Lukovich Tamás
(*1957) építõ- és építészmérnök.
A Magyar Urbanisztikai Társaság alelnöke és
az
egyik hazai kereskedelmi nagybank vezetõ munkatársa.
Budapesten él.
Fõbb munkái:
-(T. B. Colmannel) Industrial Parks, An overview
of site planning
and design, School of Town Planning, The University of New South Wales,
Environmental Planning and Management Series, Vol. 92/3.
-(Lukovich, T. ed.) Urban Desing and Local Planning: An interdisciplinary
approach, Proceedings of a Symposium, School of Town Planning, The
University of New South Wales, Environmental Planning and Management
Series, Vol. 90/4.
-"A közösségi részvételrõl".
Valóság, 1992/11.
-"Postmodern Streets, An urban design perspective", Ch.
9. In R. Freestone: Spirited Cities. Federation Press, Sydney, 1994.
-A posztmodern kor városépítészetének
kihívásai. Bp.,1997.
-(Csontos J., Lukovich T. szerk.) Urbanisztika 2000. Bp., 1999
-Fogyasztok (és kommunikálok) tehát vagyok. Konzumpolisz
a hálózatok társadalmában. In Urbanisztika
2000.
- (Csontos Jánossal) "A mi Ausztráliánk,
A másik föld". Bp.,2000.
-Mi a város? Mit jelent a város számodra mint
várostervezõ számára?
-A város számomra nehezen leírható, -
hiszen könyvtárak foglalkoznak a definíciójával
- a létezõ legkomplexebb, ugyanakkor organikus, folyamatos
változásban lévõ élõ szervezet.
Vannak, akik számára gazdasági folyamatok rendszere,
mások társadalmi kapcsolatok kisebb hálózatának,
jellemõ kulturális miliõjû közösség
szimbólumának tekintik. Építészek
számára bizonyos épületek és sûrûsödések
fizikai együttese. Ezek a megfogalmazások egyaránt
igazak. Az egyiptomi hieroglifák esetében egy kör
és benne egy kereszt a város szimbóluma, és
ez mindent leír. A kereszt - az államigazgatástól
kezdve a közösségszervezõdésen át
a gazdasági koncentrációig menõen - a
centralitás szimbóluma, a kör pedig az õsi
barlang, a védettség, a még nem leigázott
tájtól való elkülönülésnek,
de a regionalizmusnak is a szimbóluma.
A város olyan alakulat, amely azért jött létre,
hogy az emberek szemtõl szembe találkozzanak, és
alapvetõ funkciója a csere, de nem pusztán a
materiális árucsere - például a piac -
a lényege, hanem az ideák, eszmék, gondolatok
cseréje is. Ezen kívül lehetõséget
teremt annak a fajta kreativitásnak, amelyik talán most,
a huszadik század végén az egyik legizgalmasabb
kérdés a nagyvárosok jövõjének
tekintetében.
-Hogyan alakultak ki azok a városok, amelyekben élünk?
-A mezõgazdasági forradalom után létrejött
történelmi város még sziget volt a rurális
tengerben. Az úgy kétezer évvel késõbb
végbement ipari forradalom új termelési rendszere
korábban nem látott koncentrációt eredményezett.
Létrejött az egyre amorfabb, egyre több betegséggel
küzdõ, szennyezett, egyre tûrhetetetlenebb lakó-
és munkakörülményeket kínáló
ipari nagyváros. Ez a második mérföldkõ
a városok történelmében. A harmadik az informatikai
forradalom, amely létrehozta az új posztindusztriális
világrendet, amelyben a fejlett világ nagyvárosai
valamilyen szempontból kezdenek feloldódni, egyre kevesebb
termelés folyik bennük. Kicsit sarkítva és
egyszerûsítve, egyre inkább szimbolikus világban
élünk ezekben a városokban, ahol materiális
terméket már nem igazán állítanak
elõ, a hangsúly a szimbólumok elõállítására
tolódik: szerzõdések, biztosítási
kötvények, részvények, pénz és
azok mûanyag és elektronikus helyettesítõi,
könyvek, CD-ROMok és így tovább.
-Milyen változások jellemzik a mai nagyvárosokat?
-A posztindusztriális vagy posztmodern kor nagyvárosa
egyre inkább fragmentált, szétesõ mozaikokból
áll - a szakirodalom kollázsvárosnak is nevezi
-, amelyet már csak az infrastruktúra-hálózatok
fognak össze. A látható infrastruktúrák
mellett, mint például az úthálózat,
vagy a tömegközlekedés, egyre nagyobb szerepet kapnak
a láthatatlan infrastruktúrák, például
a mobil telefon, az internet, vagy a különféle mûholdas
rendszerek hálózataira helyezõdik át a
hangsúly. A "kollázsváros" tulajdonképpen
az eddigi városértelmezések legátfogóbbnak
bizonyult modellje, amelybe ezek a bonyolult és egymásnak
sokszor ellentmondó jelenségek is beleférnek,
hiszen a kollázs egy olyan kompozíciós technika,
amely látszólag egymással nem sok kapcsolatot
fenntartó elemeket rendel egymás mellé, létrehozva
ezzel a nemvárt izgalmát és a rejtett kapcsolatok
feltárását. Ez egyben az egyik legliberálisabb
városértelmezési modell is: benne minden korszaknak
megvan a lehetõsége arra, hogy létrehozza saját
környezeti modelljeit, ezeket egymás mellett alkalmazza,
egymással megtermékenyítse, tovább gazdagítva
ezáltal az emberiség környezeti szótárát,
illetve kultúráját. Ezek a különféle
korszakokban, különféle erõk által
létrehozott környezeti típusok, beépítések,
épületegyüttesek, lakóterületi formák
egymás mellett élhetnek. A posztmodern városban
ezek a mozaikelemek, fejlesztési együttesek egyre inkább
az úgynevezett témaparkokra hasonlítanak, amelynek
õstípusa a vidámpark és a skanzen, a lényegük
pedig az, hogy egy-egy fõ témára szervezõdnek,
mint a szórakozás, a fogyasztás, vagy a kultúra.
Virtuális valóságot hoznak létre, a tényleges
társadalmi közegbõl egy átmeneti idõre
kiemelnek és afféle kulturális gyógypasztillaként,
térben és idõben sûrítve az eseményeket,
gyorsan fogyaszthatók. Ez az alapmodell. De napjaink felsõ
középosztálybeli lakóparkjai is idesorolhatók.
Aztán az ipari parkok, továbbá a lassanként
nálunk is megjelenõ speciális nyugdíjas
közösségek, és a bevásárlóközpontok.
Mind-mind egy ilyen virtuális valóságot, valamilyen
elkülönülést hoznak létre.
-Ezek egyúttal újfajta határokat, méghozzá
olykor szinte áthághatatlan falakat emelnek az egyes
városrészek közé, amelyeken belül más
szabályok, törvények érvényesek.
Sajátosan "jövõbe mutató" az,
hogy az egyik braziliai lakóparknak az Alphaville nevet adták...
-Az ipari forradalom lebontotta a középkori város
falait, hogy terjeszkedhessen, hogy minél több népességet,
gondolatot, nyersanyagot stb. befogadhasson és hozzáférhetõvé
tegye a körülötte lévõ tájat.
Ám ezeket a lebontott falakat szépen újratermeltük
magunk körül; sok-sok kis kört, amelyben elõször
kisebb közösségek, most pedig már az egyén
zárja be magát. A tematikus park is egy ilyen félelmetes
elefántcsonttoronyként vagy akár börtönként
is jellemezhetõ. Los Angeles és környéke
a legjobb laboratórium az ilyen jelenségek megfigyeléséhez.
Ott a felsõ középosztály egyre inkább
ilyen lakó-témaparkokban él, kisebb-nagyobb mértékû
elzártságban. Van ahol ez csak szimbolikus, egy-egy
alacsony kerítés jelöli egy-egy kisebb közösség
határát, és van, ahol ez szögesdrót,
magánrendõrség és egyéb védelmi
eszközök révén való elkülönülést
jelent. Bezárják magukat egy mûvilágba.
Az arányok azonban kezdenek felborulni: és aztán
felmerül a kérdés, hogy ki van kint és ki
van bent.
-De nemcsak az elkülönülés szándéka,
hanem a közlekedés, a forgalom sebessége is emel
falakat. Egy városi utca a mult században akár
a lakás meghosszabított tere lehetett, ma pedig egy
egykori utcára épített gyorsforgalmi út
áthatolhatatlan falként választ el városrészeket.
-Kevin Lynch, a Massatchusets Institut of Technology professzora végezte
el az elsõ nagyszabású kísérleteket
arra vonatkozólag, hogy az emberek hogyan értik a környezetüket.
Olyan egyszerû kérdéseket tett föl, hogy
miként emlékeznek rá és hogyan döntenek
adott esetekben. Ez egy hosszú és kiterjedt kísérletsorozat
volt, eredménye klasszikussá vált a szakirodalomban.
Õ mérte föl elõször azt, amit mentális
térképnek nevezünk. Vagyis azt, hogy milyen elemekbõl
épül fel a képzeletünkben és az emlékezetünkben
egy város. A sok egyedi eltérésen túl
a közös elemek nagyon egyszerûek és absztraktak:
egyrészt útvonalak, melyek lényege a linearitás,
valahonnan valahová vezetnek, aztán a csomópontok.
Az útvonalak lehetnek akár folyók, vasútvonalak,
járdák, lakóutcák stb. Ezek csomópontjain
döntéseket kell hoznunk: hogyan tovább, merre tovább.
Vannak továbbá az úgynevezett szélek,
amelyek a mi mentális térképünkben valamilyen
akadálynak minõsülnek . Ez lehet egy hegyoldal,
lehet egy autóút, lehet egy komoly épületsor
vagy például a Duna partja. Egy és ugyanazon
ember felfoghat egy elemet, például egy autópályát
útvonalként, mely összeköti az A-t és
B-t, de amikor éppen nem használója, hanem mellette
él, akkor pedig az egyik lakóközösséget
a másiktól elválasztó szélként.
Tehát az ott élõket egy-egy fontos lineáris
elem, egy út, egy vasútvonal elválasztja a mellettük
lévõ területtõl, különösen,
hogy ha ezt utólag, mesterségesen erõltették
bele a városszerkezetbe. Hagyományos lakókörnyezetek
és közösségek bomolhatnak föl e "falak"
hatására. Továbbá pontszerû elemek
az emlékezetünkben a nevezetes jelzõpontok (például
az Eiffel-torony, a Bazilika, de mikroszinten akár egy magányos
öreg fa is), valamint egy további fontos elem még
a sajátos karakterû, értelemszerûen kisebb-nagyobb
kiterjedésû körzet is.
-Az ilyen létesítmények, akárcsak
a körülhatárolt és nem mindenki számára,
mindenkor megközelíthetõ lakónegyedek, "témaparkok"
éppen a városok közös tereit, a köztereket
számolják föl, s ez nem feltétlenül
arra mutat, hogy a városok lakhatóbbá válnának.
-A közterületek eltûnõben vannak, a szónak
nem feltétlen vizuális értelmében, hiszen
ha például elmegyünk egy-egy nagy bevásárlóközpontba,
akkor mintha utcákon, közterületeken járkálnánk,
azonban itt észrevétlen - és ez a veszélyes!
- olyan változásokon megy keresztül a klasszikus
városi közterület, amelyet még nem is igazában
fogtunk föl. Az ellenõrzött társadalom, az
amerikai szakirodalomban Surveillance Society kifejezéssel
jelölt problémakör egyik motívuma az, hogy
egyre inkább ellenõrzött magánterületeken
éljük azokat a funkciókat, amelyek korábban
a közösségi élet színterén zajlottak.
A bevásárlás színhelye, a bevásárlóközpont
ezentúl már nem igazán közterület;
annak "fõutcáján" csak kifinomult,
de pontosan kommunikált játékszabályokat
követve viselkedhetünk csak (például csak
meghatározott napszakban kereshetjük fel, mobiltelefonunkat
kéretik nem használni stb.). Vagy a különféle
bankautomatákban használt mûanyag kártyáinkon
keresztül elvileg ellenõrizhetõvé válik,
hogy mikor, a világ melyik pontján, mennyit, mennyiért
vásároltunk, melyik nap hol voltunk.
Azonban jó hírekkel is szolgálhatunk. A közelmúlt
legkiválóbb városszakírói rámutattak
arra, hogy a mai globális informatikai piacgazdaság
társadalmában a nagyvárosok egyre kiélezettebb
versenyben vetélkednek azért, hogy a jelentõségüket
egyre inkább elvesztõ nemzetállami kereteiktõl
magukat függetlenítve, különféle globális
hálózatok csomópontjaiként jelentõs
szolgáltatási, pénzügyi, fogyasztási
központokká váljanak. Ebben a versenyben kiderült,
hogy nem elég gyorsan, hatékonyan és igen intenzíven
bekapcsolódni a láthatatlan informatikai hálózatokba,
és létrehozni egy csomósodást, hanem azok
a helyek lesznek igazán versenyképesek a 21. században,
ahol a globális hálózatok mellett igen intenzív
és jó minõségû helyi hálózatok
is kialakulnak és fennmaradnak. A "helyi hálózat"
persze nagyon tág megfogalmazás; beleértendõ
a közösségi találkozás összes
lehetséges területe a kávéháztól
kezdve a korzón át a különféle kulturális
létesítményekig és rendezvényekig.
A 21. században a versenyben maradáshoz a legfontosabb
a kreativitás, az innováció, és ehhez
elengedhetetlen a szemtõl szembe való találkozás.
Ez jó hír olyan országoknak és városoknak,
ahol ezeknek a területeknek, kávéházaknak,
urbánus környezeti tereknek nagy hagyománya van.
-Budapesten és más magyar városokban kétségtelenül
nagy ez a hagyomány, a kérdéses csak ennek az
állapota.
-Minden felértékelõdik, ami régi; mindennek
új értelme és értéke lesz. Nem
véletlenül találkozunk olyan jelenségekkel,
hogy emberek például pléhdobozokat gyûjtenek.
Hruscsov Csajkájától a híres színészek
gitárjáig és alsónemüjéig
minden felértékelõdik, ami egyedi, aminek valamiféle
szimbolikus, sajátos többlet-tartalma, emlékdimenziója
van. Nekünk Európában - az egész kontinenst
szimbolikus egésznek véve - olyan örökségünk,
olyan adottságaink vannak, amelyek segíthetnek minket
a versenyben maradáshoz: és ez a hely szelleme. Szinte
kivétel nélkül minden jelentõsebb európai
történeti városnak van egy olyan sajátos
atmoszférája, amelyet újból kitalálni
nem lehet. Egy ilyen várost felépíteni, kitalálni
egy személy, egy politikus vagy egy befektetõi csoport
intuitív jövõképe alapján lehetetlen;
ezt csak folytatni lehet. Ne felejtsük el, hogy a város
nem más, mint az emberi kultúrának a foglalata.
Kultúrát kitalálni nem lehet, csak folytatni.
S ennek a többletnek az alapján az európai nagyvárosoknak
reményük lehet arra, hogy nemcsak hogy versenyben maradnak,
hanem valami olyat tudnak kínálni a globális
piacgazdaságban, amitõl õk mások, amitõl
õk mindig is keresettek lesznek.
-Milyen lehetõségei vannak ma egy várostervezõnek?
Egyáltalán hol jut szerephez?
-Attól a naivitásunktól is meg kell szabadulnunk,
hogy a várostervezõ alapvetõ folyamatokat tud
kontrollálni. Nem tud. Demokratikusan szervezett társadalmakban
olyan alapvetõ erõk fölött sincs közvetlen
kontrollja, mint amilyen a népességmozgás, a
bevándorlás, a nemzetközi munkamegosztás,
a spekulatív tõkemozgás stb. Ha ez a kontroll
még indirekt formában sem lehetséges, akkor hogy
is tervezhetnénk régi módon várost? Sehogyan
sem. A mozgástér beszûkült, és arra
kell koncentrálni, hogy azon a kevés területen,
ahol viszont lehet, nagyon hatékonyan, kompetens módon
avatkozzunk be. Ennek lényege, hogy a részletek felõl
a munka hangsúlya áttevõdik a stratégiai
típusú tervezés irányába, valamiféle
jövõkép felvázolásába.
Tudatos emberi beavatkozásra mindig is szükség
van. Számos olyan példát - fiaskót - említhetnék,
amely ennek a szakmának a szükségét bizonyítja.
Ha nem is úgy, mint régen, de mindennemû piacgazdaságban
elkerülhetetlen, hogy a döntéshozóknak szakavatott
tanácsadóiként mûködjünk. Vegyük
például Európa legnagyobb városrekonstrukciós
beruházását, a londoni Docklands kiépítésének
thatcherista liberális politikai légkörben fogant
történetét. London a 80-as évek elején,
a globális nagyvárosok erõsödõ versenyében
szerette volna, legalábbis politikai szinten, visszanyerni
régi nagy hírét és befolyását,
és ez a beruházások hisztérikus túlhajszolásához
vezetett az irodaház-piacon. Hozzávetõleg 2200
hektáron várostervezõk és átfogó
rendezési terv nélkül történt a beruházás,
mivel a thatcherista liberális politikai légkörben
nemcsak Nagy-London tanácsát törölték
el, hanem közölték, hogy az okvetetlenkedõ
urbanistákra a vállalkozói zónában
nincsen szükség! "Ki-mit-tud" alapon ki-ki elhozza
a javaslatát, és majd egy bizottság megmondja,
hogy zöld utat kap-e. Fel is épült ez az új
londoni negyed, amelyrõl utóbb kiderült, hogy pontosan
a tervezés hiánya miatt az irodaépületei
nagy része kiadhatatlan! Jó része talán
soha nem fog bérlõkre találni, mert amikor a
recesszió után, - szakértõk becslése
szerint 10-12 év múlva - nagy igény lesz ismét
irodaépületekre, akkor nem valószínû,
hogy az éppen ebben a stílusban épült irodákra
és pont azon a helyen jelentkezik majd. A számlát
végül mégiscsak a társadalom, a közösség
fizeti meg, hiszen utólagosan, közpénzbõl
kell infrastrukturális beruházásokkal életet
lehelni belé, azért hogy a dolog mûködjön.
Ezzel megdõlt az az elképzelés, hogy a társadalomnak,
a közösségnek és a szakmának azért
nincs beleszólása ilyen projectekbe, mert magánpénzbõl,
közpénzek nélkül épülnek. Kiderült,
hogy mindenképpen szükség van átfogó
tervezésre, ennek hiánya súlyos fiaskót
okoz, s az utólagos korrekció mindig drágább.
Noha a jövõ urbanisztikája mindinkább stratégiai
kérdésekre kell hogy koncentráljon, azért
a részletek vonatkozásában is megvan a feladatköre,
azonban ez az egyedi épületek felõl inkább
az infrastruktúrák irányába tolódik
el. A legtartósabb és a legmeghatározóbb
elemek egy város történetében mindig is
az infrastrukturális elemek: az útvonalak, a közmûfolyosók,
a tömegközlekedési hálózatok és
most már a telekommunikációs hálózatok
is.
Érdekes azt is látni, hogy az informatikai társadalom
korában a különféle hálózatokon
keresztül szinte felfoghatatlanul és ellenõrizhetetlenül
folyó áramlatok termelõerõvé, sõt
termelési móddá lépnek elõ. A posztmodern
építészet nem véletlenül koncentrál
olyan épületekre, áramlat-terekre, amelyek ezeknek
a hálózatoknak a csomópontjait jelentik: repülõterekre,
nagy nemzetközi szállodaláncok tagjaira, konferenciaközpontokra
vagy jelentõsebb multinacionális cégek irodaházaira.
-A régi városokban tervezés nélkül
is lenyûgözõ szépségû, lakható,
élhetõ városi terek alakultak ki.
-A múltban egy hagyományos közösség
harmonikus utcaképének, városképének
a kialakulását a tradíció nagyon erõs
genetikus kódja segítette. Manapság, különösen
a plurális társadalmak kozmopolita nagyvárosaiban
a közös értékek eltûnõben vannak,
és meglehetõsen reménytelenül próbáljuk
ezeket helyettesíteni mindenféle elõírással,
jogszabállyal, büntetésekkel, bontási végzésekkel.
Nyilvánvaló, hogy ez nem vezet sehová. Felmerül
a kérdés, hogy akkor hogyan tovább? Azt már
tudjuk, hogy nem úgy ahogy eddig, hiszen normatív szabályozásokkal
nem sokra megyünk. Többféle lehetõség
is kínálkozik. Nem elmítve a technikai részleteket,
két gondolatot emelnék ki a legfejlettebb kortárs
gyakorlatból. Az egyik az, hogy pontos, felesleges részletekbe
menõ és a kreativitást, az egyéniséget
béklyóba kötõ, sokszor mindeféle
tudományos megalapozottságot nélkülözõ,
receptszerû, szigorú normatív elõírások
helyett útmutatást adunk a környezet fejlesztésében
résztvevõ "játékosoknak", az
építtetõknek. Például egy helyi
közösség, egy helyi önkormányzat profi
módon kommunikál arról, hogy milyen típusú
fejlesztéseket, milyen szabályok alapján és
milyen környezeti formanyelvre lefordítva szeretne látni.
Inkább valamiféle népnevelés segítségével
próbál az értékeken s a magatartáson
változtatni, mintsem rendõrködéssel, mert
az lehetetlen.
Egy másik út - és talán ez a legerõsebb
trend a nyugati építésszabályozás
gyakorlatában - az, hogy az építésigazgatási
gyakorlatban egyre inkább célokat fogalmaznak meg. Nem
azt, hogy hány méterre legyen egymástól
két épület, milyen széles legyen egy járda,
az elõkert, és mennyinél nem lehet magasabb egy
polgár házának az ereszcsatornája, hanem
azt fogalmazzák meg intelligens módon, hogy mindezzel
milyen célokat szeretnének elérni. Például,
hétköznapi nyelvre lefordítva azt, hogy az egyik
polgár ne lásson bele a másik levesébe.
Ezt viszont számos építészeti eszközzel
el lehet érni.
A harmadik út, az utópiák világa - amint
azt a történelmi leckék mutatják - járhatatlan.
Sok-sok negatív és fájdalmas tapasztalat árán
meg kellett tanulnunk, hogy a fejlõdés adott szakaszait
nem lehet büntetlenül átugrani.
-Akár utópikusnak is tekinthetõ az, ahogy
az építészek egy része a természet
kirekesztésére törekszik. A sokasodó átriumok
és fedett sétányok a sci-fi városok megvalósulása
felé mutatnak.
-Igen, de sokszor hajlamosak vagyunk sematikusan azt gondolni, hogy
a minél több zöld meghozza majd azt a minõséget,
amelyet a jövõ városi környezeteiben szeretnénk
látni. Nagyléptékû tervek esetében
is sokan gondolják azt, hogy ezzel az egy dimenzióval
a kérdést meg lehet fogni, illetve el lehet intézni.
Hadd hívjam föl a figyelmet arra, hogy ez alapvetõen
kultúrafüggõ, és a minõség
titka a részletekben van, erre Mies van der Rohe német
származású, az Egyesült Államokban
mûködött világhírû építész
is figyelmeztetett. Például az angolszász környezetkultúrában
mindig is nagy jelentõségük volt az ápolt
parkoknak. Nem csak a zöldterületek minõségének,
hanem mennyiségének is: London híres kulcsoskertjeitõl
kezdve a különféle lovagló sétányokon
át, a közparkokig folytathatnánk a sort. Ezzel
szemben a mediterrán kultúrákból említhetjük
Siena példáját, ahova turistaként sokan
eljutnak és csodálattal élvezik fõterének
páratlan miliõjét, pedig az egész városban
talán egy szál fa sem található. Az egész
környezet le van burkolva, viszont mûvészi igényességgel,
és mindez szintén minõségi városi
környezetet eredményez. Egy másik modell, ami szintén
lakható az ott élõ emberek számára,
büszkék rá és megfelel az igényeiknek.
Különösen a modernista ihletésû, redukciós
modellre épülõ városrendezési tervekben
a közparkot, a lakóterületi zöldterületet
a hagyományos közösségi élet színpadának
szánták a várostervezõk. Rá kellett
azonban jönniük, hogy ez a fajta színtér valójában
mindig is a hagyományos kisvárosi, kis üzletekkel
övezett fõutca. Az embereknek olyan területekre van
szükségük, ahol nap mint nap találkozhatnak,
ha röviden is, kicserélhetik gondolataikat; olyan helyekre,
amelyek egyrészt semlegesek, másrészt pedig nem
keltenek félelmet. Egy elhagyatott közpark, egy rendezetlen,
nem megfelelõ színvonalon fenntartott zöldterület
ugyanis inkább félelmet kelt és bûnözést
vonz, mintsem a közösségi életet.
-Mennnyiben veszik számba a várostervezõk
a bûnözés különféle nagyvárosi
terekhez kötõdõ formáit, az ingatlanspekulációt,
a korrupciót?
-Korunk nagyvárosát számos erõ formálja.
Ezek közül egy igen sajátos és eddig nem sok
figyelmet kapott tényezõ a bûnözés.
Egy spanyol származású, az Egyesült Államokban
élõ, de Párizsban híressé vált
kiváló városszakíró, Manuel Castells
szerint az új évezred nemcsak az információs
társadalom korszaka, hanem a globális feketegazdaság,
a globális bûnözés korszaka is. Ezt komoly
figyelmeztetésként kell értékelni, és
mindenkinek tekintetbe kell vennie a saját szakmája
szempontjából. Az egyre inkább globalizálódó
feketegazdaság és a világméretû
bûnözés az információs technológiákat
már szinte termelési módként kezdi használni:
a pénzek egyre ellenõrizhetetlenebb módon, a
fény sebességével áramlanak a szélrózsa
minden irányába. A városfejlesztõ számára
az ingatlanpiacra gyakorolt hatásuk az érdekes. Ugyanis
felállíthatunk mi mindenféle trendet, ingatlanpiaci
elõrebecslést, prognosztizált jövõképet,
ha ellenõrizhetetlen módon hirtelen olyan mennyiségû
pénz áramlik be egy-egy nagyvárosba, amennyi
a feje tetejére állítja az ingatlanpiacot. Ezeknek
a beáramló pénzeknek lényegi vonása,
hogy a helyi gazdaság és a helyi kultúra igényeinek
nem sok figyelmet szentelnek.
Óvatos ENSZ becslések szerint évente körülbelül
ezermilliárd dollárnyi pénzmosással kell
számolni, s ennek az egyik legkedveltebb és legbiztonságosabb
formája a spekulatív ingatlanberuházás.
Szeretjük, nem szeretjük, ez jelen pillanatban mellékes;
tény hogy ez egyre fontosabb városformáló
erõ, és számolni kell vele. A világon
hihetetlen tõkebõség van. Erre fel kell készülni.
Reális a veszély, hogy felkészületlenül
ér, ha csak átmenetileg is, de pillanatok alatt elönthet
bennünket olyan jellegû tõke - elég csak
a bevásárló központokra gondolni - amelyet
nem tudunk kezelni. Szó sincs arról, hogy befektetõkben
hiány lenne, és ha egy város megfelelõ
kompetenciával, megtalálva a megfelelõ hangot,
el tudja magát adni a nemzetközi porondon, akkor a veszély
ennek éppen a fordítottja: föl kell készülni
a nagymértékû tõkebeáramlásra,
hogy azt - a mindenféle negatív hangsúly nélkül
értett tervezés segítségével -
megfelelõ mederben lehessen tartani, ez nemcsak a befektetõi
csoportoknak jelent hasznot, hanem az ott élõ közösségnek
is.
-Mit jelent számodra a várostervezés?
-A várostervezõi hivatás egyszerre gyönyörû
és nagyon nehéz, hiszen egy olyan társadalmi
játszmának vagyunk a szereplõi, ahol a megbízónk
egy plurális kliens, a közösség, s elsõsorban
nem téglával és habarccsal, hanem értékekkel,
érdekekkel és ideológiákkal kell építkeznünk.
Innentõl kezdve ez az egész játszma nem politikamentes.
Leginkább az érdekegyeztetõ szerepünket
emelném ki. Sokszor megfoghatatlan, nem könnyen kezelhetõ,
bonyolult szempontrendszer közepette érdekeket, értékeket
kell egyeztetnünk. Mindezt úgy, hogy az egyre kiáltóbb
igények kielégítése, égetõ
társadalmi problémák kezelése közben
ne éljük föl a jövõnket a jelenben.
Ezt a hivatást úgy fogom föl, mint más értelmiségi
hivatást. Szerintem mint értelmiségi szakembernek
- így az urbanistának is - elsõdleges kötelességem
a világ egyre bonyolultabb eseményeinek, folyamatainak,
jelenségeinek megértése és értelmezése
a társadalom számára, valamint hogy a mindenkori
uralkodó osztályok gondolkodásának ideológikus
voltát nyilvánvalóvá tegyük, vagyis
demisztifikáljam. Ez a küldetés borzasztóan
nehéz, és belátható, hogy a munkáját
hivatásként végzõ urbanistát -
ugyan nem a napi pártpolitika szintjén - örökös
ellenzékiségre kárhoztatja.
1998