
ahhoz, hogy az egyik a középpontba kerüljön,
a másikról pedig a kutya se tudjon semmit.
Húsz esztendõvel ezelõtt mindenki Marxról
és Habermasról tett föl kérdéseket,
tíz esztendõvel ezelõtt Foucault-ról.
Ma mindenki Derridáról és Heideggerrõl
tesz fel kérdéseket; tíz év múlva
pedig majd valaki másról. Részint a szükség
teremti a divatot, részben pedig egy teljesen racionális
kiválasztás: azokat választják ki, akiket
a legtöbbféleképpen lehet interpretálni.
-Van-e posztmodern a filozófiában?
-Posztmodernista filozófus nem létezik. Megszûnnek
a filozófiai iskolák és megszûnnek az izmusok.
A politikában sajnos vannak még -isták, de a
filozófiában nincsenek. Manapság már iskolák
sincsenek. Egyes személyiségek vannak; a szubjektumnak
nagyobb a szerepe mint valaha. Ezért nincs iskola sem, noha
a régi platonista iskolában, de még a korai Lukács-iskolában
is volt egy mester. A mesternek az volt a meggyõzõdése,
hogy egyetlen igazság van, és õ ennek az igazságnak
birtokában van. A tanítványok ezért gyülekeztek
a mester körül, mert meg voltak gyõzõdve arról,
hogy ezt az igazságot a mester közvetíteni tudja
nekik, és ha részesülnek ebben az igazságban,
akkor majd õk is mesterré fognak válni valamikor.
Aki ma filozófus lesz, nem gondolja, hogy ilyen mestert kell
keresnie. A filozófia ma egyedekre esik szét; jelentõs
és kevésbé jelentõs egyedekre. De ez nem
jelenti azt, hogy a posztmodern szónak a filozófiában
nem lenne értelme. Nem hiszünk többé a nagy
elbeszélésben. Ha ez a negatívum elégséges
ahhoz, hogy minden mai filozófust posztmodernné tegyen,
akkor azt mondhatom, hogy posztmodern filozófusok vagyunk.
Bosznia új problémákat ad fel számunkra.
A vallásos fundamentalizmus új problémákat
ad fel számunkra. Ezek nem efemer jelenségek, ezek idegen
testek a modernitás testében, amelyek azonban hozzá
tartoznak. Nem szabad azt gondolni Fukayama nyomán, hogy ez
majd el fog múlni, ha a modernitás tovább alakul.
Hátha nem ideiglenesen van így, hátha számot
kell vetnünk ezeknek az ún. idegen anyagoknak a modernitás
testében való állandó létezésével.
-Kialakítanak-e ezek a feszültségek egy új
etikát?
Az etika alapkérdése: jó emberek léteznek,
hogyan lehetségesek? Kétségkívül
másképp lehetségesek ma, mint a premodern idõkben.
Egyrészt azért, mert a modern ember kontingens, esetleges,
és a születésekor nem kapja meg életének
célját. Erényeinek listája nincs ráírva
bölcsõjére, mint ahogy a régi világban
volt. Magamagát kell tisztességes emberré alakítania.
Nietzsche központi kérdéssé tette a felelõsséget.
Azt mondta, hogy az a morális ember, aki képes arra,
hogy ígéretet tegyen. Ígéretet tenni annyit
jelent, mint felelõsséget vállalni. Méghozzá
nem retrospektív felelõsséget azért, amit
megtettünk, hanem felelõsséget másokért.
Ez a jövõre mutató felelõsség. Ez
a felelõsség-fogalom a modern etika alapgondolata.
Mi változik a modern világban? Például
a környezetünkért való felelõsség
más tartalmat ad a felelõsség-fogalmunknak. De
nem változtatja meg magát a felelõsséget.
Mi másokért vagyunk felelõsek: a gyermekeinkért
és unokáinkért.
A morál az egyed kérdése, mivel morális
csak egy individuum lehet. Egy társadalom, egy politikai intézmény
mint intézmény nem morális vagy amorális.
Csak az emberek, akik ebben az intézményben részt
vesznek, teszik morálissá vagy amorálissá.
Mindegyre új tartalmak merülnek fel az erkölcs számára,
és mindig a felelõsség kategóriáján
belül döntünk arról, hogy milyen válaszokat
adunk egy adott helyzetben. Eltérés a korábbiakhoz
képest, hogy nagyon gyorsan merülnek fel új kérdések,
és talán még nincsenek meg a megfelelõ
eszközeink ezek felmérésére.
-Milyen veszélyeket érzékel az ezredvégi
világban?
Az lesz a nagy próbája a multikulturalizmusnak, hogy
képesek lesznek-e a különbözõ vallási,
magas és mindennapi kultúrák együtt élni;
hogy képesek lesznek-e konfliktusaikat békés
eszközökkel megoldani. Ha ez nem fog megtörténni,
a modernitás nem marad fenn. A különbözõ
vallási és etnikai közösségek a modernitás
következtében lettek egyidejûek. Azt megelõzõen
teljesen különbözõ történelemben
éltek. Mivel a modernitás létrehozta a világ
egységességét, a világ ebben az értelemben
egy, és mindenki osztozik a modernitás egyidejûségében.
A világ különbözõ pontjain ma az együttélés
kísérletei folynak; itt Kelet-Európában,
akárcsak Indiában és másutt.
Az egyik csapdát a biopolitika jelenti: ez lemondás
arról az európai politikai formáról, mely
az állampolgárok közösségében
folyó gondolkodási, cselekvési és intézményi
rendszer, amely nem a biológiai identitáson alapul.
Ha visszatérünk a biológiai identitáshoz,
akkor visszavesszük az európai kultúrát.
A másik veszélyforrást a kultúrháború
jelenti. Az etnikai és vallási konfliktusok nyomán
véres lokális háborúkba fullad a modernitás.
Közismert tény továbbá, hogy elegendõ
eszközünk van önmagunk, az emberiség elpusztítására.
A következõ veszély, hogy nem vesszük komolyan
az ökológiai problémákat és folytatjuk
a természet kizsákmányolását egy
olyan pontig, ahonnan már nincs visszaút.
Egy további veszélyzónának látom
az emberek tökéletesen inautentikus viszonyát az
élethez. Amerikában élek, ahol napról-napra
tapasztalom az élettel, a halállal, a szerelemmel és
az érzelmekkel kapcsolatos inautentikus viszonyt. A halálról
nem lehet beszélni; mintha egyáltalán nem létezne.
Az emberek abból indulnak ki, hogy örökké
fiatalok maradnak. Szégyen megöregedni. Operáltatják
magukat, az arcukat, a testüket. Szerintem a biopolitika ebbõl
nõ ki. Egyrészt nem akarjuk magunkat természeti
lénynek tekinteni, másrészt biológiai
lényünkkel azonosulunk. Csak nõk vagyunk, csak
az a fontos, hogy gyereket szülünk; semmi sem köt össze
a férfiakkal, más az episztemológiánk
- ahogy a radikális feministák szokták volt mondani.
Félelmetes a szellemiség elsorvadása, az érzelmi
szótárnak az elszegényedése. Félelmetes
az erotikus szótár elszegényedése is.
További problémát jelent a tömegmédium
befolyása. Nem a televízió puszta létére
gondolok, hanem arra, amit ebben adnak: a tömegkultúrát.
Továbbá azt is, hogy jobbra termett értelmiségiek
nem veszik észre, hogy maguk alatt vágják a fát,
amikor azt állítják, hogy helytelen megkülönböztetni
a magaskultúrát a nem magas kultúrától.
Kétfajta univerzális kultúra létezik:
a magaskultúra és a tömegkultúra. Sajnos
az, amit népi kultúrának nevezünk, beleértve
a dzsesszt, a népdalt és egyebeket - ezek nem univerzális
kultúrák. Ezek gyönyörû, izgalmas lokális
kultúrák, melyek nem terjednek el az egész világon.
Csak Shakespeare és a Dallas univerzális kultúra.
Ezt a világon mindenütt, Fokföldtõl Szingapurig,
Balitól Budapestig megértik. Ha pedig nincs Shakespeare,
akkor csak Dallas van. Nem jazz van, nem népdal van, hanem
Dallas van. Ezt az értelmiség nem érti meg ebben
a pillanatban, és ebben veszélyt látok. Olyan
világban élünk, ahol nincs Nagy Elbeszélés
és nincsenek nagy eszmék sem. A nagy eszmék nagyon
picurka eszmékké lettek szétdarabolva. Ha ez
így marad, és minden nagy eszme el fog tûnni a
nagy elbeszéléssel együtt, akkor egy idõ
múlva az emberek megint kiéheznek majd a nagy eszmékre.
És egyáltalán nem bizonyos, hogy nem fogják
megint kitalálni a totális társadalmat. Mert
nem élhetünk eszmék nélkül, aprópénzre
váltott pindurka eszmék közepette. És nincs
a világon olyan Dallas, amelyik helyettesíthetné
számunkra az élet értelmét.
-Hogyan látja Magyarország kilátásait?
Szerintem a központi kérdés az oktatás kérdése.
Az a reményem, hogy ezt a problémát jól
fogjuk kezelni. Másutt, például Amerikában
rosszul kezelik. Ugyanis azt hiszik, hogy az iskola arra való,
hogy a gyerekek ne szenvedjenek és keveset tanuljanak. Ez egy
gonosz elv, mert hátrányt okoz a legszegényebbeknek.
A jómódú és tanult szülõ gyereke
otthon is meg fogja kapni a mûveltséget, el fog járni
színházba, a legjobb könyveket fogja olvasni és
komputeren tanulja a matematikát. A szegény szülõ
gyermeke azonban sehol sem fogja megtanulni és vesztesként
fog indulni az életben. Ez történik a mai Amerikában.
Ennek nem szabad Magyarországon megtörténnie. Csak
akkor nem történik meg, ha a legjobb erõket összpontosítják
az általános iskolákban, vidéken és
falvakban egyaránt. Ha komoly a tanterv és nem arra
koncentrálnak, hogy a gyerek jól érezze magát
az iskolában. Fontos persze ez is, de nem annyira, mint azt
egy idõben hitték. Az a fontos, hogy megkapja a lehetõséget
arra, hogy egy modern társadalomban azzá válhasson,
amire tehetsége van. Hiszen ennél többre nem törekszünk
ma, nincsen utópikus képünk; nem hisszük,
hogy mindenki meg fogja találni a maga számítását,
de legalább a lehetõséget meg kell kapnia. A
startegyenlõség esélye ez, amely persze nem a
bölcsõben kezdõdik, de az egyenlõtlenségeket
társadalmi erõfeszítéssel ki kell egyensúlyozni.
Ennek minden mással szemben abszolút prioritást
adnék. Itt a felelõsség kérdése
merül fel; a felelõsségünk a jövõ
generációjáért. Ez a felelõsség
a jövõ iránti felelõsség egyik alapvetõ
kérdése.
1994